اختلال عملکرد لوله استاش گوش/ شیپور استاش

اختلال لوله استاش

شیپوراستاش از گوش‌میانی تا حلق ادامه دارد. اختلال عملکرد لوله استاش ممکن است منجر به بروز برخی مشکلات شنوایی شود.

شیپور استاش لوله‌ای است که گوش میانی را به حفره بینی – سینوس و قسمت فوقانی گلو متصل می‌کند. این لوله دریچه‌ای داشته که باز نشدن آن باعث تجمع مایع در گوش میانی و ایجاد درد و احساس فشار می‌شود. همچنین می‌تواند باعث ایجاد فشار دائمی، شنیدن صداهای غیرعادی مثل صدای نفس کشیدن یا … گردد.

در این مقاله از کلینیک گوش تهران به بررسی علل، علائم، عوارض گرفتگی شیپوراستاش، نحوه تشخیص ودرمان گرفتگی لوله استاش (eustachian tube) خواهیم پرداخت.

اختلال عملکرد لوله استاش چیست؟

لوله استاش لوله‌های کوچکی هستند که بین گوش میانی (Middle ear) و حلق قرار دارند. آن‌ها مسئول متعادل ساختن فشارهوا و تخلیه هوا از گوش میانی، بخشی از گوش که پشت پرده گوش (tympanic membran) قرار دارد، هستند. لوله‌های استاش به جز در زمان جویدن، بلع و خمیازه کشیدن، به حالت بسته قرار دارند.

این مجاری  کوچک هستند و به دلایل مختلف می‌توانند مسدود شوند. گرفتگی لوله استاش می‌تواند باعث درد، مشکلات شنوایی و احساس پری در گوش شود. این پدیده اختلال عملکرد لوله استاش نامیده می‌شود.

اختلال عملکرد شیپور استاش یک شرایط نسبتا شایع است. این مشکل با توجه به علت آن می‌تواند خود‌به‌خود یا از طریق روش‌های ساده درمان‌ در خانه حل شود. موارد شدید و عود کننده ممکن است نیازمند معاینه پزشک باشند.

علائم اختلال عملکرد لوله استاش گوش

علائم اختلال عملکرد شیپور استاش شامل موارد زیر هستند:

  • پر بودن گوش‌ها
  • احساس مسدود بودن و گرفتگی گوش‌ها(ear congestion)
  • تغییرات شنوایی
  • زنگ زدن در گوش که به عنوان تینیتوس(tinnitus) هم شناخته می‌شود.
  • صدای کلیک و تق‌تق کردن گوش‌ها
  • احساس خارش گوش(itchy ear) و قلقلک در آن
  • درد گوش(ear pain)

مدت زمان دوره علائم اختلال عملکرد لوله استاش، بستگی به علت اولیه  ایجاد این مشکل دارد. برای مثال علائمی که به دلیل تغییر ارتفاع ایجاد می‌شوند با بازگشت به ارتفاع قبلی رفع می‌شوند. بیماری‌ها و سایر دلایل اختلال عملکرد لوله استاش ممکن است منجر به علائم طولانی‌مدت‌ بیشتری شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم شما تشدید شد یا بیش از دو هفته طول کشید، به پزشک خود مراجعه کنید. همانطور که اشاره شد، کودکان بیشتر ممکن است به دلیل اختلال عملکرد لوله استاش به پزشک مراجعه کنند. زیرا آن‌ها به طور کلی در خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت گوش قرار دارند. درد ناشی از اختلال عملکرد شیپور استاش می‌تواند شبیه به درد عفونت گوش به نظر رسد.

علت اختلال در عملکرد لوله استاش

حساسیت و بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی شایع‌ترین دلایل اختلال عملکرد لوله استاش هستند. این شرایط ممکن است باعث التهاب و مسدود شدن لوله‌های استاش با مخاط شود. افراد با عفونت‌های سینوسی بیشتر در معرض انسداد لوله‌های استاش گوش  هستند.

تغییرات ارتفاع هم‌چنین می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوش شود. شما می‌توانید تاثیرات تغییرات ارتفاع را در موارد زیر تجربه کنید:

  • کوهنوردی
  • مسافرت از میان کوه‌ها
  • پرواز با هواپیما
  • سوار آسانسور شدن

سرماخوردگی و اختلال شیپور استاش

به جرات می‌توان گفت که شایع‌ترین دلیل انسداد و ایجاد اختلال در عملکرد لوله شیپور استاش بروز عفونت در قسمت بالایی سیستم تنفسی است. این عفونت به دلیل سرماخوردگی ایجاد می‌شود. از آنجا که پوشش داخلی این لوله مشابه بافت داخلی بینی است. لذا در صورت ورم کردن و گرفتگی بینی به دلیل سرماخوردگی، مجرای شنوایی افراد نیز واکنشی مشابه خواهد داشت.

سینوزیت و اختلال شیپور استاش

سینوزیت و گرفتگی و اختلال در شیپور استاش رابطه‌ای تنگاتنگ با هم دارند. زیرا بیماری سیستمیک سینوزیت به دلیل بروز اختلال در عملکرد لوله استاش ایجاد می‌شود. علاوه بر آن اگر بیمار سابقه سینوزیت و عفونت دندانی نیز داشته باشد زمینه بروز اختلال در لوله استاش در او فراهم می‌شود. به طور کلی به دلیل عفونت در سینوس، مخاط لوله استاش دچار التهاب و ورم شود.

آلرژی و اختلال شیپور استاش

یکی دیگر از دلایل شایع بروز اختلال در عملکرد شیپور استاش آلرژی است. زمانی که لوله استاش در اثر آلرژی ملتهب شود عملکرد طبیعی آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

انواع اختلالات شیپور استاش

اختلالات و مشکلات شیپور استاش شامل انواع مختلفی می‌شوند که عبارتند از:

سرطان

این نوع اختلال هرچند بسیار نادر است. با این حال در درصد اندکی از افراد بروز می‌کند. این نوع سرطان معمولاً از نوع کارسینومای نورواندوکرین می‌باشد.

عفونت

عفونت از جمله اختلالات این لوله است. در اغلب مواقع عفونت لوله استاش با عفونت گوش میانی همراه است. بنابراین بدون انجام آزمایشات تخصصی نمی‌توان عفونت این بخش‌ها را تشخیص داد. در چنین حالتی بهترین راه درمان، درمان‌های اوتیت میانی است.

گرفتگی لوله

یکی دیگر از شایع‌ترین اختلال عملکرد شیپور استاش، کلاپس یا انسداد و گرفتگی است. دلایل زیادی برای بروز گرفتگی در این لوله وجود دارند. مهم‌ترین آن‌ها شامل تومور‌های حلق و بینی، عفونت گوش، سرماخوردگی و کلستئاتومای گوش میانی می‌باشند.

باز ماندن لوله

یکی دیگر از اختلالات لوله استاش باز ماندن مزمن آن است. عامل اصلی بروز چنین حالتی ضعف در عملکرد عضلات نگهدارنده دریچه لوله استاش است که نتیجه آن عدم توانایی در بستن دریچه می‌باشد.

اختلال پاتولوز

باز ماندن دریچه شیپور استاش باعث بروز این نوع اختلال گشته و صدا می‌تواند از حفره بینی – سینوس عبور کند؛ در نتیجه فرد صدای نفس کشیدن خود و یا حتی صدای پمپاژ خون را می‌شنود.

اختلال عملکرد شیپور استاش ناشی از چالش بارو

این اختلال فقط در طول پروازهای هواپیما یا غواصی زیر آب احساس می‌شود.

عوامل خطر زا در ابتلا به اختلال عملکرد شیپور استاش

هر کسی می‌تواند از زمانی به زمان دیگر اختلال عملکرد لوله استاش را تجربه کند اما بعضی از مردم بیشتر مستعد این شرایط هستند.

  • چاقی می‌تواند احتمال این خطر را افزایش دهد. زیرا ذخایر چربی می‌توانند در اطراف لوله‌های استاش تجمع یابند.
  • سیگار کشیدن باعث آسیب دیدن موهای محافظ در گوش میانی که به آن‌ها سیلیا می‌گوییم می‌شود و باعث افزایش احتمال گیر افتادن مخاط در لوله‌های استاش می‌گردد.
  • در افراد دارای حساسیت ممکن است تولید و تجمع مخاط بیش‌تر شود که باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری می‌شود.

کودکان در خطر بسیار بالایی برای اختلال عملکرد شیپور استاش قرار دارند. زیرا لوله‌های استاش آن‌ها کوچکتر است و باعث افزایش احتمال گیر کردن مخاط و میکروب‌ها در آن می‌شود. آن‌ها هم چنین بیشتر در معرض سرما خوردگی قرار دارند و بیشتر مستعد عفونت‌ها می‌باشند زیرا سیستم ایمنی آن‌ها هنوز در حال تکامل است.

شیپور استاش در کودکان

کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض مشکلات شیپور استاش قرار دارند به طوری که 70% کودکان تا قبل از سن هفت سالگی به این عارضه دچار می‌شوند. علت این امر باریک‌تر بودن لوله استاش در کودکان و همچنین افقی‌تر بودن آن است که در هنگام سرماخوردگی بیشتر مستعد التهاب است.

احتقان بینی ناشی از آلرژی، سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، عفونت سینوس، آدنوئید‌های بزرگ، فعالیت‌های همراه با تغییر سریع ارتفاع عواملی هستند که باعث ایجاد اختلال در شیپور استاش می‌گردند.

حالت لوله شیپور استاش در کودکان مستقیم و کوتاه است. بنابراین ویروس‌ها و باکتری‌ها به راحتی به درون گوش میانی نفوذ می‌کنند. همچنین مایعاتی که در درون گوش میانی جمع شده‌اند به کندی خارج می‌شوند.

