بیماری منییر

تا به حال برای شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان سرگیجه (vertigo) و ‌کم‌شنوایی همراه با وزوز گوش (tinnitus) پیش آمده است، احتمالا مبتلا به بیماری منییر (menieres disease) هستید! بیماری منییر که در قسمت داخلی گوش اتفاق می‌افتد، موضوع مطلب امروز، در کلینیک گوش تهران خواهد بود. پس برای کسب اطلاعات درباره بیماری منییر این مقاله را دنبال کنید.

بیماری منییر چیست؟

بیماری منییر ناشی از اختلال در گوش داخلی است. گوش داخلی، درونی‌ترین قسمت گوش است و بعد از گوش میانی قرار دارد. برخی از بیماران مبتلا به منییر به اشتباه فکر می‌کنند بیماری‌شان مربوط به گوش میانی است.
برخی‌ معتقداند بیماری منییر ناشی از ناهنجاری‌های به وجود آمده در ساختار و یا مقدار مایعات درون گوش داخلی است. ولی هنوز به قطعیت مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد این تغییرات شده است اما با رعایت نکاتی که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم می‌توان برخی از علائم این بیماری را کنترل کرد.

علائم بیماری منییر

کم‌شنوایی پیشرونده، وزوز گوش و سرگیجه‌های خود به خودی از راه‌های شک به وجود این بیماری هستند. سرگیجه به طور ناگهانی رخ می‌دهد، قابل پیش‌بینی نیست، چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد و این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این بیماری است، زیرا فرد بیمار مجبور است،  کم‌تر در فعالیت‌های اجتماعی، خانوادگی، تفریحی و دوستانه شرکت کند. به همین دلیل افراد مبتلا به بیماری منییر بیش‌تر در معرض تصادف، سقوط و غیره هستند. این بیماری شامل علائمی مانند سرگیجه همراه با حالت تهوع، منگی، استفراغ و ضربان قلب نامنظم هم می‌شود.

افراد مبتلا به بیماری منیر مجبور هستند که کم‌تر در فعالیت‌های اجتماعی، خانوادگی، تفریحی و دوستانه شرکت کنند. به همین دلیل افراد مبتلا به بیماری منییر بیش‌تر در معرض تصادف، سقوط و غیره هستند. این بیماری شامل علائمی مانند سرگیجه همراه با حالت تهوع، منگی، استفراغ و ضربان قلب نامنظم هم می‌شود.

وزوز گوش شامل شنیدن صدای سوت، همهمه، زنگ‌زنگ و غرش است که بیش‌تر در هنگام استراحت و لحظه‌ای که بدن آرام است رخ می‌دهد. کاهش شنوایی معمولا به صورت تدریجی شروع می‌شود و نوسانی است و گاهی بیمار ملزم به استفاده از سمعک (hearing aids) می‌شود. این بیماری در سنین مختلف از جمله بین سن 40 تا 60 سال بروز می‌کند و به طور معمول یک گوش را مبتلا می‌کند.

مراحل پیشرفت بیماری ‌منییر

مراحل پیشرفت بیماری منییر شامل سه مرحله است. این مراحل عبارتند از:

مرحله زودرس

در مرحله زودرس سرگیجه‌های ناگهانی به طور معمول از 20 دقیقه تا 24 ساعت طول می‌کشد. در این مرحله، بیمار ممکن است دچار کم شنوایی موقت شود.

مرحله میانی

در مرحله میانی کم‌شنوایی و وزوز گوش افزایش می‌یابند ولی شدت سرگیجه‌ها کاهش می‌یابد.

مرحله دیر هنگام

در مرحله آخر یعنی مرحله دیرهنگام، ممکن است سرگیجه‌ها ناپدید شود اما مشکلات تعادلی هنوز مشاهده ‌شود. وزوز گوش و کم‌شنوایی در این مرحله  بدتر می‌شود.

درمان بیماری منییر

درمان بیماری منییر شما چند مرحله درمان می‌باشد. این مراحل عبارتنداز:

مرحله اول

مرحله دوم

برخی بیماران با روش درمان دارویی بهبود نمی‌یابند که تزریق برخی آنتی‌بیوتیک‌های آمینوگلیکوزید(Aminoglycoside) وستیبولوتوکسیک (Vestibulotoxic) می‌تواند علائم و تاثیر آن بر بیمار را تا حدودی کاهش دهد.

از دیگر روش‌های درمان بیماری منییر می‌توان به تمرینات توانبخشی سرگیجه و در بدترین حالت، قطع کردن عصب وستیبولار (vestibular Neurectomy) اشاره کرد.

توصیه‌های مهم در مورد بیماری منییر

برخی از روش‌های درمانی می توانند به کاهش اثر گذاری بیماری منییر کمک کنند. توصیه می‌شود در صورت ظاهر شدن عوارض بیماری منییر نکات زیر رعایت شود.

• هنگام سرگیجه بنشینید یا دراز بکشید.
  • در مدت زمان بروز سرگیجه، از مواردی که می‌توانند علائم و نشانه‌ها را تشدید کنند؛ مانند حرکات ناگهانی، نور شدید، تماشای تلویزیون یا مطالعه خودداری شود.
  • سعی کنید روی جسمی که حرکت نمی‌کند تمرکز کنید.
  • در هنگام بروز حملات سرگیجه و پس از آن استراحت کنید.
  • برای بازگشت به فعالیت‌های عادی خود عجله نکنید.
  • در صورت داشتن مشکلات تعادل مزمن، انجام تمرینات توانبخشی تعادل می‌تواند کمک کننده باشد.

راه‌کارهای برای جلوگیری از علائم بیماری منییر

برای جلوگیری از ایجاد حمله سرگیجه که یکی از علائم بیماری منییر می‌باشد؛ می‌توان از راه‌کارهای زیر استفاده کرد.

پرهیز از مصرف نمک

مصرف غذاها و نوشیدنی‌های سرشار از نمک می‌تواند فشار خون را افزایش دهد.

مصرف کم کافئین، الکل و تنباکو

مصرف کافئین، الکل و تنباکو می‌تواند تعادل مایعات در گوش را تحت تأثیر قرار دهند.

تست‌های تشخیص بیماری منییر

به دلیل شباهت زیاد بیماری منییر به بیماری میگرن(migren)، در گذشته اغلب ممکن بود این دو بیماری با یکدیگر اشتباه گرفته شوند، اما با گذشت زمان و پیشرفت علم این اشتباه تا حدود زیادی به حداقل رسید. در ادامه برخی از راه‌کارها برای تشخیص بیماری بیان می‌شود.

شنوایی سنجی

تست شنوایی (شنوایی سنجی یا audiometry) ارزیابی می‌کند که صدا ها در گوش فرد مبتلا به بیماری منییر به چه میزان قابل شنیدن است. افراد مبتلا به بیماری منییر معمولاً در شنیدن فرکانس‌های پایین یا میانی مشکل دارند. در صورت پیشرفت بیماری، ممکن است تمامی محدوده فرکانسی شنوایی تحت تاثیر قرار بگیرد.

ارزیابی تعادل

در مدت زمان بروز سرگیجه، اکثر افراد مبتلا به بیماری منیر احساس عدم تعادل می‌کنند. این حالت به صورت موقت اتفاق می‌افتد. اما ممکن است برخی از مشکلات تعادلی، مداوم باشد. آزمایشاتی که عملکرد گوش داخلی از نظر تعادل ارزیابی می کنند عبارتند از:

آزمون  VNG

این آزمون عملکرد تعادل را با ارزیابی حرکت چشم ارزیابی می‌کند. سنسورهای مربوط به تعادل در گوش داخلی با عضلات کنترل کننده حرکت چشم مرتبط هستند. این اتصالات عصبی به شما امکان می‌دهد تا در حالی که چشم خود را به یک نقطه متمرکز نگه داشته‌اید، سرتان را حرکت دهید.

آزمون صندلی چرخشی

آزمون صندلی چرخشی مانند آزمون VNG، عملکرد گوش داخلی را بر اساس حرکت چشم اندازه گیری می‌کند. در این ازمایش فرد بیمار روی یک صندلی چرخشی کنترل شده توسط کامپیوتر می‌نشیند، و چرخش صندلی، گوش داخلی را تحریک می‌کند.

تست پتانسیل‌های عضلانی برانگیخته از دهلیز (VEMP)

این آزمایش وضعیت عملکردی ارگان ساکولی و عصب وستیبولار تحتانی در گوش داخلی افراد مبتلا به بیماری منیر را نشان می‌دهد.

تست ایمپالس ویدیویی سر (vHIT)

در تست ایمپالس ویدیویی سر (vHIT) از ثبت مادون قرمز ویدیویی برای اندازه گیری واکنش‌های چشمی در هنگام حرکت ناگهانی سر استفاده می‌شود.

در نهایت

بیماری منییر می‌تواند زندگی اجتماعی، بهره وری و کیفیت کلی زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. در این مواقع باید درمورد وضعیت خود هر آنچه لازم است، بیاموزید. مهم‌ترین نکته در درمان بیماری منییر تداوم رعایت باید‌ها و نباید‌ها و هچنین در ارتباط بودن با پزشک معالج است.

کلینیک گوش تهران با بهترین و مجرب‌ترین متخصصین بیماری‌های گوش و شنوایی شناسی، درخیابان ولیعصر، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. در صورت بروز هر گونه علائم و نشانه بیماری گوش، می‌توانید به این کلینیک که مراجعه کرده و از خدمات مدرن آن بهره‌مند شوید و برای کسب اطلاعات بیشتر، رزرو و نوبت دهی با کلینیک گوش تهران تماس حاصل فرمائید.

بیماری منییر ناشی از اختلال در گوش داخلی است. گوش داخلی، درونی‌ترین قسمت گوش است و بعد از گوش میانی قرار دارد. برخی از بیماران مبتلا به منییر به اشتباه فکر می‌کنند بیماری‌شان مربوط به گوش میانی است.

کم‌شنوایی پیشرونده، وزوز گوش و سرگیجه‌های خود به خودی از راه‌های شک به وجود این بیماری هستند. سرگیجه به طور ناگهانی رخ می‌دهد، قابل پیش‌بینی نیست، چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد و این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این بیماری است، زیرا فرد بیمار مجبور میشود کم‌تر در فعالیت‌های اجتماعی، خانوادگی، تفریحی و دوستانه شرکت کند. به همین دلیل افراد مبتلا به بیماری منییر بیش‌تر در معرض تصادف، سقوط و غیره هستند. این بیماری شامل علائمی مانند سرگیجه همراه با حالت تهوع، منگی، استفراغ و ضربان قلب نامنظم هم می‌شود.

وزوز گوش شامل شنیدن صدای سوت، همهمه، زنگ‌زنگ وغرش است که بیش‌تر در هنگام استراحت و لحظه‌ای که بدن آرام است رخ می‌دهد. کاهش شنوایی معمولا به صورت تدریجی شروع می‌شود و نوسانی است و گاهی بیمار ملزم به استفاده از سمعک می‌شود. این بیماری در سنین مختلف از جمله بین سن 40 تا 60 سال بروز می‌کند و به طور معمول یک گوش را مبتلا می‌کند.

در مرحله اول، بیماران تحت درمان دارویی قرار می‌گیرند که موجب بهتر شدن علائم این بیماری می‌شود. دارو‌های ضد سرگیجه به صورت موقت باعث تسکین می‌شوند، و گاهی هم تجویز دارو‌های ضد تهوع توسط پزشک صورت می‌گیرد. اما در مرحله بعدی، بیماران با استفاده از رژیم دقیق کم نمک و داروهای دیورتیک تحت درمان قرار می‌گیرند. برخی بیماران با روش درمان دارویی بهبود نمی‌یابند که تزریق برخی آنتی‌بیوتیک‌های آمینوگلیکوزید وستیبولوتوکسیک می‌تواند علائم و تاثیر آن بر بیمار را تا حدودی کاهش دهد. از دیگر روش‌های درمان بیماری منییر می‌توان به تمرینات توانبخشی سرگیجه و در بدترین حالت، قطع کردن عصب  وستیبولار اشاره کرد.

8 دیدگاه دربارهٔ «بیماری منییر»

1. سلام. من چتد وقتیه سرگیجه های گاه و بی گاه دارم و همین طور وزوز گوش اما شنوای ام دچار مشکل نشده، این علائم میتونه نشونه بیماری منییر باشه؟

1. کلینیک گوش تهران

سلام وقت بخیر. سرگیجه و وزوز گوش می تونه از نشانه های بیماری منییر یا دیگر بیماری های مربوط به گوش باشه. از این رو برای تشخیص قطعی دلایل سرگیجه و وزوز گوش، هر چه زودتر به پژشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

2. سلام. من حدود یک هفته هست که سرگیجه دارم. به این شکل که در روز معمولا حدود یک الی دو ساعت سرم گیج میره و تعادلم رو از دست میدم. پیش دکتر مغز و اعصاب رفتم ولی گفت مشکلی نیست . میشه راهنمایی کنید؟

1. کلینیک گوش تهران

سلام. با علائمی که گفتید بهتره به یک متخصص گوش، حلق و بینی یا در صورت امکان کلینیک گوش تهران مراجعه کنید.

3. سلام دکتر به من گفتن باید برای اینکه نظر نهایی رو درباره بیماری منییر به من بدن تست بدم. میخواستم ببینم کلینیک گوش تهران همه تست های مربوزه به تشخیص منییر رو انجام میده و اینکه هزینه ش چطوره؟

1. کلینیک گوش تهران

سلام بله در این مرکز بصورت تخصصی تست های مربوط به سرگیجه گرفته میشه. برای تعیین هزینه باید مراجعه کنید، بستگی به نوع تست ها داره.

4. سلام.
    به نظرتون این بیماریه چیه؟

1. کلینیک گوش تهران

سلام. با توجه به علائمی که گفتین حتما به یک متخصص گوش، حلق و بینی و یا در صورت امکان به کلینیک گوش تهران مراجعه کنید.