اختلال شنوایی چیست؟

اختلال شنوایی

اختلال شنوایی(hearing loss) یک بیماری جدی و خاص است که بخش بزرگی از زندگی فرد را از نظر روانی و فیزیولوژیکی تحت تأثیر قرار می‌دهد‌.‌ در ادامه به علل و علائم این اختلال خواهیم پرداخت‌.‌ اما قبل از هر چیز لازم است شما را با ساختار گوش(ear anatomy)داخلی آشنا کنیم تا وظایف و تاثیر آن بر دیگر سیستم‌های بدن راحت‌تر درک شود‌.

ساختار گوش داخلی

این ساختار، شامل سه بخش زیر است:

۱)‌ بخش حلزون

۲)‌ مجراهای نیم دایره

3) دهلیز

گوش داخلی دارای گیرنده‌های شنوایی و تعادلی است‌.‌ گیرنده‌های شنوایی که در بخش حلزونی قرار دارند امواج صوتی را تبدیل به پیام عصبی می‌کنند و وظیفه شنوایی را بر عهده دارند‌.‌ گیرنده‌های تعادلی در مجراهای نیم دایره و دهلیز قرار گرفته و در حس تعادل نقش دارند‌.

مشکل شنوایی

کم شنوایی(Hearing loss) معمولاً در نتیجه آسیب گوش داخلی یا عصب ایجاد می‌شود‌.‌ این عارضه گوش ممکن است به دلیل نقص مادرزادی‌،‌ آسیب‌،‌ بیماری‌،‌ داروهای خاص‌،‌ قرار گرفتن در معرض صدای زیاد یا  پیرگوشی ایجاد شود‌ که علامت اصلی آن عدم توانایی در شنیدن صدا است‌.

علائم و نشانه‌های اختلال شنوایی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• نشنیدن گفتار و صداهای دیگر
  • مشکل در درک کلمات به ویژه در برابر صدای پس زمینه یا در میان جمعیت
  • مشکل در شنیدن حروف صامت
  • نیاز به افزایش صدای تلویزیون یا رادیو
  • اجتناب از مکالمات
  • اجتناب از برخی روابط اجتماعی
  • اختلالات تعادلی

شنوایی چگونه بر تعادل تأثیر می‌گذارد؟

همانطور که مشاهده کردیم اختلالات گوش ممکن است مشکلاتی بیش‌تر از اختلال شنوایی را ایجاد کنند‌.‌ گوش‌ها می‌توانند توانایی راه رفتن‌،‌ ایستادن و حفظ تعادل را تحت تأثیر قرار دهند‌.‌ در حقیقت گوش‌ها با سایر سیستم‌های بدن کار می‌کنند تا به  انسان  در درک جایگاه خود در فضا، احساس تعادل ثابت و ایستادن در وضعیت قائم و همینطور در کنترل راه رفتن کمک کنند.

مقاله مفید :  میگرن وستیبولار یا سرگیجه میگرنی چیست؟ و نحوه تشخیص و درمان آن

اختلال شنوایی‌ و تعادل

اختلال شنوایی که منجر به اختلال در تعادل می‌شود، نوعی بیماری است که باعث می‌شود شما دچار بی‌ثباتی و گیجی شوید‌.‌ اگر ایستاده‌اید‌،‌ نشسته‌اید یا دراز کشیده‌اید‌،‌ ممکن است احساس کنید که در حال حرکت‌،‌ چرخش یا شناور هستید‌.‌ این اختلال ممکن است همراه با سرگیجه(vertigo) باشد‌،‌ به طوری که فرد در ناحیه سر خود احساس چرخش شدید کند‌.‌ اختلال شنوایی که می‌تواند به دلیل شرایط سلامتی‌،‌ داروها یا مشکل در گوش داخلی یا مغز ایجاد شود‌،‌ عمیقاً فعالیت‌های روزانه فرد را تحت تاثیر قرار داده و باعث مشکلات روحی و روانی می‌شود‌.

علت اختلال شنوایی چیست؟

بیماری لابیرنتیت(labyrinthitis) و بیماری منییر(menieres disease) می‌تواند منجر به کاهش شنوایی و مشکلات تعادل شود‌.‌ لابیرنتیت عفونت گوش داخلی است و هنگامی رخ می‌دهد که ساختار  گوش داخلی‌،‌ عفونی و ملتهب شود‌.‌ این مشکل می‌تواند منجر به کاهش شنوایی‌،‌ وزوز گوش(tinnitus)‌،‌ احساس سرگیجه و حالت تهوع شود‌.

علائم اختلال شنوایی چیست؟

• سرگیجه (احساس چرخش)
  • زمین خوردن یا احساس سقوط
  • سبکی سر
  • ضعف
  • احساس شناور بودن
  • تاری دید
  • گیجی یا منگی هنگام راه رفتن

علائم دیگر اختلال شنوایی و  تعادل ممکن است حالت تهوع‌،‌ استفراغ و بدحالی باشد‌.‌ همچنین تغییر در ضربان قلب و فشار خون و ترس و اضطراب‌،‌ علائم دیگر آن هستند که معمولا دوره کوتاهی دارند و در صورت طولانی شدن به افسردگی می‌انجامند‌.

چگونه اختلال شنوایی و تعادل درمان می‌شود؟

اولین کاری که متخصص گوش و حلق و بینی در صورت بروز مشکل تعادل انجام می‌دهد تعیین علت بیماری است‌.‌ در صورتی که اختلال شنوایی در نتیجه استفاده از نوعی دارو به وجود آمده باشد‌،‌ پزشک، داروی متفاوتی را پیشنهاد می‌کند یا برای انجام آزمایشات تعادلی و توانبخشی سرگیجه به متخصص شنوایی شناس ارجاع می دهد.

اگر BPPV دارید‌،‌ شنوایی شناس با انجام یک سری حرکات درمانی مانند مانور Epley را برای کمک به تخلیه اتوکونیا از مجاری نیم دایره انجام می دهد‌.‌ که در یک تا چند جلسه درمان می‌شود‌.‌ در صورت تشخیص بیماری منییر،‌ ممکن است متخصص گوش و حلق و بینی‌،‌ برخی تغییرات را در رژیم غذایی ایجاد کند و یا اگر سیگاری هستید تجویز کند که سیگار را ترک کنید‌.

مقاله مفید :  شناسایی و درمان سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم

همچنین داروهای ضد سرگیجه یا ضد تهوع علائم شما را تسکین خواهند داد که می‌توانند خواب آور باشند‌.‌ شاید داروهای دیگری مانند جنتامایسین(آنتی بیوتیک) یا کورتیکواستروئیدها استفاده شوند‌.‌ گرچه جنتامایسین ممکن است سرگیجه را بهتر از کورتیکواستروئیدها کاهش دهد‌،‌ اما گاهی اوقات باعث کاهش شنوایی دائمی می‌شود!

در برخی موارد شدید بیماری منییر،‌ ممکن است به جراحی اندام‌های دهلیزی نیاز باشد‌.‌ برخی از افراد مبتلا به اختلال تعادل ناشی از اختلال شنوایی، ممکن است نتوانند سرگیجه خود را به طور کامل از بین ببرند و باید راه‌هایی برای کنار آمدن با آن پیدا کنند‌.‌ متخصص توانبخشی می‌تواند به شما در تهیه یک برنامه درمانی فردی کمک کند‌.

با پزشک خود درمورد اینکه آیا رانندگی ایمن است یا نه و همچنین در مورد راه‌های کاهش خطر زمین خوردن و آسیب دیدن در طول فعالیت‌های روزمره‌،‌ مانند بالا رفتن یا پایین آمدن از پله‌ها‌،‌ ورزش‌ و غیره صحبت کنید‌.‌ برای کاهش خطر آسیب ناشی از سرگیجه‌،‌ از راه رفتن در تاریکی خودداری کنید‌.‌ کفش پاشنه کوتاه یا کفش مخصوص پیاده روی در فضای باز بپوشید‌.‌ در صورت لزوم‌،‌ از عصا یا واکر استفاده کنید و شرایط را در خانه و محل کار خود مانند اضافه کردن نرده‌ها تغییر دهید‌.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

اولین کاری که متخصص گوش،حلق و بینی در صورت بروز مشکل تعادل انجام می‌دهد تعیین علت بیماری است‌.‌ در صورتی که اختلال شنوایی در نتیجه استفاده از نوعی دارو به وجود آمده باشد‌،‌ پزشک، داروی متفاوتی را پیشنهاد می‌کند یا برای انجام آزمایشات تعادلی و توانبخشی سرگیجه به متخصص شنوایی شناس ارجاع می دهد.

اگر BPPV دارید‌،‌ شنوایی شناس با انجام یک سری حرکات درمانی مانند مانور Epley را برای کمک به تخلیه اتوکونیا از مجاری نیم دایره انجام می دهد‌.‌ که در یک تا چند جلسه درمان می‌شود‌.‌ در صورت تشخیص بیماری منییر،‌ ممکن است متخصص گوش و حلق و بینی‌،‌ برخی تغییرات را در رژیم غذایی ایجاد کند و یا اگر سیگاری هستید تجویز کند که سیگار را ترک کنید‌.

مقاله مفید :  علل ایجاد اختلالات ظاهری گوش کدام‌اند؟

برای تصمیم‌گیری در مورد مراجعه به پزشک بخاطر اختلال شنوایی و تعادل‌،‌ سوال‌های زیر را از خود بپرسید اگر به هر یک از این سوال‌ها پاسخ “بله” دادید‌،‌ با پزشک خود صحبت کنید‌.

• آیا احساس ناپایداری و عدم تعادل دارید؟
  • آیا به هنگام چرخیدن در تخت خواب یا خم شدن احساس سرگیجه دارید؟
  • آیا احساس می‌کنید حتی برای مدت زمان خیلی کوتاهی اتاق به دورتان می‌چرخد؟
  • آیا وقتی می‌دانید که نشسته یا ایستاده‌اید‌،‌ احساس می‌کنید در حال حرکت هستید؟
  • آیا تعادل خود را از دست می‌دهید و میفتید؟
  • آیا احساس می‌کنید ممکن است بیفتید؟
  • آیا احساس سبکی سر می‌کنید یا انگار ممکن است غش کنید؟
  • آیا تاری دید دارید؟
  • آیا در درک زمان یا مکان دچار مشکل می‌شوید؟

در صورتی‌ که هر یک از علائم ذکر شده را داشتید می‌توانید برای معاینات کامل به کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر مراجعه کنید‌.‌ بطور کلی برای تشخیص اختلال شنوایی خودتان بسیار کمک کننده‌ خواهید بود‌.‌ پس بهتر است در صورت احساس هرگونه اختلال در تعادل و شنوایی به پزشک مراجعه کنید‌.

کلینیک گوش تهران با کادری مجرب و تجهیزات پیشرفته خدمات تشخیصی و درمانی با کیفیت، در زمینه گوش به مراجعه کنندگان ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

4 دیدگاه دربارهٔ «اختلال شنوایی چیست؟»

1. کلینیک گوش تهران

سلام برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 88205806-88870911 021 تماس بگیرید.

1. حسین نیازی

سلام بنده چند وقتیه احساس سنگینی توی گوشم دارم و چند روزی هم هست که حس گیجی هم دارم مخصوصا وقتی میخوام پاشم . میشه راهنمایی کنید علتش میتونه شروع کم شنوایی باشه؟

1. کلینیک گوش تهران

با سلام. کم شنوایی مینونه یکی از علت های مواردی باشه که ذکر کردید. ولی برای تشخیص علت دقیق، حتما لازمه به پژشک متخصص مراجعه کنید. میتونید به کلینیک گوش تهران مراجعه فرمائید.

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

من موافق این قوانین هستم .