علت خراب شدن سمعک و راه‌های رفع آن‌ها

علت خراب شدن سمعک

در این مقاله شما با علت خراب شدن سمعک و راه‌های رفع این خرابی و اشکالات آشنا می‌شوید. سمعک(hearing aids) یکی از متداول‌ترین روش‌های درمان کاهش شنوایی است. میلیون‌ها نفر هر روز از سمعک برای درمان اختلالات شنوایی استفاده می‌کنند. بدیهی است که در صورت استفاده مستمر از آن ممکن است با خرابی و اشکالاتی روبرو شوند. توصیه می‌کنیم قبل از مطالعه مقاله ویدئو زیر را حتما ببینید.

مشکلات استفاده از سمعک

افرادی که به صورت دائمی از سمعک استفاده می‌کنند؛ ممکن است متوجه مشکلاتی در حین استفاده از سمعک شوند. چهار نوع رایج از خراب شدن سمعک که دارندگان آن بسیار تجربه می‌کنند عبارتند از:

  • از سمعک هیچ صدایی شنیده نمی‌شود.
  • صدای سمعک به اندازه کافی بلند و واضح نیست.
  • صدای شنیده شده از سمعک غیرعادی به نظر می‌رسد.
  • سمعک صدای سوت زدن می‌دهد.

در ادامه راه‌حل‌هایی را برای رفع خراب شدن سمعک بیان خواهیم کرد. در صورتی که با استفاده از راه‌کارهای این مقاله قادر به رفع اختلالات سمعک نشوید؛ ممکن است لازم باشد به متخصصان شنوایی شناس در کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر مراجعه کنید.

مشکلات استفاده از سمعک

از سمعک هیچ صدایی شنیده نمی‎‌شود

عدم شنیدن صدا در سمعک یکی از علت‌های رایج خراب شدن سمعک است که بیشتر افرادی که با سمعک شنوایی خود را بهبود می‌بخشند؛ با آن مواجه هستند. برای حل این مشکل راه کارهایی توصیه می‌شود. که عبارت‌انداز:

  1. در ابتدا پیشنهاد می‌شود؛ سمعک به صورت فیزیکی بررسی شود. ممکن است وجود هرگونه مانع فیزیکی مانند موم گوش(ear wax)، مانع شنیده شدن صدای سمعک شود. به همین منظور در صورت وجود موانع فیزیکی همچون موم گوش در داخل میکروفون یا محل خروج صدا، باید سمعک با احتیاط تمیز شود.
  2. در مرحله بعد،باید از روشن بودن سمعک اطمینان حاصل شود. سمعک‎‌ها معمولاً با بستن درب باتری روشن می‌شوند. اگر درب باتری به درستی بسته نمی‌شود؛ ممکن است باتری به صورت اشتباه جایگذاری شده باشد.
  3. در صورت روبرو شدن با این مشکل در سمعک، ابتدا باتری را بیرون آورده و به صورت درست در محل مناسب جایگذاری کنید. در صورت قرارگیری مناسب باتری، درب به راحتی بسته می‌شود. با این وجود اگر باتری به درستی در جای خود قرارگیرد اما از سمعک صدایی دریافت نشود؛ باتری را تعویض کنید.
  4. میزان صدای خروجی از سمعک چک شود. در ابتدا میزان صدا، با کنترل از راه دور یا مستقیما از روی سمعک افزایش داده شود. برای اطمینان چند بار ولوم صدا کم و زیاد شود. ممکن است صدا به علت پایین بودن ولوم، شنیده نشود.
  5. در صورتی که راه‌کارهای ارائه شده، مشکل سمعک را رفع نکند؛ ممکن است که سمعک آسیب دیده باشد. در این صورت بهتر است برای عیب‌یابی و تعمیر خرابی سمعک به متخصصان شنوایی شناسی در کلینیک گوش تهران مراجعه شود.

صدای سمعک به اندازه کافی بلند و واضح نیست

عدم شنیدن صدای واضح و بلند در سمعک جزو شایع‌ترین  علت خراب شدن سمعک به شمار می رود. در ادامه راهکارهایی برای رفع این نوع از مشکلات سمعک بیان شده است.

  1. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، در ابتدا بهتر است سمعک به صورت فیزیکی بررسی شود. ممکن است در صورت وجود موانع فیزیکی همچون موم گوش در محل میکروفون یا خروجی صدا، صدا به صورت واضح و بلند شنیده نشود.
  2. در صورتی استفاده از سمعک‌های پشت گوشی (BTE) که دارای لوله و قالب گوش هستند؛ لوله باید به دقت بررسی شود. در صورت مشاهده هر گونه ترک، انسداد یا رطوبت در داخل لوله، سریعا برای رفع آن باید اقداماتی انجام شود. در صورتی که لازم به تعویض لوله باشد، بهتر است برای تعمیر خرابی سمعک به کلینیک گوش تهران مراجعه کنید.
  3. میزان صدا با کنترل از راه دور یا مستقیماً روی سمعک افزایش داده شود. برای اطمینان از وجود یا عدم وجود صدا چند بار صدای سمعک کم و زیاد شود. در این حالت ممکن است به علت کاهش ولوم سمعک، صدا به صورت رسا و واضح شنیده نشود.
  4. به یک متخصص شنوایی شناس برای ارزیابی شنوایی مراجعه شود. ممکن است به علت تغییر در میزان شنوایی، سمعک توانایی رساندن صدای واضح و بلند را نداشته باشد.
  5. در صورتی که مدتی از آخرین ارزیابی شنوایی فرد گذشته باشد، ممکن است لازم باشد یک تست شنوایی(audiometry) انجام شود. در صورت تغییر در میزان شنوایی، شنوایی شناس می‌تواند سمعک را مجددا تنظیم کند.

صدای شنیده شده از سمعک غیرعادی به نظر می‌رسد

شنیدن صدای غیرعادی همچون نویز در سمعک جزو متدوال‌ترین  علت خراب شدن سمعک به شمار می رود. در ادامه می‌توان با استفاده از راه‌کارهای زیر به رفع این نوع از مشکلات سمعک پرداخته شود.

  1. در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی در سمعک باید ابتدا به بررسی فیزیکی سمعک پرداخته شود. درب باتری با دقت بررسی شود. در صورتی فرسودگی، ممکن است صدا به صورت دستکاری شده به گوش برسد.
  2. محفظه باتری تمیز و سپس باتری تعویض گردد. در این حالت ممکن است صدا به درستی دریافت شود. متخصص شنوایی شناس همچنین می‌تواند محفظه باتری را برای شما تمیز کند.
  3. به آسیب دیدگی سمعک توجه شود. در صورتی که سمعک آسیب دیده باشد صدا به درستی به گوش رسانده نمی‌شود. افراد می‌توانند به متخصص شنوایی شناسی برای عیب‌یابی و تعمیر خرابی سمعک، مراجعه کنند.

علت خرابی سمعک

سمعک صدای سوت زدن می‌دهد

شنیدن صدای سوت در سمعک جزو شایع‌ترین علت خراب شدن سمعک به شمار می‌رود. راه‌کارهای زیر می‌تواند برای رفع این نوع از مشکلات در سمعک‌ها استفاده شود.

  • اگر سمعک در حالی که در گوش است، سوت می‌کشد. آن‌ها را  باید از گوش برداشته و دوباره در گوش قرار داده شود. در این حالت ممکن است سمعک درستی وارد نشده باشد.
  • صدای سمعک کاهش داده شود. اگر سمعک به درستی وارد شده باشد اما هنگام کم کردن میزان صدا سوت نمی‌زند، ممکن است به این علت باشد که صدای زیادی از طریق خروجی یا اطراف قالب گوش سمعک خارج می‌شود. در این حالت ممکن است لازم باشد برای تنظیم مجدد به متخصص شنوایی شناس مراجعه شود.
  • جرم موجود در گوش افرادی که سمعک استفاده می‌کنند؛ می‌تواند منجر به شنیده شدن صدای سوت شود. به این صورت که افراد به دلیل جرم گوش صدای سمعک را از حد معمول بالا می‌برند، در این حالت به علت خروج صدای بیش از حد متداول، صدای سوت شنیده می‌شود.
  • درصورت کاهش وزن قابل توجه، ممکن است تناسب سمعک تغییر کرده باشد. متخصص شنوایی شناسی می‌تواند شرایط جدید را ارزیابی کند و تعیین کند که آیا آنها می‌توانند این مشکل را برطرف کنند یا خیر. در صورت عدم رفع این مشکل، باید مجددا سمعک متناسب با گوش فرد ساخته شود.
  • اگر نکات مربوط به عیب‌یابی سمعک به کار گرفته شد و سمعک هنوز هم به درستی کار نکرد. باید برای کمک به متخصصان شنوایی شناس در کلینیک گوش تهران مراجعه شود.

صدای سوت در سمعک

در پایان

در صورتی که از سمعک به صورت مداوم استفاده می‌کنید، مخصوصاً برای اولین بار، ممکن است با مشکلات و خرابی‌های سمعک مواجه شوید. این خرابی و مشکلات می‌تواند به علت عدم اطلاعات کافی از نحوه استفاده باشد یا به علت خرابی‌های اساسی در داخل سمعک رخ دهد. در هر دو حالت معمولاً روش‌های ساده‌ای برای رفع این مشکلات وجود دارد.

ما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت مشاهده این نوع از اختلالات در سمعک خود و رفع نشدن خرابی آن با استفاده از روش‌های گفته شده در این مقاله، سریعا به متخصص شنوایی شناس مراجعه کنید. کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با داشتن بهترین متخصصان شنوایی شناس بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه می‌دهد.

اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این مورد هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید. مطلبی که تحت عنوان « علت خراب شدن سمعک و راه‌های رفع آن‌ها » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع:

healthyhearing

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

پست های مرتبط

13 دیدگاه دربارهٔ «علت خراب شدن سمعک و راه‌های رفع آن‌ها»

  1. سلام ما برای پدرمان سمعک گرفتیم یه هفته میشه همه چی اوکیه از دیروز عصر هر یک دقیقه انگار کوک کرده باشی مثله صدای کوک ساعت زنگ میزنم علت چی می‌تونه باشه مارکش هم زنیس هستش

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. باید به همان مرکزی که سمعک را تهیه کرده اید مراجعه کنید.

  2. رفعت مهدی

    سلام مقاله خوبی بود ممنون من واقعا گاهی اوقات از مشکلاتی که برای سمعک مادرم پیش میاد عاجز میشم.

  3. سلام من یه سمعک خوب میخواستم شما کجا رو بهم معرفی میکنید؟ خود کلینیکتون فروش هم داره؟

    1. کلینیک گوش تهران

      برای مشاوره درباره نحوه خرید سمعک با شماره های 02188202934 و 02188870911 تماس بگیرید.

    1. کلینیک گوش تهران

      تهران، خیابان ولیعصر، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان دی (پلاک 12). طبقه ۹ واحد تخصصی بیماری‌های گوش و جراحی (9e) واحد ادیولوژی (شنوایی‌شناسی)(9c)

  4. سلام وقت بخیر یه نوبت میخواستم. باید به صورت حضوری بگیرم یا ایترنتی؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. برای رزرو نوبت هم می توانید با شماره های 88205806-88870911 021 تماس بگیرید. و هم می توانید به صورت اینترنتی اقدام کنید. به صفحه اول سایت به ادرس tehranearclinic.com مراجعه و در بخش تماس با ما بر روی قسمت نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *