عوارض و خطرات شمع گوش

در میان باور عوام، استفاده از شمع گوش، روشی مرسوم  برای برداشتن جرم گوش(سرومن ear wax) شناخته می‌شود. طرفداران این روش تمییز کردن گوش، با استفاده از مکشی که طی این روش ایجاد می‌شود، جرم گوش را  از گوش خارج  و به باور این افراد، گوش کاملا تمیز شده و سطح شنوایی بهبود پیدا می‌کند.

اما این ادعا تا چه حد صحت دارد؟ نظر دانشمندان و متخصصان گوش، در مورد استفاده از شمع جهت خارج کردن جرم از گوش چیست؟

شمع گوش چیست؟

قبل از بررسی درست یا غلط بودن استفاده از این روش به توضیح در مورد این روش پرداخته می‌شود، شمع‌های گوش مخروط‌های توخالی هستند که از پارچه  از جنس موم پارافین، موم زنبور عسل یا موم سویا پوشیده شده‌اند. بیشتر شمع‌های گوش حدود سی سانتی متر طول دارند. انتهای نوک تیز شمع در گوش فرد قرار می‌گیرد و انتهای دیگر آتش زده می‌شود.

طرفداران این روش به اصطلاح  درمانی و پاک کنندگی، که” شمع گوش پاک کن” هم نامیده می‌شود، ادعا می‌کنند که گرمای ایجاد شده توسط شعله باعث ایجاد مکش می‌شود. مکش، جرم گوش و سایر کثیفی‌ها را از مجرای گوش خارج کرده و به داخل شمع توخالی می‌کشد.

آیا استفاده از شمع گوش ایمن است؟ خطرات شمع گوش چیست؟

اکنون بعد از شرح روشی غیر علمی که برخی افراد جهت پاکسازی گوش استفاده می‌نمایند، قصد داریم از جهت علمی و طبق نظر متخصصین گوش این راه را بررسی کنیم، استفاده از شمع گوش روشی نادرست برای دفع جرم گوش است. یکی از عوارض شمع پاکسازی گوش این است که ممکن است آسیب جدی به گوش و پرده گوش شما وارد کند و منجر به ایجاد مشکلات شنوایی گردد. همچنین نگه داشتن شمع روشن، نزدیک صورت از بدیهی‌ترین خطرات این شیوه شست و شوی گوش(ear-irrigation)، به شمار می‌رود. شعله یا موم ذوب شده می‌تواند صورت و مجرای گوش و داخل گوش را بسوزاند.

از یکی دیگر از خطرات شمع گوش می‌توان به این مورد اشاره کرد که موم شمع در مجرای گوش چکه کرده و مجرا را مسدود کند و باعث شود که شنوایی را برای مدتی از دست بدهید. همچنین گزارش‌هایی از سوراخ شدن پرده گوش پس از استفاده از شمع گوش وجود دارد.

FDA شمع گوش را برای استفاده پزشکی تایید نکرده است. به تولیدکنندگان آن هشدار داده و واردات شمع گوش را متوقف کرده است.

آیا استفاده از شمع گوش موثر است؟

بعد از استفاده از شمع گوش، گاهی اوقات یک ماده مومی تیره و مومی شکل در لوله شمع باقی می‌ماند. طرفداران ادعا می‌کنند که ماده مومی مانند جرم گوش و سایر مواد زائد است، با این حال، منتقدان شمع گوش معتقدند که ماده‌ای که پس از شمع گوش باقی می‌ماند محصول جانبی شمع‌ها است.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Laryngoscope این نظریه را آزمایش کرد و نشان داد که شمع‌های گوش خلاء یا فشار منفی ایجاد نمی‌کنند و بقایایی که در لوله شمع گوش باقی می‌ماند، موادی است که در موم شمع یافت می‌شود اما در موم گوش وجود ندارد.

این مطالعه همچنین نشان داد که شمع گوش منجر به حذف جرم گوش از مجرای گوش نمی‌شود و حتی باعث رسوب موم شمع نیز می‌شود.

برخی از طرفداران شمع گوش ادعا می‌کنند که شمع گوش می‌تواند سینوزیت، درد سینوس، وزوز گوش(tinnitus)، سرگیجه(vertigo) و اوتیت میانی(otitis media) را درمان کند. با این حال، باید توجه داشته باشید که گوش خارجی از گوش میانی، سینوس‌ها، شیپور استاش(eustachian tube) و مجرای بینی جدا است.

برخی از تولیدکنندگان شمع گوش ادعا می‌کنند که دود ناشی از سوزاندن شمع‌ها مجرای گوش ترشح طبیعی موم و سلول‌های مرده، میکروب‌ها، انگل‌ها و سایر مواد زائد را کم می‌کند. هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

آیا استفاده از شمع گوش ارزشش را دارد؟

اگرچه برخی از افراد بدون اینکه آسیب قابل توجهی ببینند از شمع گوش استفاده می‌کنند، اما به یاد داشته باشید که این روش خطرات طولانی مدت قابل توجهی دارد.

عوارض استفاده از شمع گوش عبارتنداز:

  • انسداد کانال گوش
  • سوراخ شدن پرده گوش
  • عفونت‌های ثانویه کانال گوش
  • از دست دادن شنوایی
  • پوشیده شدن پرده گوش توسط خاکستر شمع گوش
  • سوختگی

چگونه می‌توان موم گوش را به طور ایمن از گوش خارج کرد؟

حذف جرم گوش یک فرآیند ظریف است. برای اینکه بدون هیچ آسیب و مشکلی جرم گوش را خارج کنید، بهترین کار این است که به یک متخصص گوش مراجعه کنید. متخصص گوش احتمالا قطره‌های گوش را توصیه می‌کند. یا فقط چند قطره آب یا پراکسید هیدروژن را در کانال گوش می‌چکاند تا موم بیرون بیاید. یا در صورتی که جرم گوش زیاد باشد، به شما پیشنهاد می‌کند تا گوشتان را شست و شو دهید. از آنجایی که این درمان‌ها زیر نظر پزشک انجام می‌شوند، احتمال عوارض بسیار بسیار اندک است.

استفاده از گوش پاک کن برای خارج کردن موم گوش یک روش بسیار خطرناک است. چون ممکن است موم گوش به جای اینکه خارج شود، به قسمت‌های عمقی گوش سوق داده شود و سطح شنوایی را کاهش دهد.

قطره نرم کننده موم

قطره‌های نرم کننده موم بدون نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و می‌توانند جرم گوش را نرم کرده و از محل خود خارج کنند. این محلول‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آب اکسیژنه
  • سالین
  • استیک اسید
  • گلیسیرین

همیشه مطابق دستورالعمل‌های پزشک پیش بروید. پزشک به شما می‌گوید که چند قطره باید در گوشتان بریزید و چه مدت باید صبر کنید.

روغن

برخی افراد از روغن برای نرم کردن جرم گوش استفاده می‌کنند. تحقیقات علمی معتبری در مورد مزایای استفاده از روغن وجود ندارد. در مورد استفاده از روغن با پزشک خود مشورت کنید.

روغن‌های زیر را می‌توان در گوش استفاده کرد:

  • روغن زیتون
  • روغن بچه

در ادامه یک راه برای حذف جرم گوش با استفاده از روغن زیتون آورده‌ایم:

  • یک قطره چکان را با روغن زیتون پر کنید.
  • سرتان را کج کنید و دو تا سه قطره روغن به گوش مورد نظر اضافه کنید.
  • چند دقیقه صبر کنید. برای پاک کردن روغن اضافی از دستمال کاغذی استفاده کنید.
  • این کار را دو بار در روز به مدت یک تا دو هفته تکرار کنید.

جمع بندی

باید بدانید که شمع گوش ایمن نیست و می‌تواند صدمات جدی برای فرد ایجاد کند. موم داغ و خاکستر ممکن است صورت یا گوش شما را بسوزاند. همچنین، شمع گوش می‌تواند تجمع جرم گوش را حتی بدتر کند. کارشناسان استفاده از شمع گوش را توصیه نمی‌کنند.

اگر نیاز به خارج کردن جرم گوش دارید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص می‌تواند با استفاده از روش‌های ایمن جرم اضافی گوش را خارج کنند. کلینیک گوش تهران آماده ارائه خدمات با کیفیت درمانی برای شما عزیزان می‌باشد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

پزشکان تیم کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند. کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

مطلبی که تحت عنوان « عوارض و خطرات شمع گوش » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

https://www.verywellhealth.com/ear-candling-88287

https://www.webmd.com/cold-and-flu/ear-infection/what-is-ear-candling

https://www.healthline.com/health/the-truth-about-ear-candles#takeaway

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

پست های مرتبط

8 دیدگاه دربارهٔ «عوارض و خطرات شمع گوش»

  1. ناشناس

    سلام ،وقتی درمان های پزشکان جدید ناکارآمد وهزینه بر هست مردم به این روش های دم دستی رو می آورند .
    پزشکان از درمان صدای گوش عاجزند.
    چه کنیم ؟

    1. کلینیک گوش تهران

      مقالات متعددی در مورد علل وزوز گوش در وبسایت موجود است. وزوز گوش یک علامت است که می تواند مرتبط با ده ها بیماری باشد. ابتدا باید بیماری زمینه شناسایی شود و بر اساس آن علت، درمان صورت گیرد.

  2. بعد حمام با یه گوش پاکن پنبه ای خیلی یواش داخل گوش رو تمیز کنین نیازی به فرو بردن تا انتهای گوش هم نیست چون چرکها وقتی زیاد بشن بیرون میان اون چرکهای داخل گوش یه مقداریش هم لازمه که بمونه چون ضد حشره و انگل هست

  3. سلام مقاله خیلی خوبی بود واقعا این روش به درد نخوره و فقط باعث اسیب رسیدن به گوش می شه. مادر من انجام داد و هنوز که هنوزه درگیر عوارضش هستیم. خواهشا کسی انجام نده.

  4. کریم میلانی

    اصلا نباید از شمع گوش استفاده کرد و باید ممنوع اعلام شود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *