تست شنوایی سنجی کودکان و نوزادان

تست شنوایی سنجی کودکان و نوزادان

تست شنوایی سنجی یا ادیومتری(audiometry) شامل آزمایشات و اندازه گیری‌های مربوط به شنوایی است و امکان ارزیابی عملکرد شنوایی را فراهم می‌کند‌. شنوایی سنجی در نوزادان می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و معمولاً بعد از تولد و قبل از ترخیص از بیمارستان تحت غربالگری شنوایی سنجی نوزادان(hearing evaluation children) انجام می‌شود.

مراجعه به مراکز و کلینیک‌های شنوایی سنجی کودکان و نوزادان برای انجام آزمایش‌های شنوایی یکی از امور مهم برای بررسی سلامت شنوایی آن هاست. بدون انجام ادیومتری و شنوایی سنجی کودکان به طور روتین، ممکن است که برای ماه‌ها یا سال‌ها، مشکلات شنوایی تشخیص داده نشود.

ادیومتری یا شنوایی سنجی کودکان چیست؟

شنوایی سنجی کودکان به طور روتین، برای نوزادان و کودکان پیشنهاد می‌شود تا هر گونه مشکلی در ابتدای رشد آنها، مشخص گردد؛ اگر چه مشکلات جدی شنوایی در دوره کودکی نادر می‌باشد، اما آزمایش‌های زودهنگام، بهبودی و مدیریت آن را تا حد ممکن، تضمین می‌کند.

اهمیت شنوایی سنجی کودکان و نوزادان

ادیومتری نوزادان و کودکان که به سرعت بعد از تولد انجام شده باشد، می‌تواند به تشخیص بسیاری از کم شنوایی‌های قابل توجه در کودکان، کمک کند و آزمایش‌های بعدی در دوران کودکی می‌تواند هرگونه مشکلی را که قبلا تشخیص داده نشده یا به تدریج در حال بدتر شدن است را برطرف کند.

بدون انجام شنوایی سنجی کودکان به طور روتین، ممکن است که برای ماه‌ها یا سال‌ها، مشکلات شنوایی تشخیص داده نشود. بسیار مهم است که در اسرع وقت مشکلات شنوایی را تشخیص دهید، زیرا می‌تواند بر گفتار، مهارت‌های اجتماعی، رشد زبان و تحصیل فرزندتان تاثیر بگذارند.

اگر هر مشکلی در ابتدا در شنوایی سنجی کودک تشخیص و سپس مدیریت شود، درمان تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. همچنین تشخیص زود هنگام به شما کمک خواهد کرد تا اطمینان پیدا کنید که شما و فرزندتان از هر گونه خدمات کمکی مخصوص که ممکن است نیاز داشته باشید، برخوردار شوید.

اهمیت شنوایی سنجی نوزاد و کودک

بهترین زمان شنوایی سنجی نوزادان و کودکان

شنوایی فرزندتان باید در این زمان‌ها چک شود :

  • چند هفته بعد از تولد: این تست به عنوان غربالگری شنوایی نوزادان تازه متولد شده شناخته می‌شود و معمولا بعد از زایمان و قبل از ترک بیمارستان انجام می‌شود. انجام این آزمایش برای همه کودکان رایج است.
  • از 9 ماهگی تا 2.5 سالگی: به عنوان بخشی از بررسی‌های سلامتی و رشد فرزندتان، ممکن است از شما سوال شود که آیا نگرانی در مورد شنوایی فرزندتان دارید یا خیر و اگر ضروری باشد، می‌توان #شنوایی سنجی کودکان را انجام داد.
  • در حدود 4 تا 5 سالگی: از بیشتر کودکان در هنگام شروع مدرسه، تست‌های شنوایی می‌گیرند، این امر ممکن است با توجه به محل زندگی شما، در مدرسه یا مرکز شنوایی سنجی انجام شود.

در صورت هر گونه نگرانی، می‌توانید در هر زمان شنوایی کودکتان را بررسی کنید. اگر درباره شنوایی فرزندتان نگران هستید، با پزشک مربوطه صحبت کنید.

چه زمانی باید شنوایی فرزندم بررسی شود؟

غربالگری ادیومتری نوزادان تازه متولد شده

می‌توان با استفاده از دو آزمایش سریع و بدون درد، هرگونه مشکلات شنوایی بالقوه نوزادان تازه متولد شده را غربالگری کرد. آزمایشات شنوایی سنجی نوزادان معمولا قبل از ترک بیمارستان، در بخش انجام می‌شود.

غربالگری ادیومتری نوزادان تازه متولد شده

تست شنوایی نوزادان بزرگتر و کودکان

تعدادی دیگر از تست‌های شنوایی ممکن است برای بررسی مشکلات شنوایی احتمالی در نوزادان بزرگتر و کودکان انجام شود؛ این آزمایش‌ها معمولا در مراکز شنوایی سنجی انجام می‌شوند! برخی آزمایشات اصلی که ممکن است انجام شود، عبارتند از:

شنوایی سنجی مبتنی بر تقویت بصری(visual reinforcement audiometry)

شنوایی سنجی مبتنی بر تقویت بصری معمولا برای ادیومتری یا شنوایی سنجی کودکان، از 6 ماهگی تا 2.5 سالگی استفاده می‌شود. هنگام آزمایش، زمانی که اصوات پخش می‌شوند، کودک شما روی صندلی یا پای شما می‌نشیند. کودک شما یاد می‌گیرد که صداها را به یک جایزه قابل مشاهده مانند یک اسباب بازی یا روشن شدن صفحه نمایش کامپیوتر ربط دهد.

هنگامی که کودک شما قادر به برقراری ارتباط بین صدا و جایزه قابل مشاهده باشد، در میزان صدا و اوج آن تنوع ایجاد خواهد شد. از این روش در تعیین آرام‌ترین صدایی که کودک شما قادر به شنیدن آن است، استفاده می‌شود.

شنوایی سنجی مبتنی بر بازی (play audiometry)

در کودکان خردسال بین 1.5 تا 5 سال ممکن است شنوایی سنجی مبتنی بر بازی نیاز باشد. در حین تست، صداها از طریق هدفون یا بلندگو پخش شده و از کودک‌تان خواسته می‌شود تا هنگام شنیدن صدا یک کار خاصی را انجام دهد. این کار خاص ممکن است قرار دادن یک توپ در داخل سطل یا تکمیل یک پازل باشد. همانند شنوایی سنجی مبتنی بر تقویت بصری، میزان صدا و اوج صدا تغییر خواهد کرد تا از این طریق آرام‌ترین صدایی که کودک می‌تواند بشنود، تعیین شود.

شنوایی سنجی مبتنی بر بازی

شنوایی سنجی با تُن خالص (Pure tone audiometry)

کودکان باید آزمونی به نام شنوایی‌ سنجی تُن خالص انجام دهند؛ روشی که غالبا برای غربالگری شنوایی کودکان قبل از رفتن به مدرسه انجام می‌شود. این تست شنوایی شبیه تست ادیومتری در بالغین می‌باشد.

در طول شنوایی سنجی با تن خالص، یک ماشین صداهایی با فرکانس و بلندی صدای متفاوت تولید می‌کند. صداها از طریق هدفون برای کودک پخش شده و از کودکتان خواسته می‌شود تا وقتی  هر کدام از این صداها را می‌شنود، دکمه‌ای را فشار دهد. با تغییر میزان صدا، یک ادیومتریست می‌تواند آرام‌ترین صدایی که کودک شما می‌تواند بشنود، را تعیین کند.

آزمایش هدایت استخوانی (Bone conduction test)

علاوه بر اینکه این آزمایش شنوایی سنجی را می‌توان با استفاده از یک بلندگو و یا هدفون انجام داد؛ می‌توان برای آن از دستگاه تولید کننده‌ی لرزش که در پشت گوش قرار می‌گیرد نیز استفاده کرد.

این دستگاه، صدا را مستقیما از طریق استخوان‌های سر به گوش داخلی رسانده و اگر فرزند شما مشکل شنوایی داشته باشد؛ می‌توان تشخیص داد که کدام قسمت از گوش او به درستی کار نمی‌کند.

آزمایش تمپانومتری (Tympanometry)

تمپانومتری آزمایشی برای ارزیابی انعطاف پرده‌ی گوش(tympanic membran) است. برای خوب شنیدن، باید پرده‌‌ی گوش انعطاف پذیر باشد تا اجازه دهد صدا از میان آن عبور کند. در صورتیکه پرده‌ی گوش سخت  شده باشد. برای مثال بدلیل وجود مایع در پشت آن (گوش چسبناک) صدا بجای عبور از لاله گوش از آن بازمی‌گردد.

در طول آزمون، یک لوله لاستیکی نرم در ورودی گوش کودک شما قرار می‌گیرد. هوا به آرامی به پایین لوله رفته و صدایی از میان بلندگوی کوچکی در داخل آن پخش خواهد شد. سپس لوله، صدایی را که از داخل گوش پس زده می‌شود؛ اندازه‌گیری می‌کند.

آزمایش تمپانومتری

علت وجود مشکلات شنوایی در نوزادان و کودکان

دلایل مختلفی باعث بروز اختلال در شنوایی(hearing loss) کودک شده که از جمله‌ی آن می‌توان به کم شنوایی موقت ناشی از بیماری شایعی مانند سرما خوردگی اشاره کرد.

برخی دلایل احتمالی کاهش ‌شنوایی که ممکن است در طول تست ها و آزمایش‌های معمول تشخیص داده شوند شامل:

  • گوش چسبناک (تجمع مایعات در گوش میانی) که در خردسالان شایع است.
  • عفونت‌هایی که در رحم یا تولد بر اثر بیماری‌هایی همچون سرخچه و سیتومگالوویروس ایجاد می‌شوند، می‌توانند باعث کاهش شنوایی به صورت پیشرونده شوند.
  • شرایط وراثتی مانند اتواسکلروز(Otosclerosis) که باعث می‌شوند اعصاب و گوش‌ها به درستی کار نکنند.
  • آسیب به اعصاب حلزون شنوایی (که سیگنال‌های شنوایی را به مغز منتقل می‌کنند)؛ این آسیب می‌تواند ناشی از جراحت‌ شدید مغز، قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد و یا جراحی مغز باشد.
  • نرسیدن اکسیژن به نوزاد در حین تولد (آسفکسی بدو تولد)
  • بیماری‌هایی همچون مننژیت و انسفالیت (که هر دو بیماری باعث تورم مغزی می‌شوند)

نشانه‌های کلیدی مشکل شنوایی کودک

اگر چه کودک شما ممکن است در طول رشد، تست‌ها و آزمون‌های شنوایی سنجی معمول را انجام دهد اما در صورتیکه متوجه هر مشکل و یا نشانه‌ای در شنوایی فرزندتان شدید؛ حتما به مشاور مراجعه کنید. در نوزادان، چک لیستی که به صورت شخصی در دفتر سلامت کودکتان نوشته شده است؛ می‌تواند به شما کمک کند تا شنوایی نوزاد و کودکتان را در سنین مختلف ارزیابی کنید.

در کودکان نشانه‌های وجود مشکل شنوایی می‌تواند هر یک از موارد زیر باشد:

  • کم توجهی و یا تمرکز ضعیف کودک.
  • واکنش نشان ندادن به اسم خود هنگامی که او را صدا می‌زنید.
  • زیاد کردن صدای تلویزیون در هنگام دیدن آن.
  • ناتوانی در پیدا کردن منشا صدای بوجود آمده.
  • تلفظ کردن کلمات به صورت نادرست.
  • تغییر در پیشرفت درسی کودک در مدرسه.

نشانه‌های کلیدی مشکل شنوایی کودک

مرکز شنوایی سنجی کودکان و نوزادان در تهران

در صورتیکه شما نگران مشکلی در شنوایی کودک یا نوزادتان هستید؛ با پزشک مربوطه در این رابطه صحبت کنید. کودک شما در هر سنی می‌تواند آزمون‌های شنوایی سنجی را انجام دهد. کلینیک گوش تهران یکی از بهترین مراکز تست شنوایی و شنوایی سنجی کودکان و نوزادان در خیابان ولیعصر است. این مرکز طبی با کادری مجرب و تجهیزات پیشرفته خدمات تشخیصی و درمانی با کیفیت، در زمینه گوش به مراجعه کنندگان ارائه می‌دهد. در صورت نیاز می‌توانید با شماره کلینیک گوش تهران تماس حاصل نموده و یا از طریق وب‌سایت کلینیک گوش تهران اقدام به رزرو وقت کنید.

مطلبی که تحت عنوان«تست شنوایی سنجی کودکان و نوزادان» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع مقاله: NHS

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

7 دیدگاه دربارهٔ «تست شنوایی سنجی کودکان و نوزادان»

  1. سلام روزتون بخیر
    دخترم ۹ سالشه از سر و صدای هم کلاسیهاش به شدت عصبی میشه که این مورد رو چند بار به من گفته
    لطفا راهنمایی میکنید باید چیکار کنم یا پیش چه دکتری برم

    1. کلینیک گوش تهران

      برای تست شنوایی ابتدا مراجعه کنید. ممکن است دچار بیش شنوی باشند

  2. سلام یک سوال داشتم
    من دخترم 4 سالش است. خانمم برای سونو گرافی رفته بود بچه از سونوگرافی می ترسید. می گفت صداهای ترسناک میاد (گوشش رو گرفته بود و گریه می کرد)
    تا انجایی که می دونم گوش معمولی صدای سونوگرافی رو نباید بشنوه

    بعلاوه ی اینکه کلا بچه ی من گوشش به صداهای بلند حساس است مثل صدای موتور و جیغ بچه های دیگه

    سوالم اینه که ایا باید فرزندم رو برای شنوایی سنجی ببرم؟
    اگر بله میشه معرفی کنید چه مراکزی هم خوب هستند و هم رفتارشون با بچه موقع تست خوب است چون بچه ی من یک مقدار حساس است و اگر بترسه و خوشش نیاد همکاری نمی کنه. ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام بله گوش و شنوایی بررسی بشه. میتونید به مرکز ما مراجعه کنید

  3. فرزانه موحدی

    سلام. من فرزندم رو برای انجام تست شنوایی به این کلینیک آوردم و بسیار راضی هستم. ممنون

  4. منصوره صحرایی

    سلام و خسته نباشید. کلینیک بسیار خوب و مجهزی و رعازت همه ی پروتکل های بهداشتی بود به دوستان توصیه میکنم در شرایط کرونا بچه ها رو هر کلینیکی نبرن

  5. سلام ممنون از سایت شما و مقاله های مفیدتون. من بچمو برای تست شنوایی بردم از همه جهت راضی بودم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *