درمان قطعی سنگینی گوش: 5 بهترین روش درمان سنگین شدن گوش

آخرین بروزرسانی: آگوست 20, 2024
پیرمردی که دچار سنگینی گوش هست.

سنگینی گوش یا کم شدن شنوایی، اختلالی است که می‌تواند در اثر آسیب‌های عصبی یا مشکلات موجود در هدایت صوت از گوش خارجی یا میانی به گوش داخلی، به وجود می‌آید. بسته به علت این اختلال، روش‌های درمان قطعی سنگینی گوش متفاوت هستند؛ سمعک‌های قابل جابجایی، ایمپلنت‌های شنوایی و کاشت حلزون، از رایج‌ترین روش‌های درمانی برای رفع کم شنوایی هستند. چنانچه این اختلال در دوران کودکی تشخیص داده شود، باید از همان ابتدا بهترین روش درمانی را انتخاب نمود؛ در غیر این صورت کودک علاوه بر مشکلات شنوایی، دچار اختلال در تولید گفتار و زبان نیز می‌شود.

متخصص شنوایی شناس پس از معاینه بیمار و ارزیابی میزان شنوایی وی، بهترین روش درمان سنگینی گوش را به شخص پیشنهاد می کند. در ادامه این مطلب، تمامی روش‌هایی که به عنوان درمان کم شنوایی در افراد به کار می‌روند، معرفی می‌کنیم.Hearing Loss Treatment Options

سمعک‌: بهترین درمان قطعی سنگینی گوش

سمک‌هایی که به صورت غیر دائمی استفاده می‌شوند، می‌توانند مشکل کم شنوایی و سنگینی گوش را برطرف کنندHearing loss treatment options in 2024 | hearing aid options (hearinglife.com)؛ این نوع سمعک‌ها در دو حالت آنالوگ یا دیجیتال ساخته می‌شوند، که به قرار زیر هستند:

سمعک‌: بهترین درمان قطعی سنگینی گوش

1. سمعک آنالوگ؛ یعنی ‌سمعک‌هایی که صدا را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند، تا بلندتر به گوش برسند. در این نوع ابزار کمک شنوایی، میکروفون به یک تقویت‌کننده متصل شده که صدای بلندتری را به گوش می‌رساند.
  2. سمک دیجیتال؛ یعنی نوع خاصی از سمک‌های قابل جابجایی، که صدا را به صورت کدی از اعداد درآورده و مجددا آن را به صدا تبدیل می‌کند. این سمک‌ها قابل تنظیم هستند؛ به طوری که شما می‌توانید تنظیمات آن را به شکلی انتخاب کنید، که تنها فرکانس مربوط به صداهای ضعیف را تقویت کنند. بنابراین این سمعک‌های دیجیتال، بسیار کاربردی‌تر بوده و در نتیجه قیمت بالاتری نیز دارند.

نحوه استفاده از سمعک

برای آنکه بتوانید از سمعک‌های غیر دائمی برای درمان قطعی سنگینی گوش کمک بگیرید، می‌توانید آن را به ۴ روش استفاده کنید:

• پشت گوش؛ برای افرادی که کم شنوایی خفیف تا شدید دارند، این نوع سمعک‌ها، ابعاد بزرگ و قدرت بالایی دارند.
  • سمعک Open-fit؛ که به صورت پشت گوشی استفاده می‌شود و کانال گوش رو باز نگه می‌دارد. ابعاد سمعک اپن فیت، نسبت به سمعک پشت گوشی کوچکتر است.
  • سمعک‌های داخل گوش؛ قطعات کوچکی هستند که در داخل گوش خارجی قرار می‌گیرند، و همه افراد مبتلا به سنگینی گوش ملایم تا شدید، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. البته این نوع سمعک برای کودکان خردسال، که رشد گوش آن‌ها هنوز کامل نشده، مناسب نیست.
  • سمعک برای داخل کانال گوش؛ گونه خاصی از سمک‌های غیر دائمی هستند، که گزینه مطلوبی برای درمان سنگینی گوش به حساب می‌آیند. اندازه این قطعات بسیار کوچک بوده، و ابعاد آن قابل تنظیم هستند. هر چند قدرت آن‌ها نسبت به سمک‌های بزرگ، کمتر است!

ایمپلنت‌های شنوایی؛ راهی برای رفع سنگینی گوش

تکنیک دیگری که به درمان کم شنوایی کمک می‌کند، استفاده از دستگاه‌های شنوایی قابل کاشت یا ایمپلنت‌های شنوایی است. این نوع قطعات می‌توانند حتی صداهای دور را تقویت کرده و به سمت گوش ارسال کنند. برای نصب این سمعک‌ها، باید فرد تحت جراحی قرار گیرد! انواع ایمپلنت شنوایی برای درمان قطعی سنگینی گوش عبارتند از:

• ایمپلنت گوش میانی؛ دستگاه کوچکی است که از طریق جراحی، به یکی از استخوان‌های گوش میانی متصل می‌شود. در نتیجه، ارتعاشات صوتی را تقویت کرده و به گوش داخلی می‌فرستد. ایمپلنت گوش میانی، برای سنگینی گوش ناشی از آسیب مشکلات گوش میانی و برخی آسیب های عصبی، درمان مناسبی است.
  • سمعک‌های استخوانی؛ شباهت بیشتری به آناتومی گوش دارند و به استخوان پشت گوش متصل می‌شوند. در نتیجه، صدا از طریق جمجمه به گوش داخلی می‌رسد! برخی از انواع سمعک استخوانی را می‌توان بدون جراحی نیز استفاده کرد که اغلب، برای کم شنوایی در یک گوش به کار می‌رود.
  • کاشت حلزون شنوایی؛ روش دیگر برای درمان قطعی سنگینی گوش، استفاده از تکنیک کاشت حلزون است که اغلب برای افرادی به کار می‌رود، که گوش داخلی آن‌ها آسیب شدیدی دیده باشد. این دستگاه می‌تواند سیگنال‌های شنوایی را به صورت مستقیم به عصب شنوایی ارسال کرده، و تشخیص صدا توسط مغز را راحت‌تر کند. برای کم شنوایی‌های شدید و ناشنوایان، می‌توان از این نوع ایمپلنت‌های شنوایی کمک گرفت.

حذف جرم گوش برای درمان کم شنوایی

اگر به دلیل تجمع جرم اضافی در گوش‌ها، شخص احساس ضعف شنوایی دارد، لازم است این جرم اضافی برطرف شود. برای این کار بهتر است به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید، تا او بتواند با کمک قطره پراکسید هیدروژن (بهترین قطره برای گرفتگی گوش) و با استفاده از ابزار مناسب، جرم اضافی را از گوش خارج کرده و ناحیه داخل گوش را شستشو دهد.

حذف جرم گوش از روش های کاهش سنگینی گوش

مصرف دارو برای درمان سنگینی گوش

برای کسانی که به واسطه عفونت گوش و یا ابتلا به آلرژی، احساس کم شنوایی یا سنگینی در گوش دارند، مصرف داروهای مناسب می‌تواند علائم عفونت و آلرژی را کاهش داده و شنوایی را تقویت کند. مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گوش و همچنین، داروهای آنتی هیستامین برای کاهش علائم آلرژی، مناسب هستند؛ هر چند بهتر است این داروها، توسط پزشک متخصص گوش، حلق و بینی و پس از معاینه دقیق گوش، تجویز و استفاده شوند.

برای درمان خانگی گرفتگی گوش در اثر سرماخوردگی، می‌توانید از سوپ و نوشیدنی‌های گرم استفاده کنید، تا به تدریج علائم سرماخوردگی از جمله گرفتگی گوش و کم شنوایی برطرف شوند.

جراحی برای درمان سنگینی گوش

برخی افراد به طور مکرر، با عفونت‌های گوش مواجه می‌شوند، که این عفونت‌ها به سمت داخل گوش نشت می‌کنند! به همین دلیل، باعث کاهش شنوایی در فرد می‌گردند. در چنین مواردی، احتمالا انجام یک جراحی بتواند به رفع این مشکل کمک کند. در طول جراحی، پزشک جراح از یک تیوب کوچک استفاده می‌کند، تا عمل خروج مایعات اضافی از گوش به خوبی انجام گیرد. به این ترتیب، کم شنوایی ناشی از تجمع عفونت به تدریج برطرف می‌گردد.

برای درمان قطعی سنگینی گوش به کجا مراجعه کنیم؟

اولین گام برای رفع مشکلات شنوایی، مراجعه به بهترین پزشک متخصص گوش، حلق و بینی و بهترین متخصص شنوایی شناسی است تا معاینات به شکلی دقیق انجام گیرند. پس از آنکه متخصص، میزان شنوایی فرد را ارزیابی نموده و علت کاهش شنوایی را مشخص می‌کند، بهترین روش درمان قطعی سنگینی گوش برای بیمار، انتخاب می‌گردد.

گاهی با مصرف داروهای آنتی بیوتیک و آنتی هیستامین، مشکل شنوایی شخص برطرف می‌شود؛ در حالی که در موارد حاد و سنگینی گوش شدید، لازم است فرد از سمعک‌های غیر دائم و یا ایمپلنت‌های شنوایی کاشتنی استفاده کند.

در کلینیک گوش تهران، شما می‌توانید از طریق مشاوره با بهترین شنوایی شناسان و پزشکان متخصص ENT مشکل خود را شناسایی کرده و درمان آن را به شکلی اصولی در پیش بگیرید. دقت کنید که درمان خانگی سنگینی گوش، ممکن است وضعیت شما را بدتر کند؛ بنابراین قبل از هر گونه اقدامی، حتما نظر یک پزشک متخصص را درباره مشکل خود جویا شوید.

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

ارتباط گوش درد و تومور مغزی چیست؟
دانشنامه درد و عفونت گوش

ارتباط گوش درد و تومور مغزی

ممکن است هنگام درد گوش به این فکر کنید که این درد ناشی از بیماری یا شرایط خاص پزشکی باشد. گرچه تمامی گوش دردها به