جدیدترین روش درمان کم شنوایی 2024

با پیشرفت تکنولوژی و پزشکی، روش‌های درمانی جدیدی برای درمان تمام بیماری‌ها معرفی می‌شوند؛ درمان کم شنوایی نیز بی‌بهره نبوده و روش‌های جدیدی برای آن ایجاد شده‌اند که در بسیاری از مواقع کم‌شنوایی را به طور کامل درمان می‌کنند. در این مقاله به بررسی جدیدترین درمان کم شنوایی پرداخته‌ایم.

اگر از مشکلات شنوایی رنج می‌برید، با مراجعه به کلینیک گوش تهران تحت درمان بهترین متخصصان قرار خواهید گرفت و با جدیدترین و اثرگذارترین درمان‌ها مشکلات خود را حل خواهید کرد.

جدیدترین درمان کم شنوایی، برنامه‌ریزی مجدد سلولی

برنامه‌ریزی سلولی برای درمان کاهش شنوایی یک رویکرد نوآورانه است که هدف آن بازیابی یا بازسازی سلول‌های حسی آسیب‌دیده در گوش داخلی، به نام سلول‌های مویی و نورون‌های شنوایی، برای بهبود شنوایی است. در این روش درمانی از پیشرفت‌ها در تحقیقات سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برای درمان کم شنوایی، از جمله کم شنوایی حسی-عصبی، که اغلب به دلیل آسیب یا از دست دادن برگشت‌ناپذیر این سلول‌های حساس حسی ایجاد می‌شود، استفاده می‌کنند.

گوش داخلی دارای ساختارهای ظریفی است، که مسئول تبدیل امواج صوتی به سیگنال‌های الکتریکی هستند که مغز می‌تواند آن‌ها را به عنوان صدا تفسیر کند. سلول‌های مو سلول‌های حسی در گوش داخلی هستند که ارتعاشات صوتی را تشخیص داده و نورون‌های شنوایی را برای انتقال سیگنال‌ها به مغز تحریک می‌کنند. هنگامی که این سلول‌ها به دلیل افزایش سن، قرار گرفتن در معرض صدای بلند، عوامل ژنتیکی یا داروهای اتوتوکسیک آسیب دیده یا از بین می‌روند، کم شنوایی رخ می‌دهد.

درمان برنامه‌ریزی سلولی برای کاهش شنوایی شامل برنامه‌ریزی مجدد انواع دیگر سلول‌ها، مانند سلول‌های بنیادی یا سلول‌های پشتیبان در گوش داخلی، به سلول‌های مویی عملکردی یا نورون‌های شنوایی برای جایگزینی سلول‌های حسی آسیب‌دیده یا از دست رفته است. مراحل این روش درمان کم شنوایی در ادامه شرح داده شده‌اند.

  1. انتخاب سلول: پزشک انواع سلول‌های مناسب برای برنامه‌ریزی مجدد را شناسایی می‌کند که می‌تواند دوباره به سلول‌های مویی برنامه‌ریزی شوند.
  2. برنامه‌ریزی مجدد سلولی: در این روش از تکنیک‌های مختلفی مانند ویرایش ژن، دستکاری فاکتور رونویسی یا درمان‌های مولکولی کوچک برای القای تبدیل سلول‌های انتخاب شده به سلول‌های مویی یا نورون‌های شنوایی استفاده می‌شود. این فرآیند شامل فعال کردن ژن‌های خاص و مسیرهای سیگنال‌دهی است که باعث رشد و بلوغ سلول‌های حسی عملکردی می‌شود.
  3. ادغام سلولی: پس از برنامه‌ریزی مجدد سلول‌ها، سلول‌های تازه تولید شده باید در ساختارهای حسی گوش داخلی به کار گرفته شوند. یکپارچگی مناسب تضمین می‌کند که سلول‌های بازسازی‌شده می‌توانند به طور عملکردی با بافت‌های اطراف تعامل داشته باشند و سیگنال‌های شنوایی را به مغز منتقل کنند.
  4. ترمیم عملکردی: هدف نهایی درمان برنامه‌ریزی مجدد سلولی، بازیابی عملکرد شنوایی با جایگزینی سلول‌های حسی آسیب‌دیده یا از دست‌رفته با سلول‌های مویی بازسازی‌شده است. این رویکرد با افزایش انتقال سیگنال‌های صوتی از گوش داخلی به مغز، به منظور بهبود وضوح و حساسیت شنوایی در افراد کم‌شنوا انجام می‌شود.

در نتیجه، درمان برنامه‌ریزی مجدد سلولی برای کاهش شنوایی دارای پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای ایجاد تحول در مدیریت و بازیابی عملکرد شنوایی در افراد مبتلا به کم شنوایی حسی-عصبی است. هدف این درمان استفاده از ظرفیت بازسازی سلول‌های بنیادی و تکنیک‌های برنامه‌ریزی مجدد این سلول‌ها، بازسازی سلول‌های حسی آسیب‌دیده در گوش داخلی و بهبود کیفیت زندگی افراد کم‌شنوا است.

درمان کم شنوایی با سیستم‌های شنوایی استخوانی (BAHS)

سمعک‌های استخوانی دستگاه‌های کاشتی هستند که از هدایت استخوانی برای انتقال ارتعاشات صوتی به طور مستقیم به گوش داخلی و دور زدن گوش خارجی یا میانی استفاده می‌کنند.  این سیستم ممکن است برای افراد مبتلا به کم شنوایی انتقالی، ناشنوایی یک طرفه یا سایر انواع اختلالات شنوایی توصیه شود. در واقع این سیستم برای افرادی که یک گوش داخلی سالم دارند، بهترین گزینه درمانی است.منبع

یک BAHS معمولی از سه جزء اصلی تشکیل شده است:

  • ایمپلنت: ایمپلنت یک فیکسچر کوچک تیتانیومی است که از طریق جراحی در استخوان جمجمه پشت گوش کاشته شده است. ایمپلنت دارای یک تکیه‌گاه کوچک است که از روی پوست بیرون می‌زند.
  • پردازش‌گر صدا: این دستگاه خارجی صدا را از محیط گرفته و به ارتعاش تبدیل می‌کند. پردازشگر صدا از طریق یک کانکتور به تکیه‌گاه ایمپلنت متصل می‌شود.
  • لرزاننده صدا: این قطعه ارتعاشات را از پردازشگر صدا از طریق استخوان جمجمه به گوش داخلی منتقل می‌کند و گوش میانی و خارجی را دور می‌زند.

فرآیند کاشت سمعک استخوانی

کاشت سمعک استخوانی شامل یک روش جراحی است که تحت بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می‌شود. جراحی شامل موارد زیر است:

  1. ارزیابی: قبل از کاشت، بیمار یک ارزیابی کامل شنوایی برای تعیین نوع و درجه کم شنوایی و امکان استفاده از BAHS انجام می‌دهد.
  2. جراحی: یک برش کوچک در پوست پشت گوش ایجاد می‌شود و ایمپلنت تیتانیوم در استخوان جمجمه قرار می‌گیرد. قبل از اینکه پردازشگر صدا وصل شود، به محل جراحی اجازه داده می‌شود تا چندین هفته بهبود یابد.
  3. فیتینگ و برنامه‌نویسی: هنگامی که محل ایمپلنت بهبود یافت، پردازنده صدا نصب و برنامه‌ریزی می‌شود تا صدای محیط را بهینه کرده و نیازهای شنوایی فرد را برآورده کند.

روش‌های دیگر درمان کم شنوایی در کلینیک گوش تهران

روش‌های مختلفی برای درمان کم شنوایی وجود دارد که به نوع و شدت آسیب واردشده به گوش بستگی دارند. در ادامه درمان‌های رایج درمان این بیماری را بررسی کرده‌ایم.

  • سمعک: قطعا راحت‌ترین روش درمانی استفاده از سمعک است. سمعک‌ها ابزارهای الکترونیکی هستند که در داخل یا پشت گوش استفاده می‌شوند و صداهای اطراف را تقویت می‌کنند. به این شکل افراد کم‌شنوا صداها را بهتر و رساتر می‌شنوند.
    آن‌ها در سبک‌ها و انواع مختلفی از جمله دستگاه‌های پشت گوش (BTE)، داخل گوش (ITE) و کاملا داخل کانال گوش (CIC) عرضه می‌شوند. سمعک‌ها را می‌توان برای رفع نیازهای شنوایی خاص برنامه‌ریزی کرد؛ این دستگاه می‌تواند به افراد کمک کند تا در محیط‌های مختلف بهتر بشنوند.
  • کاشت حلزون شنوایی: در این روش دستگاه‌های کاشته‌شده با جراحی، قسمت‌های آسیب‌دیده گوش داخلی (حلزون گوش) را دور می‌زنند و مستقیما عصب شنوایی را تحریک می‌کنند تا حس صدا را برای افراد مبتلا به کم‌شنوایی شدید تا عمیق ایجاد کنند.
    حلزون کاشته‌شده شامل یک جزء داخلی است که با جراحی در زیر پوست پشت گوش جا گرفته و یک جزء خارجی که در پشت گوش قرار می‌گیرد.
  • کاشت گوش میانی: در این روش دستگاه‌های کاشته‌شده با جراحی در گوش میانی قرار می‌گیرند که برای بهبود شنوایی با ارتعاش مستقیم ساختارهای گوش میانی در پاسخ به صدا استفاده می‌شوند.
  • دارو: برخی از انواع کم شنوایی، مانند کم‌شنوایی ناگهانی یا کم‌شنوایی ناشی از شرایط خودایمنی، ممکن است با داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها یا سرکوب‌کننده‌های ایمنی درمان شوند.
    دارو ممکن است برای کاهش التهاب، بهبود جریان خون در گوش داخلی یا رفع بیماری‌های زمینه‌ای که در کاهش شنوایی نقش دارند، تجویز شود.
  • جراحی: جراحی ممکن است برای اصلاح انواع خاصی از کم‌شنوایی رسانا یا مختلط ناشی از مشکلات ساختاری گوش، مانند اتواسکلروز، کلستئاتوم یا سوراخ شدن پرده تمپان انجام شود. جراحی‌هایی مانند استاپدکتومی، تمپانوپلاستی یا بازسازی زنجیره استخوانی می‌توانند در برخی موارد به بازیابی عملکرد شنوایی کمک کنند.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *