علت و درمان سرگیجه و حالت تهوع بعد از کاشت مو

علت و درمان حالت تهوع و سرگیجه بعد از کاشت مو

سرگیجه یک عارضه جانبی شایع پس از عمل کاشت مو است که در اثر عواملی مانند آرام بخشی یا بیهوشی، وضعیت سر، کم آبی یا قند خون پایین ایجاد می‌شود. شدت این عارضه در افراد مختلف آن متفاوت است؛ برخی سرگیجه خفیف را تجربه می‌کند که به سرعت از بین می رود و برخی دیگر سرگیجه شدیدتری را تجربه می‌کند که برای مدت طولانی تری ادامه می یابد و ممکن است حالت تهوع را نیز در پی داشته باشد. مهم است که قبل از انجام این روش در مورد عوارض جانبی احتمالی با یک پزشک صحبت کنید.

در ادامه این نوشتار از سایت کلینیک گوش تهران به این عارضه و نحوه درمان آن اشاره خواهیم کرد و دیگر عوارض کاشت مو را نیز مورد بحث قرار می‌دهیم.

کاشت مو و عوارض آن

کاشت مو برای درمان ریزش مو در مردان و زنان روشی بی خطر و موثر در نظر گرفته می‌شود. اما آگاهی در مورد عوارض جانبی بسیار مهم است تا فرد در مورد انجام یا عدم انجام این روش آگاهانه تصمیم بگیرد. دانستن خطرات مرتبط با این جراحی به تصمیم گیری در مورد درست بودن آن کمک می‌کند.

برخی از عوارض بالقوه عبارتند از: ادم (در 5٪ موارد)، خونریزی (در 0.5٪ موارد)، فولیکولیت، بی حسی موقت پوست سر، ریزش موقت موهای بومی در محل اهدا کننده یا گیرنده، کیست‌های اپیدرمی، رشد زیر پوستی موها و عفونت (که کمتر از 1 درصد بیماران را تحت تأثیر قرار می دهد). بیشتر عوارض خود به خود بهبود می یابند و در صورت لزوم با کمپرس گرم، شامپو زدن و آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شوند.

از کاشت مو برای جایگزینی مو در نواحی کم پشت سر استفاده می‌شود که شامل کاشت مو از بخش‌های پرتر سر یا سایر نواحی دارای مو مانند ریش به ناحیه رو به کاهش یا طاسی پوست سر است. به طور خلاصه، کاشت مو روشی است که موهای موجود شما را برداشته و به ناحیه‌ای که در آن مو وجود ندارد پیوند می‌دهد. موی مورد نیاز معمولاً از پشت سر برداشته می‌شود، اگرچه سایر مناطق بدن نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرند.

چرا بعد از کاشت مو دچار سرگیجه می‌شویم؟

داروهایی که قبل از عمل به شما داده شده است ممکن است تا 24 ساعت بعد از مصرف روی شما اثر بگذارد. خواب آلودگی، سرگیجه، گیجی، استفراغ یا هیپرپیگمانتاسیون ناحیه تحت درمان همگی از عوارض جانبی احتمالی هستند. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، پزشکان توصیه می‌کند که یک بزرگسال برای 24 ساعت آینده در کنار شما بماند.

چرا بعد از کاشت مو دچار سرگیجه می‌شویم؟

پزشک ناحیه ای را که موها برداشته می‌شود ضدعفونی می‌کند و قبل از شروع پیوند با بی حسی موضعی آن را بی حس می‌کند. از آنجایی که ناحیه تحت درمان ممکن است ملتهب شود، پزشک ممکن است تریامسینولون را برای کاهش تورم تجویز کند. احتمالاً در محل پیوند و همچنین در محلی که مو برداشته شده است، ناراحتی را تجربه خواهید کرد. جای زخم شایع ترین عارضه جانبی است و هیچ راهی برای از بین بردن کامل آن وجود ندارد. در زیر برخی از عوارض جانبی احتمالی کاشت مو آورده شده است:

  • ممکن است یک لایه خارجی عفونی یا جریان مایع در محل‌های عمل وجود داشته باشد.
  • التهاب فولیکول‌های مو باعث ناراحتی پوست سر، سوزش و ادم می‌شود.
  • کبودی، بی حسی و سوزن سوزن شدن در اطراف محل‌های جراحی

روش‌های مختلفی برای کنترل یا کاهش حالت تهوع وجود دارد. با این حال، اگر این روش‌ها کارساز نبود بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. برای کنترل سرگیجه و حالت و تهوع بعد از کاشت مو نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • فقط نوشیدنی‌های شفاف یا سرد بنوشید.
  • غذاهای سبک مصرف کنید.
  • به آرامی نوشیدنی‌های خود را بنوشید.
  • پس از صرف غذا، هیچ گونه فعالیت بدنی نداشته باشید.
  • بعد از غذا از تمیز کردن دندان خودداری کنید.
  • از مصرف غذاهای سرخ شده، چرب و شیرین خودداری کرد.
  • غذای خود را به آرامی قورت دهید و در وعده‌های سبک تر و بیشتر بخورید.
  • ترکیب غذای سرد و گرم توصیه نمی‌شود.
  • برای به دست آوردن مواد مغذی کافی، تا جایی که می‌توانید از همه دسته‌های غذایی استفاده کنید.

هنگام استفراغ بعد از کاشت مو چه باید کرد؟

هنگام استفراغ بعد از کاشت مو چه باید کرد؟

موز، غلات، سیب، نان خشک و بیسکویت‌هارهمگی گزینه‌های خوبی هستند. تا 24 تا 48 ساعت پس از وقوع استفراغ، از موادی که ممکن است حالت تهوع را تشدید کند یا هضم غذا را سخت کند، مانند شراب، قهوه، غذاهای روغنی، شور، لبنیات یا پنیرها اجتناب کنید.

چه چیزی می‌تواند به پیوند مو آسیب برساند؟

گرافت‌های مو شکننده هستند و در روزها و هفته‌های بعد از کاشت مو به راحتی آسیب می بینند. برخی از فعالیت‌های رایجی که می‌توانند به پیوند مو آسیب برسانند عبارتند از:

  • لمس کردن یا مالش پوست سر: این کار می‌تواند پیوند موی تازه کاشته شده را از جا کنده یا به آن آسیب برساند و خطر عفونت را افزایش دهد.
  • خوابیدن به پهلو یا شکم: این کار می‌تواند به پوست سر فشار وارد کند و خطر کنده شدن پیوند مو را افزایش دهد.
  • استفاده از کلاه یا هدبند تنگ: این کار می‌تواند به پوست سر فشار وارد کند و به پیوند مو آسیب برساند.
  • تعریق بیش از حد: این امر می‌تواند خطر عفونت را افزایش داده و به پیوند مو آسیب برساند.
  • شنا کردن یا فرو بردن سر در آب: این امر می‌تواند خطر عفونت را افزایش داده و پیوند مو را از جای خود خارج کند.
  • پیروی از تمام دستورالعمل‌های پس از عمل ارائه شده توسط پزشک برای اطمینان از بهبود و جلوگیری از فعالیت هایی که ممکن است به پیوند مو آسیب برساند، مهم است.

از کجا بفهمیم بعد از کاشت مو دچار عفونت شده‌ایم؟

این یکی از سوالاتی است که اغلب پرسیده می‌شود، اما تشخیص اینکه آیا عفونت دارید یا نه ساده است. قرمزی و تورم بیش از حد که عموماً با قرمزی و ناراحتی همراه است، نشانه‌های آشکار عفونت پس از جراحی کاشت مو هستند. خونریزی نیز می‌تواند به دلیل عفونت رخ دهد. به طور کلی، این بدان معناست که اثرات منفی جراحی ترمیم مو پس از یک هفته بدتر می‌شود تا بهبود یابد. اگر مشکلی دارید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

از کجا بفهمیم بعد از کاشت مو دچار عفونت شده‌ایم؟

همانطور که مطالعه کردید عوارضی مثل سرگیجه و حالت تهوع بعد از کاشت مو می‌تواند طبیعی باشد، چراکه بسیاری از افراد به داروهای بیهوشی تزریق شده قبل از جراحی حساسیت دارند. بنابراین بهتر است در مواجهه با این عارضه استراحت کنید و از فردی بخواهید که تا زمان بهبودی کامل کنار شما بماند. تهوع موجب ایجاد فشار به سر خواهد شد، از این رو تلاش کنید با مشورت پزشک و مصرف داروهای ضد تهوع از این عارضه جلوگیری کنید؛ همچنین مطالعه بیشتر درباره تمامی ابعاد کاشت مو از یک منبع معتبر مانند iranhairtransplant.com میتونه به شما کمک کنه تا آمادگی هرچیزی رو داشته باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *