علائم و درمان کم شنوایی در کودکان و نوزادان

علائم کم شنوایی در کودکان و نوزادان

آگاهی والدین نسبت به علائم کم شنوایی در کودکان و نوزادان اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که کم شنوایی درمان نشده، سبب به تاخیر افتادن رشد مغز در قسمت گفتار و زبان می‌شود و این تاخیرها منجر به مشکل در یادگیری می‌گردد که اغلب، سبب عملکرد ضعیف در مدرسه می‌شود.

زیرا کودکی که علائم کم شنوایی را از خود بروز می‌دهد و مبتلا به کم شنوایی می‌باشد ممکن است با مشکلات آکادمیک یا اجتماعی رو به رو شود. کودکانی که به کم شنوایی مبتلا هستند حتی در سن 12 ماهگی ممکن است کاندید کاشت حلزون شوند. در این مقاله به بررسی علائم نشان دهنده کم شنوایی در کودکان و نوزادان و درمان آن می‌پردازیم.

اهمیت تشخیص کم شنوایی کودک در سن مناسب

در صورتی‌ که اخیرا با علائمی مواجه شده‌اید که نشان می‌دهد کودک یا نوزاد شما به کم شنوایی مبتلا، ممکن است با سوالات و نگرانی‌های زیادی روبرو گردید. این طبیعی است که مضطرب شوید؛ اما مطمئن باشید گزینه‌های درمانی و آموزشی زیادی هم در مدرسه و هم در خانه، در دسترس می‌باشد.

احتمالا مهم‌ترین موردی که شما می‌دانید، این است که توانایی شنوایی به کودک کمک می‌کند تا مهارت‌های گفتاری و زبانی خود را ارتقا دهد. بسیار مهم است تا مطمئن شوید که کم شنوایی کودکتان به طور مناسب درمان می‌شود تا از اثرات مخرب کم شنوایی بر تحصیلش در این سن کاهش دهید.

در واقع، روش‌های درمان کم شنوایی، قبل از رسیدن نوزاد به سن 6 ماهگی با توجه به نتایج گفتاری و زبان، بهتر از درمان بعد این زمان است.

تاثیر کم شنوایی در یادگیری و تحصیل کودک

تصور کنید دانش آموزی بی‌دقت که رفتار نسبتا غیرمعقولی در کلاس دارد و نمرات بدی می‌گیرد. ممکن است اولین تصور شما این باشد که کودک دارای اختلال یادگیری است. همچنین ممکن است این احتمال را بدهید که کودک به کم شنوایی مبتلاست؛ اما این موضوع بسیار شایع‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. کم شنوایی چه خفیف باشد، چه متوسط یا شدید، عمیقاً تاثیرات منفی زیادی بر عملکرد تحصیلی دارد.

طبق آمار مرکز کنترل بیماری‌ها حدود 15% کودکان 6 تا 19 ساله دارای علائم کم شنوایی و حداقل 16 دسیبل افت شنوایی در یک یا هر دو گوش هستند. حدود 1% کودکان نیز کاهش شنوایی شدید دارند.

حتی کم شنوایی در یک گوش، تاثیر زیادی در عملکرد تحصیلی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد 25 الی 30 درصد کودکان دارای کم شنوایی در یک گوش، در معرض خطر از دست دادن حداقل یک مقطع تحصیلی هستند.

ارتباط کم شنوایی در کودکان و نوزادان با یادگیری

عدم توجه به نشانه‌های کم شنوایی در کودکان و نوزادان و درمان #اختلال شنوایی(hearing loss)در سن مناسب، سبب به تاخیر افتادن رشد مغز در قسمت گفتار و زبان می‌شود. این تاخیرها منجر به مشکل در یادگیری می‌گردد که اغلب، سبب عملکرد ضعیف در مدرسه می‌شود.

متاسفانه، از آنجا که عملکرد ضعیف تحصیلی با بی‌توجهی و گاهی اوقات با رفتار نامناسب والدین همراه است، کودکان کم شنوا معمولا به دلیل نداشتن توانایی در یادگیری مانند ADD  و  ADHD، به طور اشتباه تشخیص داده می‌شوند.

برای کودکانی که به کم شنوایی شدیدتری مبتلا هستند، اقدامات مداخله‌ای بسیار مهم‌تر می‌باشد. افرادی که این اقدامات را دریافت نمی‌کنند، معمولا نمی‌توانند تا مقاطع آخر به تحصیل ادامه دهند.

مشکلات کودکان کم شنوا در کلاس درس

علت این شکاف تحصیلی چیست؟ مسلما سوال ما درباره هوش نیست، این دلیل نمی‌شود که چون کودک به کم شنوایی مبتلاست توانایی کمتری در مدرسه نسبت به همسالانش دارد.

مشکلات کودکان کم شنوا در کلاس درس

محیط کلاس

گاهی اوقات، فضای کلاس از کودک کم شنوا حمایت نمی‌کند. یک معلم که دانش آموزان زیادی دارد یا معلمی که درک ضعیفی از علائم کم شنوایی کودک دارد، معمولا قادر نیست که مدل آموزش وی را تغییر دهد یا دانش آموز کم شنوا را در ذهن خود به هنگام تدریس یا تکلیف مد نظر  نگاه دارد.

به عنوان مثال، اگر یک معلم هنگام تدریس به دانش آموزان پشت کند، صدایش به سوی تخته سیاه می‌رود و باعث می‌شود که دانش آموز کم شنوا، بخشی از درس را از دست بدهد. تغییرات شفاهی در تکالیف خانه، لهجه ناآشنا یا معلمی که خیلی سریع صحبت می‌کند، این دلایل مانع پیشرفت یادگیری دانش آموز کم شنوا می‌شود.

موضوعات ناملموس

علاوه بر محیط کلاس، ذاتا موضوعات معین، برای کودک کم شنوا بسیار دشوارتر است. هنگامی که توانایی شنیداری بر تمامی سطوح تحصیلی تاثیر می‌گذارد، اما جنبه‌هایی که بیشتر تاثیر می‌پذیرند به درک و مفاهیم زبان مربوط می‌شوند. درک واژگان، هنرهای زبانی، ساختار جمله و اصطلاحات مجازی برای کودکی که از کم شنوایی رنج می‌برد، بسیار دشوارتر است.

شرایط روحی

ناامیدی و پریشانی، همچنین می‌تواند سهم بزرگی در عملکرد تحصیلی داشته باشد. در حالیکه کودک کم شنوا، شاید صحبت کردن کاملا نرمالی داشته باشد، اما کودکی که تنها، کم شنوایی متوسط دارد، هنوز می‌تواند مشکل بزرگی در شنیدن صدای معلم خود از راه دور یا در میان سر و صدای دیگران، داشته باشد.

تصور کنید که دشواری  گیجی در عدم شنیدن حروف بی‌صدا با فرکانس بالا که در زبان انگلیسی معنی می‌دهد (f,k,p,s,sh,t,th,ch) و شما می‌توانید برخی از مشکلات آکادمیک که کودک کم شنوا هر روز با آن مواجهه می‌شود را درک کنید.

مشکلات اجتماعی کودکان کم شنوا

علاوه بر مشکلات آکادمیک یا تحصیلی در مدرسه، کودکان کم شنوا همچنین ممکن است از لحاظ اجتماعی، مشکلاتی را تجربه کنند. ارتباطات برای تعاملات اجتماعی و روابط سالم همسالان حیاتی است. بدون توانایی برقراری ارتباط موثر، آنها احساس درماندگی و انزوا را تجربه می‌کنند.

اگر کودک کم شنوا، از فعل و انفعالات اجتماعی اجتناب کند یا به دلیل خجالتی بودن، تمایلی به فعالیت‌های گروهی نداشته باشد، از لحاظ اجتماعی می‌تواند منجر به گوشه گیری شود و ناراحتی بیشتری به بار بیاورد. کودکانی که دچار کم شنوایی هستند نیز از لحاظ اجتماعی، دیرتر بالغ می‌شوند که این موضوع، مانع روابط با گروه هم سن و سالشان می‌گردد.

مشکلات اجتماعی کودکان کم شنوا

توجه به نشانه‌های اختلال شنوایی در کودکان مهم است

بر اساس تحقیقات، توجه به علائم کم شنوایی در کودکان و نوزادان در زمان و سن مناسب و بهره‌گیری از روش‌های درمانی مانند سمعک یا کاشت حلزون گوش(cochlear implan) بسیار گره‌گشا می‌تواند باشد. این کودکان می‌توانند پیشرفت بزرگی داشته باشند و بهبودی عملکردی متناسب سن خود داشته باشند.

علائم کم شنوایی در کودکان و نوزادان

بیمارستان‌ها معمولا یک یا دو روز پس از تولد نوزاد، در غربالگری شنوایی از نوزادان آزمایش‌های شنوایی می‌گیرند؛ اگر نوزاد تازه متولد شده علائم کم شنوایی داشته باشد، برای غربالگری دوم پس از چند هفته باید دوباره آزمایش شنوایی گرفته شود. با اینحال، گاهی اوقات نوزادانی که از هر دو غربالگری شنوایی عبور می‌کنند، ممکن است با افزایش سن علائم کم شنوایی را نشان دهند.

یکی از راه‌های تشخیص این است که آیا شنوایی کودک شما به طور عادی پیشرفت می‌کند. در این بررسی نظارت بر عملکرد و نقاط مهم در قسمت گفتاری و شنوایی است؛ مانند مواردی که در موسسه شنیداری زبان گفتار آمریکا گفته شده است. با شناخت نشانه‌های کم شنوایی کودکان و نوزادان در هر سن و مراجعه به موقع به متخصص، می‌توانید در سن مناسب برای درمان اقدام کنید.

علائم کم شنوایی در نوزادان و کودکان

علائم شنوایی از زمان تولد تا 4 ماهگی

نوزاد با شنوایی نرمال در این سن نشانه‌های زیر را دارد:

  • باید با صداهای بلند از خواب بپرد.
  • با صداهای بلند بیدار شود.
  • با لبخند، به صدای شما پاسخ دهد.
  • با یک صدای آشنا، او آرام می‌شود.

علائم شنوایی از 4 ماهگی تا 9 ماهگی

کودک با شنوایی نرمال در سن 4 تا 9 ماهگی علائم زیر را دارد:

  1. وقتی با او صحبت می‌شود لبخند بزند.
  2. به اسباب بازی‌هایی که صدا می‌دهند باید توجه کند.
  3. سرش را به سمت منبع صداهای آشنا برگرداند.
  4. صداهای غرغر مانند ایجاد کند.
  5. حرکات دست و بازی را درک کند.

علائم شنوایی از 4 ماهگی تا 9 ماهگی

علائم شنوایی از 9 ماهگی تا 15 ماهگی

کودک با شنوایی نرمال در این سن نشانه های زیر را دارد:

  • کودک توانایی تولید صداهای مختلف را داشته باشد.
  • چندین صداهای ساده را تکرار کند.
  • درخواست‌های اساسی را متوجه شود.
  • از صدایش برای جلب توجه شما استفاده کند.
  • به اسمش، واکنش نشان دهد.

علائم شنوایی از 15 ماهگی تا 24 ماهگی

کودک با شنوایی نرمال در سن 15 تا 24 ماهگی علائم زیر را دارد:

  • از کلمات ساده استفاده کند.
  • وقتی شما می‌پرسید، با اعضای بدنش اشاره کند.
  • اسم برخی اشیا را بداند.
  • با علاقه به موسیقی، شعر و داستان‌ها گوش دهد.
  • به اشیایی که نام می‌برید اشاره کند.
  • دستورات اساسی را اجرا کند.

نشانه‌های کم شنوایی در کودکان و نوزادان نوپا یا در سنین مدرسه

گاهی اوقات، کودکان کمی بزرگ‌تر، دچار علائم کم شنوایی می‌شوند که قبلا در آنها وجود نداشت. اگر فکر می‌کنید کودک شما در سن پیش دبستانی، نشانه‌هایی از کم شنوایی دارد، موارد زیر را جست و جو کنید:

  • درک آنچه دیگران می‌گویند برایش دشوار است.
  • متفاوت‌تر از کودکان همسن و سال خودش، صحبت می‌کند.
  • وقتی نامش را صدا می‌کنید پاسخی نمی‌دهد.
  • دچار سو تفاهم می‌شود و به سوالات اساسی پاسخ نامناسب می‌دهد.
  • صدای تلویزیون را بسیار زیاد می‌کند یا برای بهتر شنیدن، به تلوزیون نزدیک می‌شود.
  • از لحاظ تحصیلی مشکل دارند مخصوصا اگر قبلا این مشکل را نداشته است.
  • برای گفتار مشکل دارد یا مطالب را با تاخیر می‌گوید.
  • دیگران را در خانه یا مدرسه، به منظور تقلید کردن، تماشا می‌کند.
  • از درد گوش یا سر و صدا شکایت می‌کند.
  • هنگام صحبت کردن با تلفن، نمی‌تواند درک کند یا مدام گوشی را بین گوش‌هایش جابجا می‌کند.
  • در طور روز مدام از کلمات پرسشی “ها؟” یا “چی؟” استفاده می‌کند.
  • چهره گوینده‌ها را با دقت بسیار تماشا می‌کند، بسیاری از کودکان متوجه کم شنوایی نمی‌شوند زیرا در لب خوانی بسیار ماهر هستند.

نشانه‌های کم شنوایی در کودکان نوپا

کم شنوایی در کودکان درمان دارد؟

برای بررسی صحیح علائم کم شنوایی در کودکان و نوزادان لازم است با متخصص شنوایی سنجی یا پزشک گوش، حلق و بینی مشورت کنید تا معایناتی از جمله تست شنوایی سنجی(audiometry)کودک و نوزاد انجام شود.

کودکانی که علائم کم شنوایی دارند در 12 ماهگی ممکن است کاندید کاشت حلزون شوند. طبق توصیه متخصصان، شما باید هر چه زودتر اقدام به کاشت حلزون کنید تا کودکان در معرض اصوات مهم در دوره یادگیری زبان باشند. پس از کاشت، آنها باید تحت گفتار درمانی شدید قرار بگیرند تا به بهترین نحو ممکن، از دستگاه استفاده کنند.

کودکانی که واجد شرایط کاشت حلزون:

  • کاهش شنوایی عمیق در هر دو گوش.
  • مفید نبودن سمعک(hearing aids) در پیشرفت شنوایی.
  • کودک از لحاظ جسمی توانایی جراحی را داشته باشد و جراحی برای او خطرناک نباشد.
  • همکاری والدین در مدیریت کودک و پیگیری توانبخشی‌های بعد از عمل.
  • از برنامه آموزشی استفاده کنید که بر رشد مهارت‌های شنیداری تاثیر بگذارد.

درمان کم شنوایی کودکان

در انتها

اگر علائم کم شنوایی در کودکان و نوزادان یا نشانه‌های کم شنوایی نوزاد شما مشهود است، سریعا به پزشک متخصص اطفال یا متخصص گوش، حلق و بینی و یا کلینیک گوش های معتبر و مجهز مانند کلینیک گوش تهران مراجعه کنید.

کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر با داشتن بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان «علائم کم شنوایی در کودکان و نوزادان» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع مقاله:healthyhearing

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۶ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

17 دیدگاه دربارهٔ «علائم و درمان کم شنوایی در کودکان و نوزادان»

  1. با سلام و خسته نباشید، یکی از فامیل های من دختر ۱۲ ساله ای هست که کم شنواست ولی تا الان تو مدرسه دچار مشکل نشده، حالا نمیدونم احتمالا همیشه لب خوانی کرده، این دختر، مادر و خاله ی کم شنوا( از سمعک استفاده میکنند) و دایی ناشنوا دارد، اما متاسفانه خیلی پیگیری نکردند و دیر متوجه کم شنوایی دخترشون شدند، به نظر شما با جراحی حلزون، این دختر درمان میشود؟
    ممنونم

    1. کلینیک گوش تهران

      با سلام. باید تست شنوایی ایشان را ارسال کنید تا دقیق تر نظر داده شود. در صورت امکان مراجعه کنند.

  2. سلام دخترم 4 ماهه است تست ABRمنفی شده. چه کار باید بکنم ممنون راهنماییم کنید

  3. سلام ببخشید بهترین زمان و درمان کاهش شنوایی عمیق چیست؟
    اگر کودک ۳ ماه و۲۰ روز باشد با این علائم سریع ترین اقدام چیست؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام
      بهترین درمان کم شنوایی عمیق دوطرفه، ابتدا استفاده از سمعک به صورت آزمایشی و سپس کاندیداتوری کاشت حلزون قبل از 2 سالگی است.

  4. سلام . بنده دختر شش ساله دارم و تا چندروز قبل هیچ مشکلی دال براینکه گوش راستش کم شنواست متوجه نشده بودیم. یعنی در پیش دبستانی تما شعرها و چیزهایی که یاد میدادند بدون مشکل بود تا اینکه برای ثبت نام کلاس اول به دکترهای مختلف مارا ارجاع دادن و اونجا بود که دنیا روی سرم خراب شد. دکتر گفتن چون یکی از گوشهاش عادی بوده متوجه نشدید و گوش راست بچه تقریبا ۸۰ درصد ناشنواست خلاصه اینکه هرکاری از دستم بربیاد انجام میدم و اگر نتیجه نگرفتم مراجعه میکنم. ممنون ازشما عزیزان کلینیک گوش

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام با توجه به سن ایشون بهتره زودتره مراجعه کنید تا نتیجه بهتری گرفته بشه

  5. حامد میرزایی

    سلام. من بچه مو اوردم این مرکز از چیزی که واقعا راضی بودم تمیزی کلینیک توی این دوران کرونا بود. ممنون

  6. فائزه باقری

    سلام میخواستم ببینم ساعت کار مرکز شما چه ساعتی هایی هست؟

    1. کلینیک گوش تهران

      با سلام. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 88205806-88870911 021 تماس حاصل فرمائید.

      1. ناشناس

        سلام من دخترم هفت سالشه از دوتا گوش کم شنوا هستند و گفتند که شنواییشون ۳۰ درصد کم هستند راه درمانی به غیر از سمعک وجود دارن

        1. کلینیک گوش تهران

          بهترین راه استفاده از سمعک و شرکت در کلاس های توانبخشی شنوایی است. در صورت عدم پیشرفت، می توان جراحی کاشت حلزون را مدنظر قرار داد. جهت بررسی دقیق تر به کلینیک مراجعه کنید.

  7. سلام مرسی از شما. چقدر خوب که ما در ایترنت به چنین مقاله های خوبی دسترسی داریم

  8. سلام خسته نباشید. من پسرم ۳ ساله و دچار این مشکله من تعریف کلینیک شما رو خیلی شنیدم داخل تهران و قرار شده براش کاشت انجام بدیم.امید بخدا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *