بهترین قطره برای جرم گوش | معرفی قطره گوش برای گرفتگی

بهترین قطره برای جرم گوش | معرفی قطره گوش برای گرفتگی

موم یا جرم گوش که به آن سرومن نیز گفته می‌شود مانع از بروز عفونت و ورود آب و آلودگی به گوش می‌شود. اما تولید بیش از حد آن می‌تواند ناراحت کننده باشد و حتی شنوایی شما را به خطر بیندازد! بنابراین پاک کننده‌ها و قطره برای جرم گوش به شما کمک می‌کنند جرم اضافی را با خیال راحت از بین ببرید و میزان تجمع آن را کنترل کنید.

اکثر پاک کننده‌های جرم گوش به صورت قطره گوش عرضه می‌شوند و رایج‌ترین ماده فعال پراکسید هیدروژن است. روغن زیتون نیز جرم گوش را نرم می‌کند و برای بسیاری از افراد به عنوان یک محلول طبیعی مورد توجه است چراکه از تجمع جرم گوش جلوگیری می‌کند.

بی کربنات سدیم نیز از ترکیبات محبوب پاک کننده برای جرم گوش است. پراکسید هیدروژن تنها موردی است که از نظر بالینی ثابت شده است. چیزی که قطعا توصیه نمی شود این است که پنبه یا گوش پاک کن را به داخل گوش هدایت کنید، زیرا این وسیله فقط مشکل را بدتر می‌کند.

در حالی که به طور کلی توافق بر این است که استفاده از روغن زیتون معمولا جرم گوش را نرم می‌کند، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه جرم گوش را از گوش خارج می‌کند وجود ندارد. اغلب پس از استفاده از روغن زیتون در گوش، بیماران از بدتر شدن وضعیت شکایت می‌کنند، چراکه  به دلیل نرم شدن، انبساط و گاهی نزدیک شدن جرم به پرده گوش شنوایی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

بنابراین توصیه می‌شود که از روش‌های سنتی و طبیعی برای خارج کردن جرم گوش استفاده نکنید. از این رو بهترین اقدام مراجعه به پزشک و استفاده از قطره ‌های  گوش تجویزی است. در ادامه به معرفی قطره ‌های گوش برطرف کننده جرم پوش می‌پردازیم و نکات مربوط به استفاده از آن‌ها را اشاره خواهیم کرد:

بهترین قطره گوش برای حذف جرم گوش چیست؟

اگر بخواییم بهترین قطره برای جرم گوش رو معرفی کنیم، بطور کلی باید به دو دسته قطره های برپایه آب و برپایه روغن اشاره کنیم: که قطره های برپایه آب شامل سدیم بیکربنات و پراکسید هیدروژن اوره؛ و قطره های بر پایه روغن شامل روغن زیتون و روغن بادام میباشد. هرکدام از این قطره ها مزایا و ویژگی های خودشون رو دارند، که در ادامه به اونها میپردازیم.

بهترین قطره گوش برای حذف جرم گوش چیست؟

علاوه بر این، آنها می‌توانند لایه‌ای از پوست را که مجرای گوش را پوشانده است، روان کنند. این کار به حرکت جرم کمک می‌کند تا کمی راحت‌تر به سمت بیرون حرکت کند. علاوه بر این، قطره‌ها و اسپری‌های جرم گوش مبتنی بر آب معمولاً روی جرم گوش تأثیر می‌گذارند و هنگام استفاده از این نوع قطره‌های اغلب صدای وزوز در گوش می شنوید.

توجه داشته باشید که استفاده نادرست و یا تنها از قطره‌های گوش ممکن است برطرف کننده این عارضه نباشد و حتی ممکن است برداشتن جرم را سخت‌تر کند، چراکه می‌تواند جرم گوش را نرم و چسبناک کند که به پرده گوش نزدیک تر شود و در نتیجه برداشتن آن را دشوارتر کند.

انواع قطره گوش

قطره گوش را می‌توان از داروخانه بدون نسخه خریداری کرد و ارزان ترین روش حذف جرم است. قطره‌های گوش معمولا به عنوان روشی ارزان برای از بین بردن جرم گوش در خانه به بازار عرضه می‌شوند. برای یک فرد، انتخاب محصولات مختلف با برند و بدون برند می‌تواند بسیار زیاد باشد. در اینجا برخی از انواع مختلف آن آورده شده است:

سدیم بیکربنات

بی کربنات سدیم: قطره بی کربنات قلیایی است، در حالی که جرم گوش اسیدی است. بنابراین آنها با حل شیمیایی جرم گوش بسیار سریعتر از روغن زیتون عمل می‌کنند. آنها می‌توانند برای یک یا دو روز توسط اکثر افراد بدون هیچ مشکلی استفاده شوند.

  • مزایا: ارزان و تاثیرگذاری سریع
  • معایب: جرم گاهی اوقات به جای بیرون آمدن می‌تواند حل شود. استفاده طولانی مدت می‌تواند پوشش محافظ کانال گوش را از بین ببرد و منجر به عفونت شود.

بر پایه پراکسید

برخی از قطره‌های گوش، بر پایه پراکسید اوره هستند. در مقایسه با قطره‌های بی کربنات سدیم، قطره‌های مبتنی بر پراکسید به همان اندازه موثر هستند.

  • مزایا: تاثیرگذاری سریع
  • معایب: گران تر از قطره بی کربنات سدیم. جرم گاهی اوقات می‌تواند حل شود و به جای بیرون آمدن، بیشتر به کانال گوش هدایت شود. حاوی پراکسید (سفید کننده) است و برخی افراد حتی بلافاصله پس از یک بار مصرف ممکن است واکنش دردناکی را تجربه کنند. به همین دلیل قطره‌های مبتنی بر پراکسید چندان توصیه نمی‌شود.

به طور کلی، قطره‌های گوش گاهی هفته‌ها طول می کشد تا اثر کند، و شنوایی اغلب قبل از اینکه بهتر شود بدتر می‌شود. همچنین این احتمال وجود دارد که جرم در کانال گوش وارد شود، یک توده بزرگ تشکیل دهد و گوش را کاملا مسدود کند. در صورتی که پرده گوش شما سوراخ شده باشد، قطره گوش توصیه نمی شود.

قطره گوش چگونه کار می‌کند؟

ماده موثره قطره گوش پراکسید هیدروژن، اوره است. این قطره‌ها سعی می‌کنند جرم گوش را به قطعات کوچکتر تقسیم کنند، به این امید که به طور طبیعی از گوش خارج شوند. همانطور که قبلاً گفته شد، در بیشتر موارد، یک متخصص آموزش دیده در زمینه حذف جرم گوش برای برداشتن جرم گوش، حتی اگر توسط قطره‌های گوش نرم شود، ضروری است.

محدودیت‌های استفاده از قطره گوش

همانطور که گفته شد، قطره‌ها و اسپری‌های گوش فورا جرم گوش را پاک نمی کنند. ممکن است برای مدتی هم اوضاع را بدتر کنند. برای کاربران سمعک، این اتفاق می‌تواند یک مشکل واقعی باشد. گاهی اوقات، قطره و اسپری جرم گوش می‌تواند منجر به عفونت و تحریک گوش شود. این احتمال در افرادی که اگزما یا سابقه ابتلا به عفونت گوش دارند بیشتر است.

محدودیت‌های استفاده از قطره گوش

قطره‌ها و اسپری‌های جرم گوش نیز اغلب برای استفاده در موارد زیر توصیه نمی شوند:

  • به قطره و اسپری گوش یا هر یک از مواد تشکیل دهنده آن حساسیت دارید
  • شما پرده گوش خود را سوراخ کرده اید
  • شما در حال حاضر عفونت گوش دارید
  • قبلاً در گذشته با استفاده از قطره و اسپری جرم گوش مشکل داشته اید

خطرات قطره گوش چیست؟

هر درمانی می‌تواند اثرات ناخواسته ای داشته باشد. تعداد زیادی از افرادی که در مطالعات تحقیقاتی شرکت کردند، اثرات ناخواسته قطره‌های گوش را نداشتند و این عوارض خفیف بود، مانند سوزش خفیف یا درد یا بوی نامطبوع. هر چند وقت یکبار با بیماری مواجه می شویم که به یکی از مواد شیمیایی موجود در برخی از قطره‌ها حساسیت دارد. زمانی که قطره حاوی ترکیبات فعال یا مواد نگهدارنده باشد، این احتمال بیشتر است، اما با قطرات آب ساده این اتفاق نمی افتد.

روش‌های جایگزین حذف جرم گوش

روش‌های زیادی برای حذف جرم گوش وجود دارد. برخی را می‌توان در خانه انجام داد، در حالی که برخی دیگر باید توسط یک متخصص انجام شود. در اینجا روش‌های مختلف و مزایا و معایب هر یک را بیان کرده ایم:

اسپری گوش

اسپری‌های گوش می‌توانند بر پایه آب یا روغن باشند. آنها معمولاً دارای یک نازل مخروطی هستند که در ورودی کانال گوش قرار می گیرد و سپس اسپری اعمال می‌شود.

بر پایه آب

اگر میزان انسداد جرم خیلی زیاد نباشد، اسپری‌های حذف جرم گوش مبتنی بر آب می‌توانند موثر باشند. آنها اغلب نمکی ساده هستند یا ممکن است از آب دریا استریل شده باشند.

  • مزایا: ملایم؛ بر اساس آب نمک
  • معایب: ممکن است جرم را با نیروی آب بیشتر به داخل گوش فشار دهد و همچنین ممکن است آب در پشت جرم گیر کند و احساس گرفتگی گوش ایجاد کند.

بر پایه روغن

اسپری‌های حذف جرم گوش مبتنی بر روغن، برای نرم کردن جرم قبل از سایر روش‌ها عالی هستند و به دلیل اندازه قطرات کوچکشان در نفوذ به جرم بسیار موثر هستند.

  • مزایا: ارزان بی خطر؛ نفوذ به جرم بهتر از قطره. یک اقدام پیشگیرانه عالی در صورت استفاده یک بار در هفته
  • معایب: ممکن است جرم خود به خود حذف نشود

سرنگ گوش یا شستشوی گوش

شستشوی گوش معمولاً توسط یک پزشک گوش و حلق و بینی انجام می‌شود. به طور سنتی، یک سرنگ گوش با آب گرم پر می شود و نوک فلزی آن در کانال گوش قرار می گیرد. سپس آب به داخل مجرای گوش ریخته شده و یک ظرف زیر گوش نگه داشته می‌شود تا آب و جرم خارج شده را جمع کند.

سرنگ گوش یا شستشوی گوش

سرنگ باید به طور مرتب روغن کاری شود تا فشار یکنواختی اعمال شود. توجه داشته باشید که سرنگ نمی تواند جرم سخت را جابجا کند، بنابراین قبل از انجام این روش باید تا دو هفته با استفاده از قطره گوش جرم نرم شود. امروزه از روش ساکشن گوش به دلیل داشتن امکان تنظیم فشار آب برای حذف جرم گوش استفاده می‌شود.

معایب: نمی تواند جرم سخت را حذف کند. اگر زاویه فشار آب کمی اشتباه باشد، می‌تواند جرم را بیشتر به داخل گوش فشار دهد. ممکن است باعث وزوز گوش شود و یا پرده گوش را سوراخ کند.

نحوه استفاده از قطره گوش

توصیه هایی برای بیماران در مورد نحوه استفاده صحیح از قطره گوش:

  • دستورالعمل‌های روی برچسب محصول را بخوانید و فقط گوش ذکر شده را درمان کنید. اگر برای هر گوش قطره متفاوتی به شما داده می‌شود، مطمئن شوید که از قطره درست استفاده می کنید.
  • دست‌های خود را بشویید و خشک کنید.
  • بطری را تکان دهید.
  • راحت بایستید یا بنشینید یا به عنوان مثال روی تخت دراز بکشید.
  • درپوش را از بطری بردارید.
  • سر خود را به طرفین خم کنید، در حالی که گوش در حال درمان به سمت بالا باشد.
  • بطری را فشار دهید تا تعداد قطره‌های تجویز شده، معمولاً سه تا پنج، در دهانه گوش بریزند. اجازه ندهید نوک بطری به قسمتی از گوش شما برخورد کند. ممکن است به کسی نیاز داشته باشید که در این مورد به شما کمک کند.
  • حداقل چند دقیقه سر خود را به طرفین متمایل کنید تا قطره‌ها مستقیماً در مجرای گوش پخش شوند و احتمال نشت قطره‌ها از گوش کاهش یابد.
  • به آرامی بنشینید. درپوش بطری را تعویض کنید.
  • در صورت لزوم این فرآیند را در گوش دیگر نیز تکرار کنید.
  • اگر هنگام نشستن دارو از گوش نشت کرد، می‌توانید آن را با دستمال تمیز پاک کنید.
  • در بطری را محکم بسته و در جای خنک یا طبق دستورالعمل روی برچسب نگهداری کنید.
  • پس از باز شدن، بیشتر قطره‌های گوش باید حداکثر یک ماه پس از باز شدن دور ریخته شوند. برچسب روی بطری را بررسی کنید یا از داروساز خود بپرسید.

سوالات متداول درباره قطره برای جرم گوش

در ادامه به 3 تا از پرتکرار ترین سوالات برای قطره گوش برای گرفتگی میپردازیم:

آیا می‌توان از قطره بی کربنات سدیم برای حذف جرم گوش استفاده کرد؟

این قطره‌های مبتنی بر آب اغلب برای برداشت جرم نهفته نرم استفاده می‌شوند، اما همانطور که قبلا ذکر شد، بعید است که جرم را از کانال گوش خارج کند. علاوه بر این، تکنیک‌های حذف جرم گوش معمولاً نیاز به بررسی دقیق گوش‌ها با استفاده از تجهیزات تخصصی دارد.

چه مدت باید از قطره گوش برای حذف جرم استفاده کرد؟

برای کمک به برداشتن جرم گوش توسط متخصص، می‌توان قبل از قرار ملاقات از قطره گوش استفاده کرد. اغلب، چند روز استفاده از قطره گوش کافی است. بهتر است اجازه دهید متخصص گوش خود در مورد استفاده از قطره بیشتر از چند روز به شما توصیه کند.

چه مدت طول می کشد تا قطره گوش اثر کند؟

این قطره ها که از نظر پزشکی برای درمان عفونت‌های گوش خارجی (گوش خارجی) استفاده می‌شوند به طور معمول، برای یک دوره هفت روزه تجویز می‌شوند.

ممکن است تصور کنید که برداشت جرم گوش با استفاده از قطره ‌های گوش می‌تواند اقدامی عادی باشد که بتوان بدون نظر پزشک انجام داد، اما توجه داشته باشید که انتخاب نوع قطره و طول درمان باید تحت نظارت پزشک باشد. در مواقعی ممکن است وجود یک نوع عفونت یا پارگی پرده گوش موجب منع استفاده از انواع قطره گوش برای شما شود، بنابراین لازم است در صورت اقدام برای کاهش جرم گوش ابتدا به پزشک گوش مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *