سرطان گوش چیست؟ علل، علائم و درمان آن

سرطان گوش

سرطان گوش می‌تواند قسمت داخلی و خارجی گوش را درگیر کند. این بیماری اغلب به صورت سرطان پوست در گوش خارجی شروع می‌شود و سپس در تمام قسمت‌های مختلف گوش، از جمله مجرای گوش و پرده گوش منتشر می‌شود.

سرطان گوش ممکن است از گوش داخلی شروع شود. این نوع از سرطان می‌تواند روی عملکرد استخوان گیجگاهی، تأثیر بگذارد. استخوان گیجگاهی شامل استخوان ماستوئید است. استخوان ماستوئید استخوانی است که در پشت گوش احساس می‌شود. در ادامه این مقاله سعی شده است تا شما را با سرطان گوش و روش‌های درمانی آن آشنا کنیم.

علائم سرطان گوش

علائم سرطان گوش با توجه به این که در کدام قسمت از گوش آسیب ایجاد شده است، متفاوت است. در ادامه برخی از این علائم را بیان می‌کنیم.

گوش بیرونی

گوش خارجی شامل لاله گوش، لبه گوش و قسمت ابتدایی مجرای گوش است. علائم سرطان پوست در گوش بیرونی عبارتند از:

• بروز زخم‌های پوسته پوسته شده که حتی پس از مرطوب کردن بهبود نمی‌یابند.
  • توده‌های سفید مرواریدی زیر پوست.
  • زخم‌های پوستی که خونریزی می‌کنند.

کانال گوش

علائم سرطان پوست در مجرای گوش عبارتنداز:

گوش میانی

علائم سرطان پوست در گوش میانی عبارتنداز:

• ترشحات گوش همانند ترشحات خونی.
  • از دست دادن شنوایی.
  • درد گوش.
  • بی حسی در طرف آسیب دیده سر.

گوش داخلی

علائم سرطان پوست در گوش داخلی شامل موارد زیر می‌باشد.

علل سرطان گوش

علت دقیق عواملی که باعث بروز سرطان گوش می‌باشد هنوز مشخص نیست.. اما موارد خاصی ممکن است احتمال ابتلا به سرطان گوش را افزایش دهند. این عوامل عبارتند از:

پوست روشن داشتن

پوست روشن خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

گذران وقت در آفتاب بدون استقاده ازضد آفتاب

باقی ماندن زیر نور مستقیم خورشید بدون استفاده از مقادیر کافی ضد افتاب، فرد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست قرار می‌دهد، که می‌تواند منجر به سرطان گوش شود.

عفونت های مکرر گوش

پاسخ‌های التهابی همراه با عفونت گوش ممکن است به نوعی بر تغییرات سلولی که سرطان را تحریک می‌کند تأثیر بگذارد.

پیری

انواع خاصی از سرطان گوش در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود. ایجاد سرطان در سلول سنگفرشی استخوان گیجگاهی در دهه هفتم زندگی بسیار رایج و شایع است.

درمان سرطان گوش

درمان سرطان گوش به طور کلی به اندازه رشد توده سرطانی و مکانی که قرار دارد؛ بستگی دارد. سرطان‌های پوست در گوش خارجی به طور کلی برداشته می‌شوند. اگر مناطق وسیعی برداشته شود، ممکن است نیاز به جراحی بازسازی داشته باشد.

سرطان کانال گوش یا استخوان گیجگاهی به جراحی و به دنبال آن پرتودرمانی نیاز دارد. اینکه چه مقدار از گوش برداشته شود به میزان تومور بستگی دارد.

در بعضی موارد مجرای گوش، استخوان و پرده گوش باید برداشته شود. بسته به مقدار برداشته شده، پزشک ممکن است بتواند گوش را بازسازی کند. پزشکان تیم کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند.

در بعضی موارد، شنوایی به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. در موارد دیگر، ممکن است لازم باشد از سمعک(hearing aids) استفاده شود.

در نهایت

سرطان گوش بسته به محل تومور و میزان پیشرفت آن متفاوت است. این نکته حائز اهمیت است که هر گونه رشد توده اطراف گوش توسط پزشک باید بررسی شود. برای هرگونه تخلیه گوش یا درد ناشناخته گوش نیز باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

هر زخم طول کشیده در لاله گوش هر گونه ترشح چرکی و خونی طول کشیده از مجرای گوش و هر گونه علائم یکطرفه که در یک گوش وجود داشته باشد، باید توسط پزشک گوش،حلق و بینی معاینه شود.

در اغلب موارد علائم سرطان گوش با علائم عفونت گوش بسیار شبیه به هم هستند. بنابراین به تومور فرصت رشد می‌دهد. اغلب موارد به دلیل این که شک به سرطان‌های گوش وجود ندارد سرطان گوش در مرحله پیشرفته تشخیص داده می‌شود. بنابراین، درمان به موقع این نوع سرطان کمی دشوارتر می‌شود.

هرگونه زخم،تغییر شکل در سایز و رنگ خال گوش را جدی بگیرید و با پزشک مشورت کنید. اگر مشکوک به سرطان گوش هستید بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه نمایید.

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده، دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

مطلبی که تحت عنوان « سرطان گوش چیست؟ علل، علائم و درمان آن » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع:

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

13 دیدگاه دربارهٔ «سرطان گوش چیست؟ علل، علائم و درمان آن»

1. سلام روز بخیر. گوشم چند روزیه خونریزی داره با سردرد شدید که گاهی سردرد قطع میشه خونریزی کم میشه چکاارکنم

2. سلام در گوش سمت چپ بنده چند روز کیپ شدن بی دلیل گوش وجود داشت و الان جوش یا توده نرمی ظاهر شده که زمان لمس دردناک است و گوش را ب طور کلی کیپ کرده ایا امکانش هست توده سزطانی باشه؟

سلام. مراجعه کنید باید ارزیابی و درمان دقیق انجام شود

3. سلام وقت بخیر
    کنار سوراخ گوشواره گوش من یه چیز مثل توده اندازه جوش هست از بیرون معلوم نیس وقتی لمس میکنم هست و سفته باید چیکار کنم؟

1. کلینیک گوش تهران

احتمالاً توده‌ای که در کنار سوراخ گوشواره شما احساس می‌شود، مربوط به تشکیل یک جوش یا التهاب در آن ناحیه است. در این موارد، بهتر است به متخصصان کلینیک گوش تهران مراجعه کنید تا علت دقیق مشکل را تشخیص دهند و درمان مناسب را تجویز کند. ممکن است به شما داروهای ضد التهاب یا ضد عفونی توصیه شود.

4. سلام خسته نباشید من پدرم ۶۵ سال سن دارد و کشاورز است حدودا ۱۲سال پیش لبه گوشش زخم شد هنوز هم زخمه خوب نشد ه زخمش هم بیشتر شده چند بار بردیمش دکتر گفت باید عمل بشه قبول نکرد گفت نمیخوام گوشم برداشته شود آیا الان درمان دارد چکار کنیم ممنون میشم راهنمایی کنید

1. صادق کوچکی

سلام وقتتون بخیر . روی لاله های گوش من سه غده کوچک به اندازه جوش به صورت کاملا متقارن ایجاد شده . ایا ممکن سرطان باشه ؟ ایا ممکنه این توده های سرطانی در هر دو گوش به طور متقارن شکل بگیرن ؟

سلام و وقت بخیر
        باید برای تشخیص دقیق به کلینیک مراجع کنید
        برای این مورد میتونید به کلینیک دکتر یزدانی یا عباسی برین

5. بنده چندین سال پیش به سرطان گوش مبتلا شدم ولی با جراحی بیماری برطرف شد. اما جدیدا احساس می کنم مجدد این بیماری برگشته. سوالم این هست سرطان گوش وقتی درمان بشه و گوش جراحی بشه بازم ممکنه عود کنه و برگرده؟

1. کلینیک گوش تهران

سلا. شما حتما مراجعه کنید به دکتر یزدانی و باید مجدد معاینات و آزمایشات لازم رو انجام دهید.