زخم داخل گوش به چه دلایلی ایجاد می‌شود؟

زخم داخل گوش اگرچه به طور بالقوه ناخوشایند است، اما اختلالی معمول است. زخم داخل گوش می‌تواند دلایل مختلفی، از جوش‌های بیرون زده در داخل گوش گرفته تا عفونت‌های باکتریایی، داشته باشد.

در بیشتر موارد زخم گوش، خطرناک نیست با این حال، اگر عود کرده یا همراه با پوسته پوسته شدن، درد یا خونریزی باشند، باید به پزشک مراجعه شود. در اینجا برخی از دلایل احتمالی زخم داخل گوش بیان می‌شود. هر گونه زخم طول کشیده داخل کانال گوش نیاز به ارزیابی و مراجعه دارد و ممکن است دلیل مهم و خطر ناکی داشته باشد.

علت ایجاد زخم در داخل گوش چیست؟

علت ایجاد زخم در داخل گوش می‌تواند به عوامل مختلفی، ارتباط داشته باشد. در ادامه برخی از این علل را شرح می‌دهیم.

پیرسینگ

سوراخ کردن گوش ممکن است عوارضی همچون حساسیت و یا عفونت را به همراه داشته باشد. در صورتی که ابزار و یا خود پرسینگ آلوده باشد، می‌تواند زخم‌هایی را در داخل گوش ایجاد کند. علائمی که گوش در صورت عفونت از خود نشان می‌دهد. عبارتند از:

• خون ریزی
  • چرک یا ترشح
  • قرمزی
  • ورم

اگر محل پیرسینگ عفونت کند و دچار خونریزی شود، پوست برای ترمیم خود یک لایه محافظ روی زخم تشکیل می‌دهد. برای جلوگیری از بدتر شدن علائم بهتر است که محل علائم و عفونت تمیز باشد.

اگر زخم بهبود نیافت به پزشک مراجعه شود. در صورتی که زخم درمان نشود ممکن است به کلوئید(ear colloid) تبدیل شود و عوارض بدتر و حاد تری را ایجاد کند.

پسوزیاریس

پسوزیاریس یک بیماری خود ایمنی مزمن است که باعث تجمع سریع سلول‌های پوستی می‌شود. این تجمع سلول‌ها باعث پوسته پوسته شدن سطح پوست می‌شود.

پسوزیاریس نتیجه روند تولید پوست با سرعت بالا است. به طور معمول، سلول‌های پوست در اعماق پوست رشد می‌کنند و به آرامی به سطح بالا می‌روند. در نهایت، آنها از بین می‌روند. چرخه زندگی معمول سلول‌های پوستی یک ماه است.

در افراد مبتلا به پسوزیاریس یا حساسیت پوستی، این روند تولید ممکن است فقط در طی چند روز اتفاق بیفتد. به همین دلیل، سلول‌های پوستی فرصت ندارند از بین بروند. این تولید بیش از حد سریع منجر به تجمع سلول‌های پوستی می‌شود

التهاب و قرمزی در اطراف پوسته نسبتاً شایع است. ظاهر معمول پسوزیاریس به رنگ سفید نقره ایست و به صورت لکه‌های قرمز و ضخیم ایجاد می‌شود. گاهی اوقات، محل زخم ترک خورده و خونریزی می‌کند. پزشک ممکن است برای کاهش علائم، پماد یا کرم های موضعی را توصیه کند.

اگزما

اگزما نوعی اختلال پوستی است که می‌تواند در هر نقطه از بدن از جمله گوش ظاهر شود. اگزما می‌تواند باعث خشکی بیش از حد، درد و از بین رفتن پوست در ناحیه گوش شود. اگزمای گوش همچنین ممکن است برجستگی‌های ریز، خارش دار و زخم را در داخل گوش ایجاد کند. عوامل تحریک کننده همچون خارش و سوزش می‌تواند فرد را به خراشیدن زخم سوق دهد، که می‌تواند علائم را بدتر کند.

زخم خراشیده شده و یا ملتهب در داخل گوش ممکن است برای بهبودی، پوسته پوسته شود. اما اگزما، از بین رفتن کامل زخم را دشوار می‌کند. پزشک ممکن است پماد و داروی موضعی را برای کاهش علائم و برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست توصیه کند.

جوش گوش

اگرچه جوش‌ها اغلب در صورت، سینه، شانه‌ها و گردن دیده می‌شوند، اما ممکن است در قسمت داخلی گوش نیز ظاهر شوند. مانند هر جوش دیگر، ممکن است داخل گوش از فشردن آن یا تلاش برای بیرون آوردن آن آلوده شود.

جوش گوش، نسبتاً شایع است. این عوامل توسط باکتری‌هایی ایجاد می‌شوند که در زیر پوست در نزدیکی پیاز مو قرار می‌گیرند. غالباً، این باکتری از گونه‌های استافیلوکوک است، مانند استافیلوکوکوس اورئوس، اما جوش می‌تواند توسط انواع دیگر از باکتری‌ها یا قارچ‌ها نیز ایجاد شود.

عفونت در داخل فولیکول مو رخ می‌دهد. چرک و بافت مرده در فولیکول‌های جمع می‌شوند و به سمت سطح فشار می‌آورند، که باعث برجستگی می‌شود که می‌توانید ببینید یا احساس کنید.

جوش‌های ظاهر شده می‌توانند ترشحاتی ایجاد کنند که در داخل گوش ته نشین شود. در نتیجه یک پوسته‌ای تشکیل می‌شود که می‌تواند با گذشت زمان تحریک شود.

در صورت بروز جوش در داخل گوش بهتر است به آن دست نزده تا خود بهبود پیدا کند. در صورتی که فرد با علائم ناخوشایندی روبرو شود و یا جوش بر شنوایی فرد تأثیر بگذارد، باید بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کند.

بثورات ناشی از گرما

بثورات ناشی از گرما می‌تواند باعث ایجاد جرم در گوش(ear wax) یا اطراف آن شود. بثورات ناشی از گرما یک بیماری پوستی است که اغلب کودکان و بزرگسالان را در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب تحت تأثیر قرار می‌دهد. هنگامی که منافذ پوست مسدود شده و عرق نمی‌تواند از بین برود، ممکن است بثورات ناشی از گرما ایجاد شود. در نتیجه این اختلال، ممکن است علائمی ایجاد کند. این علائم و نشانه‌ها عبارتنداز:

• خارش
  • تحریک
  • برجستگی
  • پوسته پوسته یا زخم
  • قرمزی یا التهاب

سرطان گوش

سرطان گوش(ear cancer) می‌تواند قسمت داخلی و خارجی گوش را تحت تأثیر قرار دهد. این نوع از سرطان غالباً به عنوان سرطان پوست در گوش خارجی شروع شود و سپس در سراسر ساختارهای مختلف گوش، از جمله مجرای گوش و پرده گوش گسترش یابد.

لاله گوش و کانال خارجی از پوست تشکیل شده است. و مانند پوست هر جایی از بدن می‌تواند مبتلا به تومورهای بدخیم پوستی از جمله  اس سی سی(تومور سلول‌های اسکواموس)، بی سی سی، تومور سلول‌های بازال سل و، سلول کارسینوم و ملانوم بشود.

سرطان گوش نیز ممکن است از داخل گوش شروع شود. این نوع از سرطان می‌تواند براستخوان داخل گوش( استخوان تمپورال و استخوان گیجگاهی) تأثیر بگذارد. همچنین غدد ترشح کننده عرق و غدد سواسه تولید کننده جرم گوش غدد اپوکراین می‌توانند مبتلا به تومور شوند.

سرطان گوش شایع نیست. علل این نوع از سرطان ناشناخته است، اگرچه افرادی که عفونت مزمن گوش را تجربه می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان در قسمت میانی گوش هستند.

علائم بسته به اینکه کدام قسمت از گوش تحت تأثیر قرار گرفته باشد متفاوت است. علائم بارز سرطان گوش تغییرات پوستی، به ویژه در گوش خارجی است. دیگر علائم سرطان گوش عبارتند از:

• پوسته پوسته شدن گوش به صورتی که درمان نشود
  • زخم‌هایی که ترشحات زیادی دارد
  • بافت پوست تیره و بافت دار
  • جوش‌های سفید
  • کم شدن شنوایی به صورت کاهش شنوایی انتقالی
  • فلج و ضعف عضلات صورت می‌تواند نشانه وجود تومور در عمق کانال گوش باشد.

در بعضی موارد مجرای گوش، استخوان و پرده گوش باید برداشته شود. بسته به مقدار برداشته شده، پزشک ممکن است بتواند گوش را بازسازی کند. در بعضی موارد، شنوایی به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. در موارد دیگر، ممکن است لازم باشد از سمعک(hearing aids) استفاده شود.

در صورت مشاهده هر گونه علائم نامنظم در گوش یا خارج از گوش، باید بلافاصله به مراقبت پزشکی مراجعه شود. تشخیص به موقع به پزشکان امکان می‌دهد تا بهترین روش درمانی را برای فرد بیمار پیدا کنند.

دیابت

بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند به زخم کانال گوش مبتلا باشند. درصورتی که بیماران دیابتی از زخم کانال گوش شکایت داشته باشند. لازم است که سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایند. زیرا زخم‌های کانال گوش در بیماران دیابتی می‌تواند نشانه عفونت وسیع گوش و قاعده جمجمه باشد. لذا زخم‌های کانال گوش در بیماران دیابتی بسیار اهمیت دارند.

در نهایت

زخم داخل گوش غیرمعمول نیست، اما اغلب می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری یا اختلال پوستی باشد. در صورتی که متوجه شدید پوسته پوسته شدن گوش عود کرده یا زخم شما خوب نمی‌شود، با پزشک ماهر مشورت کنید. در حالی که زخم‌های داخل گوش اغلب خطری برای شما ندارند با این حال علائم شما ممکن است به یک بیماری شدیدتر تبدیل شود.

از خود درمانی شدیدا بپرهیزید و در سریع ترین زمان ممکن از پزشک متخصص راهنمایی بخواهید. با کمک از پزشک متخصص کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر می‌توانید بهترین روش درمانی را برای کاهش علائم و ارائه بهترین کیفیت زندگی پیدا کنید.

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان اتولوژی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک گوش هستید؛تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان «زخم داخل گوش به چه دلایلی ایجاد می‌شود؟» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع:

6 دیدگاه دربارهٔ «زخم داخل گوش به چه دلایلی ایجاد می‌شود؟»

1. ببخشید من گوشم ۲ دوزه ک داخلش زخم شده فکر کنم برا اینکه گوشمو با انگشتم پاک میکردم بعد از زخم شدن من زخم ها رو میکندم و زخمام‌ یا کندمشون یا ازشون ترشح مایعی‌ میومد الان دوروزه‌ گوش چپم درد میکنه و کیپه‌ باید چیکار کنم؟