نگه داری و مراقبت‌های لازم بعد از کاشت حلزون گوش

مراقبت‌های بعد از کاشت حلزون گوش همواره یکی از سوال‌های مهم افراد از پژشک خود است.  ایمپلنت کاشت حلزون یک وسیله الکترونیکی است که قدرت شنوایی افراد کم شنوا را بهبود می‌بخشد. انجام این روش برای افرادی که داری اختلالات شدید شنوایی در گوش داخلی هستند، توصیه می‌شود.

در جراحی کاشت حلزون گوش(cochlear implan)، صدا به صورت مستقیم از بیرون به قسمت گوش داخلی منتقل می‌شود.

ایمپلنت کاشت حلزون دارای دو قسمت  خارجی و داخلی می‌باشد. پردازشگر صدا در پشت گوش قرار می‌گیرد. این قسمت سیگنال‌های صوتی را دریافت کرده و به گیرنده‌ای که در زیر پوست قرار گرفته است، می‌فرستد. گیرنده سیگنال‌های صوتی را به الکترودهای کاشته شده در حلزون گوش داخلی منتقل می‌کند.

در ابن حالت عصب شنوایی به صورت مستقیم تحریک خواهد شد.  تحریک عصب شنوایی منجر به درک امواج صوتی خواهد شد. با وجود اینکه امواج صوتی به سیگنال‌های عصبی تبدیل شده و به مغز ارسال می‌شود؛ کیفیت صدای درک شده با حالت طبیعی متفاوت است.

به همین علت برای عادت به این شرایط مدت زمانی در حدود 3 الی 6 ماه لازم است. در ادامه این مقاله سعی شده است درباره مراقبت‌های بعد از جراحی کاشت حلزون اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار گیرد.

جراحی کاشت حلزون گوش چگونه است؟

ایمپلنت کاشت حلزون یا ایمپلنت شنوایی یک وسیله کمک شنوایی است که در صورت کم شنوایی شدید یا کامل می‌تواند به بازیابی قدرت شنوایی افراد کم شنوا کمک کند. برای انجام این جراحی، پزشک یک بریدگی در پشت گوش ایجاد می‌کند. سپس ایمپلنتی را در گوش داخلی قرار خواهد داد. الکترود کاشته شده با فرستنده‌ای که در زیر پوست قرار می‌گیرد، ارتباط دارد.

در قسمت خارجی ایمپلنت، دستگاه کوچکی وجود دارد که در پشت گوش قرار می‌گیرد. ایمپلنت ممکن است یک برآمدگی کوچک در زیر پوست پشت گوش ایجاد کند.  معمولا موها جای زخم و برآمدگی وسیله‌ای را که در خارج از گوش پوشیده می‌شود را می‌پوشاند.

جراحی کاشت حلزون

بعد از جراحی کاشت حلزون

بعد از کاشت حلزون، درد خفیف تا متوسطی در پشت گوش حس می‌شود. همچنین بروز سردرد و سرگیجه بعد از انجام جراحی جز عوارض موقتی جراحی کاشت حلزون می‌باشد. این عوارض ممکن است تا یک هفنه بعد از جراحی ادامه داشته باشد.

به طور کلی 3 الی 6 هفته بعد از جراحی زخم بهبود می‌یابد و پزشک تا زمان بهبودی کامل زخم، ایمپلنت را روشن نخواهد کرد. بعد از 1 الی 2 هفته از گذشت جراحی کاشت حلزون، می‌توان فعالیت‌های روزمره را از سرگرفت. بعداز عمل جراحی برای عادت به نوع صدای دریافتی، اقدامات توانبخشی آغاز می‌شود.

استراحت و خواب کافی به بهبود سلامتی بعد از انجام جراحی کمک می‌کند. در روزهای اول بعد از کاشت حلزون بهتر است زیر سر بیمار 3 یا 4 بالش گذاشته شود یا بیمار روی صندلی به صورت نشسته، بخوابد.

پیاده روی می‌تواند گردش خون را در بدن افزایش دهد. انجام پیاده روی بعد از کاشت حلزون می‌تواند تا حدودی سرعت بهبود زخم را افزایش دهد.

برای حدود 4 تا 6 هفته بعد از کاشت حلزون از فعالیت‌های شدید مانند دوچرخه‌سواری، دویدن، وزنه‌برداری، ورزش‌های هوازی و یا  هر چیزی که باعث فشار روی گوش شود، پرهیز شود.

بعد از جراحی کاشت حلزون

یک هفته بعد از کاشت حلزون می‌توان دوش گرفت و موها را شست. باید تا زمانی بهبودی از گوش گیر استفاده شود تا آب به داخل گوش نفوذ نداشته باشد. این کار تا زمان تایید پزشک مبنی بر بهبودی گوش، لازم و ضروری است.

در 2 تا 3 روز اول بعد از کاشت حلزون از حرکات ناگهانی سر و خم شدن خودداری شود. این اقدامات باعث بروز سرگیجه خواهد شد.

بعد از کاشت حلزون می‌توان از رژیم‌های معمولی استفاده کرد. در صورتی وجود ناراحتی معده؛ بهتر است از غذاهای ملایم و کم چرب مانند برنج ساده، مرغ کبابی، نان تست و ماست استفاده شود.

در صورت مصرف دارو قبل از جراحی، تنها با نظر پزشک مصرف دارو از سرگرفته شود. اگر پزشک داروی ضد درد یا آنتی بیوتیک تجویز کرده است، ا طبق دستور مصرف شود. اگر معده بیمار نسبت به داروهای ضد درد حساس است. بهتر است داروها بعد از خوردن غذا، مصرف شوند.

جلوگیری از عطسه و سرفه می‌تواند فشار به گوش وارد کند. در این حالت بهتر است که دهان خود را باز کنید و بینی خود را بگیرید.

چگونه می‌توانید در خانه از ایمپلت کاشت حلزون مراقبت کنید؟

ایمپلنت کاشت حلزون دارای بخش‌های زیادی است؛ از جمله فرستنده، میکروفون، گیرنده، پردازنده، باتری‌ها و الکترود. قسمت‌های خارجی کاشت حلزون شامل میکروفون، پردازنده و فرستنده هستند که از بیرون قابل مشاهده می‌باشند. قسمت خارجی ایمپلنت کاشت حلزون به نگهداری و مراقبت منظم و مکرر دارد.

افرادی که با نوع صدای کاشت حلزون آشنا شده باشند؛ خیلی سریع‌تر متوجه هر گونه تغییر در کیفیت صدا می‌شوند. تغییر کیفیت صدا به معنی خرابی قسمتی از ایمپلنت کاشت حلزون است.

بهتر است قسمت خارجی ایمپلنت به صورت منظم تمیز شود. گاهی اوقات دستگاه را از نظر کثیفی و یا داشتن رطوبت چک کنید. این شرایط می‌تواند باعث خرابی و یا اختلال در عملکرد ایمپلنت کاشت حلزون شود. برای تمیز کردن دستگاه می‌توانید با استفاده از یک پارچه خشک و نرم به تمیز کردن دستگاه بپردازید. در هنگام استفاده از اسپری مو بهتر است از دستگاه در برابر افشانه اسپری محافظت کنید.

برخی از قسمت‌های دستگاه در طی مدت زمانی مشخص نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. محافظ و پوشش میکروفون باید هر سه ماه یک بار تعویض شود. رطوبت محل زندگی، تعرق زیاد و یا تغییر در کیفیت صدا منجر به تعویض این پوشش، زودتر از حد انتظار می‌شود. باطری دستگاه نیز به طور مکرر نیاز به تعویض دارد.

مراقبت از ایمپلنت کاشت حلزون

در انتها

نگهداری و مراقبت از ایمپلنت کاشت حلزون ممکن است دشوار و سخت باشد، اما با گذشت زمان شرایط آسان‌تر خواهد شد. مراقبت‌های بعد از کاشت حلزون نقش مهمی را در درمان و ایمنی بیمار ایفا می‌کند. بعد از کاشت حلزون به طور منظم برای چکاپ به پزشک معالج خود مراجعه کنید. در صورت هر گونه مشکل بعد از عمل جراحی، پزشک خود را مطلع گردانید.

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران در خیابان ولعصر، تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان « نگه داری و مراقبت‌های لازم بعد از کاشت حلزون گوش » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع:

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

3 دیدگاه دربارهٔ «نگه داری و مراقبت‌های لازم بعد از کاشت حلزون گوش»

1. سلام وقت تون بخیر خواسنم بدونم پرواز داخلی گوش بر اثر چه چیزی میسوزد که مراقبت لازم را داشته باشم