سنگین شدن گوش چیست و چگونه درمان می شود؟

سنگین شدن گوش یک اصطلاح عامیانه برای بیان کم شنوایی می‌باشد. از دست دادن جزئی و یا کامل شنوایی به کم شنوایی شناخته می‌شود. سنگین شدن گوش می‌تواند در یک یا هر دو گوش رخ دهد.

کم شنوایی از شدت‌ها خفیف تا عمیق وجود دارد. کم شنوایی عمیق به معنای ناشنوایی فرد بیمار می‌باشد. سنگینی گوش به دلایلی و در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد. اما سنگین شدن گوش در سنین بالای 60 سال رواج دارد.

پیر گوشی یکی از مواردی است که باعث سنگین شدن گوش می‌شود. در ادامه این مقاله درباره با سنگین شدن گوش و نحوه درمان آن صحبت خواهیم کرد.

انواع کم شنوایی

سنگین شدن گوش به دنبال افت شنوایی رخ می‌دهد. با توجه به نوع کم شنوایی، علائم و شدت سنگین شدن گوش متفاوت است. سه نوع اصلی کم شنوایی عبارتنداز:

کم شنوایی حسی عصبی

شایع‌ترین کم شنوایی دائمی، کم شنوایی حسی عصبی است.  علت ایجاد این بیماری صدمه به سلول‌های مو مانند داخل حلزون گوش و یا عصب شنوایی می‌باشد. در اکثر بزرگسالان کم شنوایی حسی عصبی منجر به سنگین شدن گوش می‌شود.

کم شنوایی هدایتی

کم شنوایی ناشی از اختلال در عملکرد گوش خارج و میانی و یا انسداد مجرای گوش، مانند جرم گوش که مانع از رسیدن صدا به پرده گوش می‌شود، را کم شنوایی هدایتی می‌گویند. این نوع کم شنوایی هم به صورت دائمی وهم به صورت موقتی رخ می‌دهد.

کم شنوایی مختلط

زمانی که فرد دارای هر دو نوع کم شنوایی باشد، مبتلا به کم شنوایی مختلط است.

سنگین شدن گوش چقدر رایج است؟

سنگین بودن گوش چقدر رایج است؟

به طور میانگین 16 درصد از جمعیت افراد مسن، سنگین شدن گوش را تجربه می‌کنند. میزان شیوع این اختلال در مردان بیشتر دیده می‌شود. در حقیقت روشی برای درمان قطعی این بیماری وجود ندارد. اما علائم و نشانه‌های بیماری تا حدی قابل درمان و پیشگیری می‌باشد.

علائم سنگین شدن گوش چیست؟

علائم سنگین شدن گوش

علائم سنگین شدن گوش به نوع، علت و شدت کم شنوایی مربوط است. نشانه‌های سنگین شدن گوش با علائم پیرگوشی مشابه هستند. اکثر افراد مبتلا به سنگین شدن گوش، این نشانه‌ها را تجربه خواهند کرد.

  • اختلال در درک مکالمات روزمره
  • عدم درک اصوات با وجود شنیدن صداها
  • افزایش صدای دستگاه‌های صوتی
  • درخواست مکرر برای تکرار مکالمات
  • نشنیدن صداهای آهسته همانند صدای آواز پرندگان
  • خودداری از حضور در اجتماع
  • احساس خستگی بعد از مکالمه با افراد
  • افزایش مشکل در برقراری ارتباط در موقعیت‌های پر سر و صدا
  • وزوز گوش یا زنگ زدن گوش

علل سنگین شدن گوش

علل متعددی برای سنگین شدن گوش وجود دارد. تعیین علت کم شنوایی و سنگین شدن گوش به روند درمان کمک می‌کند. عواملی همچون موارد زیر می‌تواند باعث سنگین شدن گوش شود. این موارد عبارتنداز:

چه عواملی احتمال سنگین شدن گوش را افزایش می‌دهد؟

عوامل افزایش ابتلا به سنگین شدن گوش

سنگین شدن گوش و عدم درمان به موقع آن، مشکلاتی را در زندگی فرد ایجاد می‌کند. برخی از عوامل احتمال ابتلا به سنگین شدن گوش را افزایش می‌دهد. این عوامل می‌توانند منجر به کم شنوایی تدرجی و یا ناگهانی شوند. این موارد عبارتنداز:

  • سن بالای 60 سال
  • قرارگرفتن طولانی مدت در معرض محیط های شلوغ و پر سر وصدا
  • سابقه سیگار کشیدن
  • سابقه خانوادگی اختلالات ژنتیکی همراه با کم شنوایی
  • ابتلا به بیماری قلبی یا دیابت

تشخیص سنگین شدن گوش

روش های تشخیص سنگین شدن گوش

پزشک با استفاده از اتوسکوپ، شروع به بررسی مجرا و پرده گوش می‌کند. در برخی از موارد، مسدود شدن گوش خارجی مسبب سنگین شدن گوش است.

تشخیص دقیق سنگین شدن گوش و کم شنوایی با استفاده از انواع روش‌های شنوایی سنجی صورت می‌پذیرد. اکثر آزمایشات در یک اتاق عایق به همراه یک هدفون انجام می‌شود. در داخل هدفون صداهای مختلفی پخش می‌شود. شنوایی شناس خواستار عکس العمل شما در برابر آرام‌ترین صدا خواهد بود. به این روش شنوایی سنجی تن خالص می‌گویند.

تست‌های شنوایی سنجی، راحت، بدون دردسر و از همه مهم‌تر بدون درد هستند. در برخی از موارد ممکن است نیاز به انجام تست تمپانومتری باشد. تست تمپانومتری به بررسی عملکرد پرده گوش بیماران می‌پردازد.

در نهایت نتایج این تست‌ها در اختیار پزشک قرار می‌گیرد. پزشک با بررسی نمودار ادیوگرام نوع و شدت کم شنوایی شما را مشخص خواهد کرد.

درمان‌های سنگین شدن گوش

کم شنوایی دارای درمان قطعی نیست. روش‌های درمانی که امروزه استفاده می‌شوند؛ تنها شرایط شنوایی را بهبود می‌بخشند. این به معنای بازگشت کامل شنوایی نیست. سه روش درمانی برای درمان سنگین شدن گوش وجود دارد. این موارد عبارتند از:

پیشگیری از سنگین شدن گوش

پیشگیری از سنگین شدن گوش

در اکثر موارد، سنگین شدن گوش به علت عدم محافظت از گوش در برابر صداهای بلند و طولانی مدت است. با وجود اینکه سنگین شدن گوش یکی از رایج‌ترین بیماری‌های گوش در کهن سالی است؛ راه‌های فراوانی برای جلوگیری و پیشگیری از آن وجود دارد.

اولین قدم، محافظت گوش در برابر سر و صدای بیش از حد است. برخی از مشاغل همانند ساختمان سازی دارای محیط‌های پر سر و صدایی هستند. استفاده از گوش گیر و هدفون‌های مخصوص، بلندی صدا را تا حد زیادی می‌گیرد.  البته به این نکته توجه داشته باشید که گوش گیر و هدفون به خوبی تمام گوش را بپوشانند.

خطرات عدم درمان سنگین شدن گوش

خطرات عدم درمان سنگین شدن گوش

امروزه پیامدهای عدم درمان سنگین شدن گوش از هیچکس پنهان نیست. اجتناب از درمان کم شنوایی علاوه بر آسیب جسمی، صدمات روحی نیز ایجاد می‌کند. افرادی که از درمان خودداری می‌کنند در اکثر مواقع دچار انزوا و افسردگی می‌شوند.

عدم استفاده از سمعک‌ها، نواحی مربوط به شنوایی را غیر فعال می‌کند. غیر فعال شدن بخشی از مغز احتمال ابتلا به زوال عقل و یا آلزایمر را افزایش می‌دهد.

آیا سنگین شدن گوش در کودکان وجود دارد؟

سنگین شدن گوش کودکان

سنگین شدن گوش ناشی از بروز کم شنوایی است. احتمال ابتلا به کم شنوایی در هر سنی ممکن است. شنوایی خوب، اساس و پایه ارتباطات گفتاری، رشد اجتماعی و موفقیت‌های تحصیلی است. کودکان و خردسالان برای رشد مهارت‌های گفتاری نیاز به شنیدن دارند. بنابراین عدم درمان صحیح کم شنوایی در کودکان، عواقبی بسیار مخرب‌تری نسبت به بزرگسالان بر جای خواهد گذاشت.

درمان سنگین شدن گوش در کودکان به علل آن وابسته است. کاهش شنوایی در کودکان می‌تواند به علت عوامل مادرزادی، ضربه به سر، داروها، بیماری‌های دوران کودکی، عفونت‌های مداوم گوش میانی، ناهنجاری‌های کانال گوش یا عملکرد نادرست گوش باشد.

در انتها

در صورت سنگین شدن شدن گوش، برای درمان آن سریعا اقدام کنید. تست‌های شنوایی از متداول‌ترین روش‌های تشخیص کم شنوایی و سنگین شدن گوش می‌باشند. شنوایی شناس با توجه به نتایج آزمایشات، انواع وسایل کمک شنوایی همانند سمعک و یا ایمپلنت کاشت حلزون را توصیه خواهد کرد.

کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با داشتن بهترین متخصصان شنوایی شناسی و گوش و حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان « سنگین شدن گوش چیست و چگونه درمان می‌شود؟ » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع:

https://www.healthyhearing.com/help/hearing-loss

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

8 دیدگاه دربارهٔ «سنگین شدن گوش چیست و چگونه درمان می شود؟»

  1. پارسا حسینی

    سلام من سه چهار تا دکتر گوش حلق بینی رفتم احساس میکنم شنواییم کم شده رفتم دکتر شنوایی سنجی دادم گفتن سالمه هر سه تا دکتر من احساس میکنم صدا نمیشونم کسی حرف میزنه خوب متوجه نمیشم هی تکرار میکنم مشکلم چیه

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. برای بررسی دقیق باید مراجعه نمائید. احتمال آسیب های سنترال است.

  2. امیرعلی

    سلام من مشکل گوشم این اول وز وز داشتم رفتم دکتر ساکشن کردم بدش گوشم کیپ شد چهارتا گوش حلق بینی رفتم همه گفتن گوشت سالمه من احساس میکنم کم شنوا هستم شنوایی سنجی دادم همه سالم بدش پیش یه دکتر رفتم گفت برو پیش دکتر مغز اعصاب تو وسواس داری این حرا قرص اعصابم میخورم بازم گوشم مشکل احساس کیپی کم شنوایی

    1. کلینیک گوش تهران

      احساس کیپی گوش می تواند نشانه ای از اختلالات شیپور استاش و گوش داخلی باشد. برای بررسی بیشتر باید مراجعه بفرمائید.

  3. سلام .من ۱۸ سالمه کم شنوایی ارثی دارم و دکتر گفته از نوع عصبی هستش جز سمعک درمان دیگه هم داره ؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. بهترین درمان موجود برای کم شنوایی حسی عصبی، سمعک است.

  4. سلام من گوشم میشنوه اما انگار چیزی رو جلوش گرفتی ۲۰ سالمه دکتر رفتم بهم قطره داده با قرص اما تاثیری نداشت باید برم شستو شو بدم ایا

    1. کلینیک گوش تهران

      قطره و قرصی که پزشک برای شما تجویز کرده است، احتمالاً برای درمان عفونت گوش شما هستند. اگر این داروها تاثیری نداشته‌اند، بهتر است دوباره به پزشک مراجعه کنید و به او بگویید که مشکل شما حل نشده است. دکتر شاید بخواهد شما را به یک متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع دهد تا بتواند مشکل شما را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *