همه چیز درباره بیماری پلی کندریت

بیماری پلی کندریت چیست؟

پلی کندریت برای اولین بار توسط یک پزشک متخصص داخلی به نام فون ژاکش و در سال ۱۹۲۳ تشخیص داده شد. این بیماری اغلب در تمام اندام‌های غضروفی و ​​بافت‌های ارگانیسم بروز می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد که بیشتر در غضروف‌هایی ظاهر می‌شود که تحت تأثیر آرتروز قرار گرفته باشند.

غضروف‌های بینی و گوش نیز از جمله نقاطی در بدن هستند که ممکن است مکرر تحت تأثیر التهاب‌های ناشی از این بیماری قرار بگیرند. برای کسب اطلاع بیشتر درباره این بیماری، علائم و راه‌های درمان آن می‌توانید به وب سایت رسمی کلینیک گوش تهران مراجعه کنید.

بیماری پلی کندریت چیست؟

پلی کندریت بیماری است که در نتیجه شرایط التهابی مزمن غضروف، بافت نرم می‌شود. در نتیجه باعث تغییر شکل در غضروف خواهد شد. به نحوی که بعد از مدتی غضروف درگیر با این بیماری قادر به انجام عملکرد طبیعی خود نخواهد بود. در صورت عدم درمان به موقع، این بیماری به سرعت دیگر غضروف‌های بدن را در بر گرفته و باعث تخریب آن‌ها می‌شود. به طور کلی این بیماری نوعی بیماری خود ایمنی به شمار می‌آید.

بیماری یا تومور پلی کندریت چیست؟

پلی کندریت عود‌کننده چیست؟

پلی کندریت عود‌کننده یک بیماری نادر است. مهم‌ترین علائم و نشانه‌های آن قرمزی و التهاب غضروف‌ها‌ی موجود در نقاط مختلف بدن هستند. دلیل نامگذاری این بیماری به عنوان عود‌کننده، ظهور علائم آن و رفع ناگهانی آن‌ها است. به این معنی که نشانه‌های این بیماری بعد از نمایان شدن در یک دوره، از بین ‌می‌روند و دوباره عود می‌کنند.

پلی کندریت عود‌کننده در اکثر نقاط بدن از جمله دنده‌ها، بینی، چشم‌ها، مفاصل و مسیر هوایی بروز می‌کند. با این حال بیشتر در گوش‌ها قابل مشاهده است. در واقع گوش‌ها بیشتر از سایر نواحی بدن تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند. علت بروز این بیماری هنوز مشخص نیست اما بسیاری از متخصصان دلیل آن را یک بیماری خود ایمنی می‌دانند. درد، اختلالات شنوایی، مشکلات تعادلی و ورم مهم‌ترین علائم این بیماری به شمار می‌آیند.

بیماری پلی کندریت عود‌کننده

علائم پلی کندریت

پلی کندریت همیشه با یک سری علائم همراه است که در اغلب بیماران مبتلا به آن مشابه هستند. به طور معمول علائم این بیماری اغلب در بیمارانی بروز می‌کنند که مدام به التهاب غضروفی مبتلا می‌شوند. به دلیل فعل و انفعالات التهابی، غضروف‌ها عملکرد اولیه خود را از دست می‌دهند. بنابراین اولین نشانه‌های این بیماری شامل احساس درد در غضروف‌های مختلف بدن است. درد ناشی از التهاب غضروف‌ها بسیار شدید است.

از دیگر علائم بیماری پلی کندریت تغییر شکل غضروف‌ها به دلیل از دست دادن استحکام اولیه در آن‌ها است. زمانی که این بیماری در غضروف‌های موضعی و ناحیه گوش‌ها به وجود بیاید. علائم آن به صورت موازی پری کندریت بروز می‌کنند. التهاب چشم، از دست دادن شنوایی و بروز بیماری‌های دریچه قلب از دیگر علائم این بیماری هستند. درد و اختلال در غضروف‌های حنجره و بافت‌های ارگانیسم از دیگر نشانه‌های این بیماری در افراد است.

علائم پلی کندریت چیست؟

پلی کندریت راجعه چیست؟

پلی کندریت راجعه نوعی بیماری نادر است که در غضروف گوش و به شکل التهاب در آن ظاهر می‌شود. علاوه بر گوش این بیماری در نواحی مختلف مانند چشم نیز بروز می‌کند. این بیماری تا حد زیادی مخرب بوده و سبب اختلال شدید در ساختار، عملکرد و یکپارچگی غضروف خواهد شد. معمولاً افراد بالای ۴۰ سال بیشتر در معرض ابتدا به این بیماری قرار دارند.

پلی کندریت راجعه جزء بیماری‌های خود ایمنی بوده و بیشتر بر روی غضروف اثر می‌گذارد. این بیماری زمانی که در یک نقطه ظاهر شود تمام مفاصل و غضروف آن نقطه را درگیر می‌کند. حال به دلیل تشکیل شدن بخش اعظم گوش از غضروف، این بخش از بدن بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد. مؤثر‌ترین راه تشخیص این بیماری نمونه‌برداری از محل درگیر است.

پلی کندریت راجعه با کاهش شنوایی

پلی کندریت زمانی که در گوش بروز کند حتماً باعث التهاب غضروف گوش می‌شود. در نتیجه تأثیر منفی بر میزان شنوایی افراد می‌گذارد. زیرا التهاب فرایندی است که طی آن سلول‌های ایمنی بدن نسبت به مهاجم و عامل خارجی واکنش نشان می‌دهند.

بنابراین زمانی که التهاب در گوش رخ دهد. با علائمی مانند التهاب، قرمزی و ورم و درد نسبتاً شدید همراه خواهد بود. گوش از یک نوع غضروف انعطاف‌پذیر ارتجاعی و کششی تشکیل شده از این رو حالت و شکل متعارفی به خود می‌گیرد.

از طرفی این غضروف به دلیل عدم توانایی در تأمین خون مورد نیاز جهت بهبودی، ممکن است در اثر این بیماری تغییر شکل داده و مدت زمان بیشتری برای ترمیم و درمان نیاز داشته باشد. لازم به ذکر است که بخش پریکاندروم که یک بافت نرم در مجاورت غضروف می‌باشد، خون مورد نیاز غضروف را تأمین می‌کند. حال اگر در اثر عدم درمان به موقع این بخش نیز دچار آسیب ببیند غضروف منقبض و کاملاً از بین خواهد رفت.

عفونت غضروف گوش خارجی

عفونت موجود در گوش خارجی یکی از دلایل ابتلای افراد به پلی کندریت است. زمانی که این عفونت در گوش ایجاد شود کانال گوش را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین ممکن است لاله گوش را نیز دچار التهاب کند.

لازم به ذکر است که عفونت‌های ایجاد شده در لاله گوش اغلب به وسیله عفونت‌های ثانویه ناشی از بیماری‌های پوستی و یا پیرسینگ عفونی شده بروز می‌کنند. در واقع اغلب این عفونت‌ها به دلیل وجود باکتری‌ها در بدن ایجاد می‌شوند. البته این باکتری‌ها معمولاً به صورت طبیعی بر روی پوست وجود دارند و زمینه عفونی شدن پوست را فراهم می‌کنند.

درمان پلی کندریت

برای درمان پلی کندریت بخصوص نوع عود‌کننده بهتر است از صدمات و آسیب‌های جدی به غضروف گوش جلوگیری کرد. با این وجود دارو‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن و کورتیکواستروئید‌ها بهترین درمان این نوع بیماری بشمار می‌آیند. مصرف این دارو‌ها در کاهش دفعات عود و عوارض این بیماری مؤثر هستند.

نحوه تشخیص پلی کندریت

معاینه توسط یک پزشک متخصص و با تجربه بهترین راه تشخیص بیماری پلی کندریت است. بنابراین در صورتی که بخشی از علائم ذکر شده در افراد ظاهر شوند. باید در اسرع وقت نسبت به ویزیت توسط پزشک اقدام کنند. طی فرایند معاینه پزشک شرح حالی کامل از بیمار دریافت خواهد کرد. سپس شرایط و وضعیت حال بیمار و تمامی علائم او مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در جریان تشخیص بیماری پلی کندریت شرایط و سبک زندگی و عادات تغذیه‌ای بیمار مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این ترتیب پزشک قادر خواهد بود بیماری را در مراحل اولیه و به صورت موقت تشخیص دهد. برای تشخیص نهایی این بیماری باید از روش‌های تخصصی مانند تست‌های آزمایشگاهی استفاده شود.

این آزمایشات شامل آزمایش خون برای تعیین میزان پروتئین واکنش‌پذیر C، تست‌های شنوایی، غلظت of آنتی‌بادی، معاینات ECG و موارد مختلف روماتیسم نشانگر‌ها می‌شوند.

عوارض ابتلا به بیماری پلی کندریت

در متن فوق بار‌ها به التهاب غضروف ناشی از پلی کندریت اشاره شد. التهاب مهم‌ترین عارضه‌ای است که فرد به آن دچار می‌شود. زبرا متعاقب التهاب سایر علائم، بخصوص درد بروز می‌کنند. همچنین این علائم به تمام نقاط بدن سرایت پیدا می‌کنند. از دست رفتن پایداری و استحکام غضروف از دیگر عوارض این بیماری است.

چنین عارضه‌ای باعث می‌شود تا افراد در انجام فعالیت‌های روزمره خود با مشکلات جدی روبه رو شوند. از دیگر عوارض پلی کندریت ساییدگی مفصل است. این بیماران در زمان انجام فعالیت‌های نسبتاً سنگین و ورزش با درد شدید در مفاصل خود مواجه می‌شوند. به نحوی که قادر به ادامه فعالیت خود نخواهند بود.

عوارض پلی کندریت در کودکان

عوارض پلی کندریت در کودکان شامل تأخیر در رشد آنان است. حتی گاهی این عوارض متوجه چشم کودکان نیز می‌شود. بنابراین باعث ایجاد التهاب در چشم آنان می‌شود. بیماری‌های قلبی و تنفسی از دیگر عوارض این بیماری هستند که در کودکان بروز می‌کنند. کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف‌تر نسبت به افراد بزرگسال، عوارض مربوط به این بیماری در آنان بیشتر و شدبد‌تر خواهند بود.

جمع‌بندی

پلی کندریت یک بیماری با عوارض نسبتاً شدید است که در صورت اقدام مؤثر برای درمان آن باعث کاهش کیفیت زندگی افراد می‌شود. هر چند درمانی قطعی برای این بیماری وجود ندارد. با این حال می‌توان با رعایت برخی نکات مراقبتی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

شما می‌توانید برای انجام معاینات پیشرفته و دقیق به کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر که مجرب‌ترین متخصصین شنوایی شناسی و گوش و حلق و بینی در آن مشغول به فعالیت هستند، مراجعه کنید.

منبع: