رژیم غذایی مناسب برای درمان وزوز گوش چیست؟

رژیم غذایی مناسب برای درمان وزوز گوش

یکی از علائم کاهش شنوایی، وزوز گوش (tinnitus) است. این بیماری می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. داشتن رژیم غذایی مناسب یکی از راه‌های تسکین علائم وزوز گوش است. یکی از عوامل ایجاد این مشکل تغذیه نامناسب است. بنابراین برخورداری از رژیم غذایی مناسب در کنار درمان دارویی، می‌تواند تا حد زیادی به کنترل این بیماری کمک کند.

در ادامه این مقاله سعی شده است تا رژیم غذایی مناسبی را برای کاهش علائم وزوز گوش به بیماران معرفی کند. با ما همراه باشید تا از شرایط این رژیم غذایی مطلع شوید.

وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش یکی از بیمار‌های شایع در بین بیماران است. یکی از علل اصلی بروز این بیماری، کاهش شنوایی(hearing loss) است. این بیماری صدای ذهنی است که در فضای اطراف وجود ندارد. در این بیماری صدایی شنیده می‌شود که برای بیمار بسیار آزار دهنده است.

صدایی که در گوش بیماران شنیده می‌شود ممکن است متفاوت باشد. صداهایی مانند کلیک، وزوز یا زنگ معمولا شنیده می‌شود. بیمار ممکن است تصور  کند صدا در یک گوش یا هر دو شنیده می‌شود. حتی ممکن است که ثابت، متناوب یا ضربان دار حس شود.

در شرایطی که وزوز گوش بیش از 6 ماه ادامه داشته باشد؛ به عنوان وزوز مزمن گوش شناخته می‌شود. این مرحله از بیماری معمولا در افراد بالای 55 سال دیده می‌شود. وزوز گوش به ندرت می‌تواند یکی از علائم ناشنوایی باشد.

وزوز گوش چیست؟

چه عواملی باعث بروز وزوز گوش می‌شود؟

وزوز گوش می‌تواند به علت حضور در مکانی با صدا و صوت بسیار بلند ایجاد شود. به عنوان مثال کنسرت طولانی مدت می‌تواند به گوش آسیب برساند.  همچنین می‌تواند به عنوان یکی از عوارض مصرف دارو ظاهر شود. در این حالت مصرف دوز بالای آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، می‌تواند این بیماری را ایجاد کند.

آیا وزوز گوش درمان دارد؟

در حال حاضر درمانی برای قطع این صدای ذهنی وجود ندارد. در بهترین حالت شما می‌توانید این بیماری را کنترل کنید.

مقاله مفید :  اختلال شنوایی یا کم شنوایی چیست؟

آیا تغذیه به کنترل وزوز گوش کمک می کند؟

تغذیه یکی از عواملی است که می‌تواند باعث افزایش یا کاهش شدت بیماری وزوز گوش شود. در صورت ابتلا به این مشکل باید از مصرف برخی از مواد غذایی خودداری کرد. مصرف غذاهایی که در ادامه بیان می‌شود برای افرادی که مبتلا به تیتینوس هستند مناسب نیست و باید از مصرف آن خود داری شود.

• غذای شور
  • شکر فراوری شده
  • تقویت کننده‌های طعم مانند MSG
  • غذاهای چرب
  • روغن‌های گیاهی
  • سولفیت‌ها
  • اشباع چربی‌ها
  • کربوهیدرات‌های تصفیه شده
  • چربی‌های ترانس
  • کافئین
  • الکل

همچنین مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند به کنترل تیتینوس کمک کند. این مواد عبارتند از:

مرغ کبابی

کباب کردن مرغ یکی از موادی که مصرف آن به شدت توصیه می‌شود. پخت مرغ کبابی، نیازی به مصرف نمک زیاد ندارد. مرغ کبابی سرشار از ویتامین B12 است. ویتامین B12 در کاهش علائم وزوز گوش بسیار موثر است.

بهتر از قبل از پخت پوست مرغ را جدا کنید. زیرا پوست مقدار زیادی چربی را در خود جای داده است. بهتر است بعد از مطمئن شدن از پخت کامل مرغ، آن را مصرف کنید.

موز یخ زده

یکی از میان وعده‌های‌های مفید، استفاده از موز یخ زده است. این میان وعده علاوه بر طعم شیرین، خنکی را به شما منتقل می‌کند. موز سرشار از پتاسیم است. پتاسیم در بدن وظیفه مهمی را در انجام فعالیت‌های حیاتی بدن بر عهده دارد. مصرف پتاسیم می‌تواند علائم ناشی از وزوز گوش را کاهش دهد.

موز یخ زده مناسب برای وزوز گوش

آناناس

آناناس به علت وجود مواد ضد التهاب، میوه مناسبی برای کاهش علائم وزوز گوش است. بهتر است از این میوه به صورت سرد و خام استفاده شود.

آناناس برای وزوز گوش

هندوانه

یکی از میوه‌های مفید، هندوانه است. هندوانه به علت دارا بودن آنتی اکسیدان، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. به همین علت می‌تواند یکی از موادی باشد که به وزوز گوش کمک می‌کند. هندوانه علاوه بر اکسیدان دارای مواد مغذی همچون؛ ویتامین سی، اسید پانتوتنیک، مس، بیوتین، ویتامین A، ویتامین B6 و ویتامین B1 است. این میان وعده مغذی به علت کالری کم و عدم وجود چربی برای کنترل علائم بیماری بسیار موثر است.

مقاله مفید :  جدیدترین روش درمان کم شنوایی 2024

هندوانه برای وزوز گوش

چای سرد زنجبیل ادویه

ترکیب چای سبز به همراه زنجبیل می‌تواند به کاهش فشار گوش کمک کند. این کار می‌تواند علائم وزوز گوش را تا حد زیادی کاهش دهد.  ترکیبات چای سرد با زنجبیل و ادویجاتی همچون پونه کوهی، Cilantro، رزماری و دارچین می‌تواند بسیار موثر باشد.

کیوی

افزایش فشار یکی از عوامل بروز وزوز گوش است. مصرف کیوی می‌تواند باعث افت فشار خون شود. کیوی سرشار از ویتامین C، منیزیم ، کلسیم و پتاسیم است. مصرف این  میوه می‌تواند تا حد زیادی به کاهش علائم وزوز گوش کمک کند.

کیوی برای وزوز گوش

آووکادو

آووکادو دارای مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. علی رغم این موارد سرشار از چربی مفید و کاروتنوئیدها است. مصرف آووکادو باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. آووکادو علاوه بر اینکه برای بیماران قلبی مناسب است . برای کاهش علائم و کنترل بیماری وزوزگوش نیز استفاده می‌شود.

ویتامینB12

مصرف ویتامین B12 می‌تواند به کنترل علائم وزوز گوش کمک کند. ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا، مرغ، گوشت گاو و تخم مرغ سرشار از ویتامین B12 هستند.

بروملین

بروملین یک ماده ضد التهاب است که در اناناس دیده می‌شود.  یکی از عوارض وزوز گوش بر روی بدن، التهاب است. مصرف بروملین علاوه بر کنترل علائم وزوز گوش، از آسیب‌های ناشی از وزوز گوش نیز جلوگیری می‌کند.

پتاسیم

پتاسیم یکی از موادی که در تنطیم مایعات بدن موثر است. زردآلو، سیب زمینی شیرین، گلابی، پاپایا، موز، ماست، اسفناج، انبه و سیب سرشار از پتاسیم هستند. مصرف پتاسیم می‌تواند تا حد زیادی علائم وزوز گوش را کاهش دهند.

روی

کمبود روی یکی از عوامل ایجاد کننده وزوز گوش است. به همین علت مصرف مواد مغذی همچون آجیل، شکلات تلخ، ماست، مرغ، گوشت گاو، اسفناج، گوسفند و صدف می‌تواند به کاهش علائم وزوز گوش کمک کند.

پتاسیم برای وزوز گوش

آهن

لوبیا، اسفناج، کاهو رومی، کلم بروکلی، سبزی شلغم، مارچوبه، و بوک چویی سر شار از آهن هستند. مصرف این مواد مغذی می‌تواند تا حد زیادی از علائم وزوز گوش بکاهد. همچنین می‌تواند از بروز کاهش ناگهانی شنوایی و پیر گوشی (presbycusis) تا حد زیادی جلوگیری کنند.

مقاله مفید :  ارتباط استرس و وزوز گوش

در انتها

عدم درمان وزوز گوش می‌تواند تاثیرات جسمی و روانی جدی را برای بیمار به ارمغان آورد. رژیم غذایی تاثیر زیادی در افزایش یا کاهش شدت بیماری دارد. بنابراین اطلاع از مواد غذایی مناسب و یا مواد غذایی مضر بسیار مهم است.

کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با داشتن بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

پزشکان تیم کلینیک گوش تهران با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند. کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

مطلبی که تحت عنوان « رژیم غذایی مناسب برای درمان وزوز گوش چیست؟ » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

9 دیدگاه دربارهٔ «رژیم غذایی مناسب برای درمان وزوز گوش چیست؟»

1. قاسم یزدانیان

سلام من 4ماه میشه گوش سمت چپ خیلی وزوز میکنه پیش دکتر رفتم میگه جرم داره شستشو کردم ولی هیچ تاثیری نداشت

2. سلام و سپاس از توضیحات خوبتان راجع به وزوز گوش یا تاینیتوس ۵۳ سالمه حدود یکساله تو گوشم چپم احساس صدا میکنم صدایی مانند هیس ممتد وقتی کلافه‌ام یا استرس دارم میزان صدا مضاعف میشه دیابت دارم نوع دو کم خونی مادرزادی از نوع تریت هم دارم سال ۹۶ دوتا استنت گذاشتم و به ترتیب ۲۰ و ۳۰ درصد شریان سمت راست کاروتیدم هم انسداد داره برای وزوز گوشم توسط پزشکان متعدد مغز و اعصاب گوش و حلق و بینی جراج سر و گردن معاینه شدم همگی متف‌القول گفتن دچار ضعف عصب گوش شدی درمانی ندارد آیا واقعا تا آخر عمر باید با این معضل بسازم. عذاب آور و درناکه

1. کلینیک گوش تهران

برای جبران کم شنوایی حسی عصبی و کاهش وزوز گوش می توانید از سمعک استفاده کنید.

1. کلینیک گوش تهران

سلام. شما حتمت به کلینیک گوش رجوع کنید باید شرایطتون توسط پژشکای کلینیک حتما بررسی بشه و بعد درمان لازم و موثر برای شما شروع بشه.

3. با سلام، دستتون درد نکنه، مقاله ای جالبی بود.
    به عرض برسانم بنده هم گرفتار این درد هستم، ولی دقت بفرمائید صدای وزوز بنده فقط در گوش سمت چپ بنده می باشد و صدا از ناحیه پرده گوش بنده نمی باشد از اطراف ناحیه گوش بنده می باشد.

4. آرش اسماعیلی

سلام. واقعا مقاله خوبی بود خیلی جزئی در مورد وزوز گوش و تغذیه سالم مربوط به این مشکل توضیح داده شده.