وزوز گوش ضربانی چیست؟ و علت و درمان آن

وزوز گوش(tinnitus) یا زنگ زدن گوش، احساس شنیدن زنگ، وزوز، خش خش، جیک جیک، سوت یا صداهای دیگر است. این صدا می‌تواند متناوب یا پیوسته باشد و ممکن است شدت آن آرام یا بلند باشد. این صدا هنگامی که در یک جای ساکت هستید، بیش‌تر به گوش می‌رسد، از این رو ممکن است هنگام خواب در یک اتاق ساکت برایتان آزار دهنده باشد. گاهی نیز این صدا هم گام با ضربان قلب شما به گوش می‌رسد که به آن وزوز گوش ضربان دار گفته می‌شود.

وزوز گوش ضربانی چیست؟

وزوز گوش، یک مشکل رایج در بین افراد جامعه به خصوص افراد مسن است. با این حال، در موارد شدید، وزوز گوش می‌تواند باعث شود افراد در تمرکز و خواب مشکل داشته باشند. ممکن است در نهایت در روابط کاری و شخصی تداخل ایجاد کند و در نتیجه باعث ناراحتی و اختلالات خلقی شود.

اگرچه وزوز گوش اغلب با کاهش شنوایی همراه است، اما باعث از دست دادن کامل شنوایی یا اختلال دائمی نمی‌شود. در واقع، دسته‌ای از افراد مبتلا به وزوز گوش، هیچ مشکلی در شنوایی ندارند و در موارد معدودی حتی به شدت به صدا (هایپراکوزیس/hyperacusis) حساس می‌شوند، که در این صورت باید اقداماتی را برای کم کردن یا قطع صداهای خارجی انجام دهند.

برخی از موارد وزوز گوش به دلیل عفونت یا انسداد گوش ایجاد می‌شود و وزوز گوش می‌تواند پس از درمان علت اصلی ناپدید شود. با این حال، گاهی نیز پس از درمان بیماری زمینه‌ای، وزوز گوش همچنان ادامه می‌یابد. در چنین حالتی، سایر روش‌های درمانی می‌تواند به کاهش یا قطع صدای ناخواسته کمک کند.

کلینیک گوش تهران، یکی از بهترین مراکز تخصصی گوش و شنوایی در ایران محسوب می‌شود. متخصصین مجرب حاضر در این مرکز با به روزترین و تخصصی‌ترین متدهای تشخیصی، مراقبتی و درمانی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستند.

علت وزوز گوش ضربانی

برخی از شرایط یا اختلال‌ها می‌توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن وزوز گوش شوند. در بسیاری از موارد، علت اصلی وزوز گوش نامشخص است. با این حال، برخی از شایع‌ترین علت‌های وزوز گوش ضربانی(pulsatile tinnitus) می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

از دست دادن شنوایی

سلول‌های مویی ظریف و ریز در گوش داخلی (حلزون گوش/Snail ear) وجود دارد که با دریافت امواج صوتی گوش حرکت می‌کنند. این حرکت، سیگنال‌های الکتریکی را در امتداد عصب از گوش تا مغز (عصب شنوایی/Auditory nerve) تحریک می‌کند. در نهایت، مغز این سیگنال‌ها را به عنوان صدا شناسایی و تفسیر می‌کند. اگر موهای موجود در گوش داخلی شما خم شده یا شکسته شده باشد “این اتفاق با افزایش سن یا زمانی که شما مرتبا در معرض صداهای بلند هستید رخ می‌دهد”، ممکن است تکانه‌های الکتریکی تصادفی ایجاد شود و در نهایت باعث شنیدن صدای وزوز در گوش شود.

عفونت گوش یا انسداد مجرای گوش

مجرای گوش ممکن است با تجمع مایع (عفونت گوش)، جرم گوش(ear wax)، کثیفی یا سایر مواد خارجی مسدود شود. انسداد در مجرای گوش می‌تواند فشار را در گوش شما تغییر دهد و باعث ایجاد صدای وزوز در گوش شود.

آسیب‌های سر یا گردن

ضربه به سر یا گردن می‌تواند بر گوش داخلی، اعصاب شنوایی یا عملکرد مغز مرتبط با شنوایی تاثیر بگذارد. چنین آسیب‌هایی معمولا فقط در یک گوش باعث وزوز گوش می‌شوند. این موضوع می‌تواند علت صدای ضربان دار در گوش چپ یا شنیده شدن صدا ضربان در گوش راست باشد.

داروها

تعدادی از داروها ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن وزوز گوش شوند. به طور کلی، هر چه دوز این داروها بیشتر باشد، وزوز گوش بدتر می‌شود. اغلب با قطع مصرف این داروها، صداهای ناخواسته نیز ناپدید می‌شود.

داروهایی که باعث وزوز گوش می‌شوند عبارتنداز: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، برخی آنتی بیوتیک‌ها، داروهای سرطان، قرص‌های ادرار آور، داروهای ضد مالاریا و داروهای ضد افسردگی.

سایر علت‌های وزوز گوش

برخی از علل وزوز گوش که کمتر شایع هستند، ممکن است به مشکلات گوش، بیماری‌های مزمن سلامتی و شرایط و آسیب‌هایی که به اعصاب گوش یا مرکز شنوایی در مغز وارد می شود، مرتبط باشند.

• بیماری منیر(Meniere’s disease)

وزوز گوش می‌تواند نشانه اولیه بیماری منییر(menieres disease) باشد، نوعی اختلال گوش داخلی که ممکن است به دلیل افزایش غیر طبیعی فشار در مایع گوش داخلی ایجاد شود.

در این شرایط، لوله‌ای که گوش میانی را به حلق متصل می‌کند، مسدود می‌شود، که می‌تواند باعث احساس فشار یا پر بودن گوش شود.

• چسبندگی استخوان گوش

سفت شدن استخوان‌های گوش میانی (اتواسکلروز/Otosclerosis) ممکن است بر شنوایی شما تاثیر بگذارد و باعث وزوز گوش شود. این عارضه که در اثر رشد غیرطبیعی استخوان ایجاد می‌‌شود، معمولا به صورت ژنتیکی در اعضای خانواده‌ دیده می‌‌شود.

• اسپاسم عضلات کامی

ممکن است ماهیچه‌های کام منقبض شوند (اسپاسم) که می‌تواند منجر به وزوز گوش، کاهش شنوایی و احساس پری گوش شود. این وضعیت، گاهی اوقات بدون هیچ دلیل خاصی اتفاق می‌افتد.

• اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

مشکلات مربوط به TMJ، مفصل موجود در دو طرف سر در جلوی گوش، جایی که استخوان فک پایین به جمجمه می‌رسد، می‌تواند باعث وزوز گوش شود.

• نوروم آکوستیک یا سایر تومورهای سر و گردن

نوروم آکوستیک(acoustic neuroma) یک تومور غیر سرطانی (خوش خیم) است که روی عصب هشتم مغزی (شنوایی-تعادلی) ایجاد می‌شود. سایر تومورهای سر، گردن یا مغز نیز می‌توانند باعث وزوز گوش شوند.

درمان وزوز گوش ضربانی

روش‌های درمان وزوز گوش به این بستگی دارد که آیا وزوز شما ناشی از یک بیماری زمینه‌ای است یا خیر. در صورتی که وزوز گوش ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای باشد، با تشخیص و درمان آن، سایر علائم مانند وزوز گوش ضربان‌دار در گوش نیز درمان شده یا کاهش پیدا کند. روش‌های زیر می‌تواند به تسکین صدای وزوز گوش کمک کند:

• پاکسازی جرم و شست وشوی گوش/ear-irrigation: پاک کردن جرم موجود در گوش باعث رفع انسداد گوش و در نتیجه، رفع علائم وزوز گوش می‌شود.
  • درمان بیماری‌های مربوط به عروق خونی: برای درمان بیماری‌های مربوط به عروق خونی، ممکن است نیاز به دارو، جراحی یا سایر روش‌های درمانی داشته باشید.
  • استفاده از سمعک/hearing-aids: اگر وزوز گوش شما به دلیل کم شنوایی ناشی از سر و صدا یا کاهش شنوایی مرتبط با سن ایجاد می‌شود، استفاده از سمعک ممکن است به بهبود علائم شما کمک کند.
  • تغییر در داروها تحت نظر پزشک: اگر علت وزوز گوش شما به دلیل داروهای مصرفی شما باشد، پزشک می‌تواند با جایگزین کردن دارو با داروهای دیگر، کاهش دوز مصرفی و یا قطع مصرف دارو، به رفع این مشکل کمک کند.
  • حذف سر و صدا: اغلب اوقات، وزوز گوش یک درمان دائمی و قطعی ندارد. اما روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند به کاهش علائم شما کمک کند. از این رو، پزشک شما ممکن است استفاده از یک دستگاه الکترونیکی را برای قطع صداهای اطراف پیشنهاد دهد.
  • مشاور و روان درمانگر: هدف این روش درمان، ادامه زندگی عادی با وجود وزوز گوش است. این روش کمک می‌کند تا فکر و احساس خود را نسبت به وزوز گوش تغییر دهید. این موضوع در نهایت باعث می شود این صدا کمتر آزار دهنده باشد.
  • دارو درمانی: داروها نمی‌توانند به طور کل وزوز گوش را از بین ببرند، اما در برخی موارد می‌توانند باعث کاهش شدت علائم و عوارض ناشی از وزوز گوش شوند. برای کمک به تسکین علائم، پزشک ممکن است برای درمان یک بیماری زمینه ‌ای یا کمک به درمان اضطراب و افسردگی که اغلب همراه با وزوز گوش است، دارویی تجویز کند.

شیوه‌های زندگی و درمان‌های خانگی وزوز گوش

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، وزوز گوش اغلب اوقات یک درمان قطعی و دائمی ندارد. با این حال، برخی افراد به این صدا عادت می‌کنند و به مرور زمان، کمتر از قبل برای آن‌ها آزار دهنده می‌شود. برخی روش‌های خانگی نیز می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

از محافظ های شنوایی استفاده کنید

با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض صداهای بلند می‌تواند به اعصاب گوش آسیب برساند و باعث کاهش شنوایی و وزوز گوش شود. برای جلوگیری از بدتر شدن وزوز گوش، لازم است اقداماتی را برای محافظت از گوش خود انجام دهید. اگر از ابزارهای پرسروصدا استفاده می‌‌کنید، موسیقی‌‌دان هستید، در صنعتی کار می ‌کنید که از ماشین‌آلات با صدای بلند استفاده می‌‌شود یا از سلاح گرم (مخصوصا تپانچه یا تفنگ ساچمه‌‌ای) استفاده می ‌کنید، سعی کنید همیشه از محافظ شنوایی و گوش گیرهای مخصوص استفاده کنید.

صدا را کم کنید

گوش دادن به موسیقی با صدای بسیار بالا از طریق هدفون می‌تواند باعث کاهش شنوایی و وزوز گوش شود.

از نویزهای ملایم استفاده کنید

اگر صدای وزوز گوش، به خصوص در محیط‌های آرام برای شما آزار دهنده است، سعی کنید از یک دستگاه تولید نویز ملایم مانند صدای دریا برای کم کردن صدای وزوز گوش استفاده کنید. اگر دستگاه تولید نویز ندارید، یک فن، موسیقی ملایم یا رادیویی با صدای کم نیز ممکن است کمک کند. اپلیکیشن‌های ویژه موبایل نیز در این زمینه به وفور یافت می‌شود.

الکل، کافئین و نیکوتین را محدود کنید

این مواد، به ویژه زمانی که بیش از حد استفاده شوند، می‌توانند بر جریان خون تاثیر بگذارند و باعث وزوز گوش شوند.

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش،حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

پزشکان تیم کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند. کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

مطلبی که تحت عنوان «وزوز گوش ضربانی چیست؟ و علت و درمان آن» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »