ارتباط استرس و وزوز گوش

ارتباط استرس و وزوز گوش

وزوز گوش اغلب می‌تواند با فشار عصبی و استرس همراه باشد. مطالعات نیز شواهدی برای ارتباط بین وزوز گوش و استرس ارائه کرده‌اند، همچنین نشانه هایی وجود دارد که مشخص می‌کند این علامت می‌تواند در اثر استرس ایجاد شود.

بدون شک یک رابطه آشکار بین وزوز و استرس وجود دارد. در برخی موارد، این استرس است که وزوز گوش را ایجاد می‌کند و در برخی موارد نیز این وزوز گوش است که باعث استرس بیشتر می‌شود. خبر خوب این است که از بین رفتن این عارضه در میان افرادی که عادات و سبک زندگی بهتری را اتخاذ می‌کنند، وجود دارد که کاهش استرس بخشی از آن است.

وزوز گوش ناشی از استرس

متأسفانه، اضطراب و استرس تأثیر قابل توجهی بر کل بدن، به ویژه بر روی سیستم عصبی (یا مغز) دارد. زندگی روزمره استرس‌های زیادی را به ما تحمیل می‌کند. با افزایش سطح استرس، احتمال آسیب بر سیستم شنوایی نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که مشاهده افزایش موارد وزوز ناشی از استرس غیر معمول نیست.

وزوز گوش ناشی از استرس

هنگامی که استرس و اضطراب انباشته و شدیدتر می‌شوند، برخی از علائم وزوز گوش را می‌توان مشاهده کرد، مانند صدای زنگ مداوم در گوش یا سوت، حتی زمانی که هیچ منبع خارجی برای انتشار صدا وجود ندارد.

بیشتر افرادی که از وزوز گوش رنج می‌برند گزارش می‌دهند که وقتی دوره‌هایی از استرس شدید را پشت سر می‌گذارند، صدای آن بلندتر و مخرب‌تر می‌شود. بد نیست بدانید که استرس به ما کمک می‌کند تا با موقعیت‌های پیچیده و دشوار کنار بیاییم، زمانی که واکنش استرس بیش از حد طول بکشد می‌تواند به ما آسیب برساند و هنگامی که بدن قادر به مقابله با پاسخ استرس نباشد، مشکلات سلامتی مانند وزوز گوش می‌تواند رخ دهد.

استرس ناشی از وزوز گوش

در حالی که برخی از افراد مبتلا به وزوز گوش آن را به عنوان صدای پس زمینه ناخوشایند می شنوند، برای برخی دیگر، این صدا واقعاً آزاردهنده و بسیار نگران کننده است. در مورد دوم، وزوز گوش با ناراحتی و ترس همراه می‌شود و چنان ابعادی به خود می گیرد که صدای تحریک کننده به عنوان یک سیگنال هشدار توسط مغز تشخیص داده می‌شود که در نهایت باعث واکنش استرس خواهد شد.

استرس ناشی از وزوز گوش

در این شرایط تشخیص اینکه چگونه می‌توان این عارضه را درمان کرد می‌تواند دشوار می‌شود، زیرا استرس و وزوز گوش به یکدیگر دامن می زنند. در میان افرادی که از وزوز مزمن و مخرب رنج می برند، تقریباً نیمی از آنها مستعد اختلالات خلقی، اضطراب یا افسردگی هستند.

مدیریت استرس برای کاهش شدت وزوز گوش

هیچ روش واحدی برای مبارزه با وزوز گوش وجود ندارد. آنچه ما می دانیم این است که مبارزه با استرس برای کاهش تنش موضوعی مهم است. اگر دچار این عارضه هستید می‌توانید تکنیک‌های آرام سازی، یوگا، بیوفیدبک، رفتار درمانی و درمان شناختی، صدا درمانی در خانه، یا هنر و صنایع دستی را تمرین کنید. اثربخشی هر یک از این روش ها به فرد بستگی دارد، به طوری که هر فرد مشخص می‌کند کدام روش آرامش درونی او را فراهم می‌کند.

آیا استرس و اضطراب وزوز گوش را بدتر می‌کند؟

مطالعات نشان داده است که وزوز گوش به طور بالقوه توسط اضطراب و استرس ایجاد می‌شود، اما این عوامل همچنین می‌توانند وزوز گوش فعلی شما را بدتر کنند. برای برخی افراد، وزوز گوش به عنوان یک فشارسنج استرس عمل می‌کند، که اغلب در زمان‌های سخت بدتر می‌شود. وزوز گوش خفیف ممکن است در مواقع استرس یا اضطراب شدید بدتر شود، زیرا منجر به مشکلاتی مانند مشکل در تمرکز یا آرامش می‌شود. به طوری که وقتی یک فرد مبتلا در یک موقعیت روانی-فیزیکی آرام است، احتمالا وزوز گوش کمتری را تجربه می‌کند.

چرا استرس باعث وزوز گوش می‌شود؟

علل وزوز گوش هنوز به طور کامل شناخته نشده است. پزشکان و محققان از سراسر جهان در حال بررسی این اختلال هستند. با این حال، در مورد وزوز ناشی از استرس، یک عامل شیمیایی احتمالی که باعث ایجاد وزوز گوش در شرایط استرس زا می‌شود شناسایی شده و آن افزایش گلوتامات است.

چرا استرس باعث وزوز گوش می‌شود؟

گلوتامات یک انتقال دهنده عصبی، عنصری از سیستم عصبی است که نورون‌ها را به هم متصل می‌کند. هنگامی که تولید آن بیش از حد افزایش می‌یابد، به عنوان مثال، در استرس عاطفی یا جسمی بالا، نورون‌ها بیش از حد بارگذاری می‌شوند، زیرا سیگنال‌های تحریکی زیادی دریافت می‌کنند. در نتیجه، آسیب در برخی از نواحی مغز، از جمله عصب آکوستیک، رخ می دهد. در این حالت، وزوز ناشی از استرس می‌تواند ایجاد شود.

متأسفانه، زندگی با وزوز گوش آسان نیست، چراکه صدای زنگ مداوم در گوش تمرکز را محدود می‌کند، مکالمه را دشوار می‌کند و اغلب فرد را از خواب آرام باز می‌دارد. این عارضه به ایجاد استرس بیشتر دامن می زند و تولید گلوتامات را افزایش می‌دهد و در نتیجه وزوز گوش نیز حادتر می‌شود؛ یک دور باطل که خارج شدن از آن دشوار است.

نحوه درمان وزوز گوش ناشی از استرس و اضطراب

در بیشتر موارد، وزوز گوش ناشی از استرس به محض اینکه از عوامل استرس زا دوری کنید، خود به خود ناپدید می‌شود، اما در برخی موارد، می‌تواند مزمن شود. به همین دلیل مهم است که یاد بگیرید چگونه با وزوز گوش مقابله کنید یا بهتر است بگوییم چگونه با آن زندگی کنید تا این زنگ در گوش به زندگی روزمره شما آسیب نزند. مشاوران و روانشناسان می‌توانند در تسکین استرس و اضطراب کمک کنند، زیرا بسیاری از اوقات عوامل روانی برای این عارضه وجود دارد که نیازمند مراجعه به مشاوره است.

در حال حاضر، درمان خاصی برای وزوز ناشی از استرس وجود ندارد، اما راهبردهایی وجود دارد که به مقابله با آن کمک می‌کند، مانند تلاش برای کاهش اضطراب و استرس برای کمک به بازگرداندن تولید گلوتامات به سطح طبیعی. بدیهی است که با توجه به اینکه وزوز گوش باعث افزایش استرس و ناراحتی می‌شود، این کار آسانی نیست زیرا مانع از خواب، تمرکز و آرامش شما خواهد شد.

بنابراین قبل از شروع مدیریت عملکردی اضطراب، مراجعه به یک متخصص و معاینه شنوایی را برای رد سایر علل وزوز گوش خود در نظر بگیرید. مراجعه به کلینیک گوش تهران برای بررسی شنوایی می‌تواند اولین قدم برای درمان این عارضه باشد.

برای کمک به کاهش اثرات وزوز گوش و کمک به مدیریت وزوز ناشی از استرس، درمان‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • صدا درمانی و TRT
  • درمان‌های طبیعی برای وزوز ناشی از استرس
  • داروهای طبیعی برای وزوز ناشی از استرس

درمان‌های طبیعی ای وجود دارد که به طور بالقوه می‌تواند به شما کمک کند با وزوز ناشی از استرس بهتر زندگی کنید، از جمله:

  • استفاده از غذاهای غنی از منیزیم: منیزیم قادر به مهار گلوتامات است و ثابت شده که در درمان وزوز گوش بسیار موثر است.
  • فعالیت بدنی، یوگا، مدیتیشن و پیاده روی طولانی: راه حل‌های عالی برای کاهش وزوز گوش ناشی از استرس و بازیابی آرامش از دست رفته هستند.
  • گل باخ: این گیاه نیز مفید است، زیرا به کاهش احساسات منفی و اختلالات مرتبط با آن مانند استرس کمک می‌کند.

آیا وزوز ناشی از استرس از بین می‌رود؟

در بیشتر موارد، وزوز گوش ناشی از استرس و اضطراب زمانی که از یک لحظه استرس زا خارج می شویم، ناپدید می‌شود. در حدود 80 درصد از افراد، پس از گذراندن رویداد استرس زا، با بهبود وزوز گوش مواجه می‌شوند. با این حال، در برخی موارد، این احتمال وجود دارد که وزوز ناشی از استرس مزمن شود. اگر این اتفاق افتاد، مهم است که یاد بگیرید چگونه با تکنیک‌های ذکر شده در بالا با آن مقابله کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *