اگزوستوز گوش چیست و چه کاربردی دارد؟

به گروهی از تومورهای استخوانی غیر سرطانی که در قسمت‌های مختلف بدن رشد می‌کنند، اگزوستوز (Exostosis) گفته می‌شود. در صورتی که Exostosis در ناحیه شنوایی خارجی به وجود آید، به آن اگزوستوز گوش می‌گویند. ممکن است این ناهنجاری را تحت عنوان گوش موج سوار (Surfer’s ear) نیز نام ببرند. در هر حال، این نوع زائده‌های استخوانی، به خودی خود خطری ندارند. اما وجود آن‌ها در گوش می‌تواند شنوایی را کاهش داده و خطر تجمع جرم گوش را افزایش دهد.

اگزوستوز عموما در گوش افرادی دیده می‌شود که بیشتر از دیگران، در معرض آب و باد سرد قرار می‌گیرند. البته ژنتیک و وراثت نیز به شدت در ابتلا به این اختلال نقش دارند. معمولا در مراحل ابتدایی ابتلا به این نوع Exostosis، باید از آنتی بیوتیک استفاده کرد. اما در صورتی که تومور استخوانی اندازه بزرگی داشته باشد، انجام عمل جراحی برای برداشتن تومور، دور از انتظار نیست.

در ادامه این مقاله، اطلاعات بیشتری را درباره اگزوستوز گوش و نحوه تشخیص و درمان آن، ارائه خواهیم داد.

مطالعه پیشنهادی: اتوسکوپی چیست؟

اگزوستوز گوش به چه معناست؟

در حالت کلی، به تومورهای استخوانی خوش خیم، اگزوستوز گفته می‌شود. این تومورها در اثر رشد اضافی سلول‌های استخوانی، ایجاد شده و به شکل برجستگی‌های سخت، ظاهر می‌گردند. در صورتی که Exostosis در کانال گوش خارجی ایجاد گردد، به آن اگزوستوز گوش گفته می‌شود. گوش موج سوار عنوان دیگری است که به این ناهنجاری اطلاق می‌گردد.kiversal

اگزوستوز گوش به چه معناست؟

رشد توده‌های استخوانی کند است؛ همچنین، توده‌های Exostosis، سرطانی نیستند و معمولا به درمان نیاز ندارند. اما اگر اندازه آن‌ها از حد مشخصی بزرگتر شود، می‌توانند بر شنوایی فرد تاثیرگذار باشند.

چه موقع باید گوش موج سوار را درمان نمود؟

اگزوستوز به خودی خود، عوارض پیچیده‌ای ایجاد نمی‌کند. حتی در بسیاری از موارد، این اختلال نیازی به درمان ندارد. اما در صورتی که وجود اگزوستوز در گوش، باعث ایجاد اختلال در انتقال صدا گردد، لازم است برای درمان آن اقدام کنید؛ زیرا بزرگ شدن Exostosis منجر به انسداد کانال گوش خارجی خواهد شد.

چه موقع باید گوش موج سوار را درمان نمود؟

در نتیجه آب، موم یا موادی که به گوش وارد می‌شوند، ممکن است پشت این سد تجمع پیدا کنند؛ در این حالت، عفونت گوش ایجاد شده و در طولانی مدت، باعث کاهش قدرت شنوایی فرد خواهد شد.

علت ابتلا به اگزوستوز گوش چیست؟

علت اصلی ابتلا به اگزوستوز گوش، تحریک طولانی مدت کانال گوش خارجی است. برای مثال، برخی افراد به طور مداوم در معرض آب و هوای سرد قرار می‌گیرند. این افراد بیش از دیگران، در معرض ابتلا به Exostosis هستند. در واقع، باد یا آب سرد می‌تواند تشکیل استخوان جدید در حلقه تمپان در کانال شنوایی خارجی را تحریک سازد.

علت ابتلا به اگزوستوز گوش چیست؟

در حالت کلی، عوامل زیر می‌توانند علت Exostosis در گوش و قسمت‌های دیگر بدن باشند:

• وراثت
  • جهش‌های ژنتیکی
  • ضربه و آسیب
  • تغذیه
  • بالا رفتن سن و سالخوردگی

علائم اگزوستوز در گوش چیست؟

اگزوستوز گوش با رشد تومورهای خوش خیم استخوانی در گوش، همراه است. به همین دلیل، از همان ابتدا دو توده استخوانی در دیواره پایینی قسمت عمیق کانال گوش ایجاد می‌شوند. با ادامه رشد این تومورها، در نهایت یک توده کوچکتر در قسمت فوقانی این ناحیه ایجاد خواهد شد.radiopaedia

رشد تومورها سرعت پایینی دارند. اما برای افرادی که به طور مداوم با باد و آب سرد در ارتباط هستند، اگزوستوز گوش به تدریج شدیدتر می‌گردد. در هر حال، در صورتی که توده‌های استخوانی ایجاد شده به تدریج رشد کنند، می‌توانند کانال شنوایی را مسدود نمایند. با مسدود شدن کانال شنوایی، موم و آب ممکن است در پشت این انسداد تجمع یابند. عدم زهکشی مناسب در کانال گوش خارجی، در نهایت باعث بروز عفونت و کم شدن شنوایی خواهد شد.

مطالعه پیشنهادی: علت سرگیجه بعد از کاشت مو چیست؟

برای تشخیص اگزوستوز گوش چه باید کرد؟

سرعت رشد اگزوستوز در گوش بسیار کند است؛ بنابراین علائم مربوط به این اختلال خیلی دیر بروز می‌کنند. با این حال، در صورتی که گوش شما در طولانی مدت دچار عفونت و کم شنوایی می‌شود، حتما باید به یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک متخصص پس از انجام معاینات فیزیکی، از شما آزمایش‌ها و تصویربرداری‌های تخصصی را درخواست می‌کند.

در اکثر مواقع، لازم است شما تصویربرداری‌های تشخیصی مانند سی تی اسکن را انجام دهید. تهیه تصویر دقیق از ساختار داخلی گوش، نشان می‌دهد که آیا شما تومورهای مربوط به Exostosis گوش را دارید یا خیر. همچنین، در صورت نیاز شما باید بنا بر درخواست پزشک خود، تصویربرداری اشعه ایکس و ام آر آی (MRI) را نیز انجام دهید.

بهترین روش درمان اگزوستوز در گوش چیست؟

علائم اگزوستوز گوش معمولا پس از بزرگ شدن توده‌های استخوانی، ظاهر می‌شوند. در هر حال، اگر در هر مرحله از رشد تومور، پزشک آن‌ها را تشخیص دهد، بیمار باید تحت نظر قرار گیرد. در واقع، لازم است بیمار به صورت دوره‌ای، برای بررسی شنوایی و میزان رشد تومور تحت معاینه قرار گیرد. در عمده موارد، مشکلات ناشی از Exostosis در گوش، با استفاده از قطره‌های آنتی بیوتیک، برطرف می‌گردند. اما ممکن است با پیشرفت رشد تومور، انجام جراحی لازم باشد.

بهترین روش درمان اگزوستوز در گوش چیست؟

انجام عمل جراحی برای درمان اگزوستوز

برای افرادی که به Exostosis گوش شدید مبتلا می‌شوند، انجام جراحی دور از انتظار نیست. زیرا در چنین شرایطی، پزشک متخصص گوش، حلق و بینی ترجیح می‌دهد که تومورها برداشته شوند. جراحی برای درمان اگزوستوز موجود در گوش را تحت عنوان کانالوپلاستی می‌شناسند. این روش جراحی، با ایجاد یک برش در پشت گوش انجام می‌گیرد.tuiearclinic

در حین عمل جراحی، تمامی زائده‌های استخوانی که روی استخوان تمپورال ایجاد شده‌اند، خارج می‌گردند. به این ترتیب، انسداد ایجاد شده در کانال برطرف شده و عمل به پایان می‌رسد. ناگفته نماند که کانالوپلاستی را می‌توان از طریق داخل کانال گوش نیز انجام داد.

پس از اتمام عمل جراحی، تمامی برش‌های ایجاد شده بخیه زده می‌شوند. بیمار یک هفته پس از عمل کانالوپلاستی، مجددا باید به پزشک خود مراجعه کند. در این ملاقات، معاینه گوش انجام گرفته و بخیه‌ها برداشته می‌شوند. حدود ۱ تا ۳ ماه زمان نیاز است تا شخص، بهبودی کامل خود را به دست آورد. در این بازه زمانی، فرد به هیچ عنوان نباید در معرض آب سرد باد و رطوبت قرار گیرد.

آیا اگزوستوز خطرناک است؟

Exostosis در گوش به خودی خود، هیچ گونه خطری برای فرد در پی ندارد. اما رشد بیش از حد تومورهای استخوانی، باعث بروز انسداد در کانال گوش خارجی می‌شود. به همین دلیل، از زمان تشخیص ناهنجاری، بیمار باید همواره تحت نظارت مستقیم متخصص گوش، حلق و بینی باشد. در این صورت، اگر رشد توده‌ها مشکل ساز باشد، پزشک مجوز انجام جراحی را صادر می‌کند.

در صورت عدم درمان اگزوستوز گوش، امکان بروز عفونت در نواحی داخلی گوش فراهم می‌گردد. این مساله در طولانی مدت باعث کاهش قدرت شنوایی در فرد خواهد شد. بنابراین Exostosis گوش خطرناک نیست؛ اما می‌تواند عوارض ماندگاری داشته باشد.

برای پیشگیری از ایجاد اگزوستوز در گوش چه باید کرد؟

اصلی‌ترین اقدامی که می‌تواند مانع از ابتلا به اگزوستوز گوش شود، پیشگیری از ورود آب و رطوبت به گوش است. همچنین، مجرای گوش باید در برابر هوای سرد ایمن گردد. برای این کار می‌توان از گوش گیر استفاده کرد. هر چند استفاده از گوش گیرها نیز نکات خاص خود را دارد که باید رعایت گردند. در غیر این صورت، ممکن است موم گوش را به سمت داخل فشار داده و باعث آسیب شوند.

• استفاده از تجهیزات کامل برای شنا: در هنگام شنا باید از کلاه یا پوشش گوش مناسب، استفاده کرد. پس از خروج از استخر حتما باید ‌حفره گوش‌ها را خشک کنید؛ مطمئن شوید که تمام رطوبت داخل گوش را برطرف کرده‌اید. برای خشک کردن کامل حفره گوش‌ها می‌توانید از سشوار کمک بگیرید.
  • مصرف قطره خشک‌کننده گوش: نوعی قطره برای خشک کردن محیط داخل گوش وجود دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده نمود. البته دقت کنید که میزان الکل موجود در آن باید کم باشد. در غیر این صورت می‌تواند باعث بروز حساسیت یا تحریک گوش گردد.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که مراقبت از گوش می‌تواند از ابتلا به اگزوستوز جلوگیری کند؛ اما استعداد ذاتی و وراثت نقش مهمی در ابتلا به این اختلال ایفا می‌کند. چه بسا افرادی که ورزش‌های آبی انجام می‌دهند، اما به اگزوستوز گوش مبتلا نمی‌شوند.

آیا درمان اگزوستوز با جراحی قاعده جمجمه در ارتباط است؟

اکثر تومورهای مربوط به گوش، حلق و بینی مانند استیزیونئوروبلاستوما، سرطان سینوس پارانازال و کوردوما، از طریق جراحی قاعده جمجمه درمان می‌شوند. اما برای درمان اگزوستوز گوش تنها از جراحی کانالوپلاستی استفاده خواهد شد. البته جراحی Exostosis می‌تواند از طریق ناحیه داخلی گوش یا پشت گوش انجام گیرد.

آیا امکان عود اگزوستوز در گوش وجود دارد؟

برای اگزوستوز گوش، امکان عود بعد از عمل جراحی وجود دارد. به این معنا که مدتی پس است جراحی، ممکن است توده‌های استخوانی مجددا در گوش‌ها رشد کنند. به همین دلیل، افراد مبتلا به Exostosis در گوش لازم است در دوره‌های منظم، به متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کنند. انجام معاینات دوره‌ای، به پزشک کمک می‌کند تا وضعیت بیمار را تحت کنترل داشته باشد. همچنین، انجام برخی مراقبت‌ها، می‌تواند از بروز علائم و عوارض شدید جلوگیری به عمل آورد.

برای درمان اگزوستوز گوش به کجا مراجعه کنیم؟

برای اینکه بتوانید مشکلات مربوط به اگزوستوز در گوش خود را درمان کنید، باید حتما به یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه نمایید. دانش و تجربه پزشک به شما کمک می‌کند تا در اسرع وقت این اختلال را درمان نمایید؛ حتی اگر به درمان‌های جدی نیاز ندارید، پزشک با تجویز داروهای مناسب، مانع از ایجاد عفونت خواهد شد.

در کلینیک گوش تهران تیمی حرفه‌ای و مجرب از متخصصان گوش، حلق و بینی حضور دارند. آن‌ها با تجربه فراوانی که در زمینه درمان اگزوستوز گوش دارند، می‌توانند شرایط شما را به خوبی مدیریت و کنترل نمایند. جهت رزرو نوبت برای ملاقات با پزشکان کلینیک گوش تهران، می‌توانید به قسمت تماس با ما مراجعه نمایید.