این در حالی است که کودکان از سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به بزرگسالان برخوردار هستند. در نتیجه بیشتر در معرض سرماخوردگی، آلرژی و عفونت قرار دارند. مجموع این عوامل و حتی بروز یکی از آن‌ها باعث مسدود شدن این لوله در کودکان می‌شود.

تشخیص اختلال عملکرد لوله استاش

اختلال عملکرد لوله استاش به وسیله معاینات فیزیکی و آزمایش شیپوراستاش توسط شنوایی شناس تشخیص داده‌ می‌شود. ابتدا پزشک متخصص گوش از شما درباره‌ی درد، تغییرات شنوایی یا سایر علایمی که تجربه کردید سوال می‌کند. سپس دکتر داخل گوش شما را مشاهده و با دقت کانال گوش و مجراهای ورودی به بینی و گلو را بررسی می‌کند.

گاهی اختلال عملکرد شیپور استاش با سایر بیماری‌هایی که گوش را درگیر می‌کنند اشتباه گرفته می‌شود. یک مثال آن باز بودن غیرطبیعی لوله‌های استاش است که در آن لوله‌ها مکرراً خود به خود باز می‌شوند.

درمان اختلال عملکرد لوله استاش

اختلال مجرای داخلی گوش، معمولا بدون درمان برطرف می‌شود. اما اگر علائم شما شدید است یا بیش از دو هفته طول کشیده است، با پزشک متخصص گوش خود درباره‌ی گزینه‌های درمانی صحبت کنید.

درمان گرفتگی لوله استاش به شدت و علت بیماری بستگی دارد و می‌تواند شامل درمان‌های خانگی، داروهای بدون نسخه و داروهای با نسخه باشد. پیش از استفاده از هر گونه دارو یا مکمل آن را با پزشک خود بررسی کنید.

درمان‌های خانگی

علائم خفیف ممکن است با درمان‌های خانگی برطرف شوند به ویژه آن‌هایی که به دلیل بیماری ایجاد نشده‌اند.

شما می‌توانید موارد زیر را بررسی کنید:

  • جویدن آدامس
  • بلعیدن
  • خمیازه کشیدن
  • خروج هوا به وسیله سوراخ‌های بینی و بستن دهان
  • استفاد از اسپری نمکی بینی برای تمیز کردن مجاری

برای برطرف کردن اختلال عملکرد لوله‌های استاش در کودکان به کودک خود یک بطری یا پستانک بدهید تا بمکد.

گزینه‌های درمانی بدون نسخه پزشک

اگر دلیل اختلال عملکرد لوله‌های استاش حساسیت است شما می‌توانید از داروهای ضد حساسیت بدون نسخه استفاده کنید. آنتی‌هیستامین‌ها (antihistamine) مثل دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) یا سیتریزین (Citrizine) می‌توانند علائم حساسیت و مشکلات گوشی مرتبط با آن را کاهش دهند.

مسکن‌های بدون نسخه مثل استامینوفن (Acetaminophen) و ایبوبروفن (Ibuprofen) می‌‌توانند درد گوش شما را کاهش دهند. حتما راهنمای استفاده از دارو را مطالعه کنید.

پیش از استفاده از این داروها با پزشک خود درباره‌ی تداخل داشتن آن‌ها با سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، صحبت کنید.

روش‌های درمانی تخصصی رایج

در موارد عفونت لوله استاش، پزشک ممکن است یک آنتی‌بیوتیک تجویز کند که ممکن است به شکل قطره گوشی، قرص خوراکی یا هر دو باشد. در موارد التهاب شدید ممکن است از کورتیکواستروئیدهای خوراکی استفاده گردد.

موارد شدید اختلال عملکرد لوله‌های استاش ممکن است به درمان‌های تهاجمی‌تر نیاز داشته باشند. لوله‌های متعادل‌کننده فشار در بعضی افراد برای متعادل کردن فشار گوش و نیز برای کمک کردن به پیشگیری از عفونت مکرر یا مزمن گوش میانی جای‌گذاری می‌شوند. اگر لوله استاش عملکرد مناسبی ندارد ممکن است به تخلیه مایع ساخته‌شده [در گوش] نیاز باشد. این عمل به وسیله ایجاد یک برش کوچک در پرده گوش برای کمک به تخلیه مایع انجام می‌شود.

درمان اختلال لوله استاش

آیا می‌توانم از شمع گوش استفاده کنم؟

شمع گوش(ear candle) از طرف سازمان غذا و دارو به عنوان گزینه ایمن و بدون خطر شناخته نمی‌شود. سازمان غذا و دارو هیچ سندی مبنی بر موثر بودن شمع‌های گوش نیافته است و این درمان لوله استاش با طب سنتی را تایید نکرده است.

راه‌های باز کردن شیپور استاش

گرفتگی گوش یکی از معضلاتی است که برای هرکسی در طول زندگی رخ داده و می‌تواند ناراحت کننده باشد. در ادامه راهکارهایی برای باز کردن شیپور استاش و برطرف کردن گرفتگی گوش ارائه می‌دهیم.

  1. بلعیدن: هنگامی که چیزی را قورت می‌دهیم، ماهیچه‌ها به صورت خودکار برای بازکردن شیپور استاش فعالیت می‌کنند. جویدن آدامس یا مکیدن آبنبات سفت می‌تواند منجر به برطرف شدن گرفتگی گوش شود.
  2. خمیازه کشیدن: خمیازه کشیدن یک راهکار موثر برای باز کردن شیپور استاش است. اگر به صورت طبیعی نمی‌توانید خمیازه بکشید؛ باز و بسته کردن دهان حین دم و بازدم هم می‌تواند مشابه خمیازه طبیعی عمل کند. خمیازه کشیدن را تا زمانی که گوشتان باز شود ادامه دهید.
  3. مانور Valsalva: دهان خود را بسته، سوراخ‌های بینی را نیز با کمک دست خود ببندید. سپس لپ‌های خود را باد کرده و سعی کنید هوا را از گوش‌های خود خارج کنید. این کار با ایجاد یک فشار در پشت بینی به باز شدن شیپور استاش کمک می‌کند.
  4. استفاده از یک دستمال شست‌و‌شوی گرم: در صورت ابتلا به عفونت گوش، قرار دادن یک پارچه گرم روی صورت باعث کاهش فشار سینوسی و در نتیجه باز شدن گوش‌ها می‌شود.
  5. استفاده از ضداحتقان‌ها: برطرف کردن انسداد مجاری بینی بر گرفتگی شیپور استاش موثر است. البته باید توجه داشت که نباید داروهای ضداحتقان را بیشتر از 3 روز متوالی مصرف کرد.
  6. استفاده از فرم نازال کورتیکواستروئیدها: این دسته دارویی با کاهش التهاب بینی به بازشدن گرفتگی گوش کمک می‌کنند.
  7. لوله‌های تهویه: در موارد خیلی شدید، پزشک با یک جراحی ساده یک لوله تهویه نازک تحت عنوان لوله‌های تمپاتوستومی در یک یا هردو گوش قرار داده تا مایع از پشت پرده گوش تخلیه گردد.

در نهایت باید گفت که برای باز کردن شیپور استاش راه‌های مختلفی وجود دارند. این راه‌ها بر اساس نوع انسداد لوله و حاد یا مزمن بودن آن انتخاب می‌شوند. در صورتی که بسته شدن لوله به دلایلی غیر از عفونت مانند مسافرت یا پرواز باشد. درمان آن بسیار ساده خواهد بود. زیرا با انجام بک بلع قوی و محکم، جویدن آدامس، خمیازه کشیدن باد انداختن پشت گوش و بستن دهان می‌توان لوله را باز کرد.

البته باید آگاه بود که باز کردن لوله شیپور استاش همیشه به این راحتی نخواهد بود. زیرا برخی مواقع برای درمان چنین حالتی لازم است بیمار تحت عمل جراحی قرار بگیرد. جراحی این لوله با روش‌های مختلفی قابل انجام است. مهم‌ترین این روش‌ها گذاشتن لوله تهویه VT جهت تخلیه عفونت و عمل‌هایی نظیر ترمیم شکاف کام می‌باشند.

عوارض گرفتگی شیپور استاش

شایع‌ترین عارضه‌ی اختلال عملکرد لوله استاش خطر علائم عود کننده است. اگر شما دلایل زمینه‌ای اختلال عملکرد لوله‌های استاش را درمان نکنید احتمال بیشتری وجود دارد که علائم بازگردند.

در موارد شدید اختلال عملکرد لوله‌های استاش می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • اوتیت مدیا مزمن(serous otitis media) که به عنوان عفونت گوش میانی هم شناخته می‌شود. التهاب گوش میانی به همراه تجمع مایع که معمولا به آن گوش چسبناک (glue ear) می‌گویند که به دلیل تجمع مایع ساخته شده در گوش میانی ایجاد می‌شود. این عارضه ممکن است برای چند هفته باقی بماند اما موارد شدیدتر می‌تواند باعث آسیب دائمی شنوایی شوند.
  • تو رفتن پرده گوش که زمانی ایجاد می‌شود که پرده گوش به درون کانال گوش کشیده شود.

دور نما اختلال عملکرد لوله‌های استاش

اغلب موارد اختلال عملکرد لوله استاش در چند روز و بدون بر جا گذاشتن عوارض طولانی مدت برطرف می‌شوند. اختلال عملکرد لوله‌های استاش که به دلیل عفونت ایجاد شده طی یک یا دو هفته کاملا بهبود می‌یابد.

درمان دلایل زمینه‌ای می‌تواند در جلوگیری از موارد عود کننده کمک ‌کننده باشد. مدیریت حساسیت و سالم ماندن می‌تواند از بروز اولیه اختلال عملکرد لوله‌های استاش جلوگیری کند.

چون اختلال عملکرد لوله‌های استاش در کودکان شایع‌تر است، اگر کودکتان به عفونت مکرر گوش یا سایر بیماری‌هایی که باعث درد گوش می‌شود مبتلا شد، باید با پزشک خود صحبت کنید. کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر  با کادری مجرب اماده ارائه خدمات پزشکی در زمینه گوش و بیماری های مربوط به گوش و اختلالات تعادل، به مراجعه کنندگان می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک گوش تهران، تماس حاصل فرمائید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

43 دیدگاه دربارهٔ «اختلال عملکرد لوله استاش گوش/ شیپور استاش»

  1. سلام من وقتی دراز میکشم روی گوش سمت چپم کیپ و گرفته و میشه وقتی فشار سرمو از روش برمیدارم بلافاصله خوب میشه با یه سوت کشیدن یک ثانیه ای ! مشکل چیه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      ممکن است گوشتان جرم داشته باشد. بهتر است معاینه شوید.

  2. سلام دوتا سیلی پشت سرهم محکم به گوشم برخورد کرد درد کرد یزره وقتی دهنمو میبندم و جلو دماغمو میگیرم هوا از گوشم میزنه بیرون و میاد تو خیلی نگرانم براش)

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. احتمال پارگی پرده گوش است. مراجعه کنید معاینه و بررسی شود. 88870912

  3. عاشوری

    چرا مردم رو سرکار میذارید هیچ تلفنی تو هیچ روز و ساعتی پاسخگو نیستید و فقط بوق آزاد زشته…

    1. کلینیک گوش تهران

      ساعات تماس مطب دکتر یزدانی روزهای زوج 3 تا 6 با تلفن 88870912
      مطب دکتر احدی همه روزه 3 تا 6 88202934 و 88205806

  4. با سلام من اختلال پاتولوز دارم( همون گشادی شیپور استاش گوش) صدای تنفسمو تو گوشام مشنوم و همچنین صدای خودم موقع صحبت کردن تو گوشام میپیچه ب قول این دوست عزیزم جوری ک اصلا دوس ندارم و نمیتونم صحبت کنم هر روشی هم بگی امتحان کردم حدود ۷_۸ باره که vt گذاشتم و هنوز خوب نشده این سری اخری ک حدود یک ماه پیش گذاشتم اصلا جواب نداده و همین اختلال رو دارم(اتوفونی)
    بنده مشهد میشینم ی استاد گوش و حلق و بینی تو مشهد گفتن درمان قطعیش تزریق ی سری مواده ب شیپور استاش گوش ک اونم تو ایران تحریمه اون موادا و گیر نمیاد میخام بدونم باید چیکار کنم تا خوب شم زندگیم جهنم شده ن میتونم برم بیرون ن میتونم برم سرکار ن میتونم صحبت کنم😔

  5. سلام من بعد از اینکه گوشم عفونت کرد گوشم صدا تق تق میده دکتر رفتم نوار گوشم گرفتم گفت برا گوشت نیس
    آخه من مطمئنم برا گوش چون وقتی قطره تو گوشم میریزم ویا اینکه دماغمون میگیرم که هوا وارد گوشم بشه دیگه تق تق نمیکنه پس اگه برا گوش نیس برا چیه؟؟؟؟؟؟؟؟‌….

    1. کلینیک گوش تهران

      صداهای گوش ممکن است منشایی خارج از گوش داشته باشند. برای بررسی دقیق تر مراجعه کنید

  6. سلام
    وقت به خیر
    6 ماه پیش بعد از یک سرماخوردگی ویروسی سبک، گوش چپ دچار گرفتگی شد و بعد دو سه روز خوب شد و دوباره بعد دوهفته تکرار شد و هنوز خوب نشده. تو این مدت سینوس گونه ی سمت چپ هم حالت گرفتگی داره و هم تو تنفس مشخصه و هم حس میکنم صدا تودماغی شده. پشت و زیر گوش چپم و قسمت پایه فک وقتی دست می کشم یا نوک انگشت ضربه میزنم صداش فرق میکنه با سمت راست انگار صدا رو بیشتر از داخل بافت های گوشم میشنوم تا از بیرون مثل صدای هندونه.مثل موقعیکه آب میره تو گوش…. احساس میکنم اون ناحیه ملتهبه.. در شنوایی سنجی ونوار گوش مشکلی نشون نداد ولی شنوایی گوش چپم کم شده به طوری که وقتی منبع صدا(گوشی تلفن یا هدفون و.. ) رو روگوشم میزارم مشکلی نیست ولی صداهای محیط رو مخصوصا وقتی گوش راستم رو گرفته باشم یا سرم از سمت راست رو بالش میزارم خوب نمی شنوم و در تشخیص جهت صداهای محیط هم مشکل دارم.داخل گوش و روی لاله ی گوشم حتی بخشی از پوست صورت و گردن اطراف گوش احساس کرختی و بی حسی دارم.. هفته های اول گوشم صدای زنگ میداد.
    شب عید شروع شد مشکلاتم و اون موقع با درد گوش و صدای زنگ در گوش به پزشک عمومی مراجعه کردم که گفت عفونت کرده و یک سری داروی آنتی بیوتیک خوراکی و قطره و یک سری ضد التهاب داد.. و شروع کردم به مصرف دارو که روز بعدش از مجرای گوشم یه کم خون در اومد و وقتی قطره می انداختم میرفت پشت پرده گوشم .. دکتر گفت پرده گوشت سوراخ شده و دیگه قطره ها رو نریز و بعد عید برو متخصص گوش. یکی دوماهی طول کشید تا تونستم برم متخصص گوش.
    رفتم متخصص گوش،نوار گوش گرفتن و معاینه.. گفتن گوشتو دستکاری کردی و جرم رو پرده رو گرفته و با ابزار روی پرده رو پاک کردند،درست می گفتن من گوشم دستکاری کرده بودم ولی علتش همین مشکلات بود وگرنه تا قبلش مشکلی نداشتم.
    به هر حال یکسری قرص و اسپری ضد التهاب و ضد حساسیت هم نوشتن.. ولی همچنان مشکل دارم. بعضی روزها که به سر و گوشم باد میخوره یا بینی م کیپ میشه مشکل گوشمم بیشتر میشه..
    لطفا راهنمایی کنید.. 6 ماهه زندگی ندارم.

    1. کلینیک گوش تهران

      مهمترین نکته این است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. صبور باشید و با پزشکان معالجتان همکاری کنید تا ریشه مشکل را کشف کنند و به شما راهنمایی‌های مناسبی ارائه دهند. توجه به مواردی مانند استراحت و تغذیه سالم، کنترل استرس، ورزش منظم و تمرینات تنفسی نیز می‌تواند در بهبود عمومی شما موثر باشد.

    2. سلام وقت بخیر
      من بعد از یک‌هفته سرماخوردگی و آب‌ریزش بینی، از شست‌شوی بینی با آب نمک استفاده کردم، و بعد از چند ساعت کلا گوش هام گرفت انگار که از بینی آب وارد گوش هام شده و الان ۴ روزه که گوش هام باز نشده بنظر شما باید چیکار کنم.

  7. سلام وقتتون به خیر.
    من تقریبا ۳۰ سال سن دارم و حدود یک سالی (شایدم بیشتر) میشه که گوش هام دائما کیپ و پرن و هوا داخل گوشم می پیچه و همین موضوع باعث میشه سردرد بگیرم. وقتی غذا میخورم این کیپ شدن گوش بدتر و شدیدتر میشه و شب موقع خواب هم خیلی اذیت میشم به خاطر کیپ بودن گوش ها. به خاطر این مشکل در انجام خیلی از کارهای معمولی مثل مطالعه کردن مشکل دارم. مبتلا به بیماری رفلاکس معده هم هستم که با وجود قرص پنتوپرازول بهتر شده.
    پیش چندین دکتر رفتم ولی بی فایده بوده همشون قرص و شربت و اسپری بینی دادن که جواب نداده. چند تاشون گفتن شیپور استاش گوش های من کار نمیکنه و شاید بسته شده باشه (احتمالا در اثر رفلاکس). نوار گوشامم اینو نشون میده.
    در این مورد خیلی تحقیق کردم. ظاهرا بهترین درمان عمل بالون شیپور استاش گوش(بالون توبولوپلاستی) هست. به نظرتون راه حل مشکل من این عمل هست و با انجامش مشکلم حل میشه یا خیر.

    1. کلینیک گوش تهران

      در صورت اختلال در عملکرد شیپور استاش، این علائم احتمال وقوع دارند. برای درمان با تعیین نوبت قبلی به دکتر یزدانی مراجعه کنید
      شماره تماس: 88870912

  8. سلام من عفونت سینوسی ،وزوز گوش و انحراف تیغه بینی دارم و همچنین مشکل اختلال در شیپور استاش آیا با عمل مشکل وزوز و شیپور استاش حل میشه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. عفونت سینوس، وزوز گوش و انحراف تیغه بینی ممکن است با هم مرتبط باشند و معمولاً درمان شیپور استاش باعث بهبود علائم دیگر نمی‌شود. درمان عفونت سینوس شامل مصرف آنتی‌بیوتیک، رفع علائم با آنالژزیک‌ها و استفاده از قطره بینی مخصوص می‌باشد. در صورتی که مشکل انحراف تیغه بینی باعث عفونت سینوسی شده باشد، پس از درمان عفونت، ممکن است نیاز به عمل جراحی برای تصحیح انحراف تیغه بینی باشد. برای درمان وزوز گوش نیز لازم است که علت آن تشخیص داده شود. بهتر است با متخصص کلینیک گوش تهران مشورت کنید تا به شما راهنمایی در خصوص درمان مناسب بدهند.

  9. سلام ببخشید من حدود چهار ماهی گوش سمت راستم کیپ شده و موقعی که گلو رو تکون میدم صدای تق تق می‌شنوم هر دو گوشام درد و خوارش حس می کنم دو سه بار رفتم دکتر بم گفتن گوشات تمیزه نوار گوش هم گرفتم به دکتره هم گفتم درد دارم گفت برو مغز و اعصاب معاونت کنه

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام گوش باید بررسی بشه و بعد از معاینه گفت مشکل از گوش هست یا مغز. مراجعه کنید.

  10. سلام
    وقت بخیر
    من گهگاهی درون گوش چپم شدید درد میکرد.در یکم کم شنوایی احساس میکردم و خود به خود خوب میشد
    اما ۱۰روز پیش دوباره همون درد اومد سراغم و اینبار گوش چپم کیپ شده بود.دکتر عمومی رفتم دارو دادن دردش کمتر شد در حد یکم شنوایم بهتر شد.متخصص رفتم گفته مایع پشت پرده گوشته فرستاد شنوایی سنجی.درحالت استرس بیشتر گزینه ها دقت نمیکردم افت شنوایی در حد خفیف حتی کمتر برام زده
    و یه تست دیگه گرفته گفته فشار پشت پرده گوشت منفیه اختلال شیپور استاش برام زده گفته فشار محیط با پشت پرده گوشت اختلافه و حرکت پرده محدوده.دکتر متخصص فلوتيكومكس
    نورمونیکس
    پماد کلوتریزون
    قرص کو آموکسی کلاو
    نئوتادین
    دادن و دوباره مراجعه به یه متخصص دیگه کردم معاینه کردند نگاه به نتیجه شنوایی سنجی کردند گفته مشکل شما الان نه حسی عصبیه و نه چیزی شبیه اون. فقط یه اختلال شیپوراستاشه دارو به اون داروهای دکتر اولی اضافه کردند
    فستوور ۱۲۰
    قطره بودنیکس
    شربت سودوافدرین
    سرم شستشوی سدیم کلراید 0/9 درصد
    حالا بعد چند روز هنوز خوب نشده هنوز احساس یکم کیپی میکنم گهگاهی تا دراز کشیدم خوب میشه نرماله تا بلند میشم راه میرم صدای راه رفتنم مثل اکو تو گوشم میپیچه،تا حرف میزنم یا صورتمو همون ناحیه گوش چپ ماشاژ یا میخارونم صداش تو گوشم میاد و احساس کیپی در حد خفیف میکنم.تا خودم حرف نمیزنم احساس میکنم نرماله.تا از قطره سیپروفلوکساسین یا همون سیپلکس استفاده میکنم کاملا برطرف میشه هم حرف زدنم خوب میشه و صداش داخل گوشم نمیپیچه و هم صدا کاملا واضع هستند بعد حدود ۱۰ساعت دوباره قطره استفاده نکنم دوباره احساس کیپی میکنم
    دکتر عزیز ممنون میشم راهنماییمون کنید

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام احتمال عفونت گوش هست مراجعه کنید بررسی شود

  11. سلام. بنده پرده گوش خود را قبلا به دلیل پارگی عمل کرده ام. شنوایی این گوش خیلی کم است و هنگامیکه با انگشت روی سوراخ گوش فشار وارد میکنم شنوایی به طرز عیجبی بهبود می یابد. حدودا یکسال است که این مشکل ادامه پیدا کرده است. راهنمایی می کنید که دلیل این اتفاق (بهبود شنوایی با اعمال فشار) چی می تونه باشه و آیا راه درمانی هست؟ باتشکر

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام گوش شما اول باید بررسی بشه بدون بررسی و معاینه نمیشه نظر داد. به دکتر یزدانی مراجعه کنید

  12. سلام و عرض ادب خدمت شما بنده تقریبا حدود یک ماهه که دچار کیپ شدن و احساس سنگینی در هر دو گوش هستم و آب دهانم رو که قورت میدم گوش هام تق تق میکنه و کمی که صدای بلند می‌شنوم انگار میکوبن تو سرم و تقریبا چند روز بعد گوش راستم شروع به سوت زدن کرده پس از مراجعه به متخصص ایشون گفتن دچار کاهش شنوایی در فرکانس بالا شدم و التهاب و عفونت گوش میانی دارم و سه آمپول به نام سفازولین.شربت سودوافدرین.قرص تاوانکس.قرص کوتریموکسازول.و قرص موکولین به بنده دادن که در حال استفاده می باشم
    مقاله شما رو مطالعه کردم خواستم خدمتتون سوال کنم به نظرتون امکان داره که این علایم ناشی از اشکال در عملکرد شیپور استاش گوش هام باشه چون زمانی که کیپی گوشم کم میشه سوت گوشم هم کمتر میشه ممنونم اگر بنده رو راهنمایی کنید چون خیلی این سوتش آزارم میده.

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام مراجعه کنید گوش معاینه بشه اینطور نمیشه چیزی گفت

    2. سلام، لطفا در صورت امکان در خصوص درمان گشادی یا باز بودن شیپور استاش هم توضیح بفرمایید.
      من صدای خودم، صدای تنفس و صدای نبض خود را در گوش می شنوم و خیلی اذیت می شم طوری که اصلا دوست ندارم صحبت کنم.

      1. کلینیک گوش تهران

        سلام. گشادی شیپور استاش یکی از علت هایی است که ممکن است باعث شنیدن صدای خودتان در گوش شما شود. شیپور استاش یک شیپور در حالت عادی باید بسته باشد. گشادی شیپور استاش ممکن است به دلیل عوامل مختلفی همچون التهاب، عفونت، آلرژی، پولیپ ها، سرطان و مشکلات دیگر ایجاد شود. برای تشخیص گشادی شیپور استاش، بهتر است با یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مشورت کنید. پزشک ممکن است برای تشخیص دقیق تر علت صدای شما و رفع گشادی شیپور استاش از تست هایی همچون اندوسکوپی (بررسی داخلی با نور)، آزمایش های خون و تصویربرداری استفاده کند. درمان گشادی شیپور استاش بستگی به علت ایجاد آن دارد. در بعضی موارد، از طریق تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب می توان گشادی شیپور استاش را کاهش داد. در موارد دیگر، نیاز به داروها، درمان های جراحی یا درمان های دیگر ممکن است لازم باشد. به هر حال، پیشنهاد ما به شما این است که برای تشخیص دقیق و درمان صحیح به کلینیک گوش تهران مراجعه کنید.

      2. سلام کجایی شما عزیز من مشهدم و این اختلال رو دارم چیکار باید کنم زندگی برام جهنم شده

        1. کلینیک گوش تهران

          سلام علی جان
          آدرس کلینیک: تهران خیابان ولیعصر، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان دی (پلاک 12) ، طبقه نهم واحدc

      3. سلام عزیز شما از کدوم شهری من از مشهدم و همین مشکلو دارم همین اختلال(پاتولوز) با همین علائم رو دارم زندگیم جهنم شده بیا همدیگرو پیدا کنیم با هم بریم برا درمانش

  13. سلام وقت بخیر من گرفتگی لوله استاش پیدا کردم رفتم دکتر همون طور که شما هم در مقاله گفتین بهم گثت صبر کنم خودش خوب میشه ولی الان از دو هفته بیشتره که من گوشم خوب نشده بازم صبرم کن یا برم باز دکتر؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. نه عزیزم دیگه باید مراجعه کنید. بیشتر از دو هفته نباید صبر کرد.

  14. سلام و احترام
    من از ۱۰ سال پیش تقریبا هر سال گوشمو شست و شو دادم. هر دکتری هم که مراجعه کردم گفته کاملا طبیعیه و بعضی از گوشها بدون هیچ دلیلی جرمشون زیاده. امسال گوش چپم درد شدیدی داشت و بعد از خوب شدنش کلا کیپ شد. ساکشن کردم خوب نشد، شست و شو دادم بازم خوب نشد. و میگفتن که گوشم تمیزه. آخرین باری که شست و شو دادم حین فرآیند شست و شو درد داشتم و تا چند روز بعدشم ترشحات داشت گوشم. ترشحات که تموم شد شبا که رو گوشم می خوابم صدای طپش قلب میداد. اوایل یکم زیاد و با صدای بلند بود. الانم هست ولی با تن پایین‌تر و در حد چند دقیقه. به نظر شما مشکل چیه؟ خارش و درد نداره. شنواییم خوبه ولی یه ذره احساس کیپی دارم . وقتی دهنمو کامل باز میکنم سمت چپم انگار یه صدای تق تق میده. تست شنوایی و آب پشت پرده اینام خوب بود ولی تست شیپور استاشم یه کم مشکل داشت. دوسداشتم نتیجه ی تستارو براتون ارسال کنم ولی اینجا همچین امکانیو فراهم نکردن. لطفاً راهنماییم کنید. اینجا واقعا به پزشک خوب و متخصص دسترسی ندارم. چه دارویی لازنه استفاده کنم؟

  15. کریم کاوسی

    کسانی که حساسیت فصلی دارند معمولا در شیپور استاش آنها مخاط وجود دارد اگر این افراد به غواصی هم علاقه داشته باشند برای اکولایز گوش (ایجاد تعادل بین گوش میانی و پرده گوش) با مشکل مواجه می‌شوند آیا راهی وجود دارد که مخاط داخل شیپور استاش درمان وبرطرف شود؟؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. در صورت عفونت گوش درمان دارویی وجود دارد البته حتما باید با نظر پزشک متخصص باشد.

  16. سلام ممنون بابت مقاله‌تون
    ببخشید یه سوال داشتم من قبلا واسه اختلال شیپور استاش قطره‌ی فنیل آفرین ۲۵/. درصد و دو بسته قرص آنتی هیستامین دکونژستانت و یک بسته قرص آزیترومایسین مصرف کردم ولی هیچ نتیجه‌ای نگرفتم میشه لطفا راهنماییم کنید خیلی درد میکشم

  17. فروزان

    سلام من امدم کلینیکتون بسیار خوش برخورد بودین همچنین کلینیک مجهزی دارید ممنون از شما

    1. حنانه جعفری

      سلام مقاله ی خیلی خوبی بود. ممکنه دوره ی درمانش چقدر زمان بر باشه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *