کم شنوایی حسی عصبی چیست؟ علائم و درمان آن

آسیب به ساختار گوش داخلی و یا عصب شنوایی منجر به ایجاد کم شنوایی حسی عصبی (SNHL) می‌شود. قرار گرفتن در معرض صدا، عوامل ژنتیکی و کهولت سن در ابتلا به این نوع کم شنوایی موثر است.

در گوش داخلی قسمتی مارپیچی به نام حلزون گوش وجود دارد. در داخل حلزون گوش موهای کوچکی به نام استریوسیلیا قرار گرفته است. ارتعاشات صوتی توسط این موها به سیگنال‌های عصبی تبدیل می‌شوند. سیگنال‌های عصبی از طریق عصب شنوایی به مغز منتقل خواهند شد. در ادامه این مقاله اطلاعات جامعی درباره کم شنوایی حسی عصبی، علائم و روش‌های درمانی آن ارائه خواهد شد.

کم شنوایی حسی عصبی چیست؟

کم شنوایی حسی عصبی (sensorineural hearing loss) به عنوان رایج‌ترین کم شنوایی شناخته می‌شود. آسیب سلول‌های مو مانند داخل حلزون گوش علت بروز این بیماری می‌باشد. علاوه بر آسیب حلزون گوش، صدمات وارده به عصب شنوایی نیز زمینه ساز این بیماری است. با توجه به میزان آسیب گوش داخلی، کم شنوایی می‌تواند از خفیف تا کامل اتفاق بیافتد.

کم شنوایی حسی عصبی بیماری خطرناکی نیست، اما اگر به درستی درمان نشود، عوارضی را به دنبال خواهد داشت. یکی از شایع‌ترین پیامدهای خود داری از درمان کم شنوایی، اختلال در برقراری ارتباط و انزوای اجتماعی می‌باشد.

کم شنوایی حسی عصبی چیست

علائم کم شنوایی حسی عصبی

علائم کم شنوایی حسی عصبی، می‌تواند در یک یا هر دو گوش ظاهر شود. نشانه‌های این بیماری در برخی از بیماران تدریجی است؛ به همین علت بدون انجام شنوایی سنجی امکان تشخیص آن سخت و دشوار است. علائم کم شنوایی حسی عصبی می‌تواند در طی چند روز و به صورت ناگهانی نیز آشکار شود. از متدوال‌ترین علائم این بیماری عبارتنداز:

• مشکل در شنیدن صداها هنگام وجود صدای پس زمینه
  • اختلال در شنیدن صداهای زیر همانند صدای کودکان و زنان
  • سرگیجه(vertigo)
  • مشکلات تعادل
  • اختلال در شنیدن صداهای بلند
  • اغلب صداها به صورت خفه و بم شنیده می‌شوند.
  • عدم درک صدا با وجود شنیدن صدا
  • وزوز گوش(tinnitus)

علل کم شنوایی حسی عصبی

آشکار شدن بیماری کم شنوایی حسی عصبی به عوامل زیادی وابسته است. علل بیماری می‌توانند اکتسابی و هم مادرزادی باشند. در ادامه موارد بالقوه‌ای که در بروز این بیماری دست دارند، معرفی خواهیم کرد.

مادرزادی

یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های مادرزادی، کم شنوایی حسی و عصبی می‌باشد. عفونت و کمبود اکسیژن می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را در نوزادان دو چندان کند.

سروصدا های بلند

شنیدن صداهایی با بیش از 85 دسی بل می‌تواند زمینه را برای ظهور کم شنوایی حسی عصبی ایجاد کند. در برخی از مواقع، حتی یک بار قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، آسیب‌های شدید را به گوش داخلی وارد می‌کند. بنابراین روند ابتلا به کم شنوایی حسی عصبی می‌تواند تدریجی و یا ناگهانی باشد. از شایع‌ترین دلایل آسیب گوش داخلی می‌تواند به صداهایی همانند شلیک گلوله، انفجار و… اشاره کرد.

پرسبیکوزیس

کم شنوایی که به علت افزایش سن ایجاد شود، به پیر گوشی معروف است. پرسبیکوزیس(Presbycusis) نام تخصصی پیرگوشی است. احتمال ابتلا به پیرگوشی در سنین 65 سال به بالا بیشتر است.

پیرگوشی

انواع کم شنوایی حسی عصبی

کم شنوایی حسی عصبی با توجه به علت کم شنوایی حسی عصبی، و بروز علائم در یکی یا دو گوش، به سه گروه تقسیم می‌شود. این گروه‌ها عبارتنداز:

کم شنوایی حسی عصبی دو طرفه

کم شنوایی حسی عصبی دو طرفه، هر دو گوش را درگیر خواهد کرد. علل ایجاد این نوع از کم شنوایی ریشه در ژنتیک، قرار گرفتن در معرض صداهای بلند و بیماری‌هایی مانند سرخک دارد.

کم شنوایی حسی عصبی یک طرفه

کم شنوایی حسی عصبی یک طرفه، تنهایکی از گوش‌ها را دچار اختلال می‌کند. عواملی همچون تومور، بیماری منییر (menieres disease) یا صدای بلند ناگهانی در یک سمت از گوش‌ها، می‌توانند زمینه ساز این بیماری باشند.

کم شنوایی حسی عصبی نامتقارن

کم شنوایی حسی عصبی نامتقارن هر دو گوش را تحت تاثر قرار می‌دهد. با این تفاوت که یکی از گوش‌ها شدت کم شنوایی بیشتری نسبت به دیگری دارد.

تشخیص کم شنوایی حسی عصبی

تشخیص زودهنگام کم شنوایی حسی عصبی به درمان موثر کمک خواهد کرد. با توجه به علائم، پزشک خواستار انجام آزمایش‌های گوناگونی خواهد بود. در ادامه برخی از روش‌های تشخیصی متداول را بیان خواهیم کرد.

معاینه فیزیکی

اولین اقدام پزشک برای تشخیص بیماری، معاینه فیزیکی می‌باشد. در برخی اوقات، کم شنوایی هدایتی منجر به بروز نشانه‌هایی مشابه با علائم کم شنوایی حسی عصبی می‌شود. التهاب، تجمع مایع و جرم در گوش خارجی نشان دهنده کم شنوایی هدایتی می‌باشد. پزشک با بررسی مسیر گوش خارجی و پرده گوش می‌تواند این موضوع را تایید یا رد کند.

معاینه بدنی

دیاپازون

دیاپازون نوعی ابزار برای بررسی دامنه شنوایی می‌باشد. اغلب پزشکان برای معاینه از این وسیله استفاده می‌کنند. دیاپازون قادر به تولید صدا با فرکانس‌های خاص است. با این وسیله آزمایش‌های گوناگونی انجام می‌شود.برخی از این آزمایش‌ها عباراتنداز:

تست وبر

پزشک دیاپازون را در بین پیشانی قرار می‌دهد و ضربه‌ای به آن می‌زند. در صورتی که گوش آسیب دیده، صدای بلندتری را بشنود به معنی ابتلا به کم شنوایی هدایتی است. اما اگر صدا در گوش سالم بلندتر شنیده شود، نشان دهنده کاهش شنوایی حسی عصبی خواهد بود.

تست رین

در تست رین، پزشک دیاپازون را روی استخوان ماستوئید در پشت گوش قرار می‌دهد. بیمار موظف است تا زمان قطع صدا را به پزشک اعلام کند. سپس پزشک دیاپازون را جلوی کانال گوش به صدا در خواهد آورد. بیمار مجدد باید زمان قطع صدا را مشخص کند. افراد مبتلا به کم شنوایی حسی عصبی صدای دیاپازون را در جلوی کانال گوش بهتر خواهند شنید.

دیاپازون

شنوایی سنجی

در آخرین مرحله، انجام شنوایی سنجی(audiometry) برای بررسی دقیق شنوایی توصیه می‌شود. شنوایی شناس بیمار را به اتاق عایقی هدایت می‌کند. هدفونی روی گوش‌های بیمار قرار خواهد گرفت. سپس صداها و کلمات در هر گوش با شدت و فرکانس‌های مختلف پخش می‌شود. در نهایت نتیجه آزمایش توسط شنوایی شناس تفسیر خواهد شد.

درمان کم شنوایی حسی عصبی

روش قطعی برای درمان کم شنوایی حسی و عصبی وجود ندارد. متخصصان تنها با استفاده از وسایل کمک شنوایی  همانند سمعک(hearing aids) و ایمپلنت کاشت حلزون(cochlear implan) به بهبود شنوایی کمک می‌کنند.

چه زمانی به مراقبت‌های اورژانسی مراجعه کنیم؟

افت شنوایی حداقل 30 دسی بل در عرض 3 روز، از علائم کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی می‌باشد. عدم درمان سریع این بیماری منجر به ناشنوایی خواهد شد. بنابراین درصورت مواجه با این علائم سریعا به متخصص گوش مراجعه کنید.

• ضربه به سر
  • بیماری خودایمنی(autoimmune)
  • بیماری منیر
  • برخی داروها
  • مشکلات گردش خون

جلوگیری از ابتلا به کم شنوایی حسی عصبی

کم شنوایی حسی عصبی در بسیاری از افراد مسن دیده می‌شود. خودداری از انجام برخی از عادات، به سالم ماندن سیستم شنوایی شما کمک خواهد کرد. بیماران می‌توانند با انجام نکات زیر تا حد زیادی از ابتلا به کم شنوایی جلوگیری کنند.

• صدای هدفون و گوشی زیر 60 درصد باشد.
  • در مکان‌های پر سر و صدا از گوشگیر استفاده شود.
  • قبل از شروع داروی جدید با پزشک مشورت کنید.
  • آزمایشات شنوایی را به طور منظم انجام دهید.

در انتها

کم شنوایی حسی عصبی به عنوان شایع‌ترین کم شنوایی دائمی شناخته می‌شود. 85 درصد از افراد بعد از دریافت روش‌های درمانی، بهبود نسبی شنوایی را حس می‌کنند. عدم درمان کم شنوایی عواقبی همچون ناشنوایی را به دنبال دارد.

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان شنوایی شناسی و گوش و حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان « کم شنوایی حسی عصبی چیست؟ علائم و درمان آن» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

16 دیدگاه دربارهٔ «کم شنوایی حسی عصبی چیست؟ علائم و درمان آن»

1. ناشناس

سلام من عصب شنوایی ام تحلیل رفته گوش سمت راستم هیچی نمی شنوم بعد گذشت چهار سال تغییر نکرده با پیشرفت علم راه چاره آیی هست

1. کلینیک گوش تهران

سلام. در حال حاضر تنها راه حل قابل توصیه استفاده از سمعک یا کاشت حلزون است.

2. علیرضا

سلام وقت بخیر من گوشام انگار گرفته یکم سخت میشنم وتقریبا خیلی وقته چیکار کنم

1. سلام وقت بخیر من گوشم یه چند روزیه ویز ویز میکنه علتشم اینکه که هنذفری زدم و هنگام گوش دادن آهنگ ورزش میکردم بالا و پایین میشدم وقتی فردی صحبت میکنه گوشم شروع میکنه به ویز ویز کردن وقتی ام که میام استراحت کنم باز دوباره گوشم شروع میکنه انگار باد ازش خارج میشه بنظرتون چی کار کنم

1. کلینیک گوش تهران

باید تست شنوایی بدهید. احتمال آسیب به سلول های حسی شنوای در نتیجه شنیدن صدای بلند است.

3. سلام وقت بخیر من عصب گوشم با نظری چنددکتر گفتن سوخته از کار افتاده الان دوسال هست من گوش سمت چپ کیپ شده وصدای وزوزه صدای دیگه ای داره اذیت شدم سرگیجه شدید حالت تهوع وتعادلم از دست میدم نمتونم سر پا وایسم گفتن همه اینها از عوارض گوشم هست که کارم به بیمارستان کشیده میشه

1. کلینیک گوش تهران

مراجعه به پزشک متخصص و انجام بررسی‌های لازم جهت تشخیص درست بسیار مهم است. بهتر است به متخصصان کلینیک گوش تهران مراجعه کنید تا تشخیص دقیق تری دریافت کنید و درمان مناسبی برای شما تعیین شود.

4. سلام .من گوش راست من بعد از بیماری فلج بلز کامل ناشنوا شده .بعد از گذشت چهار ماه پزشک ها به من گفتن عصب گوش من تقریبا از کار افتاده و من برای همیشه از ناحیه گوش راست ناشنوا هستم .آیا درمان دارد پیش شما ممنونم

سلام و وقت بخیر
      باید برای تشخیص دقیق به کلینیک مراجع کنید
      برای این مورد میتونید به کلینیک دکتر یزدانی یا عباسی برین

5. علیرضا

سلام خسته نباشید ببخشید من گوش راستم از بدو تولد
    شنوایی نداشته
    خواستم بدونم برای ناشنوایی کامل درمانی هست یا خیر
    ممنون می شم جواب بدین چون می‌خوام مراجعه کنم.

سلام بدون معاینه گوش نمیشه نظری داد به دکتر نسرین یزدانی مراجعه کنید

1. سلام من عصب گوشم ازکارافتاده ازنظردکترونوارگوش هایی که گرفتم

1. کلینیک گوش تهران

اگر منظورتان بخض شنوایی عصب است، باید سمعک استفاده کنید.