آیا اوریون باعث ایجاد کم شنوایی می‌شود؟

اوریون یک بیماری عفونی است. این بیماری مسری است و از طریق بزاق منتقل می‌شود. بزاق آلوده می‌تواند از طریق سرفه یا عطسه به فرد سالم منتقل شود. علائم این بیماری دو هفته بعد از اولین تماس با بزاق آلوده نمایان می‌شود.

اوریون یا عفونت‌های ویروسی نظیر آن مانند سرخک و سرخجه علاوه بر اینکه علائم دردناک و ناخوشایندی دارند، می‌توانند منجر به عوارض نادر اما جدی شوند. طول دروه عفونت ناشی از اوریون چند هفته به طول می‌انجامد اما عوارض ناشی از آن مخصوصاً کاهش شنوایی، می‌تواند مادام العمر باشد.

در ادامه مقاله سعی شده است تا درباره ویروس اوریون و راه کارهای جلوگیری از ابتلا به اوریون مطالب مفیدی خدمت شما ارائه شود. پس با ما همراه باشید.

اوریون چیست؟

اوریون یک عفونت ویروسی است که عمدتاً غدد تولید کننده بزاق که در نزدیکی گوش قرار دارند را درگیر می‌کند. اوریون یک بیماری ویروسی از خانواده سرخک، سرخجه و چندین عفونت رایج است. نام اصلی اوریون از یک کلمه لاتین به معنای « صورت » گرفته شده است.

بیماری ویروسی اوریون از طریق بزاق آلوده منتقل می‌شود. بزاق آلوده معمولا از طریق عطسه یا سرفه می‌تواند به فرد سالم منتقل شود. این بیماری مسری دو هفته بعد از ورود به فرد، علائمی را در بدن فرد از خود بروز می‌دهد. درمان خاصی برای این بیماری واگیردار وجود ندارد اما جهت پیشگیری از ابتلا، واکسن اوریون در دنیا موجود است.

علائم اوریون چیست؟

اوریون نیز همانند بسیاری از بیماری‌های ویروسی علائمی را از خود نشان می‌دهد. برخی از افراد  بعد از ابتلا به ویروس اوریون هیچ نشانه یا علامتی ندارند یا علائم بسیار خفیفی دارند. علائم این بیماری معمولا 2 الی 3 هفته بعد از ابتلا به اوریون نمایان می‌شود.

یکی از اولین علائم شناخته شده اوریون، تورم دردناک در غدد بزاقی در یک یا هر دو طرف صورت است.  در پی تورم غدد بزاقی ورم صورت نیز اتفاق می‌افتد. علائم دیگر این بیماری ممکن است جزو موارد زیر باشد. این موارد عبارتنداز:

  • درد هنگام جویدن یا بلعیدن
  • تب
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • ضعف و خستگی
  • از دست دادن اشتها

ممکن است فرد مبتلا به اوریون هیچ علائمی نداشته باشد. با این حال ممکن است ناقل باشد و عوارضی را تجربه کند.

عوارض اوریون چیست؟

یکی از شایع‌ترین عوارض اوریون کاهش شنوایی است. همچنین اوریون می‌تواند باعث التهاب و تورم در سایر قسمت‌های بدن از جمله بیضه‌ها، لوزالمعده، تخمدان‌ها، سینه‌ها، مغز (انسفالیت)، پرده اطراف مغز و نخاع (مننژیت) شود. با این حال ایجاد عوارض در فرد مبتلا به اوریون از موارد نادر است.

اوریون چگونه باعث کاهش شنوایی می‌شود؟

یکی از شایع‌ترین و جدی‌ترین عوارض اوریون، کاهش شنوایی است. پزشکان علت دقیق کاهش شنوایی ناشی از بیماری ویروسی اوریون را دقیق نمی‌دانند. برخی از محققان معتقدند که ممکن است التهاب ناشی از اوریون به ساختار حلزون گوش آسیب برساند.

در این حالت آسیب وارد شده به سلول‌های مویی که امواج صوتی را به سیگنال‌های عصبی تبدیل می‌کند و عروق استریا که خون را به گوش داخلی می‌رساند، می‌تواند باعث کم شنوایی شود. همچنین ممکن است التهاب و عفونت ناشی از ویروس اوریون، باعث آسیب‌های مغزی در ناحیه عصب شنوایی و یا ساقه مغز شود.

افت شنوایی ناشی از ویروس اوریون از نوع کم شنوایی حسی عصبی است. این نوع از کم شنوایی معمولا به طور یک طرفه است. یعنی تنها یکی از گوش‌های فرد مبتلا به اوریون دچار کم شنوایی و مشکلات شنوایی می‌شود.

کم شنوایی حسی عصبی به طور معمول قابل برگشت است. با وجود این شرایط احتمال کم شنوایی شدید یا دائمی نیز وجود دارد. در اکثر مواقع کودکان مبتلا به اوریون شنوایی خود را از دست می‌دهند و ناشنوا می‌شوند.

آیا کاهش شنوایی ناشی از ویروس اوریون قابل درمان است؟

در صورت ابتلا به اوریون یا یکی از ویروس‌های هم خانوده آن مانند سرخک و سرخجه، احتمال کاهش شنوایی حسی-عصبی وجود دارد. در این حال فرد ممکن است دچار کم شنوایی غیر قابل بازگشت شود. در این صورت چندین روش برای افزایش قدرت شنوایی وجود دارد. برخی از این روش‌ها عبارتند از :

سمعک

در صورتی که فرد مبتلا به اوریون دارای کم شنوایی خفیف تا متوسط باشد، سمعک(hearingaids) پیشنهاد مناسبی می‌باشد. در صورت نیاز به سمعک، بهتر ست برای خرید این نوع سمعک‌ها از متخصصان ادیومتری(audiometry) یا شنوایی سنجی کمک بگیرید. کلینیک گوش تهران با در دست داشتن بهترین متخصصان ادیومتری، می‌تواند شما را در خرید بهترین سمعک راهنمایی کنند.

کاشت حلزون گوش

در صورت وارد شدن آسیب‌های جدی به حلزون گوش، کم شنوایی عمیق و یا ناشنوایی یک طرفه اتفاق می‌افتد. در این حالت کاشت حلزون گوش می‌تواند تا حدودی شنوایی را بازگرداند. کاشت حلزون(cochlear implan) گوش با عمل جراحی امکان پذیر است. این دستگاه به جای حلزون گوش، صدا را به تکان‌های عصبی تبدیل کرده و به عصب شنوایی می‌فرستد. تحریک عصب شنوایی توسط کاشت حلزون صورت می‌گیرد.

زبان اشاره

زبان اشاره نوعی زبان است که نحوه و دستور زبان خاص و مخصوص به خود را دارد. در این نوع از زبان فرد ناشنوا می‌تواند با استفاده از حرکات دست، زبان، بدن و حالت چهره مفهوم خود را به فرد مورد نظر انتقال دهد. خوشبختانه کاهش شنوایی ناشی از ابتلا به اوریون بسیار غیر معمول و نادراست. با این حال طبق تحقیقات انجام شده حدود 2 درصد از افراد مبتلا به اوریون دچار کم شنوایی می‌شوند.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به اوریون چیست؟

بهترین راه موجود برای پیشگیری از ابتلا به اوریون، واکسیناسیون است. بیماری اوریون به عنوان یک بیماری ویروسی شناخته می‌شود که در کودکان شایع و رایج است. بنابراین واکسیناسیون کودکان 12 تا 15 ماه برای جلوگیری از ابتلا به اوریون واجب و ضروری است. این واکسیناسیون باید در سنین 4 تا 6 سالگی و مجددا در سنین نوجوانی برای تقویت ایمنی بدن در برابر ویروس اوریون انجام شود.

در حالت کلی این واکسن باید در سه نوبت (در نوزادی، در سن مهد کودک و در دبیرستان) تزریق شود. ایمنی در افرادی که هر سه نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند به مراتب بیشتر از افرادی است که کمتر از دو نوبت دریافت کرده‌اند. دریافت دو دوز از واکسن اوریون می‌تواند ایمنی مطلوبی را در افراد ایجاد کند.

به طور معمول واکسن اوریون همراه با واکسن سرخک و سرخجه تزریق می‌شود. این واکسن با نام واکسن MMR یا MMRV شناخته می‌شود. این واکسن می‌تواند تا 80 درصد ایمنی بدن را دربرابر ابتلا به ویروس اوریون بالا ببرد. با وجود واکسیناسیون شدیدی که در سراسر دنیا وجود دارد. برخی ترجیح می‌دهند واکسن تزریق نکنند. به همین علت شیوع بیماری اوریون همچنان ادامه دارد. تزریق واکسن یکی از مطمئن ترین راه جلوگیری از شیوع این بیماری است.

آیا واکسن MMR عوارض دارد؟

واکسن MMR ایمنی بدن را تا حد زیادی در برابر ابتلا به اوریون بالا می‌برد. تزریق واکسن، معمولا عوارض جانبی خاصی را ایجاد نمی‌کند. با این حال ممکن است برخی افراد عوارض کوتاه مدتی را از جمله تب خفیف، جوش و یا درد مفاصل را تجربه کنند. استفاده از این واکسن هیچ عوارض بلند مدتی را ایجاد نمی‌کند.

در انتها

شایع‌ترین علل کم شنوایی پیری و قرار گرفتن در معرض صدا است. کاهش شنوایی ناشی از اوریون نادر است. در صورتی که جزو موارد نادر هستید و بعد از ابتلا به اوریون دچار کاهش شنوایی شده اید، بهتر است در اسرع وقت به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با داشتن بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی بهترین خدمات با کیفیت تشخیصی و درمانی در زمینه گوش و تعادل را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تماس بگیرید.

پزشکان تیم کلینیک گوش تهران با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند. کلیه محتوای سایت توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

مطلبی که تحت عنوان « آیا اوریون باعث ایجاد کم شنوایی می‌شود؟ » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

https://conciergehearinggroup.com/mumps-can-cause-hearing-loss/

https://astonhearing.co.uk/2020/02/mumps-and-hearing-loss-what-do-i-need-to-know/

https://www.healthyhearing.com/report/52659-Mumps-and-hearing-loss

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/mumps/symptoms-causes/syc-20375361

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

1 دیدگاه دربارهٔ «آیا اوریون باعث ایجاد کم شنوایی می‌شود؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *