داغی گوش | علت و درمان داغ شدن گوش

آخرین بروزرسانی: جولای 17, 2024
داغی گوش | علت و درمان داغ شدن گوش

تلاش بدن برای متعادل نگه داشتن دمای خود، امری کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ اما برخی افراد ممکن است دچار داغی گوش شوند، و درباره آن نگران باشند! با اینکه داغ شدن گوش، بیماری به حساب نمی‌آید، اما‌ اگر با احساس سوزش یا قرمزی گوش‌ها همراه باشد، ممکن است کمی ناراحت‌کننده شود. در این مرحله، سوالی که با آن مواجه می‌شوید، این است که علت احساس داغی در گوش چیست؟ و چگونه می‌توان داغ بودن گوش‌ها را درمان نمود؟

هر عاملی که دمای بدن را به هر نحوی تغییر دهد، می‌تواند عامل احساس داغ شدن در گوش باشد! برای مثال، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حضور در یک مکان سرد، و هیجان ناشی از خشم، خجالت یا اضطراب، می‌توانند دمای گوش‌ها را تغییر دهند. اما شرایط جسمانی مانند عفونت گوش و تغییرات هورمونی هم، باعث گرمای گوش‌ها خواهند شد! دو بیماری نادر سندرم گوش قرمز و اریتروملالژیا نیز ممکن است عامل ایجاد احساس گرمی در گوش باشند. درمان داغی گوش‌ها، بسته به علت آن، متفاوت است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.Things to know about hot (burning) ears | Amplifon

علت داغی گوش چیست؟

داغ شدن گوش‌ها به دلایل مختلفی رخ می‌دهد، که معمولا با کمک علائم دیگری که در فرد ظاهر می‌شوند، می‌توان علت آن را تشخیص داد. در ادامه، مهم‌ترین علل داغی گوش را معرفی کرده، و بهترین روش درمان را برای آن‌ها ارائه خواهیم داد.

علت داغی گوش چیست؟

عفونت گوش‌ها

فردی که به دلیل فعالیت باکتری‌ها و قارچ‌ها در گوش میانی، دچار عفونت گوش می‌شود، حالت‌هایی مانند داغ شدن گوش و سرگیجه، درد و احساس سوزش در گوش خارجی را تجربه می‌کند. برخی از مهم‌ترین علائم وجود عفونت گوش میانی به قرار زیر هستند:

درمان داغی ناشی از عفونت گوش

با توجه به اینکه تشخیص نوع عفونت، باید توسط پزشک انجام گیرد، بنابراین در گام اول حتما باید به یک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. معمولا روش‌های زیر، به بهبود علائم ناشی از عفونت کمک می‌کنند:

درمان داغی ناشی از عفونت گوش

  • استفاده از کمپرس گرم روی گوش آسیب دیده
  • مصرف قطره OTC
  • مصرف داروهای آنتی بیوتیک تجویزی پزشک
  • استفاده از داروهای ضد درد بدون نسخه (OTC)

واکنش‌های آلرژیک

برخی افراد با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا طبیعی، دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند؛ داغی و قرمزی گوش یکی از این واکنش‌ها است. برای مثال، برخی گیاهان، نیش حشرات، لوازم آرایشی و بهداشتی، کرم‌های موضعی و برخی جواهرات، می‌توانند عامل آلرژی پوستی باشند. سایر علائم آلرژی شامل کهیر، قرمزی، خارش و سوزش هستند.

برای درمان داغی گوش ناشی از آلرژی، باید ابتدا عامل اصلی را برطرف نمود. برای مثال، نباید از جواهرات آلرژی‌زا استفاده کنید؛ همچنین، باید از مصرف شامپو، کرم و پمادهایی که باعث واکنش‌های آلرژیک در شما می‌شوند، دوری کنید.

گرگرفتگی صورت ناشی از احساسات

یکی دیگر از علل داغ شدن گوش‌ها، احساسات قوی شامل خشم یا خجالت هستند. در واقع، احساساتی مانند خشم، اضطراب و استرس، باعث افزایش جریان خون در صورت و گردن می‌شوند. واکنش اصلی بدن به این فرایند، گرگرفتگی صورت و داغی گوش است، که می‌تواند با احساس سوزش همراه گردد. سایر علل افزایش گردش خون در صورت و بالای قفسه سینه، عبارتند از:

  • فعالیت بدنی شدید
  • مصرف برخی داروها
  • خوردن غذاهای گرم یا تند
  • نوشیدن الکل
  • نوسانات شدید دمایی
  • یائسگی
  • ابتلا به سندرم کارسینوئید؛ که به تومور روده کوچک، کلون، آپاندیس و ریه مربوط است.
  • ابتلا به سندرم کوشینگ

درمان داغ بودن گوش‌ها ناشی از فشار خون

اگر داغ بودن گوش‌ها، از ایجاد احساسات طبیعی ناشی شود، نیازی به درمان ندارد؛ اما با پرهیز از مصرف الکل یا خوردن غذاهای متعادل (نه خیلی داغ یا خیلی تند)، می‌توانید از ایجاد احساس داغی جلوگیری کنید.

آفتاب سوختگی؛ رایج‌ترین علت داغ شدن گوش

در فصول گرم سال، یا هنگامی که فرد به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، پوست گوش دچار آفتاب سوختگی می‌شود! البته در صورت استفاده از ضد آفتاب و پوشیدن کلاه، می‌توان تا حد زیادی از داغی و قرمز شدن ناگهانی گوش در اثر آفتاب سوختگی، جلوگیری کرد!

از علائم دیگر این عارضه، می‌توان به قرمزی، تورم، خارش و تاول زدن اشاره کرد. همچنین، اگر آفتاب سوختگی شدید باشد، احتمالا شاهد پوسته پوسته شدن گوش خواهید بود! نوشیدن آب کافی، به شما کمک می‌کند تا دمای بدن را متعادل کرده، و علائم آفتاب سوختگی را بهبود بخشید. اما در مواردی که فرد دچار تب شدید، ضعف، غش و یا کاهش شدید فشار خون می‌شود، حتما باید به اورژانس مراجعه کرد.

درمان آفتاب سوختگی خفیف

استفاده از کمپرس خنک و مرطوب روی نواحی دردناک، برای بهبود عوارض آفتاب سوختگی خفیف، مفید است! همچنین برای افرادی که علاوه بر داغی گوش، احساس درد یا سوزش دارند، مصرف مسکن‌های بدون نسخه بلامانع است.

یک مرطوب‌کننده ملایم و بدون عطر، کرم‌های بر پایه آلوورا و همچنین، کرم هیدروکورتیزون 1 درصد، بهترین درمان برای رفع داغی، خارش و سوزش گوش‌ها در اثر آفتاب سوختگی خواهند بود. تا حد امکان از تابش نور خورشید دور بمانید.

عفونت پوست در اطراف گوش خارجی

عامل دیگری که می‌تواند علت داغ شدن گوش باشد، عفونت ناشی از بریدگی، گزیدگی یا نیش حشرات در پوست ناحیه اطراف گوش خارجی است؛ این عارضه، که اغلب تحت عنوان اوتیت خارجی نامیده می‌شود، ممکن است در اثر اگزما، پسوریازیس، واکنش آلرژیک یا آکنه به وجود آید! در هر حال، عفونت پوست گوش، علاوه بر احساس داغی در این ناحیه، با علائم زیر همراه است:

  • سرخی
  • تورم
  • درد یا سوزش
  • خارش
  • چرک
  • تب در صورت شدید بودن عفونت

برای بسیاری از افراد، عفونت پوست نیاز به درمان ندارد؛ اما چنانچه این عفونت گسترش پیدا کرده یا بیشتر شود، باید حتما توسط متخصص گوش، حلق و بینی بررسی گردد. در نهایت، با توجه به باکتریایی یا قارچی بودن آن، آنتی بیوتیک‌های خوراکی و قطره‌های موضعی گوش، برای درمان داغی گوش ناشی از عفونت پوستی، تجویز می‌شوند.

اگزمای سبورئیک (Seborrheic Eczema)

یکی دیگر از علل احساس داغی در گوش‌ها، اگزمای سبورئیک یا درماتیت سبورئیک نامیده می‌شود. این عارضه، اغلب نواحی از پوست که توانایی تولید چربی بیشتر را دارند، تحت تاثیر قرار می‌دهد! با این حال، در ناحیه گوش نیز می‌تواند ظاهر گردد که علائم ظاهری آن، شبیه به بثورات پوستی خواهد بود؛ ضمن اینکه با احساس سوزش همراه می‌شود. سایر علائم اگزمای سبورئیک، عبارتند از:

  • قرمز شدن ناگهانی گوش
  • تورم
  • پوسته پوسته شدن گوش
  • احساس درد و خارش

برای درمان این نوع عارضه، باید از یک پاک‌کننده حاوی روی، برای شستن پوست استفاده کرده، و پس از حمام یا دوش گرفتن، پوست را مرطوب نگه دارید. همچنین، ممکن است متخصص پوست از یک کورتیکواستروئید موضعی یا مهار‌کننده کلسینورین، برای بهبود اگزما کمک بگیرد.

پلی کندریت عود کننده

یکی از بیماری‌های نادری که اغلب با حساس شدن، تورم و احساس داغی گوش همراه می‌شود، بیماری دژنراتیو پلی کندریت عود‌کننده است. این بیماری، غضروف‌های بدن از جمله گوش را تحت تاثیر قرار می‌دهد! از علائم اصلی پلی کندریت عود‌کننده، می‌توان به درد ناگهانی و کاهش شنوایی اشاره کرد. علت این اختلال هنوز مشخص نیست؛ با این حال به نظر می‌رسد یک وضعیت خود ایمنی باشد.

برای درمان پلی کندریت عود‌کننده، کورتیکواستروئیدها و داروهای مسکن OTC تجویز می‌شوند. اگر پیشرفت آن باعث درگیری سیستم قلب و عروق گردد، داروهای سرکوب‌کننده ایمنی مناسب هستند.

سندرم گوش قرمز؛ علت ناشناخته داغی گوش

سندروم گوش قرمز اختلالی است، که هنوز به طور کامل شناخته نشده، اما با قرمزی، احساس سوزش و داغ شدن گوش‌ها در یک طرف سر، همراه است؛ البته درگیر کردن هر دو گوش دور از انتظار نیست! در هر حال، احساس ناراحتی در گوش‌ها، می‌تواند به صورت نوسانی کم و زیاد شده و در نهایت، پس از چند ساعت برطرف گردد!

تورم و داغی گوش، قرمزی در گونه سمت آسیب دیده و تحریک چشم، از علائم دیگر سندرم گوش قرمز هستند. از مهم‌ترین محرک‌های سندرم گوش قرمز نیز می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • لمس فیزیکی
  • دمای گرم یا سرد
  • جویدن
  • فعالیت بدنی
  • حرکت گردن

درمان قطعی این بیماری مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد تزریق بوتاکس، مصرف پروپرانول، استفاده از بی‌حس‌کننده موضعی، خنک کردن پوست و داروی آمی تریپتیلین، بتوانند مفید باشند!

بیماری اریتروملالژیا (Erythromelalgia)

بیماری اریتروملالژیا یک بیماری نادر در دست‌ها و پاها است، که در موارد نادر می‌تواند گوش‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. قرمزی و گرما در پوست، سوزن سوزن شدن، خارش و درد شدید شبیه به سوزش، از علائم این بیماری به حساب می‌آیند. به نظر می‌رسد ژنتیک، اصلی‌ترین علت ابتلا به این بیماری باشد.

درمان اریتروملالژیا

خنک کردن محل آسیب دیده، می‌تواند علائم را تسکین دهد. همچنین، ممکن است پزشک متخصص، داروهایی مانند گاباپنتین، کلونازپام، آنتی هیستامین‌ها و داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای را برای بیمار تجویز نماید.

چه زمانی باید برای درمان داغی گوش اقدام کرد؟

با اینکه احساس گرما و داغ شدن گوش، نگران‌کننده نیست، اما در صورتی که علائم همراه با آن مانند خارش، سوزش یا احساس درد، به تدریج شدیدتر شوند، لازم است حتما به یک کلینیک معتبر مانند کلینیک گوش تهران مراجعه کنید. تشخیص و درمان به موقع داغی گوش، توسط بهترین پزشک متخصص گوش، حلق و بینی، می‌تواند از عوارض جدی‌تر پیشگیری به عمل آورد.

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

روش درمان فوری سرگیجه در خانه
دانشنامه سرگیجه

درمان سرگیجه در خانه

سوال رایجی که بیشتر مخاطبین عزیز مطرح می نمایند درباره درمان سرگیجه در خانه می باشد. دوستان عزیز با توجه به اینکه سرگیجه در طولانی

درمان خانگی سرگیجه هنگام بلند شدن
دانشنامه سرگیجه

درمان خانگی سرگیجه هنگام بلند شدن

آیا شما هم با مشکل سرگیجه هنگام بلند شدن مواجه هستید؟ در این مقاله آموزشی از کلینیک گوش تهران، بطور کامل به درمان های خانگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *