قطره پراکسید هیدروژن (Hydrogen peroxide) برای درمان جرم گوش

آخرین بروزرسانی: سپتامبر 15, 2024
قطره پراکسید هیدروژن برای درمان جرم گوش

جرم گوش یا سرومن، یکی از ابزارهای طبیعی بدن برای مقابله با تجمع عوامل آسیب‌زا در گوش‌ها است! با این حال، تجمع بیش از حد سرومن در گوش، می‌تواند عامل ایجاد عفونت گوش، گوش درد و مشکلات شنوایی باشد. ریختن قطره پراکسید هیدروژن (Hydrogen peroxide) در گوش، بهترین تکنیکی است که می‌توان در گام اول، برای درمان وکس گوش نهفته به کار برد. به طور کلی، قطره گوش که حاوی پراکسید هیدروژن است، می‌تواند جرم گوش اضافی را نرم کرده و در خود حل کند؛ در نتیجه، خارج کردن آن از گوش راحت‌تر می‌شود؛ حتی گاهی قبل از انجام سایر درمان‌ها نیز باید از این قطره، برای نرم کردن وکس موجود در گوش کمک گرفت!

قطره پراکسید هیدروژن چیست؟

داروی پراکسید هیدروژن، یک محلول سرومنولیتیک است، که می‌توانید آن را بدون نسخه پزشک از داروخانه دریافت کنید. در این محلول، به مقدار ۳ درصد پراکسید هیدروژن وجود دارد، که اگر به داخل گوش نفوذ کند، می‌تواند با آزاد کردن اکسیژن، فرایند نرم شدن جرم گوش را راحت‌تر کند!Removing earwax with hydrogen peroxide

البته طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت، مشخص شد که گاهی برای حل کردن موم اضافی گوش، به قطره پراکسید هیدروژن نیازی نیست؛ بلکه تنها با آب مقطر می‌توان این کار را انجام داد! در هر حال، همواره باید یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی، بهترین روش را انتخاب نماید.

نحوه استفاده از قطره گوش

نهفتگی جرم گوش، یکی از مشکلاتی است که باعث ایجاد عفونت، کاهش شنوایی، احساس سرگیجه، عدم تعادل، زنگ زدن و احساس پری در گوش می‌شود. در چنین شرایطی، بیمار باید با کمک یکی از دوستان یا اعضای خانواده، از قطره پراکسید هیدروژن طبق مراحل زیر کمک بگیرد، تا جرم اضافی خارج شود:

• ابتدا باید شخص به پهلو دراز بکشد؛ به گونه‌ای که گوش آسیب دیده رو به بالا قرار گیرد.
  • پس از آن باید مطابق با دستورالعمل درج شده روی جعبه دارو، تعداد قطره‌های مجاز در داخل گوش او چکانده شوند.
  • لازم است فرد بدون حرکت بماند، تا محلول در کانال گوش نفوذ کرده، و به همه نقاط آن برسد؛ در این لحظه، صدای وزوز گوش یا ایجاد حباب معمولی، کاملا طبیعی است.
  • حدود ۵ دقیقه باید در همین وضعیت باقی بمانید؛ پس از آن بنشینید و سر خود را کج کنید، تا مایع به همراه وکس اضافی گوش، به بیرون نشت کند. از یک دستمال تمیز برای پاک کردن مایعات خروجی گوش کمک بگیرید.
  • چنانچه در گوش دوم نیز احساس پری یا گرفتگی دارید، می‌توانید این روش را تکرار کنید.

نحوه استفاده از قطره گوش

تعداد دفعاتی که باید قطره پراکسید هیدروژن را در گوش بریزید، به برند سازنده و میزان گرفتگی گوش بستگی دارد. در اغلب موارد، این نوع اطلاعات بر روی جعبه درج شده‌اند؛ در غیر این صورت، می‌توانید اطلاعات لازم را از پزشک داروساز سوال کنید.

آیا استفاده از قطره آنتی بیوتیک همزمان با پراکسید هیدروژن مجاز است؟

لازم است بدانید که پراکسید می‌تواند ترکیبات موجود در آنتی بیوتیک‌ها را تحت تاثیر قرار داده، و اثر آنتی بیوتیک را خنثی کند! به همین دلیل، مصرف همزمان این دو دارو توصیه نمی‌شود. برای آنکه بتوانید از خواص دارویی قطره پراکسید هیدروژن و قطره آنتی بیوتیک بهره ببرید، می‌توانید طبق جدول زیر عمل کنید:

زمان نوع قطره
صبح پراکسید هیدروژن

30 دقیقه صبر کرده و سپس از قطره آنتی بیوتیک استفاده کنید.

ظهر فقط از قطره آنتی بیوتیک استفاده کنید
شب پراکسید هیدروژن

مضرات استفاده از قطره گوش پراکسید هیدروژن

با اینکه قطره گوش حاوی پراکسید هیدروژن، یک داروی بدون نسخه به حساب می‌آید، اما افرادی که دچار پارگی پرده گوش هستند، و یا عفونت گوش مزمن دارند، نباید بدون مجوز پزشکان را مصرف نمایند.Hydrogen Peroxide for Ear Infections / Wax – The Royal Victorian Eye and Ear Hospital زیرا گاهی یک محلول سرومنولیتیک یا همان قطره گوش، خود می‌تواند باعث عوارض زیر گردد:

• عفونت کانال گوش
  • تحریک کانال گوش ایجاد درد یا خارش
  • درماتیت تماسی

آیا استفاده از قطره‌های پراکسید هیدروژن کافی است؟

در مواردی که گرفتگی یا عفونت گوش چندان حاد نباشد، می‌توان از این قطره‌های بدون نسخه (OTC) استفاده کرد. اما بیمارانی که با وجود مصرف قطره گوش، موفق به درمان بیماری گوش خود نشده‌اند، باید حتما به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنند؛ چون ممکن است به یکی از تکنیک‌های درمانی زیر نیاز داشته باشند:

• شست و شوی گوش
  • ساکشن
  • خارج کردن جرم از گوش به صورت دستی
  • استفاده از قطره گوش روغنی یا آبکی

گوش عضو حساسی است؛ بنابراین به هیچ عنوان از اشیای خارجی، برای خارج کردن موم اضافی استفاده نکنید؛ چون ممکن است جرم، بیشتر از قبل، به سمت داخل گوش فشار داده شود. ضمن اینکه استفاده از این نوع درمان‌های خانگی برای گوش درد، توصیه نمی‌شود. بهتر است قبل از استفاده از هر نوع دارویی، ترجیحا توسط یک پزشک متخصص معاینه شوید.

بنابراین درنظر داشته باشید با وجود اینکه استفاده از قطره پراکسید هیدروژن برای درمان جرم گوش یک روش رایج برای حل مشکل تجمع جرم گوش است! اما در مواردی که جرم گوش بسیار فشرده یا مقاوم باشد، این روش ممکن است کافی نباشد و نیاز به روش‌های تخصصی‌تری مانند ساکشن گوش باشد. این تکنیک به وسیله تجهیزات پیشرفته، جرم‌های مقاوم را به‌طور موثر از گوش خارج می‌کند و از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری می‌کند.

مراجعه به کلینیک گوش برای درمان جرم نهفته در گوش

قطره پراکسید هیدروژن برای درمان کیپ شدن گوش ناشی از جرم اضافی، مفید است؛ اما برای اینکه بتوانید از عوارض مصرف خودسرانه این قطره پیشگیری کنید، می‌توانید به کلینیک گوش تهران مراجعه کرده، و توسط متخصصان این مرکز تخصصی معاینه شوید. در صورت نیاز، پزشک متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند این دارو را برای شما تجویز کند و نحوه مصرف و میزان دوز آن را برای شما توضیح دهد! ضمن اینکه اگر به درمان‌های تخصصی‌تر مانند شستشوی گوش نیاز داشته باشید، می‌توانید آن را بدون نگرانی در کلینیک گوش تهران انجام دهید.

سوالات پرتکرار درباره قطره پراکسید

1. چقدر زمان لازم است تا قطره گوش اثر کند؟ از زمان چکاندن قطره در گوش، حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان لازم است، تا پراکسید هیدروژن بتواند جرم اضافی را نرم کند.
  2. آیا استفاده از قطره پراکسید هیدروژن خطرناک است؟ در صورتی که بیمار شرایط خاص مانند پارگی پرده گوش یا عفونت مزمن گوش نداشته باشد، استفاده از قطره پراکسید هیدروژن تقریبا بی‌خطر خواهد بود. با این حال، همواره تایید یک پزشک متخصص به ایمنی بیشتر کمک می‌کند.

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

ارتباط گوش درد و تومور مغزی چیست؟
دانشنامه درد و عفونت گوش

ارتباط گوش درد و تومور مغزی

ممکن است هنگام درد گوش به این فکر کنید که این درد ناشی از بیماری یا شرایط خاص پزشکی باشد. گرچه تمامی گوش دردها به