علائم و درمان کاهش شنوایی در فرکانس پایین

علت کاهش شنوایی در فرکانس پایین | علائم کاهش شنوایی در فرکانس پایین | درمان کاهش شنوایی در فرکانس پایین

کاهش شنوایی در فرکانس پایین نوعی بیماری کمتر شناخته شده‌ می‌باشد که در سیستم شنوایی افراد رخ می‌دهد. در اثر این بیماری فرد دچار عدم توانایی کامل یا کاهش توانایی در شنیدن آوا‌هایی با زیر و بمی پایین یا صداهای بم می‌شود. آنچه در این مطلب از وبسایت کلینیک گوش تهران مطالعه خواهید کرد:

  • دلایل بروز بیماری کم شنوایی
  • علائم و نشانه های کاهش شنوایی با فرکانس پایین
  • انواع کاهش شنوایی در فرکانس پایین
  • علائم کاهش شنوایی در فرکانس پایین
  • درمان کاهش شنوایی در فرکانس پایین
  • اصلی‌ترین درمان کاهش شنوایی در فرکانس پایین
  • علت کاهش شنوایی در فرکانس پایین

دلایل بروز کم شنوایی

دلایل زیادی برای بروز کم شنوایی وجود دارند که مهم ترین آن‌ها بیماری منییر است. در رابطه با درمان این عارضه نیز پزشکان استفاده از سمعک را در نظر می‌گیرند. این بیماری را در اصطلاح عارضه شیب معکوس می نامند.

همچنین برای تشخیص آن از روش‌های رایج شنوایی سنجی استفاده می‌شود. در این نوع کم شنوایی نادر صداهای بم ضعیف‌تر شنیده می‌شود، اما صدا‌های زیر همانند صدای کودکان بهتر تشخیص داده می‌شوند.

دلایل و عوامل اصلی بروز کم شنوایی فرکانس پایین

علائم و نشانه های کاهش شنوایی با فرکانس پایین

کاهش شنوایی با فرکانس پایین ممکن است ملایم یا شدید باشد. همچنین می‌تواند هر دو گوش و یا تنها یکی از آن‌ها را درگیر نماید. نکته قابل توجه در رابطه با این بیماری آن است که افراد در هر سن و سالی ممکن است به آن دچار شوند.

میزان بلندی صدا در افراد مبتلا به این نوع کم شنوایی کافی نیست؛ در واقع این افراد از کاهش انرژی صدای گفتاری دچار ناراحتی و رنج می‌شوند. مبتلایان به این نوع کم شنوایی برخلاف افرادی که به کم شنوایی در فرکانس بالا دچار هستند، شنیدن آوا‌های بلند می‌تواند به شنوایی آنان کمک کند. دلیل این امر افزایش توانایی شنیدن صدا‌ها و رفع مشکلات درکی افراد به وسیله بلند صحبت کردن است.

علائم و نشانه های کاهش شنوایی با فرکانس پایین

انواع کاهش شنوایی در فرکانس پایین

دو نوع کاهش شنوایی با فرکانس پایین وجود دارد که در افراد مبتلا به این نوع کم شنوایی دیده می‌شود. نوع اول کم شنوایی حسی-عصبی با فرکانس پایین است که به دلیل آسیب به عصب شنوایی یا حلزون گوش و همچنین سلول‌های مویی ایجاد می‌شود. نوع دوم این بیماری نیز شامل کاهش شنوایی انتقالی فرکانس پایین می‌باشد که به دلیل اختلال در گوش میانی افراد بروز می‌کند.

علائم کاهش شنوایی در فرکانس پایین

افرادی که به کاهش شنوایی در فرکانس پایین دچار هستند دارای علائم و نشانه‌هایی هستند که وجود این عارضه در آنان را محرز می‌کنند. اولین و مهم‌ترین علامت این نوع کم شنوایی مشکل در شنیدن آوا‌ها با زیروبمی پایین است. به این معنی که در شنیدن صدا‌های بم، مانند صدای مردان که اغلب بم‌تر از صدای خانم‌ها یا کودکان می‌باشد دچار مشکل می‌شوند. از دیگر علامت این بیماری در افراد، مشکل در شنیدن صدا‌هایی مانند صدا‌های ذیل می‌باشند.

  • صدای‌ ماشین‌های سنگین مانند کامیون
  • صدای موتور هواپیما
  • صدای گاز دادن ماشین
  • صدای رعد و برق در طوفان
  • صدای پس زمینه یخچال
  • صدا‌های باس (بم) در کنسرت موسیقی
  • مکالمات تلفنی

علائم و نشانه های کاهش شنوایی در فرکانس پایین

لازم به ذکر است که مبتلایان به کاهش شنوایی در فرکانس پایین قادرند صحبت کردن در حالت معمول را درک کنند. همچنین آنان از قدرت و مهارت‌های گفتاری مناسبی برخوردار هستند. زیرا در شنیدن صدا‌ها با فرکانس بالا مشکلی ندارند. به این معنی که حساسیت بیشتری نسبت به این صدا‌ها از خود نشان می‌دهند.

گفتنی است که بروز علائم این بیماری در افراد متفاوت است. در بعضی افراد علائم مدت‌ها به صورت مخفی بوده و تنها با بررسی‌های پزشکی قابل تشخیص هستند. در برخی دیگر از افراد علائم مربوطه بسیار شدید و عمیق بوده و بدون بررسی‌های پزشکی نیز قابل شناسایی و مشاهده می‌باشند.

درمان کاهش شنوایی در فرکانس پایین

مهم‌ترین مسأله در درمان بیماری کاهش شنوایی در فرکانس پایین توجه به دلیل اصلی بروز آن است. در حقیقت درمان این بیماری تا حد زیادی به دلیل یا دلایل ایجاد آن وابسته است. لازم به ذکر است که برخی از دلایل ایجاد این بیماری قابل برگشت بوده و بعد از مدتی رفع می‌شوند.

به عنوان نمونه‌ای بارز می‌توان به این نوع کم شنوایی در بیماران مبتلا به فشار مغزی نخاعی اشاره کرد. کم شنوایی از این دست در این بیماران با یک درمان خاص پزشکی قابل درمان است. همچنین درمان این نوع کم شنوایی در مبتلایان به بیماری اوتیت میانی ترشحی، به صورت خود به خود رخ می‌دهد.

کاهش شنوایی در فرکانس پایین که در اثر اتواسکلروز ایجاد شده باشد درمان آن به این صورت است که از طریق ترمیم جراحی استخوانچه رکابی در گوش میانی می‌توان آن را درمان کرد. این نوع درمان که در اصطلاح پزشکی جراحی استاپدکتومی یا استاپدکتومی نامیده می‌شود شامل برداشتن و جایگزین کردن قسمتی از استخوانچه رکابی با دستگاه پروتز یا ایمپلنت می‌باشد.

اصلی‌ترین درمان کاهش شنوایی در فرکانس پایین

سمعک‌هایی که به طور مخصوص جهت استفاده در مبتلایان به کاهش شنوایی در فرکانس پایین طراحی شده‌اند مهم ترین و اصلی‌ترین درمان برای این بیماری به شمار می‌آیند. این نوع سمعک‌ها به خوبی صدا‌های با زیرو بمی پایین را تقویت می‌نمایند.

در نتیجه بهتر از هر نوع درمان دیگری این نوع کم شنوایی در افراد را درمان می‌کنند. در کنار استفاده از سمعک، تغییر عادات مختلف زندگی و استفاده از روش‌های دیگر درمانی می‌توانند در درمان این بیماری کارساز باشند.

علت کاهش شنوایی در فرکانس پایین

بیماری کاهش شنوایی در فرکانس پایین به دلایل مختلفی در افراد بروز می‌کند. یکی از این دلایل اختلال گوش داخلی یا کم شنوایی حسی عصبی است. همچنین می‌تواند ناشی از بروز مشکل در گوش میانی یا همان کم شنوایی هدایتی باشد. معمولاً کم شنوایی حسی عصبی ناشی از بیماری منییر است.

همچنین ممکن است عوامل دیگری مانند

  • فشار مغزی نخاعی
  • سالمندی
  • سندرم‌های مختلف ژنتیکی
  • عفونت‌های ویروسی

بیماری منییر شایع ترین علت کاهش شنوایی در فرکانس پایین

بیماری منییر به دلیل افزایش مایعات در گوش داخلی بروز می‌کند. هر چند دلیل اصلی چنین اتفاقی تا به امروز ناشناخته مانده است اما این بیماری سبب ایجاد سرگیجه ناگهانی، وزوز گوش و کاهش شنوایی در افراد می‌شود. سرگیجه‌هایی که در این افراد رخ می‌دهند ممکن است کوتاه یا طولانی باشند.

بیماری سندرم رامسی-هانت/ کاهش شنوایی در فرکانس پایین

یکی دیگر از علائم بروز کاهش شنوایی در فرکانس پایین عفونت‌های ویروسی یا بیماری سندرم رامسی هانت است. بروز عفونت‌های ویروسی اغلب سبب کاهش شنوایی حسی عصبی یا کاهش شنوایی در فرکانس بالا می‌شوند. همچنین مبتلایان به سندرم رامسی هانت که در اثر آن ویروس مزبور عصب شنوایی را آلوده می‌کند، ضعف شنوایی حسی عصبی یا کم شنوایی در فرکانس بالا و پایین رخ می‌دهد. در این حالت علاوه بر ایجاد کم شنوایی فلج شدن صورت نیز حادث خواهد شد.

کم شنوایی ناگهانی

کم شنوایی ناگهانی یکی دیگر از علت‌های ایجاد کاهش شنوایی در فرکانس پایین است. همچنین این افراد گاهی در کنار کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی به سرگیجه، وزوز گوش و یا گرفتگی گوش نیز دچار می‌شوند.

اوتیت میانی ترشحی

اوتیت میانی ترشحی از دیگر علت‌های رایج بروز کم شنوایی در فرکانس پایین است. زمانی که در اثر عدم درمان عفونت، مایعات در گوش میانی تجمع پیدا کنند سبب مسدود شدن لوله استاش می‌شود. در نتیجه پرده گوش قادر به انتقال صدا نمی‌باشد. در نتیجه کم شنوایی در هر دو فرکانس بالا و پایین رخ می‌دهد.

اتواسکلروز

اتواسکلروز نیز از جمله علت‌های بروز کاهش شنوایی در فرکانس پایین است. این بیماری که اغلب در خانم‌ها دیده می‌شود، زمانی بروز می‌کند که استخوانچه رکابی در گوش میانی سفت شده و امکان تحرک نداشته باشد. در چنین حالتی فرد دچار کم شنوایی در فرکانس پایین می‌شود.

جمع‌بندی

کاهش شنوایی در فرکانس پایین یک نوع بیماری مربوط به سیستم شنوایی است که به ندرت در افراد دیده می‌شود. دلایل متعددی در بروز این بیماری دخیل هستند که عفونت‌های ویروسی، اختلالات هورمونی، متابولیکی، فرآیند‌های خود ایمنی و عوامل ژنتیکی مهم‌ترین این دلایل هستند.

تشخیص این بیماری تنها از طریق روش‌های شنوایی سنجی امکان‌پذیر است، البته گاهی علائم آن به حدی آشکار می‌باشند که می‌توان از روی حالات و رفتار فرد به وجود آن در افراد پی برد. در صورت داشتن علائم این بیماری و جهت مشاوره با پزشکان متخصص می‌توانید به سایت کلینیک گوش تهران مراجعه کنید. با مراجعه به این سایت می‌توانید اطلاعات لازم در خصوص تشخیص، درمان، علائم و دلایل بروز این بیماری را کسب نمایید.

سؤالات متداول

۱: کم شنوایی در فرکانس پایین چیست؟

کاهش شنوایی با فرکانس پایین نوعی بیماری کمتر شناخته شده‌ای می‌باشد که در سیستم شنوایی افراد رخ می‌دهد. در اثر این بیماری فرد دچار عدم توانایی کامل یا کاهش توانایی در شنیدن آوا‌هایی با زیر و بم پایین یا صدای عمیق می‌شود.

۲: مهم‌ترین علائم این بیماری کدامند؟

اولین و مهم‌ترین علامت این نوع کم شنوایی مشکل در شنیدن آوا‌ها با زیروبمی پایین است. به این معنی که در شنیدن صدا‌های بم، مانند صدای مردان که اغلب بم‌تر از صدای خانم‌ها یا کودکان می‌باشد دچار مشکل می‌شوند.

۳: بهترین راه درمان این بیماری کدام است؟

هر چند درمان این نوع کم شنوایی تا حد زیادی به دلایل ایجاد آن بستگی دارد اما بهترین درمان برای آن استفاده از سمعک‌های مخصوص است.

۴: علت‌های ایجاد این بیماری در افراد کدامند؟

دلایل مختلفی برای کاهش شنوایی فرکانس پایین وجود دارد. از جمله این دلایل می‌توان به بیماری منییر و سندرم‌های ژنتیکی، فرایند‌های خود ایمنی و اختلالات هورمونی اشاره کرد.

۵: انواع کم شنوایی در فرکانس پایین کدامند؟

دو نوع کم شنوایی در فرکانس پایین در افراد دیده می‌شوند. اولی کم شنوایی حسی عصبی و دومی کم شنوایی انتقالی می‌باشند. این دو نوع کم شنوایی ممکن است شدید یا خفیف باشند. همچنین ممکن است در هر دو گوش و یا تنها در یکی از گوش‌ها بروز کنند.

منبع:

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای

پست های مرتبط

6 دیدگاه دربارهٔ «علائم و درمان کاهش شنوایی در فرکانس پایین»

  1. سلام وقت بخیر. آیا سمعکی هست که فقط فرکانسهای پایین را تقویت کند؟ من عصب گوش سمت راستم در دوران طفولیت بر اثر ویروس اوریون کاملا از بین رفته. ۵ سال پیش بر اثر بیماری منییر گوشت سمت چپمم ۴۰ درصد شایدم بیشتر، شنواییشو از دست داده و سمعک استفاده میکنم. سمهکم اتیکون هست ولی موقع استفاده، اکثرا صداهایی که نیاز نیست بشنوم را قویتر میشنوم و صدای انسانها را در لابلای این همه صدا، به سختی میشنوم. سمعکی هست که به من بیشتر کمک کنه؟ ممنونم

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. سمعک های اتیکن جزو پیشرفته ترین سمعک های جهان هستند. به مرکزی که سمعک را تهیه کرده اید مراجعه نموده و درخواست تنظیم مجدد بدهید.

  2. باقر زمانیان

    سلام بنده ۶۴ سالم است ودارای بیماری دیابت و پرستات وکبد چرب و کلیه سنگ ساز هستم یک شب گوشم سنگین شد و فردای آن احساس کردم گوش سمت راستم دچار افت شنوایئی شده (Sshl) و دایم وز وز می کند وبا مقایسه سنجش ادیومتری گوش قبل وبعد از بیماری گوش چپم هم دچار افت شده ولی نه به میزان گوش راست چند دکتر متخصص گوش رفته و مراحل درمان آنرا انجام داده هیچگون بهبودی حاصل نشد. بیشر از همه وز وز گوش سمت راست اعصابم را داغون کرده لطفا راهنمایی بفرمائید

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام جناب زمانیان
      اگر کم شنوایی حسی عصبی ناگهانی به موقع اقدام شده اما پاسخ به درمان دارویی نداده است و دائمی شده باشد باید سمعک استفاده کنید

  3. محمدتقی نژاد

    باسلام من ازدوران‌دبستان فهمیدم که گوش سمت راستم هیچگونه شنوایی نداره باگوشه سمت چپم می‌شنوم با۳۵درصد به شرطیکه مخاطب روبرویم باشه‌وبیشتر لب خوانی میکنم ویا دقت زیاد ونگاهم درجای دیگرباشدجمله ها نامفهومند

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام وقت بخیر
      احتمال تجمع جرم در کانال و مسدود شدن آن هست
      نیاز هست آزمایش انجام بدید تا اقدامات لازم درمانی براتون انجام بشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *