علت سرگیجه در کودکان چیست و چه موقع خطرناک است؟

سرگیجه (vertigo) در کودکان می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد و برای کودک در همه سنین رخ دهد. گوش داخلی نقشی کلیدی را در حفظ تعادل بدن بازی می‌کند. برای این کار، گوش داخلی حالت و جایگاه سر و بدن و حرکت را حس می‌کند. پزشک خانواده برای تشخیص علت این بیماری و درمان آن معمولا کودک را به یک متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع می‌دهد. علت، روش تشخیصی و درمان این بیماری ممکن است در بین بیماران مختلف متفاوت باشد.

سرگیجه در کودکان

سرگیجه در کودکان ممکن است به دو صورت دیده شود؛ یا احساس دَوَران باشد، مانند هنگامی که کودکتان بعد از بازی با چرخ و فلک سرش گیج می‌رود، یا به این صورت باشد که گویی جهان اطراف به دور سرش می‌چرخد یا نوسان دارد.

گه‌گاه، سرگیجه کودکان می‌تواند بر اثر گرفتگی بینی در سرما خوردگی یا رسیدن عفونت به سیستم وستیبولار، که بخشی از گوش داخلی است و بر تعادل تاثیر می‌گذارد، برای کودکان اتفاق بیفتد. به غیر از موارد گفته شده، زمانی که کودکی دچار سرگیجه‌های مکرر یا مداوم شود، معمولا با بیماری یا شرایطی دیگر در ارتباط است.

سرگیجه در کودکان کم سن و سال

روی هم رفته، #سرگیجه در کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار کمتر شیوع دارد.

همانطور که اشاره شد، سرگیجه می‌تواند برای یک کودک بسیار آزار دهنده باشد و برای کودکان در همه سنین رخ دهد. تا زمانی که کودک به آن حد از رشد نرسیده است که بتواند احساس سرگیجه‌اش را بیان و ابراز کند، والدین می‌توانند از روی بی‌تعادلی، حالت تهوع یا حرکت تند چشم‌ها به چپ و راست (دودو زدن چشمان) در کودک متوجه این وضعیت بشوند. پیگیری درمان  سرگیجه کودک اهمیتی به سزایی دارد، چرا که می‌تواند نشانه بیماری‌ خطرناک باشد یا بر اثر اختلال در تعادل و حرکت باعث آسیب شود.

درک سیستم تعادلی

گوش داخلی نقشی کلیدی را در حفظ تعادل بدن بازی می‌کند. برای این کار، گوش داخلی حالت و جایگاه سر و بدن و حرکت را حس می‌کند. این بخش همچنین با دیگر قسمت‌های بدن، از جمله چشم‌ها، برای این اقدام مهم همکاری می‌کند. بدن برای تعادل به سیگنال‌های تعادلی مخابره شده از گوش داخلی متکی است. پیام‌هایی که از گوش داخلی، چشم‌ها و دیگر بخش‌های بدن به مغز مخابره می‌شود کمک می‌کنند تا تعادل بدن کودک حفظ شود.

سرگیجه کودکان

علائم سرگیجه در کودکان

علائم سرگیجه در کودکان می‌تواند از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد و به علت و شدت سرگیجه بستگی دارد. برخی از علائم شایع عبارتند از:

• شکایت کودک از نوعی سرگیجه، مانند حالتی که بعد از بازی با چرخ و فلک پیش می‌آید، احساس چرخش اتاق به دور سر، یا نوعی «بیماری حرکت (بیماری سفر/ دریازدگی)»، مانند هنگامی که کودکان در قایقی که تکان می‌خورد نشسته است و نمی‌تواند حرکت آن را تحمل کند.
  • سرگیجه‌ای که بر اثر تغییر مکان سر رخ می‌دهد- مانند حالتی که کودک سرش را تکان می‌دهد و می‌چرخاند یا از حالت خوابیده به حالت ایستاده تغییر موقعیت میدهد. این نوع سرگیجه معمولا تنها چند ثانیه یا دقیقه بیشتر به طول نمی‌انجامد.
  • بی‌دقتی نامعمول در حرکات یا اختلال تعادل
  • شکایت از وزوز گوش(tinnitus)، گوش درد یا سنگینی گوش.
  • اختلال شنوایی
  • تب بیش از ۳۸ درجه سانتی گراد
  • میگرن
  • گیجی و اختلال هشیاری
  • از هوش رفتن
  • تعریق
  • رنگ پریدگی
  • حرکت سریع چشم‌ها به چپ و راست(دودو زدن چشم ها یا نیستاگموس).
  • تمایل به بی‌حرکت و دراز کشیدن
  • اختلال در حرکات ظریف یا بزرگ
  • تاخیر در بلوغ حرکتی کودک، مانند تاخیر در به دست آوردن قابلیت بالا نگه داشتن سر، نشستن یا راه رفتن.
مقاله مفید :  ساختار گوش و عملکرد آن

انواع سرگیجه در کودکان

علت سرگیجه در کودکان چیست؟

علت دقیق سرگیجه در کودکان همیشه شناخته شده نیست. ولی چنانچه کودک مشکل گوش داخلی داشته باشد، ممکن است مغز پیام‌های اشتباهی دریافت کند که می‌تواند به  احساس سرگیجه بیانجامد. موارد زیر شایع‌ترین علل مشکلات گوش داخلی در کودکان هستند:

گرفتگی بینی

وضعیت‌هایی که باعث گرفتی بینی شوند (مانند سرما خوردگی، حساسیت یا سینوزیت).

این وضعیت به تجمع مایع در شیپور استاش(eustachian tube)، (که گوش را به سینوس‌ها مرتبط می‌کند،) می‌انجامد میتواند باعث سرگیجه در کودکان شود.

لابیرنت

التهاب گوش داخلی (لابیرنت/labyrinthitis) یا لابیرنتیت که معمولا بر اثر عفونت ویروسی در این قسمت رخ می‌دهد. این بیماری نیز میتواند موجب ایجاد سرگیجه در کودک شود.

ضربه به سر

گاهی به گوش داخلی کودکان بر اثر آسیب‌های سر صدمه وارد می‌شود. گاهی هم گوش داخلی سالم است، ولی کودک بر اثر آسیب به سر دچار ضربه مغزی می‌شود، که می‌تواند علائمی از جمله سرگیجه داشته باشد.

سندرم منییر

در سندرم منییر(menieres) مقادیر نامتعارفی از مایع درون گوش داخلی ساخته می‌شود که باعث حمله‌های سرگیجه و همچنین وزوز گوش و اختلال شنوایی می‌شود. این بیماری اگرچه به صورت نادر، ولی در کودکان نیز می‌تواند بروز کند و موجب سرگیجه شود.

سرگیجه خوش خیم وضعیتی کودکان

احساس دوران ناگهانی، عدم تعادل، تهوع و استفراغ از علائم این وضعیت هستند. این حمله‌ها ممکن است چندین بار در ماه و برای چندین سال عود کنند، ولی اغلب تا سن هشت سالگی از بین می‌روند.

میگرن

نوعی خاص از میگرن موسوم به «میگرن شریان بازیلار» می‌تواند باعث سر درد و نیز سرگیجه در کودکان شود. در این حالت عموما علائم سرگیجه پس از رفع شدن سر درد از بین می‌روند.

درمان سرگیجه کودکان

تشخیص سرگیجه در کودکان

پزشک خانواده احتمالا کودکتان را به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع خواهد داد، چرا که تشخیص علت سرگیجه در کودکان می‌تواند دشوار باشد. سرگیجه باید از انواع دیگر علائم مشابه افتراق داده شود، و ارزیابی مناسب تمام علل احتمالی ممکن است ضروری باشد. شنوایی شناس متبحر در ارزیابی سیستم تعادل بهترین گزینه برای انجام ارزیابی های جامع است و در صورت لزوم از دانش دیگر متخصص‌ها نیز بهره خواهد برد. در طول ارزیابی، پزشک گوش و حلق و بینی و شنوایی شناس تست‌هایی از این قبیل را به کار خواهند برد:

• گرفتن شرح حال جامع هم از شما و هم از کودکتان؛ سابقه خانوادگی میگرن ممکن است در این میان کشف شود.
  • معاینه کامل فیزیکی، مخصوصا معاینه سر و گوش‌ها.
  • شنوایی سنجی
  • تست‌های مربوط به عملکرد بخش وستیبولار گوش، مانند صندلی چرخشی
  • ویدئونیستاگموگرافی (VNG)، که طی آن دوربین مادون قرمز روی صورت کودک قرار داده می‌شود تا حرکات سریع چشم را شناسایی و ثبت کنند.
  • نوار مغزی، تستی که فعالیت الکتریکی مغز کودکتان را اندازه‌گیری می‌کند.
  • تست‌های آزمایشگاهی (خون)
  • تست‌های تصویربرداری، مانند سی‌تی اسکن، رادیوگرافی یا ام‌آرآی
  • تست‌های چشمی-دهلیزی، شامل تعقیب آرام و خیره شدن.
  • تست دقت دینامیک بینایی، که طی آن کودکتان سرش را به نشانه «نه» به سرعت تکان می‌دهد.
  • تست هماهنگی و قابلیت‌های حرکتی بزرگ، مانند لی لی کردن، از روی چیزی پریدن و پریدن با چشم‌های باز و بسته.
مقاله مفید :  عفونت گوش خارجی، علائم و درمان آن

درمان سرگیجه کودک

چگونگی درمان به علت سرگیجه کودکتان بستگی دارد. در بسیاری از موارد، می‌توان سرگیجه را، حتی اگر علت زمینه‌ای آن هنوز پابرجا باشد، درمان کرد. متخصصان کلینیک گوش تهران می‌توانند تمامی درمان‌‌های موجود برای فرزندتان را شرح دهند و آن را بنا بر سابقه پزشکی و علائم کودکتان شخصی‌سازی کنند. درمان‌های موجود سرگیجه در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• درمان دارویی، شامل آنتی بیوتیک‌ها، ضد احتقان‌ها یا آنتی هیستامین‌ها برای مایعات گوش
  • داروی بیماری حرکت (بیماری سفر/ دریازدگی)
  • داروی ضد افسردگی یا ضد تشنج برای سرگیجه با منشا میگرن
  • اصلاح‌های رفتاری و تغییر سبک زندگی، شامل دوری از حالت‌ یا فعالیت‌هایی که ممکن است باعث سرگیجه شوند یا کودک را در معرض تشدید آن قرار دهند- برای مثال اسکیت بازی یا سوار ماشین شدن
  • درمان حرکتی با مانور های اصلاحی، شامل مانور اِپلِی یا سیمون، که می‌توانند قطعات کریستال مانند شناور درون گوش داخلی را به قسمتی هدایت کنند که موجب سرگیجه نشوند.

چه سرگیجه ای در کودکان خطرناک است؟

در صورتی که هر کدام از موارد زیر را مشاهده کردید به آن معناست که سرگیجه در کودک ممکن است خطرناک باشد و بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

• حمله‌های مکرر یا مداوم سرگیجه.
  • سرگیجه شدید (کودک نمی‌تواند تکان بخورد).
  • سرگیجه همراه با مشکلی دیگر، از قبیل وزوز گوش، گوش درد، سر درد، سنگینی گوش یا اختلال شنوایی.
  • کودکتان حواس پرت و غیر هوشیار به نظر می‌رسد یا رفتاری نامعمول دارد.

دورنمای بیماری

بسیاری از موارد سرگیجه در کودکان بر اثر عفونت یا تجمع مایع درون گوش رخ می‌دهند؛ درمان مناسب عفونت سرگیجه را از بین خواهد برد. وقتی میگرن و سرگیجه خوش خیم وضعیتی کودکان علت اختلال باشند، حمله‌های سرگیجه همراه این وضعیت‌ها نیز معمولا به خوبی با درمان مناسب برطرف می‌شوند. هنگامی که بیماری‌های خطرناک‌تری باعث سرگیجه می‌شوند، حتی اگر درمان علت زمینه‌ای دشوار باشد، سرگیجه کودک را می‌توان با دارو و درمان‌های گوناگون  درمان کرد. نکته کلیدی آن است که کودکتان را نزد پزشک متخصص ببرید تا از تشخیص و برنامه درمانی مناسب بهره‌مند شود.

مقاله مفید :  کلوئید گوش چیست و چگونه درمان میشود؟

علت سرگیجه کودک چیست

پیگیری پس از درمان

اگر بیماری‌ زمینه‌ای باعث سرگیجه در کودکتان شده است، پزشک متخصص، درمانی اختصاصی شده را برای مدیریت وضعیت کودکتان و پیگیری علائم و بهبود وضعیت او مهیا خواهد کرد. سرگیجه موقت، که در نتیجه عفونت رخ داده است، معمولا با یک نوبت درمان دارویی از بین خواهد رفت. کلینیک گوش تهران با کادری مجرب و تجهیزات پیشرفته خدمات تشخیصی و درمانی با کیفیت، در زمینه گوش به مراجعه کنندگان ارائه می‌دهد.

منبع مقاله: chop

4 دیدگاه دربارهٔ «علت سرگیجه در کودکان چیست و چه موقع خطرناک است؟»

1. هانیه محمدی

سلام ساعت کار کلینیکتون رو میفرمایید؟ من تعریف شما رو خیلی شنیدم.

1. کلینیک گوش تهران

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 88205806-88870911 021 تماس حاصل فرمائید.

2. سلام خیلیییی خوب بود کلینیکتون و رفتار پرسنلتون. خیلی راضی بودم

دسته‌بندی نشده

تست ABR چیست و تفسیر آن

گوش انسان از سه قسمت گوش خارجی، میانی و داخلی تشکیل شده است. آزمایش پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR) مشخص می‌کند که چگونه گوش داخلی،