عوارض استفاده نکردن از سمعک چیست؟

عوارض استفاده نکردن از سمعک چیست؟

استفاده از سمعک به طور مداوم یکی از مهم‌ترین نکاتی است که افراد کم شنوا باید رعایت کنند. استفاده نکردن از سمعک، مغز را از دریافت پیام‌های شنوایی محروم می‌کند.

استفاده از سمعک در زمان بیداری باعث فعال نگه داشتن نواحی مغزی مرتبط با شنوایی خواهد شد. تنها در هنگام فعالیت‌هایی نظیر خواب، دوش گرفتن، شنا کردن و… می‌توانید سمعک را خارج کنید. عدم استفاده از سمعک عواقبی را به دنبال دارد. در این مقاله سعی شده است تا در این باره اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

عدم درمان کم شنوایی چه عواقبی دارد؟

در نوزادان و کودکان کم شنوا، سیناپس‌های عصبی در حال رشد هستند. همچنین برخی از بزرگسالان دچار کم شنوایی در فرکانس‌های خاص می‌باشند. عدم درمان کم شنوایی در افراد کم سن، می‌تواند منجر به محرومیت آنها از توانایی پردازش شنوایی شود.

اجتناب از اصلاح این مشکل منجر به سازگاری مغز با این شرایط خواهد شد. این موضوع به این معناست که مغز افراد کم شنوا، فرایند پردازش اصوات  (همانند تلفظ کلمات و صداهای خاص) را فراموش می‌کند. بنابراین، توجه به بهبود و درمان کم شنوایی بسیار حائز اهمیت است.

عواقب عدم درمان کم شنوایی

چرا باید همیشه از سمعک استفاده کنید؟

مغز با استفاده از سمعک(hearing aids) شروع به دریافت اصوات می‌کند. هرچقدر زمان بیشتری از سمعک استفاده شود؛ جمع آوری این اصوات سریع‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود.

در نهایت، مغز از پردازش برخی از صداهای پس زمینه خودداری می‌کند. عدم پردازش این اصوات به معنی نشنیدن نیست. تنها با کمی تمرکز می‌توانید چنین اصواتی را دوباره بشنوید. مغز داده‌های بلا استفاده را پاک خواهد کرد.

به همین ترتیب، استفاده نکردن از سمعک ممکن است باعث از بین رفتن چنین داده‌هایی می‌شود. به این معنا که سازگاری و تطابق مغز با سمعک از بین خواهد رفت. استفاده مجدد از سمعک بعد از حتی مدتی کوتاه می‌تواند شرایط شنوایی شما را سخت کند. بنابراین استفاده مداوم از سمعک برای بهبود کاهش شنوایی ضروری است.

چرا باید همیشه از سمعک استفاده کرد؟

آیا سازگاری مجدد مغز با سمعک سخت است؟

تطابق مجدد سمعک با مغز سخت است اما نه به اندازه زمانی که فرد برای اولین بار از سمعک استفاده می‌کند. افرادی که به تازگی سمعک دریافت می‌کنند؛ اغلب صدای محیط را به شکل ناخوشایند و بلندتر از حد معمول دریافت می‌کنند. در نتیجه، تسلط مغز بر نحوه پردازش صدا حدود 2 الی 3 هفته طول خواهد کشید.

در شرایطی که مدتی از سمعک استفاده کرده باشید؛ مغز شما با سمعک و نحوه پردازش با آن سازگار شده است. بنابراین تنها تفاوت این موضوع در مدت زمان بازگشت شما به حالت تطابق است.

در اولین استفاده از سمعک به علت آشنا نبودن مغز با عملکرد سمعک، زمان و انرژی زیاد را صرف می‌کند. این در حالی است که بعد از چندین مدت استفاده از سمعک، مغز راحت‌تر سازگاری پیدا خواهد کرد. استفاده نکردن از سمعک می‌تواند باعث از بین رفتن این سازگاری شود.

چند ساعت در روز باید از سمعک استفاده کرد؟

هنوز جواب دقیق و مشخصی برا این سوال وجود ندارد. اما استفاده مکرر از سمعک در حین بیداری به عملکرد بهتر مغز کمک خواهد کرد. استفاده دائمی و همیشگی سمعک، به بیماران کمک می‌کند تا کمتر صدای پس زمینه را بشنوند.

برخی از اصوات به صورت مکرر تکرار می‌شوند با این تفاوت که هیچ واکنشی را در فرد ایجاد نمی کنند. به مرور زمان، مغز انرژی خود را صرف پردازش اینگونه اصوات نخواهد کرد. صدای تنفس، صدای باد، صدای قدم ها و…. از جمله صدا هایی هستند که به صورت مداوم به گوش ما می رسند.

در این حالت شرایط برای رفتن به مکان‌های شلوغ و صحبت در آن بسیار آسان‌تر خواهد شد. به عبارت دیگر، هر چه زمان بیشتر از سمعک استفاده کنیم، سازگاری مغز با اصوات محیط بهتر خواهد شد.

اثرات و پیامدهای عدم استفاده از سمعک چیست؟

سمعک‌ها ابزارهای سودمندی هستند. علاوه بر اینکه باعث بهبود عملکرد شنوایی می‌شوند. از نابود شدن قسمت‌هایی از مغز بیماران که مسئولیت تفسیر اصوات صوتی را دارند، جلوگیری می‌کند.

استفاده نکردن از سمعک حتی به صورت کوتاه مدت نیز پیامد‌هایی را به دنبال دارد. در ادامه به برخی از عوارض  استفاده نکردن از سمعک می پردازیم.

افت شنوایی

برخی از بیماران از سمعک به صورت دائم استفاده نمی‌کنند. به همین منظور ممکن است در زمان‌هایی که به آن نیاز نداشته باشند، از سمعک استفاده نکنند. اغلب این افراد برای جبران کم شنوایی خود، به جای استفاده از سمعک، صدای تلویزیون و یا گوشی را زیاد می‌کنند.

این کار می‌تواند باعث آسیب شدید شنوایی و به دنبال آن افت شنوایی دائمی شود. فقدان ورودی حسی منجر به کاهش عملکرد مغز خواهد شد. به این معنا که سلول‌های مغزی شروع به کوچک شدن می‌کنند.

سمعک‌ها با توجه به میزان کم شنوایی تنظیم می‌شوند. اگر بیمار دچار افت شنوایی شود، نمی‌تواند از سمعک فعلی خود استفاده کند. بهتر است در این شرایط برای تنظیمات مجدد سمعک به متخصص شنوایی شناس مراجعه فرمایید.

افت شنوایی

کاهش مشارکت اجتماعی

استفاده از سمعک به منظور رفع کاهش شنوایی می‌باشد. استفاده نکردن از سمعک، به معنی بازگشت آن‌ها به دوران کم شنوایی خواهد بود. کم شنوایی منجر به انزوای اجتماعی می‌شود. زیرا برقراری ارتباط با سایر افراد بسیار دشوار خواهد شد.

بیماران اغلب از مردم می‌خواهند که جملات خود را مجددا تکرار کنند و یا برخی از مکالمات را از دست می‌دهند. مکالمات به حدی دشوار و سخت می‌شود که فرد از داشتن مشارکت و حضور دراجتماع اجتناب می‌کند. انزوای اجتماعی و کاهش مشارکت اجتماعی احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر

انزوای اجتماعی می‌تواند اثرات مخربی را بر جای بگذارد. وقتی که فرد کم شنوا در جامعه حضور نداشته باشد، مغز به اندازه کافی ورزش نخواهد کرد. ورزش کردن مغز به معنای به کار گرفته شدن قسمت‌های مختلف مغز است.

تصورکنید که بعد ایجاد یک رابطه خوب و لذت بخش، به چه اندازه احساس نشاط و شادابی می‌کنید. برای ایجاد چنین حالتی، مغز از قسمت‌های مختلفی استفاده می‌کند. بدون ورزش ذهنی، قسمت‌های مختلف مغز شروع به تحلیل و کاهش عملکرد می‌کنند. کاهش عملکرد مغز منجر به کاهش انرژی، اختلال در بخش تعادل، ایجاد مشکلاتی در حافظه و در نهایت بروز افسردگی می‌شود.

بخش‌هایی از مغز و سیستم عصبی به درک اصوات کمک می‌کنند. در افراد عادی شنیدن اصوات به صورت مداوم منجر به رشد و تقویت این نواحی خواهد شد. استفاده نکردن از سمعک منجر به کاهش عملکر این نواحی می‌شود.

بدون تحریک عصبی، اعصاب شنوایی شروع به ضعیف شدن و آتروفی خواهندکرد. به همین سبب، سازگاری و تطابق با سمعک جدید را سخت می‌کند. در بدترین حالت، آتروفی زمینه ساز بیماری زوال عقل و یا آلزایمر می‌شود.

افزایش ابتلا به آلزایمر

در انتها

اگر بعد از مدت‌ها شروع به استفاده از سمعک کردید، ممکن است با صداهای ناخوشایند و بسیار بلند روبرو شوید. احتمال دارد تا چند روز صداها برای شما اذیت کننده باشد. اگر صداها در طولانی مدت بهتر نشدند، به شنوایی شناس خود مراجعه کنید.

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان شنوایی شناسی و گوش و حلق و بینی، بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان « عوارض استفاده نکردن از سمعک چیست؟» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

  • https://www.kinghearing.com/
  • https://www.healthyhearing.com
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *