تیر کشیدن گوش: علت و نحوه درمان تیر کشیدن گوش

آخرین بروزرسانی: آگوست 20, 2024
خانم جوانی که دچار تیر کشیدن گوش شده و بدنبال علت و نحوه درمان تیر کشیدن گوش است.

گوش‌ها با وجود ذات ظریف، حساس و شکننده‌ای که دارند، ممکن است به دلایل مختلف، دچار درد شدید و تیزی شوند، که اغلب طاقت فرسا بوده و ما را به فکر یافتن راه چاره می‌اندازند. تیر کشیدن گوش در عمده موارد، به دلیل مشکلات سینوسی، آسیب به پرده گوش، عفونت گوش خارجی یا میانی و مشکلات مفصل فکی رخ می‌دهد. برای درمان درد تیز گوش، که به مدت طولانی ماندگار شده است، باید حتما به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید؛ در اغلب موارد، با مصرف آنتی بیوتیک، می‌توان عامل ایجاد درد تیز در گوش را برطرف کرده، و درد ناشی از آن را درمان نمود.

در ادامه مطلب، درباره علل تیر کشیدن در گوش توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد. در نهایت، روش‌هایی را برای درمان و یا پیشگیری از درد تیز گوش معرفی می‌کنیم.

منظور از تیر کشیدن گوش چیست؟

گوش درد شدید و ناگهانی، که گاهی آن را تحت عنوان تیر کشیدن گوش نیز توصیف می‌کنند، در هر فرد با هر سن و سالی، می‌تواند رخ دهد؛ دردی مبهم، شدید، تیز و گاه ضربان‌دار، که ممکن است در یک بازه زمانی به طور مرتب قطع و وصل شود. این نوع درد گوش، علل مختلفی دارد که بر اساس سایر علائم ظاهر شده در فرد، می‌توان دلیل ایجاد آن را تشخیص داد. هر چند مراجعه به یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی، چه برای بزرگسالان و چه برای کودکان الزامی است.Sharp Ear Pain | Causes, Relief, and Prevention Tips – Texas Sinus & Snoring

ممکن است درد تیز در گوش، با علائم دیگری نیز همراه شوند، که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

علت تیر کشیدن گوش چیست؟

از آنجا که درد در گوش می‌تواند به صورت درد اولیه یا ثانویه ظاهر شود، بنابراین علل مختلفی در ایجاد آن نقش دارند، که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

علت تیر کشیدن گوش چیست؟

عفونت سینوس‌های پارانازال

سینوس‌ها، به عنوان حفره‌های پر از هوایی شناخته می‌شوند، که در داخل جمجمه وجود دارند، تا هوای ورودی را گرم کرده، و وزن جمجمه را نیز کاهش دهند! گاهی این حفره‌ها، به دلایل مختلف دچار عفونت می‌شوند، که درد تیز گوش، احتقان بینی، سردرد و تب، از نشانه‌های آن هستند. در حالت کلی، سه نوع عفونت سینوسی، ممکن است ایجاد گردند که عبارتند از:

  • اوتیت؛ که شایع‌ترین نوع عفونت سینوسی بوده، و با ایجاد عفونت و التهاب در گوش همراه است.
  • ماستوئیدیت؛ یعنی زمانی که استخوان ماستوئید در پشت گوش، دچار عفونت می‌شود.
  • سینوزیت؛ یعنی که طی آن، یک یا چند سینوس پارانازال دچار التهاب شده‌اند.

عفونت‌های سینوسی، که باعث تیر کشیدن گوش می‌شوند، می‌توانند در اثر تجمع باکتری‌ها و ویروس‌ها به وجود آیند. در هر حال، مراجعه به پزشک ENT برای دریافت بهترین آنتی بیوتیک، لازم است.

اوتیت

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های داخلی گوش، شیپور استاش نامیده می‌شود، که محدوده گوش میانی را به پشت حفره بینی و گلو متصل می‌کند. در صورتی که عفونت گوش داخلی، در ناحیه شیپور استاش ایجاد گردد، می‌تواند باعث گوش درد شدید و ناگهانی شود. در اغلب موارد، اوتیت که در کودکان شایع‌تر است، به دلیل یک عامل ویروسی به وجود می‌آید!

گاهی اختلال اوتیت، در اثر عفونت گوش خارجی نیز رخ می‌دهد؛ یعنی اگر لوله‌ای که پرده گوش و گوش خارجی را مرتبط می‌کند، درگیر عفونت گردد، باز هم فرد به اوتیت مبتلا شده است. این نوع عفونت گوش خارجی، در بزرگسالان شیوع بیشتری دارد و اغلب، به دلیل تحریک مستقیم مجرای گوش، مانند آب رفتن در گوش یا وارد کردن جسم خارجی به آن، ایجاد می‌شود.

برای افرادی که به بیماری اوتیت مبتلا می‌شوند، علاوه بر تیر کشیدن گوش، علائم زیر نیز ممکن است ظاهر شوند:

  • مشکل در شنوایی
  • ترشح از گوش
  • ضعف بدن و انرژی کم
  • تب داشتن
  • احساس فشار یا پری در گوش
  • خارش یا سوزش در گوش و اطراف آن

اختلال گیجگاهی فکی؛ عامل تیر کشیدن گوش

درد تیز در گوش، همیشه به دلیل عفونت یا آسیب به ساختار داخلی گوش، ایجاد نمی‌شود؛ بلکه ممکن است یک بیماری اسکلتی عضلانی در آن دخیل باشد! برای مثال، اختلال گیجگاهی فکی (TMJ)، که مفصل اتصال فک و جمجمه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، عامل درد ناگهانی در گوش شود. گاهی این درد چنان شدید است، که در فک، شقیقه‌ها و اطراف گوش منتشر می‌شود. نشانه‌های دیگری که همراه با تیر کشیدن گوش ظاهر می‌گردند، عبارتند از:

  • مشکل در باز کردن کامل دهان
  • قفل شدن فک هنگام باز کردن دهان
  • صدا دادن فک هنگام حرکت آن

نگران نباشید؛ بیماری TMJ، در اغلب موارد جدی نبوده، و با گذشت زمان بهتر می‌شود؛ اما اگر احساس می‌کنید که علایم آن و یا درد شدید گوش، به مدت طولانی ماندگار شده‌اند، بد نیست به یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

وجود جسم خارجی در گوش

احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید، که برخی کودکان از روی کنجکاوی، اشیای مختلف را در گوش خود فرو می‌کنند. این کار می‌تواند باعث تیر کشیدن گوش شود. البته در صورتی که جسم خارجی کوچک و تیز باشد، احتمال آسیب‌های جدی‌تر نیز وجود دارد، که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • تخلیه ترشحات از گوش
  • ایجاد عفونت
  • ضعف یا از دست دادن شنوایی

در چنین مواردی، خارج کردن جسم خارجی از گوش، اولین اقدامی است که باید انجام داد. اما این کار باید حتما توسط متخصص ENT انجام گیرد؛ در غیر این صورت، احتمال فرو رفتن هر چه بیشتر جسم به داخل گوش و آسیب شدیدتر وجود دارد. با مراجعه به کلینیک گوش تهران، می‌توانید این مشکل را با ابزار و تجهیزات مخصوص برطرف کنید.

تجمع جرم در گوش

وجود جرم گوش، که اصطلاحا سرومن نامیده می‌شود، برای محافظت از مجرای گوش خارجی لازم است. این جرم‌ها، به مرور زمان از کانال گوش، به صورت خود به خود خارج شده و جایگزین می‌گردند. در صورتی که روند طبیعی خروج جرم گوش انجام نشود، به تدریج حجم آن در گوش زیاد شده، و حتی ممکن است فشرده و سفت گردد. در چنین مواردی، احساس درد تیز در گوش و پشت آن، اجتناب ناپذیر است! در حالت کلی، تجمع سرومن در گوش، می‌تواند با علائم زیر همراه شود:

  • درد پشت گوش یا داخل آن
  • احساس پری در گوش
  • خارش
  • از دست دادن شنوایی
  • زنگ زدن گوش یا وزوز گوش

درد تیز گوش ناشی از دندان عقل نهفته

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند منجر به تیر کشیدن گوش شود، وجود دندان عقل نهفته است. در واقع، اگر دندان عقل نتواند از جای خود به طور صحیح خارج شود، بافت اطراف آن ملتهب شده و در نهایت، باعث عفونت لثه خواهد شد!

این التهاب و عفونت، ایجاد درد در ناحیه اطراف دندان عقل نهفته را در پی دارد، که می‌تواند تا گوش منتشر شود. مصرف آنتی بیوتیک و خارج کردن دندان نهفته توسط دندانپزشک، مشکل تیر کشیدن در گوش را برطرف می‌کند.

درمان تیر کشیدن گوش چگونه انجام می‌شود؟

گام اول در درمان درد تیز و ناگهانی گوش، تشخیص علت آن است؛ در صورتی که گوش درد، در اثر عفونت گوش میانی و داخلی و یا تجمع جرم در گوش ایجاد شده باشد، باید توسط پزشک متخصص گوش، حلق و بینی معاینه شوید. حتی در مواردی که جسم خارجی به داخل گوش نفوذ کرده است، یک پزشک متخصص باید آن را خارج کرده، و احتمالا با تجویز داروهای آنتی بیوتیک، از ایجاد عفونت یا تشدید آن جلوگیری به عمل آورد. روش‌های درمان گوش درد تیز به قرار زیر هستند:

درمان تیر کشیدن گوش چگونه انجام می‌شود؟

  • مصرف داروهای ضد درد؛ ممکن است پزشک متخصص، مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن را تجویز کند، تا درد گوش تسکین یابد.
  • مصرف آنتی بیوتیک‌ها؛ در صورتی که عفونت گوش داخلی و میانی باعث درد گوش شده باشند، مصرف آنتی بیوتیک مطابق با دستور پزشک الزامی است.
  • استفاده از داروهای ضد احتقان؛ برای بیمارانی که به واسطه التهاب و عفونت سینوس‌ها، به درد تیز گوش مبتلا شده‌اند، مصرف داروهای ضد احتقان، التهاب را کاهش داده و شیپور استاش را باز می‌کند.
  • چکاندن قطره گوش؛ در صورتی که تجمع جرم و سفت شدن آن، عامل تیر کشیدن گوش باشد، پزشک متخصص با ریختن قطره گوش، به نرم شدن آن کمک کرده و در نهایت، آن را خارج می‌کند.
  • درمان TMJ؛ چنانچه درد گوش به دلیل اختلال گیجگاهی فکی به وجود آمده باشد، انجام برخی تمرینات اصلاحی برای تقویت عضلات فک مفید است. البته پزشک می‌تواند علاوه بر آموزش این گونه تمرینات، داروهایی را برای کاهش التهاب تجویز نماید.

چنانچه گوش درد به واسطه مشکلات دهان و دندان و فک به وجود آید، پزشک متخصص گوش، حلق و بینی شما را به یک دندانپزشک متخصص ارجاع می‌دهد، تا با رفع مشکلات دندانی، معضل تیر کشیدن گوش نیز برطرف شود.

بهترین پزشک ENT برای درمان گوش درد تیز

تیر کشیدن گوش، اغلب با مراجعه به یک متخصص گوش، حلق و بینی معتبر، برطرف می‌شود. دکتر نسرین یزدانی و دکتر ساسان دبیری، از بهترین پزشکان متخصص ENT در تهران هستند، که در حال حاضر در کلینیک گوش تهران، به درمان بیماران می‌پردازند. در صورت بروز درد تیز در گوش، می‌توانید پس از رزرو نوبت از طریق سایت حاضر، به این کلینیک مراجعه نمایید.

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

روش درمان فوری سرگیجه در خانه
دانشنامه سرگیجه

درمان سرگیجه در خانه

سوال رایجی که بیشتر مخاطبین عزیز مطرح می نمایند درباره درمان سرگیجه در خانه می باشد. دوستان عزیز با توجه به اینکه سرگیجه در طولانی

درمان خانگی سرگیجه هنگام بلند شدن
دانشنامه سرگیجه

درمان خانگی سرگیجه هنگام بلند شدن

آیا شما هم با مشکل سرگیجه هنگام بلند شدن مواجه هستید؟ در این مقاله آموزشی از کلینیک گوش تهران، بطور کامل به درمان های خانگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *