سرطان لاله گوش (علائم، تشخیص و درمان)

سرطان لاله گوش چیست؟

سرطان لاله گوش(ear tumor) بیماری بسیار نادری است. این سرطان نوعی سرطان سر و گردن(Head and neck cancer) است که در داخل کانال گوش رخ می‌دهد. وقتی که سرطان داخل گوش رخ دهد، درد بسیار زیادی در داخل گوش حس می‌شود که راه‌های زیادی برای درمان آن وجود دارد. در این مقاله بطور مفصل به بررسی علائم این بیماری می‌پردازیم و راه‌های تشخیص و درمان آن‌ را معرفی می‌کنیم. پس تا انتها با ما همراه شوید.

سرطان لاله گوش چیست؟

سرطان لاله گوش

برخلاف چیزی که از نام این بیماری لاله گوش، برداشت می‌شود، لاله گوش فقط شامل قسمت بیرونی که دیده می‌شود نیست، بلکه شامل کانالی است که لاله گوش را به گوش میانی متصل می‌کند و به مجموعه این قسمت‌ها گوش خارجی(external ear) گفته می‌شود. سرطان لاله گوش جزو سرطان‌های حساس است که به دلیل نزدیکی به مغز، حتماً باید با دقت بسیار زیادی جراحی شود. سرطان لاله گوش اغلب به صورت توده‌های سفید بروز می‌کند که می‌توانند در کانال گوش رشد کرده و پیشرفت کنند و بیمار ممکن است متوجه درد گوش و ترشح از مجرای گوش شود.

از کجا بفهمیم سرطان لاله گوش داریم؟

#سرطان لاله گوش، اغلب به صورت ایجاد زخم‌های متفاوت در گوش بیرونی اتفاق می‌افتد به این شکل که فرد در گوش بیرونی خود زخمی مشاهده می‌کند که با درمان‌هایی مانند پانسمان بهبود نمی‌یابد. سرطان لاله گوش، در ابتدا به ‌صورت سرطان‌های پوستی(Skin cancers) ظاهر می‌شود و پس از رشد، به آرامی گوش را مبتلا می‌کند که در صورت عدم پیگیری و درمان به موقع، آسیب‌های شدید به مغز وارد می‌کند. این نوع سرطان در صورت تشخیص و پیگیری به موقع با جراحی برطرف شده و از رشد و پیشرفت آن در بخش‌های دیگر گوش جلوگیری می‌شود.

تشخیص سرطان لاله گوش

تشخیص سرطان لاله گوش

پزشک، هرگونه برآمدگی در گوش را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورتی که برآمدگی بزرگ‌تر شود، نمونه برداری از آن قسمت برای تشخیص سرطانی بودن، می‌تواند بسیار موثر باشد. در صورتی که پزشک در نمونه برداری، سرطان را تشخیص دهد، تومور باید برداشته شود. نوع جراحی بستگی به اندازه تومور گوش دارد. درمان و تشخیص باید سریعاً انجام گیرد تا از گسترش سلول‌های سرطانی به دیگر نواحی جلوگیری شود.

علائم سرطان لاله گوش

علائم سرطان لاله گوش به محل ایجاد تومور بستگی دارد اما بطور کلی برخی از علائم سرطان لاله گوش عبارتنداز:

  • از دست دادن شنوایی
  • التهاب یا عفونت‌های گوش مزمن
  • انسداد بینی
  • خونریزی بینی
  • تخلیه ترشحات از گوش
  • وجود توده یا جسم سخت در کانال گوش
  • سردردهای مداوم
  • درد یا بی‌حسی صورت
  • مشکل نمودن باز کردن دهان
  • بلعیدن غذا با درد
  • اختلال بینایی

علت سرطان لاله گوش

علت سرطان لاله گوش

دلایل سرطان لاله گوش ناشناخته هستند اما برخی عوامل می‌توانند احتمال بروز این سرطان را تشدید کنند. عوامل تشدیدکننده احتمال ابتلا به سرطان لاله گوش عبارتند از:

  • داشتن پوست روشن: افرادی که پوست روشن دارند بیش‌تر در معرض ابتلا به سرطان لاله گوش قرار دارند.
  • نورخورشید:قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون مراقبت باعث افزایش احتمال مبتلا شدن به سرطان لاله گوش می‌شود.
  • عفونت‌های مکرر گوش: واکنش التهابی بدن برای مقابله با عفونت می‌تواند به سرطان گوش بینجامد.
  • سالخوردگی: برخی از انواع سرطان‌های گوش در افراد بالای 60 سال شایع‌تر از افراد در سنین پایین‌تر است.

درمان سرطان لاله گوش

درمان سرطان لاله گوش

رایج‌ترین روش‌های درمانی سرطان لاله گوش عبارتند از پرتو درمانی، جراحی و شیمی درمانی که با تشخیص پزشک معالج بر اساس شرایط بیمار اعمال می‌شوند.

جراحی گوش

روش درمان سرطان لاله گوش با کمک جراحی می‌تواند شامل برداشتن قسمتی یا تمام کانال گوش داخلی یا میانی باشد. هر چند این جراحی در بیش‌تر مواقع منجر به بروز اختلال در شنوایی(hearing loss)می‌شود و به همین دلیل تشخیص سریع و به موقع بسیار حیاتی است.

پرتودرمانی(Radiotherapy)

در مواقعی که سرطان پیشرفت کرده باشد به سادگی نمی‌توان با جراحی آن را درمان کرد، درمان سرطان لاله گوش با پرتو درمانی در این موارد بسیار پرکاربرد است. این روش با اشعه‌های رادیواکتیو، به از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

شیمی درمانی(Chemotherapy)

درمان سرطان لاله گوش با شیمی درمانی روشی است که از مواد شیمیایی برای درمان استفاده می‌شود، این روش به دلیل آسیب‌های زیادی که به جای می گذارد در مرحله‌ی آخر درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در آخر باید گفت یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث باعث مرگ بیمار می‌شود، تشخیص دیر هنگام سرطان و همچنین سهل‌انگاری در انتخاب متخصص و نادیده گرفتن علائم است که ممکن است از نظر بیمار کوچک و بی‌اهمیت باشد. کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر یکی از بهترین مراکز درمانی گوش و بیماری‌های مربوط به آن، آماده ارائه خدمات با کیفیت پزشکی به مراجعه کنندگان عزیز می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۷ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

6 دیدگاه دربارهٔ «سرطان لاله گوش (علائم، تشخیص و درمان)»

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام سیاه شدن گوش حتما باید بررسی بشه مراجعه کنید

  1. سلام اطلاعات خیلی خوبی بهم دادین. مچکرم ازتون. ساعت کار کلینیکتون رو میفرمایید؟

    1. کلینیک گوش تهران

      با سلام. برای کسب اطلاعات درباره نحوه رزرو نوبت و ساعات ویزیت متخصصان کلینیک با شماره های 88205806-88870911 021 تماس حاصل فرمائید.

    2. کلینیک گوش تهران

      با سلام. جهت اطلاع از ساعات کاری کلینیک و همچنین نحوه رزرو نوبت با شماره های 88205806-88870911 021 تماس حاصل فرمائید.

  2. بسیار کلینیک خوب و پیشرفته ای دارید پیشنهاد میکنم به دوستان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *