چگونگی تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی

تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی

دیابت نوع دو گونه ای از اختلالات رایجی است که در اثر افزایش غیرطبیعی سطح قند خون به وجود می‌آید. بالا رفتن سطح قند خون به مرور زمان بر ساختارها و ارگان‌های مختلف بدن تاثیر می‌گذارد. تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی ناشی از دیابت از مرسوم‌ترین اختلالاتی هستند که ممکن است برای افراد مشکل ساز شوند.

به طور کلی، بالا رفتن غیرعادی سطح قند خون، باعث آسیب دیدن رگ‌ها و مویرگ‌های گوش داخلی می‌شود. این مساله در صورتی که بدون درمان رها شود، به تدریج بر سطح شنوایی بیمار تاثیر خواهد گذاشت.

به این ترتیب، با اینکه هنوز تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی و ارتباط بین آنها به طور کامل مشخص نشده است، اما لازم است در صورت ابتلا به دیابت نوع یک یا دو، سطح شنوایی بیمار نیز ارزیابی گردد. با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی در اختیار شما قرار دهیم.

تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی چگونه است؟

بالا رفتن سطح قند خون و ابتلا به دیابت بر عملکرد بسیاری از ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل، تشخیص به موقع و کنترل سطح قند خون ضروری است. تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی(hearing loss) یکی از مهم‌ترین عوارض ناشی از قند خون بالا است. بررسی‌ها نشان می دهند که ابتلا به کم شنوایی در افراد مبتلا به دیابت بسیار بیشتر از افراد سالم است.

البته نحوه تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی هنوز به صورت کامل تعیین نشده است. با این حال، به نظر می‌رسد که بالا رفتن بیش از حد سطح قند خون و عدم کنترل آن می‌تواند به اعصاب و رگ‌های خونی و همچنین ساختارهای گوش داخلی، آسیب برساند. این مساله در نهایت ممکن است به کم شنوایی ناشی از دیابت منجر گردد.

این نکته را در نظر داشته باشید که تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی حتی برای افرادی که در مرحله پیش دیابت قرار دارند، محسوس است. در واقع، رابطه بین دیابت و شنوایی در افرادی که هنوز به دیابت مبتلا نشده‌اند اما قند خون بالایی دارند نیز قابل پیش بینی خواهد بود.

نحوه تاثیر دیابت بر گوش

علت تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی چیست؟

علل تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی و ارتباط بین آنها همچنان نامفهوم است. با این حال، بررسی ساختارهای گوش نشان می‌دهد که بالا رفتن سطح قند خون ممکن است به رگ‌های خونی گوش داخلی آسیب برساند. علاوه بر این، گاهی در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک یا دو، اعصاب مربوط به گوش داخلی دچار آسیب شده و این افراد به کم شنوایی ناشی از دیابت مبتلا می‌گردند.

نکته دیگری که ممکن است بتواند رابطه دیابت و کم شنوایی را توجیه نماید، ایجاد اختلال در ارسال سیگنال‌های عصبی از گوش داخلی به مغز است. در واقع، در افرادی که به انواع دیابت شامل دیابت نوع یک و دو مبتلا می‌شوند، بالا رفتن سطح قند خون به طور غیرعادی، بر انتقال سیگنال‌های عصبی به مغز تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین طبیعی است که سطح شنوایی فرد کاهش پیدا کرده و در این شرایط، کم شنوایی ناشی از دیابت اجتناب ناپذیر خواهد بود.

چه عواملی می‌توانند تاثیر دیابت بر گوش را افزایش دهند؟

تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی در افراد مختلف متفاوت است. وجود برخی عوامل می‌تواند تاثیر دیابت بر شنوایی را تشدید کرده و یا آن را کاهش دهد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند تاثیر دیابت بر اختلالات شنوایی را دستخوش تغییر کنند، اشاره خواهیم کرد:

  • سالخوردگی و بالا بودن سن
  • قرار گرفتن در محیط‌های پر سر و صدا با صداهای طولانی و ممتد
  • ژنتیک افراد
  • ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند مننژیت، ام اس، اوریون، سکته مغزی و سرخک
  • مصرف برخی داروها با عوارض پیچیده مانند داروهای آنتی بیوتیک و ضدالتهاب‌ها که ممکن است آسیب‌های دائمی به گوش وارد کنند
  • وارد شدن ضربه به گوش در اثر ضربه خوردن به سر
  • قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی که احتمال آسیب به گوش را افزایش می‌دهند

عوامل تاثیر دیابت بر گوش

علائم تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی چیست؟

ایجاد اختلال در شنوایی در اثر ابتلا به دیابت نوع یک یا دو، هیچ گونه نشانه ظاهری در افراد ایجاد نخواهد کرد. با این حال، ممکن است بر میزان تمرکز و یا کیفیت زندگی افراد تاثیرگذار باشد. برخی از نشانه‌های تاثیر دیابت بر گوش و ایجاد کم شنوایی ناشی از دیابت عبارت انداز:

  • دریافت مکالمات افراد به صورت زمزمه و با صدای پایین
  • احساس نیاز به تکرار جملات و مکالمات توسط اطرافیان
  • ایجاد مشکل در شنیدن صداهای آرام
  • عدم توانایی در شنیدن صدای افراد در مکان‌های پر سر و صدا مانند رستوران‌های شلوغ
  • نیاز به زیاد کردن صدای انواع رسانه از جمله تلویزیون، رادیو و ضبط صوت
  • امکان نشنیدن صداهای روزمره و معمولی مانند صدای تلفن، ساعت زنگ دار و یا زنگ در

برای تشخیص کم شنوایی ناشی از دیابت چه باید کرد؟

تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی به تدریج و با ایجاد تغییر در ساختار گوش داخلی بروز می کند. به منظور بررسی تاثیر دیابت بر شنوایی و ارزیابی میزان تاثیر دیابت بر گوش، بیمار باید حتما به یک پزشک متخصص گوش و یا یک پزشک شنوایی شناس مراجعه نماید.

پزشک متخصص ضمن انجام معاینات فیزیکی، اطلاعاتی نیز درباره سابقه پزشکی بیمار دریافت می‌کند. انجام برخی تست‌ها و آزمایش‌های تشخیصی نیز کمک می‌کند تا پزشک میزان آسیب به عروق، اعصاب و ساختارهای گوش داخلی را ارزیابی کند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین تست‌های تشخیصی تاثیر دیابت بر شنوایی خواهیم پرداخت.

تشخیص کم شنوایی ناشی از دیابت

ادیومتری تون خالص

این تست شامل پخش صداهای با فرکانس خاص از طریق یک هدفون است که فرد باید در صورت شنیدن آن‌ها به شنوایی شناس علامت دهد. این صداها از گوش خارجی و میانی عبور کرده و به گوش داخلی می‌رسند. میزان بلندی صدا در این تست متغیر است. آرام‌ترین صدایی که بیمار می‌تواند بشنود، معیار سنجش شنوایی وی خواهد بود.

تست درک گفتار

در این آزمایش بیمار باید بتواند تمامی کلماتی که از طریق هدفون می‌شنود را با صدای بلند تکرار کند. این کلمات را شنوایی شناس از طریق یک هدفون بیان می‌کند تا بیمار بشنود. در این تست نیز صدای گوینده متغیر بوده و کمک می‌کند تا کمترین میزان صدایی که بیمار می‌تواند تشخیص دهد، اندازه گیری شود.

آزمایش گوش میانی (تمپانومتری)

بررسی ساختار داخلی گوش در تشخیص سطح شنوایی و همچنین ارزیابی میزان تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی اثر بسزایی خواهد داشت. انجام آزمایش گوش میانی با همین هدف انجام می‌گیرد. در آزمایش تمپانومتری(tympanometry)، یک پروب کوچک وارد گوش می‌شود. این پروب می تواند میزان لرزش گوش را اندازه گیری کرده و ثبت نماید. همچنین در صورت وجود پارگی در پرده گوش(tympanic membran perforation) و یا تجمع مایعات در پشت پرده، امکان تشخیص این اختلالات وجود خواهد داشت.

آزمایش پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR)

تست ABR با هدف بررسی نحوه عملکرد مسیرهای بین گوش داخلی و مغز انجام می‌گیرد. در این تست، با قرار دادن الکترودهای خاص روی سر و هدفون روی گوش فرد مشخص می‌شود که سیگنال‌ها بین گوش و مغز چگونه رد و بدل می‌گردند.

گسیل‌های صوتی گوش (تست OAE)

برای تعیین نحوه پاسخ دهی گوش داخلی به صدا، از تست OAE استفاده می‌شود. در این آزمایش یک پروب کوچک به کار می‌رود تا ارتعاشات سلول‌های مویی در گوش داخلی اندازه گیری گردند. این ارتعاشات در میزان واکنش به صدا اهمیت دارند.

اندازه گیری سطح گلوکز خون

سطح گلوکز خون یکی از عوامل موثر بر میزان شنوایی است. بنابراین پزشک در کنار انجام آزمایش‌ها و تست‌های تشخیص شنوایی، آزمایش اندازه گیری قند و گلوکز خون را نیز تجویز خواهد کرد.

درمان کم شنوایی ناشی از دیابت چگونه است؟

میزان شنوایی در بهبود ارتباط بیمار با اطرافیان نقش موثری دارد. در واقع، هدف از درمان کم شنوایی ناشی از دیابت نیز بهتر کردن ارتباط افراد با اطرافیان است.

برای درمان کم شنوایی و یا بررسی میزان تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی بیماران، مراجعه به کلینیک‌های تخصصی گوش از جمله کلینیک تخصصی گوش تهران الزامی است.

یک بیمار مبتلا به کم شنوایی که از قضا به بیماری دیابت نیز دچار است، باید توسط بهترین پزشک متخصص معاینه و درمان گردد. حضور پزشکان متخصص در کلینیک گوش تهران و امکان انجام آزمایش‌های مختلف در این کلینیک، فرایند تشخیص و درمان را برای بیماران ساده‌تر کرده است.

درمان کم شنوایی ناشی از دیابت

از روش‌های درمانی که برای رفع تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی به کار می‌روند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com

https://www.healthline.com/health/type-2-diabetes/hearing-loss

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

پست های مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «چگونگی تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی»

  1. سلام و درود مقاله جالب و کاملی بود و موضوع خیلی کاربردی رو پوشش دادین خسته نباشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *