عوارض و مضرات استفاده از گوش پاک کن

بسیاری از افراد از  گوش پاک کُن برای تمیز کردن گوش خود استفاده می‌کنند. دلیل این امر اغلب پاک کردن جرم گوش از مجرای گوش است. با این حال، در حالی که تمیز کردن قسمت بیرونی گوش با یک گوش پاک کُن ایمن است، بهتر است از فروبردن آنها به داخل گوش خودداری کنید.

استفاده از گوش پاک کُن در داخل گوش با عوارض مختلفی از جمله آسیب و عفونت همراه است. به خواندن این مقاله ادامه دهید زیرا ما عمیق‌تر به موضوع عوارض و خطرات استفاده از گوش پاک کُن می‌پردازیم.

موم گوش چیست؟

موم گوش یا سرومن ماده‌ای است که توسط غدد موجود در پوست قسمت‌های پوشیده از غضروف گوش خارجی تولید می‌شود. این ماده به محافظت از پرده گوش و مجرای گوش در برابر گرد و غبار، ذرات، باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها کمک می‌کند و تولید آن یک عملکرد سالم طبیعی گوش است. به طور معمول تمیز کردن گوش برای حذف موم لازم نیست زیرا گوش به طور طبیعی خود تمیز می‌شود. این ماده به طور طبیعی با حرکات فک مانند صحبت کردن و غذا خوردن از گوش خارج می‌شود.

علت تجمع موم گوش چیست؟

اگرچه موم گوش معمولاً به طور طبیعی از گوش خارج می‌شود، اما تعدادی از عوامل می‌توانند باعث تجمع آن شوند و نیاز به برداشتن داشته باشند. انباشتگی می‌تواند به دلیل موهای زائد در گوش یا آناتومی غیرعادی کانال گوش باشد – مجرای گوش همه منحصر به فرد است و اگر کانال گوش شما خمیده یا باریک باشد، می‌تواند حذف طبیعی موم را دشوار کند.

استفاده از گوش پاک کن پنبه‌ای یا سایر اشیاء خارجی مانند سنجاق سر برای حذف موم گوش نیز می‌تواند باعث ایجاد تجمع شود. این به این دلیل است که آ‌ن‌ها در واقع می‌توانند موم را به داخل کانال گوش شما فشار دهند که منجر به انباشتگی موم می‌شود. حتی استفاده از این موارد می‌تواند خطر سوراخ شدن پرده گوش را افزایش دهد و باعث درد شدید و حتی کاهش شنوایی شود. هدفون‌هایی که داخل مجرای گوش می‌شوند (مانند هندزفری موبایل) نیز می‌توانند باعث تجمع موم شوند، بنابراین استفاده از هدفون‌های روی گوش به جای این نوع هدفون توصیه می‌شود.

ضررهای گوش پاک کُن

جرم گوش در واقع برای گوش شما مفید است. از خشک شدن بیش از حد گوش‌ها جلوگیری می‌کند، کثیفی را به دام می‌اندازد و از نفوذ باکتری‌ها به عمق گوش شما جلوگیری می‌کند. با گذشت زمان، جرم گوش به طور طبیعی به بیرون گوش منتقل می‌شود، جایی که می‌توان آن را پاک کرد.

از آنجایی که گوش‌های شما خود به خود تمیز می‌شوند، اغلب لازم نیست خودتان آنها را تمیز کنید. با این حال، یک مطالعه نظرسنجی همچنان نشان داد که 68 درصد از پاسخ دهندگان از گوش پاک کُن برای تمیز کردن گوش خود استفاده می‌کنند. اما استفاده از گوش پاک کُن در گوش می‌تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

انباشتگی جرم گوش

استفاده از یک گوش پاک کُن برای پاک کردن جرم گوش در واقع می‌تواند جرم گوش را عمیق‌تر به داخل فشار دهد. این مشکل می‌تواند از پاک شدن طبیعی جرم گوش جلوگیری کند و باعث تجمع آن در داخل گوش شود. تجمع بیش از حد جرم گوش می‌تواند منجر به علائم ناخوشایندی شود. این علائم می‌تواند شامل موارد زیر مانند:

  • درد
  • احساس پری در گوش
  • شنوایی خفه شده

جراحت گوش پاک کن

یکی دیگر از ضررهای گوش پاکن فشردن یک گوش پاک کُن بیش از حد در گوش است. این مسئله می‌تواند به طور بالقوه به ساختارهای گوش میانی شما آسیب برساند. یکی از آسیب‌های شایع مربوط به استفاده از گوش پاک کن، پارگی پرده گوش است.

مطالعه‌ای در سال 2017 آسیب‌های گوش مربوط به گوش پاک کن را در کودکان بین سال‌های 1990 تا 2010 مورد بررسی قرار داد. آن‌ها دریافتند که حدود 73 درصد آسیب‌های گوش، ناشی از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش است. مطالعه دیگری 80 مورد پارگی پرده گوش را بررسی کرد. پارگی گوش می تواند باعث خروج خونابه از گوش شود.

عفونت گوش ناشی از گوش پاک کن

جرم گوش در به دام انداختن و کند کردن رشد باکتری‌هایی که وارد کانال گوش شما شده‌اند کمک می‌کند. استفاده از گوش پاک کُن می‌تواند جرم گوش و باکتری‌های موجود در آن را آسان‌تر وارد گوش کند و به طور بالقوه منجر به عفونت گوش شود.

جسم خارجی در گوش

از دیگر مضرات گوش پاک کن، ممکن است قسمتی از نوک گوش پاک کن در داخل گوش شما جدا شود. این مشکل می‌تواند منجر به احساس ناراحتی و یا درد شود. در برخی موارد نیز کاهش شنوایی ممکن است رخ دهد.

یک مطالعه بین المللی، بیمارانی را بررسی کرد که معمولاً به دلیل وجود جسم خارجی در گوش به اتاق اورژانس مراجعه می‌کردند. گوش پاک کن یکی از رایج ترین اجسام خارجی در این مطالعه بود.

در صورت احساس درد ناشی از استفاده گوش پاک کن چه باید کرد؟

بنابراین، اگر قبلاً از یک گوش پاک کن در گوش خود استفاده کرده‌اید و شروع به احساس درد کرده‌اید، چه کاری می‌توانید انجام دهید تا دردتان تسکین یابد؟

در درمان کوتاه مدت، می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای کمک به تسکین درد استفاده کنید. اگر درد گوش پس از 3 روز مراقبت خانگی از بین نرفت، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

اگر از یک گوش پاک کن در گوش خود استفاده می‌کنید و احساس درد شدید و ناگهانی می‌کنید که با علائم دیگری مانند خفه شدن شنوایی یا زنگ زدن (صدایی در گوش) در گوش همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است گوش شما آسیب دیده باشد.

اگر مواردی مانند خون ریزی بر اثر گوش پاک کن و خروج خونابه را مشاهده کردید، سریعا به اولین پزشک مربوطه مراجعه کنید.

چه زمانی باید برای تمیز کردن گوش به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی، معمولاً برای تمیز کردن گوش‌های خود نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. با این حال، گاهی اوقات ممکن است  جرم گوش زیادی ایجاد شود یا آنقدر سخت شود که به طور طبیعی پاک نشود، حتی اگر از گوش پاک کن در گوش خود استفاده نکنید ممکن با جرم گوش سخت در گوش خود مواجه شوید.

ممکن است شما فقط برای پاک کردن گوش‌های خود به پزشک مراجعه نکنید و مشکلی در گوش داشته باشید. اگر علائم زیر را تجربه می‌کنید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید:

  • گوش درد
  • گوش هایی که احساس گرفتگی یا گرفتگی دارند
  • خونریزی بر اثر گوش پاک کن
  • خروج خونابه بر اثز گوش پاک کن
  • تب
  • از دست دادن شنوایی
  • صدای زنگ در گوش شما (وزوز گوش)
  • سرگیجه یا سیاه رفتن چشم

گوش پاک کن برقی چیست؟

گوش پاک کن برقی که اغلب به آن دستگاه وکیوم گوش می گویند، یک دستگاه پاک کردن گوش است که توسط یک دستگاه مکش برقی برای برداشتن موم بیش از حد گوش انجام می‌شود. استفاده از گوش پاک کن برقی نسبت به استفاده از گوش پاک کن پنبه‌ای راهی ملایم‌تر و مطمئن‌تر برای حذف موم گوش یا سایر اجسام خارجی از کانال گوش است.  این روش با ایجاد یک مکش در گوش باعث می‌شود که آلودگی‌های گوش با این مکش خارج شود. اما این مسئله‌ای ممکن است فشار زیادی را به پرده گوش شما تحمیل کند.

خطرات استفاده از گوش پاک کن برقی

گوش پاک کن برقی برای بیمارانی که از تجمع موم در گوش خود رنج می‌برند، فواید زیادی دارد. از اجسام و مایعی در آن استفاده نمی‌شود که می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عفونت‌های اغلب مرتبط با روش‌های سنتی را کاهش دهد.

اما در کنار تمام فواید خود ممکن است مظرات گوش پاک کن برقی بیشتر باشد. ممکن است این دستگاه خطراتی شامل موارد زیر را در بر داشته باشد:

  • فشار زیاد به پرده گوش در هنگام استفاده بر اثر مکش دستگاه
  • پاره شدن پرده گوش بر اثر فشار وارد شده از گوش پاک کن برقی
  • وارد شدن هوا به گوش (به اصطلاح باد شدن گوش)
  • کیپ شدن گوش

در انتها

پاک کردن قسمت بیرونی گوش با یک گوش پاک کن ایمن است، بهتر است از استفاده از آنها در داخل گوش خودداری کنید. سعی کنید از گوش پاک کن‌‌های پنبه‌ای فقط برای پاک کردن محیط بیرونی گوش استفاده کنید و آن را به داخل گوش نفرستید. موم گوش نیز خود به خود خارج می‌شود. اگر خارج نشد و موجب ایجاد توده موم در گوش شد، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا با روش‌های مناسب، گوش شما را پاکسازی کند. از گوش پاک کن‌های برقی نیز استفاده نکنید چون ممکن است باعث ایجاد فشار بر پرده گوش شود.

کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با داشتن زبده‌ترین متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی شناسی، بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان «عوارض و مضرات استفاده از گوش پاک کن» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

https://www.healthline.com/health/q-tip-ear#how-to-safely-clean

What Is Ear Vacuuming And How Can It Help?

https://www.amazon.com/Ear-Wax-Vacuum/s?k=Ear+Wax+Vacuum

https://www.youtube.com/watch?v=KHy-WdXFpuc

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۸ از ۵
از مجموع ۴ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

3 دیدگاه دربارهٔ «عوارض و مضرات استفاده از گوش پاک کن»

  1. سعید ورمزیاری

    سلام من دیروز بعد از حمام گوش پاک در گوش گذاشتم که پاک کنم یادم رفت و با دست خودم محکم به گوش پاک خورد و درد وحشتناک و صدای منفجر شدن داد در طول روز گوش و آن سمت بدنم دو سه باردرد گرفت ونصف شب‌ دیدم از گوشم خون میاد و شنوایی کم و خفیف شده

    1. کلینیک گوش تهران

      با سلام احتمال پارگی پرده گوش است سریعا مراجعه کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *