کلوئید گوش چیست و چگونه درمان می‌شود؟

کلوئید گوش چیست

کلوئید(colloid)، به رشد بیش از حد بافت اسکار گفته می‌شود که در اثر آسیب به پوستتان، ایجاد می‌گردد. در این بخش به بررسی بیماری کلوئید گوش پرداخته و تلاش می‌شود تا به طور خلاصه علل و درمان این بیماری با شما در میان گذاشته شود. کلینیک گوش تهران مفتخر است که درمان بیماری‌های مرتبط با گوش را خدمت بیماران گرامی ارائه می‌دهد.

کلوئید چیست؟

کلوئید به رشد بیش از حد بافت اسکار گفته می‌شود که در اثر آسیب به پوستتان، ایجاد می‌گردد. آنها پس از سوراخ شدن گوش، نمایان می‌شوند و می‌توانند روی لوب یا غضروف گوش شما ایجاد شود. رنگ کلوئیدها می‌تواند از صورتی روشن تا قهوه‌ای تیره متغیر باشد.

به مطالعه این بخش، ادامه دهید تا بدانید که چه چیزی باعث ایجاد #کلوئید گوش(ear colloid) می‌شود و شما چگونه می‌توانید آن را در گوش، از بین ببرید.

علت ایجاد کلوئید گوش

یک کلوئید می‌تواند بر اثر زخم‌های مختلف در بدنتان ایجاد شود. گوش شما ممکن است به دلایل زیر، دچار آسیب شده باشد:

  • زخم‌های ناشی از جراحی
  • آکنه
  • آبله مرغان
  • نیش حشرات
  • تاتو یا خالکوبی
  • سوراخ کردن گوش جهت گوشواره گذاری

علت ایجاد کلوئید گوش

کلوئید ناشی از سوراخ کردن گوش

سوراخ کردن گوش(ear piercing)شما می‌تواند به عنوان یک آسیب جدی تلقی نشود، اما گاهی اوقات ممکن است طور دیگری به نظر بیاید.

همزمان با بهبود زخم‌ها، بافت فیبروز اسکار، شروع به جایگزین کردن پوست می‌کند. گاهی اوقات بدن شما ناگهان بافت اسکار زیادی تولید می‌کند که منجر به کلوئید می‌شود. این بافت اضافی، از محل زخم اصلی، گسترش پیدا می‌کند که سبب یک برآمدگی یا یک توده کوچک، که البته بزرگتر از سوراخ اولیه است، می‌شود.

روی گوش، معمولا کلوئید به صورت برجستگی‌های گرد کوچک در کنار محل سوراخ، ظاهر می‌گردند. گاهی اوقات آنها به سرعت رشد می‌کنند اما معمولا چند ماه پس از سوراخ شدن گوش، ظاهر می‌شوند. رشد کلوئید گوش شما، ممکن است به آرامی و در طی مدت چند ماه آینده، ادامه پیدا کند. حتما به این نکته توجه کنید که بهتر است از سوراخ کردن قسمت غضروفی گوش پرهیز کنید.

چه کسانی به کلوئید گوش مبتلا می‌شوند؟

در حالی که کلوئید در هر کسی می‌تواند ایجاد شود، به نظر می‌رسد برخی از افراد، بر اثر عوامل خاصی، در معرض خطر بیشتری در ابتلا به آن، قرار دارند:

  • رنگ پوست:افرادی که پوست تیره‌ای دارند، حدود 15 تا 20 برابر بیشتر در معرض ابتلا به کلوئید قرار دارند.
  • ژنتیک: اگر فردی از اعضای خانواده شما دارای کلوئید گوش باشد، پس ممکن است که شما نیز در آینده دچار کلوئید گوش شوید.
  • سن: کلوئید در افرادی که زیر 30 سال دارند، بیشتر دیده می‌شود.

چه کسانی به کلوئید گوش مبتلا می‌شوند؟

روش‌های درمان کلوئید گوش

درمان کلوئید گوش و از بین بردن کلوئیدها، کاری دشوار می‌باشد. حتی اگر با موفقیت برداشته شوند، ممکن است دوباره ظاهر شوند. اکثر متخصصان پوستی، ترکیبی از درمان‌های مختلف برای نتیجه اثر بخش و طولانی مدت کلوئید، توصیه می‌کنند.

گوشواره‌های فشاری

اگر شما برای برداشتن کلوئید گوش یک جراحی را پشت سر گذاشته‌اید، ممکن است پزشک شما، استفاده از گوشواره‌های فشاری برای بعد از عمل کلوئید را پیشنهاد دهد. این گوشواره‌ها، فشار یکسانی به بخشی از  گوش شما وارد می‌کنند که از تشکیل دوباره کلوئید گوش، جلوگیری می‌شود. با اینحال، فشار این گوشواره‌ها برای اکثریت مردم بسیار ناخوشایند است و باید 6 تا 12 ماه و روزانه 16 ساعت، استفاده شود.

پرتو درمانی

پرتو درمانی(Radiotherapy) به تنهایی ممکن است اندازه کلوئید گوش را کاهش دهد. با این حال، این موضوع نیز با جراحی همراه است.

عمل جراحی برداشتن کلوئید

پزشک جراح گوش شما، می‌تواند با استفاده از تیغ جراحی، کلوئید را از گوش شما جدا کند. با این حال، این موضوع، زخم جدیدی ایجاد می‌کند که می‌تواند مکان مناسبی برای کلوئید جدید باشد. زمانی که کلوئید گوش با جراحی برداشته می‌شوند، معمولا دوباره برمی‌گردند. به همین علت، پزشکان علاوه بر روش جراحی، سایر روش‌های درمانی دیگر را نیز تجویز می‌کنند تا دست کم از بازگشت کلوئید گوش جلوگیری شود.

عمل جراحی برداشتن کلوئید

برداشتن کلوئید بدون جراحی

همچنین چندین گزینه درمانی غیر جراحی برای درمان کلوئید گوش وجود دارد که می‌توانید آن را امتحان کنید. ممکن است شما قادر به حذف کلوئید گوش از طریق جراحی نباشید، در اینصورت  گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند  که می‌توانند کلوئیدها را کوچک‌تر کنند.

کورتیکواستروئیدها و دیگر تزریقات (آمپول‌ها)

پزشکان شما می‌توانند داروهایی به کلوئید گوش شما تزریق کنند تا آن را کوچک، نرم‌تر کرده و سبب تسکین علائم آن شوند. شما ممکن است برای بهبود کلوئید، هر سه یا چهار هفته تزریق داشته باشید. این کار معمولا با چهار بار مراجعه به مطب انجام می‌شود.

طبق آکادمی پوست آمریکا، حدود 50 تا 80 درصد کلوئید پس از درمان با تزریق، کوچک می‌شوند. با این حال، آنها همچنین بر این موضوع تاکید دارند که بسیاری از کلوئید افراد پس از 5 سال، دوباره عود می‌کند.

سرما درمانی

سرما درمانی، سبب منجمد شدن کلوئید گوش می‌شود. زمانی که همزمان با سایر روش‌های درمانی به خصوص تزریق استروئید ترکیب شود، بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهد. پزشک شما ممکن است سه بار یا بیشتر، استفاده از سرما درمانی را قبل یا بعد از استفاده از تزریقات استروئید به شما پیشنهاد دهد.

لیزر درمانی

درمان کلوئید گوش با لیزر درمانی می‌تواند سبب کاهش اندازه و تغییر رنگ کلوئید گوش بشود. مانند سایر درمان‌های دیگر، لیزر درمانی همراه با روش‌های دیگر انجام می‌شود.

درمان کلوئید گوش با لیزر درمانی

لیگاتور

لیگاتور(Ligator) یک نوع نخ جراحی ست که به دور کلوئید بزرگتر بسته می‌شود.با گذشت زمان، این نخ کلوئید را شل کرده و باعث افتادن آن می‌شود. تا زمانی که کلوئید گوش شما بریده نشود، باید بین هر سه یا چهار هفته یک نخ جدید ببندید.

پمادهای رتینوئید

پزشک شما ممکن است برای تغییر اندازه و رنگ کلوئید گوش، برای شما پماد و کرم رتینوئید(Retinoids) تجویز کند. بر اساس مطالعات معتبر، کرم‌های رتینوئید می‌توانند اندازه، رنگ و خارش کلوئیدها را کمی کاهش دهند.

درمان خانگی کلوئید و طب سنتی

اگر چه هیچ درمان خانگی معتبری وجود ندارد که بتواند کلوئیدها را از بین ببرد، اما چندین روش درمانی طب سنتی وجود دارد که شما می‌توانید دست کم برای ظاهر کلوئید گوش استفاده کنید.

درمان خانگی کلوئید

ژل‌های سیلیکونی

چندین مطالعه‌ی بالینی ثابت کرده‌اند که ژل‌های سیلیکونی می‌توانند اندازه و رنگ کلوئید گوش را کاهش دهند  و بافت را بهبود ببخشند. یک تحقیق نشان داد که 34 درصد از اسکارهای برجسته پس از استفاده روزانه از ژل سیلیکونی، به طور قابل توجهی نرم‌تر شده بودند.

مطالعات معتبر همچنین نشان دادند که استفاده از ژل سیلیکونی، به جلوگیری از تشکیل دوباره کلوئیدها کمک می‌کند. به همین دلیل پزشک شما ممکن است استفاده از آن را برای بعد از جراحی، توصیه کند. شما می‌توانید  ژل سیلیکونی و همینطور  تکه‌های ژل سیلیکونی را بدون نسخه پزشک خریداری کنید.

عصاره پیاز

تحقیقات نشان داد که استفاده از ژل عصاره پیاز، می‌تواند باعث کاهش اندازه و علائم زخم‌های برجسته از جمله کلوئید شود. با این حال، تاثیر بسزایی در ظاهر زخم‌ها ندارد.

عصاره سیر

اگر چه این فقط یک تئوری است اما محققان معتبر بر این باورند که عصاره سیر به طور کلی می‌تواند کلوئیدها را درمان کند. هر چند هنوز مطالعات علمی انجام نشده که این موضوع را ثابت کند.

آیا می‌توان از کلوئید گوش جلوگیری کرد؟

کلوئید گوش به سختی درمان می‌شود. اگر مستعد ابتلا به آن هستید، برای کاهش ابتلا به آن، نکات زیر را رعایت کنید:

  • اگر حس می‌کنید که اطراف پوست سوراخ گوش شروع به ضخیم شدن می‌کند، باید سریعا برای پیشگیری اقدام کنید. گوشواره خود را بردارید و از پزشک برای استفاده از از گوشواره‌های فشاری سوال کنید.
  • اگر سابقه کلوئید گوش دارید، گوش خود را سوراخ نکنید.
  • اگر شخصی از خانواده شما به کلوئید گوش مبتلا شده بود، از پزشک بخواهید که قبل از انجام عمل‌های زیبایی، خالکوبی یا سوراخ کردن گوش، یک نمونه از ناحیه مورد نظر را جهت احتیاط بردارد.
  • اگر می‌دانید که به کلوئید گوش مبتلا هستید و به عمل جراحی نیز نیاز دارید، حتما به جراح خود بگویید. آنها ممکن است از روش‌های خاصی برای کاهش خطر استفاده بکنند.
  • از هر گونه زخم یا سوراخ گوش، به نحو عالی مراقبت کنید. تمیز نگه داشتن زخم می‌تواند خطر ابتلا را کاهش دهد.
  • پس از ایجاد سوراخ یا زخم، از ژل سیلیکونی استفاده کنید.

آیا می‌توان از کلوئید گوش جلوگیری کرد؟

دورنمای بیماری کلوئید گوش

درمان کلوئید امری دشوار می‌باشد، بنابراین بهتر است که از پزشکتان کمک بگیرید. اکثر افراد مبتلا به کلوئیدها، چه روی گوش و چه در دیگر نقاط بدن، به درمان‌های ترکیبی واکنش مناسبی نشان می‌دهند. اگر می‌دانید که احتمال ابتلا در شما بسیار بالاست، می‌توانید برای جلوگیری از کلوئید گوش در آینده از اقدامات خاصی، پیروی کنید. بهتر است با یک متخصص پوست که چندین روش درمانی ترکیبی را پیشنهاد می‌دهد، مشورت کنید.

کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر با استفاده از روش‌های نوین درمان به شما خدمات رسانی می‌کند. در صورت نیاز برای رزور و نوبت دهی می‌توانید با کلینیک گوش تهران تماس حاصل فرمایید. مطلبی که تحت عنوان «کلوئید گوش چیست و چگونه درمان می‌شود؟» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع: healthline

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۳ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

40 دیدگاه دربارهٔ «کلوئید گوش چیست و چگونه درمان می‌شود؟»

  1. سلام
    جهت درمان کلوئید گوش جراحی را پیشنهاد می‌دهید یا لیزر درمانی را
    کدام بهتر است ؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. باید ابتدا مراجعه کنید معاینه شوید تا بتوان در مورد بهترین نوع درمان برای شما نظر داد. 88870912

  2. بهرامی

    سلام چن وقتی ی چیزی عین سنگ از گوشم درمیاد بعضی وقتا بزرگ میش دبار کوچیک میش یا گاهی اوقات فشار میدی یک چیز حالت جوش ازش میاد علتش چیه؟؟؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. احتمال ورود جسم خارجی یا عفونت های کانال گوش است. باید معاینه شوید. مراجعه کنید با نوبت قبلی

  3. سلام. من قبلا پیرسینگ کرده بودم و کلوئید شد. درمان نشد؛ محبور شدم سوراخ رو بسته کنم.
    اللن دوباره یه ناحیه دیگه از گوشمو پیرسینگ زدم. امکان داره دوباره کلوئید شه. نه؟
    میتونم برای پیشگیری بیام تزریقی چیزی انجام بدم؟
    ممنون

  4. مجتبی امانی

    سلام من دختر در شش سالگی گوشش سنتی سوراخ کرد از کنار سوراخ گوش توده گوشتی قهوه ای رنگ طی چهارسال در اومد فکر کردم عفونت رفتیم توده رو برداشتیم متاسفانه ایندفعه ظرف یکسال دوبرابر توده قهوه ای رنگ رشد کرده میشه به روشی برداشت که دیگه رشد نکنه؟

      1. سلام من یه جوش کلوئیدی قدیمی روی شانه‌ام دارم. میخوام لاله گوشم رو سوراخ کنم، ممکنه کلوئید شه؟ تو بچگی هم یه بار گوشمو سوراخ کردم و مشکلی پیش نیومده. الان میخوام یه سوراخ دیگه هم کنار همون بزنم با دستگاه. چه مراقبتایی باید بعدش انجام بدم تا مشکلی پیش نیاد؟

        1. کلینیک گوش تهران

          سلام. قابل پیش بینی نیست. بعد از انجام سوراخ گوش اگر مشکلی بود بلافاصله مراجعه کنید.

  5. من میتونم از قطره چشمی جنتامایسن برا کلوئید استفاده کنم؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام وقت بخیر؛ جواب دکتر:
      “خیر نباید استفاده کنند. به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنند”

  6. سلام خسته نباشید من ۵ ماهیی هست گوشمو سوراخ کردم اون قسمتی ک روی غضروفم نیس در اورده سابقه کلوئید ت خونواده نداشتیم حدودن ی ماه بعدش چیزی شبی کلوعید در اورد ولی از داخلش خون چرک در میاد از
    پماد چرک خشک کن استفاده کردم اندازشو کوچیک کرد ولی هنوز کمی اب میده ب ظاهر هیچی دیده نمیشه ولی خوب نشده دست میزنم زیر دستم حس میشه ی مدت چرک خشک کن نمیزنم دباره بزرگ میشه چیزی ک گوشم در اورده کلوئیده؟کروئیدم خون چرک میده؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام وقت بخیر
      به مطب دکتر یزدانی مراجعه کنید با وقت قبلی
      شماره تماس: 88870912

  7. مهسا ساعدی

    سلام وقتتون بخیر
    نزدیک سه ساله گوشم رو سوراخ کردم که متاسفانه همون قسمت کلوئید دراومد،جراحی کردم ولی متاسفانه بهتر نشد
    تزریق و سرما درمانی هم انجام دادم ولی هیچ تغییری نکرد و همچنان درحال رشده

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام وقت بخیر
      باید حضوری به مطب مراجعه نمایید

  8. سلام من دوسال پیش ۳ قسمت گوشم سوراخ کردم کلوئید اورده هر ۳ جا یک بار برداشتم بزرگتر در اومده درمانی داره بشه از شرش خلاص شد کلا یا میشه بردارم هر سری ک در اومد باز برم برش دارم

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام و وقت بخیر
      متاسفانه برای سوالتون نمیشه جواب قطعی داد و حتما قبلش باید معاینه بشید؛ برای این مورد میتونین از مطب دکتر یزدانی وقت بگیرید:
      88870912

  9. ناشناس

    سلام وقت بخیر من حدود ۴ ماه پیش چند جای گوشم رو سوراخ کردم ( همشون بخش غضروفی هستن )
    ولی متاسفانه روی همشون برآمدگی هایی به وجود اومده که احتمالا کلوئیده اندازشون خیلی کوچیکه ولی ظاهر گوشم رو خیلی زشت میکنه
    آیا ممکنه چند ماه بعد از رشد خود به خود کوچیک بشه؟ اصلا تو خانواده ام سابقه ی کلوئید نداریم

  10. سلام وقت بخیر
    من حدود سه ماه قبل گوشمو سوراخ کردم و الان گوش سمت راستم یچیزی شبیه به جوش درآورده که اژرافش قرمزه و وسطش سفیده
    این عفونته یا کلوئید و اینکه میشه با دارو درمانش کرد؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام باید گوش بررسی بشه به این شکل نمیشه نظر داد مراجعه کنید.

  11. فرزانه

    سلام من چند سالی هست این مشکل رو دارم دو بار جراحی کردم باز کلوئید بزرگ‌تر شد رفتم دکتر یخ و کورتون تجویز کرد به فاصله ۴۰روز این دو کار و برام انجام داد ولی کوچیکتر ک نشد بزرگترهم شد راه پیشنهادی شما چیه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام وضعیت گوش و کلوئید باید معاینه و بررسی بشه بدون معاینه نمیشه چیزی گفت مراجعه کنید.

      1. سلام من گوشمو سوراخ کردم بعد یه ماه تازه داره گوشت اضافه در میاره رفتم پیش همون خانم بهم گفت پماده موپیروسین مصرف کنم بعد سه روز میره واقعا میره.؟

        1. کلینیک گوش تهران

          سلام. اگر تا چند وقت دیگه نرفت باید حتما مراجعه کنید.

  12. سلام خسته نباشید
    من حدود سه هفته پیش گوشم رو سوراخ کردم و قیمت غضروف نیستش بعد یه مدت سه چیز مثل جوش توی یکی از سوراخ های گوشم در اومد برجستگیش از بیرون معلوم نیست و فقط دستم بهش خوردنی متوجهش میشم میگم امکانش هست بزرگتر شه؟یه این اصلا کلوئید هست یا نه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام بله امکان داره ولی بدون بررسی نمیشه چیزی گفت

  13. سلام .من حدودا چهارماه هست که قسمت غضروف گوشمو سوراخ کردم،دو سه روز بعد از سوراخ کردن گوشم عفونت کرد که با تجویز قرص درمان شد،منتها از اون زمان به بعد یک قسمت خیلی کوچیک کنار گوشم سفت شده اندازه ی یک جوش کوچیک که وقتی دست بخوره خیلی کم درد میگیره .برای درمانش باید چیکار کنم؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. احتمالا یا عفونته یا کلوئید باید مراجعه کنید تا علت دقیق بررسی بشه.

  14. ممنون که این مطلب رو به اشتراک گذاشتید. سوال دارم از خدمتتون
    من ۴ ماه قبل قسمت غضروفی گوشم رو سوراخ کردم و از داخل برامدگی گرد شکل پیدا کرده. از بیرون چیزی مشخص نیست ولی دستم رو که میزنم متوجه میشم و بعضی وقتها درد میگیره.
    آیا باید گوشواره رو دربیارم؟ سوراخ بسته میشه؟ میترسم دربیارم بیشتر رشد کنه.

  15. علیرضا

    سلام ، پسرم سه مرحله در پشت گوش کلوئید رار سه بار در شهرستان متخصص پوست جراحی کرد در بعد جراحی سوزن زد ولی مجدااً بازم ی بند انگشت عود کرد نمیدانم چکار کنم
    لطفاً راهنمایی کنید ممنونم

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام شما باید به یک متخصص چوست دیگر مراجعه کنید و بررسی مجدد صورت گیرد.

  16. سلام من کلوئید گوش دارم رفتم جراحی کردم ولی بزرگتر شد بعد رفتم پیش یک دکتره دیگه گفت باید لیزر کنیم میترسم لیزر کنم بزرگتر بشه لطفا راهنماییم کنید

  17. رها رمضانی

    من هم دخترم کلوئید گوش داشت درمان کرد و خیلی راضی بودیم. مرسی از سایت خوب شما که باعث شد دختر من ازین بیماری نجات پیدا کنه

  18. المیرا

    سلام مقاله هاتون عالیه .من به کلینیک شما مراجعه کردم بسیار خوش برخورد بودید

    1. محمدرضا

      سلام یه چند وقتیه که احساس میکن گوشم غضروف اضافه داره.خواستم بدونم آیا با افزایش سن درست میشود؟

      1. کلینیک گوش تهران

        سلام. گوش باید حتما بررسی بشه. مراجعه کنید. به این شکل نمیشه چیزی گفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *