اورای میگرن چیست؟ انواع اورا و علائم و درمان آنها

میگرن، اختلالی که یادآوری سردرد ناشی از آن، برای افراد مبتلا به این اختلال، یک کابوس است! اما آیا تاکنون، درباره اورای میگرن (Migraine Aura) چیزی شنیده اید؟ آیا می‌دانید که تفاوت میگرن با اورا و میگرن بدون اورا چیست؟ هدف از ارائه این مطلب، صحبت درباره اورا در میگرن، علائم و درمان آن است؛ بنابراین بد نیست تا پایان این مقاله با همراه شوید.

برخی از افراد، قبل از حمله میگرنی، اورای میگرنی را تجربه می‌کنند؛ به این معنا که درست قبل از شروع حمله، اختلالات بینایی، حسی یا حرکتی در آن‌ها به وجود می‌آید. انواع اورا می‌توانند به شکل دیدن جرقه‌ها و فلاش‌های نوری، یا ناتوانی در صحبت کردن، ظاهر گردند. میگرن با اورا را میگرن کلاسیک، و میگرن بدون اورا را میگرن رایج می‌نامند.

روش‌هایی که برای درمان میگرن اورا به کار می‌روند، معمولا مشابه با درمان میگرن بدون اورا هستند. در واقع، افراد می‌توانند به کمک همان داروها و اقدامات خود مراقبتی رایج برای میگرن بدون اورا، از بروز میگرن با اورا نیز پیشگیری کنند.

مطالعه پیشنهادی: ارتباط سرگیجه با کم خونی

تعریف اورای میگرن (آئورای میگرن) چیست؟

هاله میگرنی که آن را تحت عنوان اورای میگرن می‌شناسند، قبل از شروع سردرد میگرنی رخ می‌دهد. این حالت را می‌توان به عنوان یک زنگ هشدار، برای شروع حمله میگرنی، دانست! اختلالات حسی، شنوایی، بینایی یا ایجاد اشکال در تکلم، از رایج‌ترین هاله‌های میگرنی هستند. علاوه بر آن‌ها، علائمی مانند وزوز گوش، سرگیجه یا گزگز دست و پا را نیز، می‌توان به عنوان اورای میگرن در نظر گرفت.eyeandear.org.au

تعریف اورای میگرن (آئورای میگرن) چیست؟

این حالت‌ها، عموما ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از شروع حمله میگرنی، ظاهر می‌شوند. تقریبا ۲۰ درصد از افراد مبتلا به میگرن، انواع اورا را تجربه می‌کنند. در نظر داشته باشید، که میگرن با اورا در کودکان و بزرگسالان، می‌تواند همراه با درد یا بدون درد ظاهر گردد. یکی از تفاوت‌های اصلی میگرن کلاسیک با میگرن وستیبولار (دهلیزی) نیز، در همین موضوع است.

انواع میگرن با اورا کدامند؟

انواع اورای میگرن، در چهار حالت مشاهده می‌شوند. در واقع، چهار نوع خاص از میگرن، قبل از شروع سردرد، با هاله همراه هستند، که این میگرن‌ها عبارتند از:

انواع میگرن با اورا کدامند؟

• میگرن همراه با اورا (با یا بدون سردرد)؛ که به آن میگرن کلاسیک گفته می‌شود.
  • میگرن با هاله ساقه مغز؛ زمانی رخ می‌دهد که هاله در ساقه مغز یا هر دو طرف مغز شروع گردد.
  • میگرن همی پلژیک؛ که گونه‌ای نادر است و در آن اورای میگرنی به صورت ضعف در یک طرف بدن، ظاهر می‌گردد (همی پلژی).
  • میگرن شبکیه؛ که در آن قبل از شروع حمله، یک چشم دچار تغییرات بینایی می‌شود

انواع اورای میگرن چگونه ظاهر می‌شوند؟

نشانه‌های مربوط به انواع اورای میگرنی، در چند گروه اصلی دسته‌بندی می‌شوند. افراد مبتلا به میگرن با اورا، ممکن است هر بار یکی از انواع هاله را تجربه کنند. در ادامه، به معرفی انواع اورا در میگرن اشاره می‌کنیم.mayoclinic.org

علائم پرودروم

اورای میگرنی می‌تواند به صورت علائم پرودروم ظاهر شود. به این معنا که فرد، از ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از شروع حمله میگرنی، دچار علائم هشدار دهنده پرودروم یا پیش از سردرد می‌شود. از جمله علائم پرودروم، که حدود یک سوم از افراد مبتلا به میگرن تجربه می‌کنند، عبارتند از:

• هوس خوردن غذاهای خاص
  • بد اخلاق شدن
  • خستگی بیش از حد و خمیازه کشیدن
  • احساس انقباض در عضلات گردن
  • نیاز به دفع مکرر
  • ابتلا به یبوست یا اسهال

علائم اورای چشمی در میگرن

برخی از افراد، قبل از ابتلا به سردرد ناشی از میگرن، دچار اورای چشمی می‌شوند. به این معنا که نور، ممکن است در چشمان آن‌ها برق بزند؛ یا این که فرد احساس می‌کند، یک لامپ در حال سوسو زدن است. یکی دیگر از علائم چشمی اورای میگرن، این است که بیمار علائمی شبیه به نعل اسب را مشاهده می‌کند؛ که به تدریج اندازه آن‌ها بزرگتر می‌شود!

علائم اورای چشمی در میگرن

سندروم آلیس در سرزمین عجایب نیز یکی دیگر از علائم اورای میگرنی است. هنگام ابتلا به این حالت، شخص اعضای بدن خود را کج و معوج (هر نوع تغییر شکلی) می‌بیند؛ یا حتی ممکن است شخص، خود را به شکل یک فرد بزرگ، در یک اتاق کوچک، تصور کند. از رایج‌ترین علائم اورای چشمی می‌توان موارد زیر را نام برد:

• نقاط روشن کوچک
  • فلاش نورهای روشن
  • مه آلود شدن محیط یا تاری دید
  • مشاهده خطوط زیگزاگ
  • داشتن نقاط کور یا اسکوتوم
  • از دست دادن بینایی به صورت جزئی
  • دیدن لکه‌های رنگی
  • ایجاد میدان دیدی که شبیه آب یا موج گرما است
  • ناتوانی در تشخیص فاصله
  • توهم یا دیدن اجسامی که در واقعیت وجود ندارند
  • دید تونلی
  • شکستگی دید مانند نگاه کردن به شیشه شکسته
  • نابینایی کوتاه مدت

علائم اورای میگرنی حسی

منظور از اورای میگرنی حسی، هاله‌ای است که می‌تواند یکی از حواس پنجگانه را تحت تاثیر قرار دهد. آئورای حسی میگرن، حدود ۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از حمله سردرد، ظاهر می‌شود؛ معمولا مدت زمان آن، کمتر از یک ساعت خواهد بود. از رایج‌ترین علائم میگرن با اورای حسی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• شنیدن صداهایی که در واقعیت وجود ندارند
  • دیدن اشیایی که تخیلی هستند
  • استشمام بوهایی که در محیط واقعی وجود ندارند
  • خارش سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی (پارستزی)

علائم اورای میگرنی گفتاری

برخی از افراد مبتلا به میگرن، دچار هاله‌های گفتاری می‌شوند؛ به این معنا که آن‌ها در حین صحبت کردن، نمی‌توانند کلمات را به درستی بیان کنند. حتی ممکن است شخص، جملاتی را به کار ببرد که منطقی و صحیح نباشند؛ به طوری که اطرافیان متوجه منظور او نشوند. از مهم‌ترین علائم اورای میگرنی حسی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• زمزمه کردن
  • لکنت زبان
  • ایجاد مشکل در صحبت کردن یا یافتن کلمات (آفازی)

این نکته را در نظر داشته باشید، که علائم یاد شده، ممکن است به سکته مغزی مربوط باشند. بنابراین حتما باید آن‌ها را جدی گرفته، و در صورت مشاهده این علائم، با اورژانس تماس بگیرید.

علائم متفرقه اورای میگرن

اورای میگرن می‌تواند به شکل‌های دیگری نیز ظاهر شود. درد میگرن، یک درد ثابت یا ضربان‌دار است. این درد عموما در جلو یا کنار سر، و اطراف چشم به وجود می‌آید. مدت زمان حمله میگرنی، طولانی مدت است و از چند ساعت تا چند روز متغیر خواهد بود. ممکن است، علاوه بر احساس درد ناشی از میگرن، علائم زیر نیز در فرد ظاهر شوند:

• ضعف عضلانی
  • احساس گیجی
  • درد گردن یا فک
  • ناراحتی معده یا استفراغ
  • گرگرفتگی و لرز
  • گرفتگی بینی یا آبریزش
  • حساسیت به نور، بو، صدا، لمس یا حرکت

بهترین روش درمان میگرن اورا چیست؟

در حالت کلی، میگرن را نمی‌توان درمان کرد؛ اما با کمک برخی مراقبت‌ها یا داروها، می‌توان علائم آن را کاهش داد. بنابراین درمان اورای میگرن، با هدف کاهش شدت علائم آن، انجام می‌گیرد. برخی از رایج‌ترین داروهایی که پزشک متخصص، برای درمان میگرن با اورا تجویز می‌کند، به قرار زیر هستند:

• مسکن‌ها؛ برای بهبود میگرن با اورا، داروهای مسکن با نسخه و بدون نسخه به کار می‌روند؛ استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین، کمک می‌کنند تا اورای میگرنی و درد پس از آن کاهش یابد.
  • تریپتان‌ها؛ دو نوع داروی خاص تحت عنوان سوماتریپتان و ریزاتریپتان، برای مسدود کردن مسیرهای درد در مغز، تجویز می‌شوند. این داروها، به صورت قرص، اسپری بینی یا وریدی، مصرف می‌شوند.
  • داروی دی هیدروارگوتامین؛ این دارو، به صورت اسپری یا تزریق وریدی، استفاده می‌شود. معمولا این دارو، در شروع حمله میگرنی و برای کاهش علائم به کار می‌رود.
  • داروهای افیونی؛ برای افرادی که نمی‌توانند گزینه‌هایی مانند تریپتان یا دی هیدروارگوتامین را استفاده کنند، مصرف داروهای افیونی توصیه می‌گردد. البته، مصرف این داروها، اعتیادآور بوده و تنها زمانی می‌توان آن‌ها را به کار برد، که روش‌های دیگر برای بیمار کارآمد نباشند.
  • داروهای ضد تهوع؛ اگر اورای میگرنی در فرد، به شکل حالت تهوع و استفراغ باشد، پزشک متخصص داروهایی مانند متوکلوپرامید، کلرپرومازین یا پروکلرپرازین را تجویز می‌کند.
  • منیزیم؛ این عنصر به صورت مکمل مصرف می‌شود، تا اورای میگرنی چشمی را از بین برده، و سردرد را کاهش دهد.

تفاوت میگرن با اورا و میگرن وستیبولار (دهلیزی)

میگرن دهلیزی یا سرگیجه میگرنی، نوع خاصی از میگرن است، که می‌تواند با سردرد همراه باشد یا خیر. نشانه اصلی این نوع اختلال، به هم خوردن تعادل، و اشکال در شنوایی و بینایی است. میگرن دهلیزی با میگرن معمولی تفاوت‌هایی دارد.

افرادی که به میگرن معمولی دچار می‌شوند، ممکن است اورای میگرن را از چند ساعت قبل از شروع حمله، تجربه کنند. در این گونه افراد، آئورا به صورت انقباض عروق در ناحیه بینایی مغز رخ می‌دهد، که باعث اختلال در دید یا هاله بینایی می‌شود. البته بسته به اینکه انقباض عروق در کدام قسمت رخ دهد، ممکن است بی‌حسی و سوزن سوزن شدن عضلات، یا مشکل در صحبت کردن نیز ظاهر شوند.

در میگرن وستیبولار یا دهلیزی، اسپاسم ایجاد شده در شریان مغزی، بر ناحیه تعادلی تاثیر می‌گذارد. در واقع، اگر جریان خون در بخش خاصی از مغز محدود شود، سرگیجه به وجود می‌آید؛ که در نهایت، باعث ایجاد مشکلات تعادلی در فرد خواهد شد.

تفاوت اصلی بین میگرن با اورا یا معمولی و میگرن دهلیزی، این است که سردرد یک نشانه همیشگی برای میگرن وستیبولار نیست. اما علائمی مانند سرگیجه، گیجی، بی‌نظمی و احساس عدم تعادل، از علائم اولیه میگرن وستیبولار به حساب می‌آیند.

مطالعه پیشنهادی: نوریت دهلیزی

برای بررسی اورای میگرن و درد پس از آن چه کنیم؟

بررسی سیستم دهلیزی گوش، توسط پزشک متخصص گوش، حلق و بینی، می‌تواند به تشخیص میگرن معمولی یا دهلیزی کمک کند. تجربه و دانش پزشک، به تشخیص صحیح علائم این نوع اختلالات کمک می‌کند. از بهترین کلینیک‌هایی که شما می‌توانید جهت تشخیص میگرن با اورا یا میگرن وستیبولار به آن مراجعه کنید، کلینیک گوش تهران است. برای دریافت نوبت، می‌توانید از اطلاعات موجود در قسمت تماس با ما در همین وب سایت کمک بگیرید.

مطالعه پیشنهادی: علت سرگیجه در بیماران قلبی

کلام آخر

هدف از نگارش این مقاله معرفی اورای میگرن و علائم مربوط به آن بود. مشخص شد که برای درمان میگرن با اورا، می‌توان از داروها و مراقبت‌های معمول کمک گرفت. اکنون می‌دانیم که میگرن با اورا ممکن است با میگرن دهلیزی همراه شود. بنابراین معاینه بیمار توسط شنوایی شناس و متخصص پزشک گوش، حلق و بینی، می‌تواند به تشخیص نوع میگرن، کمک کند.