ساکشن گوش | مزایا، عوارض، روند انجام و هزینه آن در 1402

ساکشن گوش | مزایا، عوارض، روند انجام و هزینه آن در 1402

بد نیست بدانید که دو روش رایج برای حذف جرم گوش، به نام ساکشن گوش و شستشوی گوش وجود دارد. ساکشن گوش روشی ملایم و در عین حال موثر برای از بین بردن موم انباشته شده در کانال گوش با استفاده از دستگاه ساکشن و میکروسکوپ مخصوص است، اما شستشوی گوش شامل بیرون کشیدن موم سخت شده از عمق گوش با استفاده از فشار آب گرم است.

هنگام تصمیم گیری برای استفاده از این دو روش، عواملی مانند مقدار و قوام جرم گوش، شرایط پزشکی و ترجیحات شخصی باید در نظر گرفته شود. از این رو مراجعه به پزشک گوش برای تعیین مناسب‌ترین روش حذف موم یا جرم بهترین راه است.

ساکشن گوش چیست؟

جرم گوش یا سرومن، ماده‌ای طبیعی است که توسط گوش برای محافظت و روان کردن مجرای آن تولید می‌شود. این ماده در حالی که برای حفظ سلامت گوش مهم است، گاهی اوقات می‌تواند به دلیل تولید بیش از حد مشکلاتی مانند کاهش شنوایی یا ناراحتی ایجاد کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، حذف جرم گوش ضروری خواهد بود. ساکشن گوش به حذف جرم اضافی گوش کمک می‌کند. این روش نوین‌ترین روش موجود برای پاکسازی جرم گوش است که به نسبت روش‌‌های قدیمی‌تر خطرات و عوارض کمتری دارد و البته بیمار نیز تجربه بهتری بعد از انجام آن خواهد داشت.

مزایای ساکشن گوش

مزایای ساکشن گوش چیست؟

  • حذف جرم گوش با ساکشن یک روش ایمن، موثر و بدون درد برای از بین بردن جرم گوش اضافی است. این روش شامل مکش موم به خارج از کانال با استفاده از ابزارهای طراحی شده ویژه با دید مستقیم توسط میکروسکوپ یا لوپ‌های بزرگ‌نمایی است. برای انجام این روش از یک دستگاه مکش کوچک و کم فشار استفاده می‌شود.
  • ساکشن گوش روشی سریع است که در مدت زمان نسبتاً کوتاهی گوش‌ها را تمیز می‌کند، به طوی که یک جلسه برای انجام این روش کافی است. البته طول دقیق عمل به عوامل مختلفی مانند میزان جرم گوش بستگی دارد. اما به طور معمول، این روش بین 15 دقیقه تا 30 دقیقه طول می‌کشد.
  • بر خلاف شستشوی گوش، که شامل ورود آب به داخل کانال گوش است، ساکشن گوش فرآیندی کمتر تهاجمی است. با ساکشن گوش، هیچ خطری برای ورود آب یا مواد دیگر به کانال گوش وجود ندارد. همچنین به جلوگیری از هرگونه تحریک یا عفونت احتمالی ناشی از آب حبس شده یا سایر مواد کمک می‌کند.

خطرات و عوارض ساکشن گوش

  • هنگامی که ساکشن گوش توسط یک متخصص انجام می‌شود، یکی از ایمن‌ترین راه‌ها برای حذف موم از گوش شما است. این فرآیند به طور کلی بدون درد است، اما می‌تواند پر سر و صدا و گاهی اوقات کمی ناراحت کننده باشد. اگر در طول انجام این روش احساس ناراحتی یا درد کردید، حتماً به متخصص گوش اطلاع دهید.
  • بسته به میزان موم در گوش، ممکن است متوجه شوید که پس از برداشتن موم، صدا کمی متفاوت است. همچنین ممکن است متوجه مقدار کمی زنگ یا وزوز در گوش خود شوید، اما این نشانه‌ها باید پس از چند روز برطرف شود.

متخصص گوش شما تمام عوارض جانبی احتمالی این روش را در طول قرار ملاقات شرح خواهد داد.

ايا ساكشن گوش درد دارد؟

به طور کلی، ساکشن گوش دردناک نیست و بیشتر افراد از آن راضی هستند. اما بعضی از افراد ممکن است در حین یا بعد از ساکشن گوش احساس ناراحتی، حساسیت، سوزش، خارش یا خونریزی کنند. این عوارض معمولاً موقتی هستند و با مراقبت مناسب از گوش، بهبود می‌یابند.

اگر شما قصد دارید ساکشن گوش انجام دهید، بهتر است قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید و از او در مورد روند، مزایا، معایب و مراقبت‌های بعد از ساکشن گوش بپرسید. همچنین اگر بعد از ساکشن گوش علائمی مانند درد شدید گوش، تب، ترشح گوش، کاهش شنوایی یا سرگیجه داشتید، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

هزینه ساکشن گوش 1402

با توجه به وجود عفونت در گوش، میزان جرم گوش یا پاره بودن پرده گوش، هزینه ساکشن گوش میتواند از 100.000 تومان تا 200.000 تومان برای هر گوش در سال 1402 باشد. گاهی ممکن است پزشک متخصص روش‌های دیگری را برای پاکسازی پیشنهاد کند یا تعداد جلسات انجام این روش را برای دستیابی به نتایج بهتر بیشتر کند؛ در این صورت هزینه این روش متفاوت خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تماس کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مراقبت بعد از ساکشن گوش

تجمع جرم گوش یک مشکل رایج است که می‌تواند باعث کاهش شنوایی، گوش درد، زنگ زدن و سایر علائم شود. حذف جرم گوش با ساکشن گوش یک روش ایمن و موثر برای پاکسازی جرم اضافی گوش است. در طول این روش، یک دستگاه مکنده کوچک به آرامی وارد کانال گوش می‌شود تا انسداد موم را از بین ببرد.

مراقبت بعد از ساکشن گوش

در حالی که ساکشن گوش سریع و کم تهاجم است، پیروی از دستورالعمل‌های مراقبتی پس از این روش به بهبودی و جلوگیری از عوارض احتمالی کمک می‌کند. مجرای گوش پس از برداشتن موم می‌تواند حساس باشد، بنابراین باید اقدامات خاصی را برای حفظ سلامت و تمیز نگه داشتن گوش انجام داد.

مراقبت‌های بعد از ساکشن گوش باعث تسریع بهبودی، جلوگیری از عفونت و ابتلا به گوش شناگر، کاهش درد و ناراحتی و بازگرداندن شنوایی به حالت عادی می‌شود. این مراقبت‌ها عبارتند از:

  • به مدت 24 تا 48 ساعت پس از انجام ساکشن گوش از وارد شدن آب به گوش خودداری کنید. هنگام دوش گرفتن یا شستن موها از ابزارهای حفاظتی استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت و کمک به بهبودی، از قطره گوش تجویزی طبق دستور پزشک خود استفاده کنید. سر را به طرفین خم کنید و قطره‌ها را در مجرای گوش بریزید.
  • وسایلی مانند گوش پاک کن، سنجاق یا دستمال را وارد مجرای گوش نکنید، زیرا ممکن است روند بهبودی را مختل کند.
  • اگر این روش برای رفع انسداد یا فشار از شیپور استاش انجام شده است، تا 48 ساعت پس از ساکشن گوش از پرواز خودداری کنید، چراکه تغییرات فشار هوا می‌تواند باعث درد شود.
  • به مدت 1 تا 2 روز پس از ساکشن گوش از فعالیت بدنی شدید، ورزش و شنا خودداری کنید، چراکه به جلوگیری از بروز عوارض کمک می‌کند.
  • اگر بعد از ساکشن گوش احساس ناراحتی، گوش درد یا سردرد کردید از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  • به مدت چند روز تا زمانی که گوش‌ها به طور کامل بهبود پیدا کنند از استفاده از هدفون خودداری کنید، زیرا از تحریک گوش جلوگیری می‌کند.

به پزشک خود مراجعه کنید اگر:

  • پس از ساکشن گوش، درد شدید، خونریزی یا خروج چرک از کانال گوش را تجربه کردید، چراکه می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد.
  • دچار تب، حالت تهوع، تورم یا بدتر شدن علائم شدید که نشان دهنده عارضه است.
  • از دست دادن شنوایی، زنگ زدن، سرگیجه یا سایر علائم جدید بیش از 48 ساعت پس از عمل ظاهر شده‌اند یا ادامه‌دار شده‌اند.
  • علائم در چند روز اول پس از ساکشن گوش بدتر شده یا بهبود نمی‌یابد.
  • تصور می‌کنید که تمام جرم گوش خارج نشده است.
  • سابقه آسیب گوش، جراحی یا سایر عوامل خطر دارید که پزشکتان باید از آن مطلع باشد.

مهم است که در صورت بروز هر یک از موارد فوق فوراً با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است برای بهبودی به ارزیابی و درمان بیشتری نیاز باشد.

آیا شست و شوی گوش با ساکشن فرق می‌کند؟

بله؛ این دو روش تفاوت‌های بنیادین با یکدیگر دارند به طوری که ساکشن گوش روشی ایمن و ملایم برای از بین بردن موم از گوش است و در آن از قدرت مکش کم استفاده می‌شود. اما در شستشوی گوش به روش قدیمی از فشار آب برای رفع انسداد کانال گوش استفاده می‌شود.

ساکشن گوش بهتره یا شستشو

طبیعی است که حذف موم گوش با روش ساکشن پیشرفته‌تر است و مزایای زیادی نسبت به شستشوی گوش با آب دارد. اما یکی از مزایای قابل توجه حذف موم گوش با ساکشن گوش این است که دستگاه استفاده شده در این روش دارای یک دوربین متصل است که به متخصص گوش دید واضحی از قسمت‌های داخلی گوش و میزان موم می‌دهد.

ساکشن گوش بهتره یا شستشو

در طی یک معاینه اتوسکوپی ویدیویی پیشرفته، دوربین تصویری با وضوح بالا (HD) از کانال گوش را روی یک صفحه نمایش بزرگ پخش می‌کند که به متخصص گوش اجازه می‌دهد تا گوش خارجی و میانی شما را به درستی بررسی کند تا اطمینان حاصل شود که تمام موم گوش به طور موثر برداشته شده است. علاوه بر این با این روش  هرگونه التهاب یا علائم بیماری نیز قابل تشخیص است. ساکشن گوش فرصتی مناسب برای انجام اقدامات فوری جهت جلوگیری از شرایط جدی‌تر، مانند عفونت یا پاره شدن پرده است.

روند انجام ساکشن گوش

در انجام ساکشن گوش متخصص گوش آموزش دیده ابتدا لیستی از سوالات پزشکی را با شما بررسی می‌کند. پزشک قبل از اینکه برای این انجام این روش اقدام کند، خطرات احتمالی انجام آن را تشریح خواهد کرد.

سپس با استفاده از اتوسکوپ، که یک ابزار بزرگ‌نمایی با یک نور روی آن است، به گوش‌های شما نگاه می‌کند. این وسیله به پزشک این امکان را می‌دهد که مطمئن شود موم موجود در گوش شما به اندازه کافی نرم است که با استفاده از ساکشن پاک شود.

اگر موم نرم باشد، پزشک به آرامی لوله ساکشن را وارد گوش شما می‌کند تا موم را خارج کند. اما اگر برداشتن موم خیلی سخت باشد، به شما توصیه می کند قبل از رزرو نوبت دوم برای حذف موم، از قطره‌های نرم کننده موم مانند روغن زیتون یا بی کربنات سدیم استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از قطره‌های نرم کننده موم با پزشک صحبت کنید.

ساکشن گوش برای کودکان

اگر کودک شما مقدار زیادی جرم گوش دارد که باعث انسداد و سایر مشکلات شنوایی او شده است، باید با یک متخصص گوش حرفه ای تماس بگیرید. شما نباید سعی کنید از یک گوش پاک کن یا سایر ابزارهای مشابه برای بیرون آوردن جرم گوش استفاده کنید، زیرا ممکن است موم را بیشتر به داخل پرده گوش فشار دهید. متخصصان از تکنیک‌هایی مانند قطره‌های گوش حل کننده موم و ساکشن گوش آندوسکوپی برای حذف ایمن موم گوش از گوش کودک استفاده می‌کنند.

میکروساکشن آندوسکوپی از مکش ملایم برای بیرون کشیدن جرم گوش استفاده می‌کند. استفاده از آندوسکوپ به این معنی است که موم را دقیقاً هدف قرار می دهیم، بدون اینکه باعث تحریک یا ایجاد درد در کانال یا پرده گوش شود.

این روش به دلیل ملایم بودن مکش، کمترین ناراحتی را ایجاد کرده و آن را به گزینه‌ای عالی برای حذف موم گوش برای کودکان تبدیل می‌کند. میکرو ساکشن را می‌توان در عرض 30 دقیقه انجام داد که برای کودکانی که ممکن است از نشستن طولانی مدت اذیت شوند مناسب است.

در هرصورت با توجه به موارد گفته شده، اگر فکر میکنید که به ساکشن گوش نیازمند هستید، میتونین به کلینیک گوش تهران مراجعه کنید. قبل از مراجعه حضوری حتما به صورت تلفنی از شماره های 02188202934- 02188870912 وقت بگیرید تا زمانی از شما اتلاف نشه؛ یا همچنین میتونین به پیج اینستاگرام کلینیک گوش تهران به آدرس tehranearclinic مراجعه کنید و از طریق اینستاگرام با ما ارتباط بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۳ از ۵
از مجموع ۶ رای

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

لیست 4 جراح زیبایی گوش در تهران

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی، یکی از اقدامات زیبایی است که گوش‌ها را از نظر اندازه، تقارن و فاصله از سر، اصلاح می‌کند! این جراحی

دکتر متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

هنگامی که به بیماری‌های سر و گردن مبتلا می‌شوید، اولین پزشک متخصصی که می‌تواند در تشخیص و درمان بیماری به شما کمک کند، دکتر متخصص

10 دیدگاه دربارهٔ «ساکشن گوش | مزایا، عوارض، روند انجام و هزینه آن در 1402»

  1. برای ساکشن یا شستشو حتماً باید پیش متخصص رفت نمیشه دکتر عمومی انجام بده ؟؟
    ساکشن یا شستشو کدومش کمتر درد داره؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. توصیه می شود پزشک گوش و حلق و بینی اینکار را انجام دهد. بسته به شکل و قوام جرم گوش، پزشک ساکشن یا شستشو را انتخاب خواهد کرد.

  2. لیلا فراهانی

    سلام بنده دو روز پیش ساکشن انجام دادم..شب اول خیلی سر درد داشتم به معنای واقعی کلمه…بعد گوشم به تمام صوتها حساس شده بود و صداهارو دو تایی میشنیدم…امروز که روز سوم است علائم قبلی خوب شدن اما صدایی مثل زنگ تو گوشمه…آیا روند بهبودی داره؟

    1. کلینیک گوش تهران

      با توجه به وجود عفونت در گوش، میزان جرم گوش یا پاره بودن پرده گوش، هزینه ساکشن گوش میتواند از 100.000 تومان تا 200.000 تومان برای هر گوش در سال 1402 باشد

  3. سلام پزشکی که امروز رفتم عفونت رو که کشید بیرون چون بزرگ بود گفت خونریزی داری یکم ولی از ساعت ده صبح تا الآن که دارم می‌نویسم هنوز خون ریزی داره کم هر از گاهی خون میاد چیکار کنم ؟

  4. ناشناس

    سلام من ساکشن گوش انجام دادم بسیار دردناک بود و به شدت درد داره بعد از یکماه از شتشو و چند بار دکتر رفتم و بهتر نمیشه نمی‌دونم چیکار کنم

    1. کلینیک گوش تهران

      مراجعه کنید گوشتان معاینه شود. ممکن است آسیبی به کانال گوش رسیده باشد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *