بیماری لابیرنتیت (التهاب گوش داخلی) چیست؟

آسیب التهابی حلزون یا یکی از دو شاخه عصب دهلیزی می‌تواند باعث بیماری التهاب گوش داخلی یا لابیرنتیت(labyrinthitis) شود. علائم این بیماری از جمله سرگیجه(vertigo)، حالت تهوع (و کاهش شنوایی در لابیرنتیت) به سرعت ظاهر شده و در چند روز تشدید می‌ گردد. سپس این علائم به تدریج ناپدید می‌شود. این بیماری معمولا با استفاده از خود مراقبتی و همچنین تجویز دارو درمان پذیر است. کلینیک گوش تهران مفتخر است که درمان بیماری‌های گوش را به بیماران گرامی با بهترین کیفیت ارائه می‌دهد.

التهاب گوش داخلی یا لابیرنتیت چیست؟

التهاب گوش داخلی (Labyrinthitis) یا لابیرنتیت نوعی اختلال در گوش داخلی است. دو عصب دهلیزی درون گوش داخلی اطلاعات مربوط به تمرکز فضایی و کنترل تعادل را به مغز می‌فرستند. تورم یکی از این اعصاب باعث بیماری التهاب گوش داخلی یا آماس گوش درونی می‌شود.

از جمله علائم لابیرنتیت، شامل سرگیجه، حالت تهوع و کاهش شنوایی می شود. سرگیجه دورانی (Vertigo) علائم دیگر این بیماری بشمار می رود که در آن، اگر چه فرد در جای خود ثابت است اما احساس می‌کند در حال حرکت یا چرخش است. این سرگیجه می‌تواند رانندگی، کار کردن و فعالیت‌های دیگر فرد را مختل کند. تجویز دارو و تمرینات توانبخشی وستیبولار می‌توانند از شدت این نوع سرگیجه بکاهند.

عوامل مختلفی از جمله انواع عفونت‌ها و ویروس‌ها باعث به وجود آمدن لابیرنتیت یا بیماری التهاب گوش می‌شوند. اگر چه هیچ روش شناخته شده‌ای برای جلوگیری از لابیرنتیت گوش وجود ندارد، اما در صورت مبتلا شدن به هر نوع عفونتی سریعا برای درمان آن اقدام کنید.

درمان این عارضه داخلی گوش، معمولا شامل تجویز دارو برای کنترل این علائم است. اکثر افراد ظرف یک تا سه هفته از دست این علائم خلاص شده و ظرف یک یا دو ماه با انجام تمرینات توانبخشی سرگیجه به بهبودی کامل می‌رسند.

علائم التهاب گوش داخلی چیست؟

همانطور که قبلا اشاره شد، علائم بیماری لابیرنتیت به سرعت ظاهر شده و درطی  چند روز تشدید می‌شود. سپس این علائم دوباره ناپدید میگردند. اما زمانی که سر خود را بطور ناگهانی تکان می‌دهید همچنان علائم را حس خواهید کرد. لازم به ذکر است که لابیرنتیت معمولا با درد همراه نبوده و علائم آن عبارتند از:

• سرگیجه دورانی (Vertigo)
  • از دست دادن تعادل
  • وزوز گوش(tinnitus) (احساس صدای زنگ یا وزوز در گوش)
  • از دست دادن شنوایی با فرکانس بالا در یک گوش
  • مشکل در ثبات دید
مقاله مفید :  زخم داخل گوش به چه دلایلی ایجاد می‌شود؟

چنین عوارضی در موارد بسیار نادری باعث از دست دادن شنوایی بصورت دائم می‌شوند.

علل التهاب گوش داخلی چیست؟

التهاب گوش می‌تواند در هر سنی رخ دهد. عوامل مختلفی که باعث به وجود آمدن #لابیرنتیت می‌شوند عبارتند از:

• بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت (التهاب نایژه).
  • عفونت ویروسی گوش داخلی.
  • ویروس‌های معده‌ای.
  • ویروس تبخال.
  • عفونت باکتریایی از جمله عفونت باکتریایی گوش میانی.
  • بیماری لایم

عوامل خطر موثر در ابتلا به لابیرنتیت یا التهاب گوش داخلی عبارتند از:

• سیگارکشیدن
  • زیاده روی در نوشیدن الکل
  • سابقه آلرژی
  • خستگی زیاد
  • استرس شدید
  • مصرف داروی خاص
  • مصرف داروی بدون نسخه مخصوصاً آسپیرین

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر علائم التهاب گوش داخلی یا لابیرنتیت دارید باید به پزشک خود مراجعه کنید تا پزشک علت را تشخیص دهد. اگر نگران التهاب گوشتان هستید و قبلا مراقبت‌های لازم را انجام نداده‌اید، می‌توانید از طریق این سایت از متخصصان کلینیک گوش تهران مشورت بگیرید.

علائم مشخصی می‌توانند نشانه یک بیماری جدی‌تر باشند. این علائم را اورژانسی در نظر گرفته و بلافاصله در پی اقدامات پزشکی باشید:

• غش کردن
  • لکنت زبان
  • ضعف
  • فلج
  • دو بینی

لابیرنتیت چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک متخصص گوش، از طریق معاینه فیزیکی به تشخیص لابیرنتیت داخلی گوش می‌پردازد. در برخی موارد تشخیص عفونت گوش، به وسیله معاینه گوش آنچنان واضح نیست، بنابراین باید آزمایشات تخصصی سرگیجه نظیر تست های VNG، VEMP و شنوایی سنجی یا ادیومتری(audiometry) و آزمایش MRI صورت گیرد.

علائم التهاب گوش داخلی یا لابیرنتیت می‌تواند شبیه علائم بیماری‌های دیگر باشد. پزشک شما ممکن است برای رد این علائم آزمایشاتی را برای شما تجویز کند. این بیماری‌ها عبارتند از:

آزمایشات مورد نیاز برای بررسی لابیرنتیت عبارتند از:

• تست شنوایی (ادیومتری)
  • آزمایش خون
  • اسکن CT یا MRI سر برای نشان دادن ساختار جمجمه.
  • ویدوئونیستاگموگرافی (VNG)
  • پاسخ های عضلانی برانگیخته از وستیبول (VEMP)

درمان التهاب گوش داخلی یا لابیرنتیت

عفونت گوش داخلی معمولا با استفاده از خود مراقبتی و همچنین تجویز دارو درمان می‌شود. تورم  گوش داخلی مزمن با استفاده از درمان توانبخشی دهلیزی (VRT) درمان می‌شود.

مقاله مفید :  علت سرگیجه ناگهانی شدید کوتاه یا طولانی چیست؟

خود مراقبتی

مقدار زیادی مایعات مخصوصا آب بنوشید تا بدنتان دچار کم آبی نشود.

در مراحل ابتدایی لابیرنتیت ممکن است مکررا احساس گیجی کرده و دچار سرگیجه‌ی دورانی شدید شوید. برای اجتناب از افتادن و زخمی شدن باید در رختخواب خود استراحت کنید. پس از چند روز اصولا بدترین علائم از بین رفته و شما دیگر احساس سرگیجه دائمی نخواهید داشت.

می‌توانید برای به حداقل رساندن احساس سرگیجه باقی مانده لابیرنتیت چندین کار را انجام دهید. به عنوان مثال:

• به هنگام حمله یا وقوع سرگیجه، در وضعیت ساکن بدون حرکت دراز بکشید (بهتر است به پهلو دراز بکشید).
  • از مصرف الکل اجتناب کنید.
  • از روشنایی شدید دوری کنید.
  • سعی کنید از سر و صدا یا هر چیزی که باعث استرس می‌شود، دوری کنید.

در صورت احساس سر گیجه و عدم تعادل از رانندگی کردن، استفاده از ابزار و ماشین آلات اجتناب کنید.

درمان دارویی لابیرنتیت

اگرلابیرنتیت باعث سرگیجه، سرگیجه دورانی و عدم تعادل شما شدید شما شده باشد، ممکن است پزشک به مدت کوتاهی برای شما داروهایی مانند بنزودیازپین (benzodiazepine) و ضد تهوع تجویز کند.

بنزودیازپین

این دارو فعالیت  درون دستگاه عصبی مرکزی را کاهش می‌دهد. این بدان معنی است که مغز شما کمتر در معرض سیگنال‌های غیر طبیعی سیستم دهلیزی قرار می‌گیرد. با این وجود مصرف بلند مدت این دارو به علت اعتیادآور بودن توصیه نمی‌شود.

ضد تهوع

تجویز این دارو در صورت داشتن  حالت تهوع و استفراغ، صورت می‌گیرد. قرص‌های پروکلروپرازین(Prochloroprazine) 5mg قرص ضد استفراغی است که برای درمان علائم سرگیجه و سرگیجه دورانی بکار می‌رود. این دارو ممکن است جایگزینی برای بنزودیازپین باشد.

اکثر افراد قادر به تحمل قرص‌های پروکلروپرازین هستند. اگر چه عوارض جانبی این قرص‌ها ناشناخته است، اما می‌توانند از این قبیل باشند:

• لرز
  • حرکت غیر طبیعی و غیر ارادی صورت و بدن
  • خواب آلودگی

اگر دچار حالت تهوع می‌شوید، می‌توانید از قرص‌های پروکلروپرازین 3mg موجود استفاده کنید. این قرص را درون دهان خود بین لثه و گونه خود قرار دهید.

کورتیکواستروئیدها

اگر علائم بیماری لابیرنتیت شدید باشد، کورتیکواستروئید(Corticosteroids)هایی مانند پردنیزولون(Prednisolone) توصیه می‌شود. این قرص‌ها اغلب برای کاهش التهاب موثر هستند.

مقاله مفید :  اثر هندزفری بر گوش و مغز و عوارض آن

آنتی بیوتیک‌ها

اگر التهاب گوش داخلی منشا باکتریایی داشته باشد، در این صورت پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. براساس حاد بودن یا نبودن عفونت آنتی بیوتیک مورد نظر می‌توانید قرص یا کپسول (آنتی بیوتیک خوراکی) یا تزریقی (آنتی بیوتیک‌های داخل وریدی) باشد.

برای آگاهی کامل از عوارض جانبی احتمالی بروشور اطلاعات دارویی داروها را بررسی کنید.

لابیرنتیت حاد و اقدامات بیشتر

در صورت مشاهده علائم بیشتر لابیرنتیت حاد که نشان دهنده‌ی بدتر شدن وضعیتتان است به پزشک خود مراجعه کنید. اگر چنین اتفاقی بیفتد ممکن است در بیمارستان بستری شوید. این علائم عبارتند از:

• اختلالات روانی
  • لکنت زبان
  • دو بینی
  • ضعف یا بی حسی یک طرف بدن
  • تغییر طرز راه رفتن

در صورت مشاهده هیچگونه بهبودی در طول سه هفته نیز به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

التهاب گوش داخلی مزمن

تعداد اندکی از افراد جامعه سرگیجه و سرگیجه دورانی که چندین ماه یا چندین سال طول می‌کشد، تجربه می‌کنند. که در اینصورت گفته می‌شود فرد دچار التهاب و عفونت گوش مزمن شده است.

اگر چه میزان بروز این علائم به اندازه شدت آن در اوایل ابتلا به بیماری لابیرنتیت نیست اما حتی سرگیجه خفیف هم می‌تواند تاثیر چشمگیری روی کیفیت زندگی، اشتغال و دیگر فعالیت‌های روزانه شما بگذارد.

درمان توانبخشی دهلیزی (VRT)

توانبخشی سرگیجه (VRT) درمان موثری برای افراد مبتلا به التهاب گوش داخلی مزمن است. VRT در صدد بازآموزی سیستم مغز و اعصاب برای خنثی کردن سیگنال‌های غیر عادی ایجاد شده توسط سیستم دهلیزی می‌باشد.

VRT معمولا زیر نظر شنوایی شناس انجام می‌شود و شامل یکسری تمرینات است تا:

• حرکات دست و چشم شما را هماهنگ کند.
  • احساس سرگیجه را تحریک کرده تا مغز به سیگنال‌های مختل کننده‌ی ایجاد شده توسط سیستم دهلیزی عادت کرده و سپس آنها را نادیده بگیرد.
  • توانایی راه رفتن و تعادل را بهبود بخشد.
  • قدرت و تناسب اندام فرد را بهبود بخشد.

کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با بهره مندی از متخصصین مجرب شنوایی شناس، پیشرفته ترین رویکردهای توانبخشی وستیبولار و سرگیجه را به شما ارایه می دهد. با ما تماس بگیرید.

منبع مقاله: healthline

3 دیدگاه دربارهٔ «بیماری لابیرنتیت (التهاب گوش داخلی) چیست؟»

1. بهاره رشتی

سلام و وقت بخیر. سایت شما عالیههه.سوالم اینکه این بیماری رو دارم و بردارم ممکنه بخ جنین انتقال پیدا کنه و اونم دچار این مشکل شده باشه به صورت ارثی؟

2. هانیه امیری

سلام مرسی از توضیحاتتون.فقط اینکه این بیماری میتونه به صورت وراثتی از عمو و عمه انتقال پیدا کنه؟

1. حنانه محمدی

سلام بسیار عالی بود ممنون از شما بابت مطالب خوبی که قرار میدهید

دسته‌بندی نشده

تست ABR چیست و تفسیر آن