آشنایی کامل با انواع بیماری‌های گوش

آشنایی کامل با انواع بیماری‌های گوش

مهم‌ترین بیماری‌های گوش چه بیماری‌هایی است؟ این عضو بدن چه وظایفی را برعهده دارد؟ بهترین مرکز برای مراجعه به مشکلات و بیماری‌های گوش کجاست؟ برای درمان مشکلات و بیماری‌های مربوط به گوش چه باید کرد؟ این‌ها مهم‌ترین سوالاتی هستند که در این مقاله تلاش می‌کنیم به آن‌ها پاسخ دهیم بنابراین اگر پاسخ این سوالات دغدغه شما یا یکی از اطرافیانتان هست توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

مقدمه

یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین عضو بدن هر انسانی گوش او محسوب می‌شود. اغلب ما ممکن است از وظایف و کاربردهای مهم این عضو بدن خود بی خبر باشیم. اما بهتر است بدانید که گوش، مهم‌ترین عضو بدن است که باعث حفظ تعادل و وظیفه شنوایی بدن را بر عهده دارد.

این عضو بدن، در کنار اینکه فرد را قادر می‌سازد تا اصوات مختلف را بشنود به حفظ تعادل بدن نیز کمک می‌کند. بهتر است بدانید که هر اختلال و بیماری‌ای که کوچک ترین اختلالی را در روند کارکرد این عضو حیاتی بدن ایجاد کند باعث می‌شود تا فرد دچار مسائل پیچیده‌ای از جمله کاهش شنوایی، بهم خوردن تعادل، سرگیجه‌های شدید و از همه مهم‌تر خطر تهدید مغز شود.

 گوش هر انسانی از اجزای گوش داخلی، میانی و خارجی تشکیل می‌شود که گوش داخلی شامل عصب شنوایی می‌باشد و وظیفه حفظ تعادل در مغز را برعهده دارد. همچنین، گوش میانی کارکرد انتقال صدا از پرده به گوش داخلی را برعهده دارد.

گوش خارجی نیز تشکیل شده از لاله گوش و مجرا می‌باشد. این عضو نیز تاثیر به سزایی در تعادل بدن و قدرت شنوایی او دارد. مراجعه زودهنگام در زمان ابتلا به انواع مشکلات مربوط به گوش الزامی می‌باشد. بنابراین، اگر شما یا یکی از اطرافیانتان احساس می‌کند به تازگی دچار مشکلاتی شنوایی شده توصیه می‌کنیم حتما به یک پزشک متخصص یا یک مرکز معتبر در این زمینه مراجعه کند.

بیماری‌های گوش

انواع بیماری‌های گوش به شرح زیر می‌باشد:

با بیماری های گوش آشنا شوید

  • صدمه به گوش: تصادفات، دعوا، پرتاب اجسام، سیلی، پرت شدن از جای بلند از جمله دلایلی هستند که باعث صدمه به گوش می‌شوند. بر اساس نوع و شدت ضربه میزان آسیب نیز متفاوت خواهد بود.
  • عفونت گوش در زمان جنینی: برخی نوزادان از زمان جنین دچار عفونت گوش می‌شوند که دلیل آن هم ابتلا مادر به سرخجه در زمان حاملگی می‌باشد. البته، بروز بیماری‌های دیگر از جمله اوریون، سرخک، آنفولانزا و.. نیز در زمان نوزادی شانس ابتلا به مشکلات و بیماری‌های گوش را در نوزادان بالا می‌برد.
  • عفونت گوش: عفونت گوش(ear infections) می‌تواند در همه سنین بروز پیدا کند. بیماری‌های مختلف می‌تواند باعث بروز عفونت در گوش شوند. این بیماری یکی از دلایل کم شنوایی محسوب می‌شود.
  • پاره شدن پرده گوش: سوراخ شدن یا پارگی گوش منجر به پاره شدن پرده گوش می‌شود. این عارضه گاهی قابل جبران است اما در مواردی نیاز به اقداماتی مانند جراحی دارد.
  • اتیت سروز یا عفونت گوش میانی: به التهاب بدون عفونت در گوش میانی بیماری “اتیت سروز/otitis media “می‌گوییم. این بیماری اغلب دارای علائمی مانند درد فراوان و تب است. پارگی پرده گوش و عفونت شدید گوش از عوارض درمان نشدن یا به موقع درمان نشدن این بیماری می‌باشند. البته، این بیماری عوارض دیگری نیز دارا است که شامل آبسه مغزی، سرگیجه، فلج عصب صورت، کاهش شنوایی، مننژیت و … می‌شود. بهتر است بدانید این عفونت‌ها در سنین زیر 10 سال شایع‌تر می‌باشند.
  • اتواسکلروز(otosclerosis): جوان‌ها و نوجوان‌ها بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری می‌باشند. این بیماری همراه با علائم وزوز گوش، افت شنوایی، پر شدن مایع گوش و سرگیجه می‌باشد. علت ایجاد این بیماری، چسبندگی استخوانچه‌های گوش میانی است. سمعک و جراحی از راه‌های درمان متداول این بیماری هستند.
  • منییر(menieres disease): افزایش فشار گوش داخلی مهم‌ترین علت ابتلا به منیر می‌باشد. این بیماری از جمله بیماری‌های پیشرونده محسوب می‌شود و دارای علائمی چون سرگیجه، پری گوش، وزوز گوش و کاهش شنوایی است.
  • کم شنوایی به علت مسمومیت دارویی: کم شنوایی دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که یکی از آنها مسمومیت دارویی است. در زمان ابتلا به این نوع کم شنوایی‌ها با مراجعه به پزشک داروی فرد به صورت فوری قطع خواهد شد. به طور کلی برخی از داروها هستند که می‌توانند باعث اختلال در عملکرد گوش‌ها و کم شنوایی شوند.

با بیماری منیر آشنا شوید

  • پیری گوش: پیری گوش(presbycusis)، از جمله بیماری‌هایی است که با بالا رفتن سن افراد پدید می‌آید. بروز این بیماری اغلب در سالمندان شایع است.
  • بیماری خود ایمنی گوش: این بیماری، حالت التهابی در گوش داخلی محسوب می‌شود و از جمله بیماری‌هایی است که نیاز به مراجعه سریع به پزشک، تشخیص سریع و شروع درمان دارد. تحقیقات نشان می‌دهد این بیماری در زمان اتفاق خواهد افتاد که سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و سلول‌های داخلی گوش را با ویروس و باکتری به اشتباه تشخیص می‌دهد و سپس به آنها هجوم می‌آورد. وزوز گوش، سرگیجه، کاهش شنوایی و پری گوش از مهم‌ترین علائم این بیماری می‌باشند.
  • کم شنوایی ناشی از نویز: یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل بروز کم شنوایی قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا می‌باشد. این بیماری اغلب در افرادی که کارهای خاص و پر سر و صدا دارند بروز پیدا می‌کند. مثلا افرادی که در کارگاه‌ها یا کارخانه‌ها مشغول‌اند. دومین دلیل شایع ابتلا به این بیماری استفاده مداوم از هندزفری و هدفون با صدای بلند است که صدمات جبران ناپذیری را به شنوایی افراد وارد می‌کند. بنابراین، اغلب پزشکان توصیه می‌کنند افراد از قرار گرفتن در این محیط‌ها یا استفاده از این وسایل خودداری کنند یا بلندی صدای آن را کاهش دهند.
  • وزوز گوش: در صورت اینکه احساس می‌کنید دچار وزوز گوش(tinnitus) هستید باید به پزشک مراجعه کنید. گاهی علت این عارضه واقعی می‌باشد و در مواردی ناشی از تصورات بیمار است. این عارضه همراه با احساس ناخوشایندی برای بیمار است چون صدای زنگی را به طور مدام در گوش‌هایش احساس خواهد کرد.

 درمان بیماری‌های گوش

اغلب بیماری‌های گوش اغلب به سه روش است:

  1. توان بخشی گوش
  2. جراحی گوش
  3. درمان‌های طبی گوش

درمان بیماری های گوش چیست؟

همانطور که در بالا گفتیم تشخیص و شناسایی زودهنگام بیماری‌های گوش برای درمان آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه، تشخیص زودهنگام بیماری‌های گوش می‌تواند از وارد شدن صدمات جدی به گوش مثلا افت شنوایی جلوگیری کند. همچنین، عمل به توصیه‌های پزشک پس از مراجعه و جدی گرفتن درمان آن بسیار الزامی می‌باشد.

چون همانطور که در بالا هم تاکید کردیم این بیماری‌های گوش شامل صدمات بسیار جدی است که برخی از آن‌ها غیرقابل جبران است و می‌تواند باعث پشیمانی بیمار و خانواده‌اش شود.

یکی دیگر از نکاتی که در مورد این موضوع باید به آن توجه شود آن است که دقت و انتخاب پزشک متخصص برای درمان بسیار حائز اهمیت است چون گوش یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین اعضا بدن محسوب می‌شود که هرگونه اختلالی در آن باعث ایجاد مشکلات جدی در بیماران می‌شود. برای همین، قبل از مراجعه به یک مرکز و پزشک بهتر است درباره آن تحقیق کنید.

اگر شما یا یکی از اطرافیانتان با مشکلاتی از این دست مواجه شدید توصیه ما به شما “کلینیک گوش تهران” است. این مرکز، با داشتن متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی شناسی زبده، بهترین خدمات را به بیماران ارائه خواهد کرد. بنابراین، در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با تماس و مراجعه به این کلینیک در خیابان ولعیصر اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید.

مطلبی که تحت عنوان « آشنایی کامل با انواع بیماری های گوش » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *