آیا درمان خانگی عفونت گوش ممکن است؟

آیا درمان خانگی عفونت گوش ممکن است؟

عفونت  گوش معمولا به احساس التهاب در داخل کانال گوش یا گوش میانی اشاره دارد؛ این احساس ممکن است به صورت احساس پری، فشار یا حتی صدای شل شدن داخل گوش تجربه شود! عفونت گوش می‌تواند با شرایط مختلفی مانند اختلال عملکرد شیپور استاش، تجمع موم، آلرژی یا حتی تغییر ارتفاع همراه باشد. به طور کلی درمان خانگی عفونت گوش در صورتی که خفیف بوده و با علائم دیگر همراه نباشد، امکان‌پذیر است و راه‌هایی برای این درمان وجود دارد. در این مقاله به بررسی راه‌های درمان عفونت گوش پرداخته‌ایم.

اگر مشکلاتی از این قبیل را تجربه می‌کنید و درمان‌های خانگی ارائه‌شده باعث کاهش و تسکین علائم نمی‌شوند، بهتر است هرچه سریع‌تر به یک متخصص مراجعه کنید؛ متخصصان کلینیک گوش تهران، از بهترین متخصصان کشور هستند که بهترین درمان‌ها را برای انواع مشکلات گوش و شنوایی ارائه می‌دهند.

4 روش درمان خانگی عفونت گوش

همانطور که اشاره شد درمان خانگی عفونت  گوش، به طور کلی امکان پذیر است و راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد. با این حال در برخی از شرایط باید سریعا به یک متخصص مراجعه کنید. در ادامه راه‌های درمان عفونت  گوش در خانه را شرح داد‌ه‌ایم:

درمان عفونت  گوش در خانه

  1. مانور والسالوا: مانور والسالوا با وارد کردن فشار هوا به داخل شیپور استاش به یکسان شدن فشار در گوش کمک می‌کند. برای انجام مانور، دهان خود را ببندید، سوراخ‌های بینی خود را بسته و به آرامی بازدم کنید. این تمرین می‌تواند به باز شدن شیپور استاش و تسکین فشار یا ناراحتی در گوش کمک کند.
  2. کمپرس گرم: قرار دادن کمپرس گرم روی گوش آسیب‌دیده می‌تواند به افزایش جریان خون در ناحیه، کاهش التهاب و تخلیه مایعات کمک کند. می‌توانید از یک دستمال گرم یا پد گرم کن پیچیده شده در حوله استفاده کنید. مطمئن شوید که کمپرس خیلی داغ نباشد تا از سوختن پوست جلوگیری شود.
  3. نوشیدن آب: هیدراته ماندن بسیار مهم است زیرا به رقیق شدن مخاط کمک می‌کند و باعث تخلیه بهتر مایعات در گوش می‌شود.
  4. ضد احتقان‌های بینی: اگر عفونت گوش به دلیل احتقان بینی یا آلرژی باشد، استفاده از ضد احتقان بینی یا اسپری‌های بینی نمکی ممکن است به رفع گرفتگی در مجرای بینی و شیپور استاش کمک کند. این داروها می توانند به کاهش تورم کمک کنند، که ممکن است علائم عفونت  گوش را کاهش دهد.

با این حال ضروری است که بدانید این درمان‌ها موقتی هستند و بیماری زمینه‌ای پشت عفونت  گوش را درمان نمی‌کنند. به همین دلیل بهتر است مراجعه به پزشک را در نظر بگیرید تا علت اصلی این عارضه را درمان کنید.

علت رخ دادن عفونت  گوش

قبل از درمان هر بیماری، باید اطلاعاتی راجع به دلایل ایجاد آن داشته باشید. ممکن است عفونت  گوش به دلیل یک بیماری‌ زمینه‌ای خطرناک رخ داده باشد که امکان درمان آن در خانه ممکن نبوده و باید توسط متخصص درمان شود. عفونت  گوش بسته به علت زمینه‌ای می‌تواند به اشکال مختلفی ظاهر شود. در ادامه برخی از دلایل بروز این عارضه را شرح داده‌ایم.

علت رخ دادن عفونت  گوش

  • اختلال عملکرد شیپور استاش: شیپور استاش یک گذرگاه کوچک است که گوش میانی را به پشت بینی و گلو متصل می‌کند. هنگامی که این لوله مسدود می‌شود، می‌تواند منجر به احساس فشار، پری یا حتی عفونت در گوش شود.
  • اوتیت مدیا (عفونت گوش میانی): عفونت در گوش میانی می‌تواند باعث تجمع مایع در پشت پرده گوش شود. این مایع انباشته شده می‌تواند احساس حرکت در گوش ایجاد کند که اغلب با درد، کاهش شنوایی و گاهی تخلیه مایع از گوش همراه است.
  • سینوزیت یا آلرژی: شرایطی که بر سینوس‌ها تاثیر می‌گذارند، گاهی اوقات می‌توانند به دلیل احتقان و تغییر فشار در مجرای سینوسی، احساس عفونت در گوش ایجاد کنند که می‌توانند بر عملکرد شیپور استاش هم تاثیر بگذارد.
  • تغییرات ارتفاع: تغییرات سریع ارتفاع، مانند سفر هوایی، غواصی یا رانندگی در کوهستان، گاهی اوقات می‌توانند به دلیل تغییر و اختلاف فشار هوا در داخل و خارج گوش منجر به عفونت در گوش شوند.

علائم عفونت  گوش

علائم عفونت  گوش

  • کاهش شنوایی: یکی از علائم اولیه عفونت گوش، احساس خفه شدن یا کاهش شنوایی در یک یا هر دو گوش است. این می‌تواند به دلیل وجود مایع در گوش میانی رخ دهد که در انتقال امواج صوتی به گوش داخلی اختلال ایجاد می‌کند.
  • فشار یا پری گوش: افراد با عفونت گوش ممکن است احساس فشار یا پری در گوش آسیب دیده را تجربه کنند. این احساس می‌تواند شبیه به احساس ناراحتی در هنگام تغییر ارتفاع یا هنگام پرواز باشد.
  • صدای کلیک و کوبیدن: برخی از افراد ممکن است در هنگام قورت دادن، خمیازه کشیدن یا انجام مانور والسالوا متوجه احساس کوبیدن یا کلیک در گوش خود شوند. این می تواند نتیجه تلاش شیپور استاش برای یکسان کردن فشار در گوش میانی باشد.
  • گوش درد: عفونت گوش گاهی می‌تواند با گوش درد یا ناراحتی همراه باشد. اغلب با تغییر فشار هوا یا هنگام دراز کشیدن تشدید می‌شود.
  • وزوز گوش: افرادی که عفونت گوش دارند ممکن است در نتیجه تغییر فشار یا تجمع مایع در گوش میانی دچار وزوز گوش شوند.
  • مشکلات تعادل: در برخی موارد، عفونت گوش می‌تواند بر تعادل و هماهنگی تاثیر بگذارد. افراد ممکن است احساس سرگیجه و بی‌ثباتی کنند یا در حفظ تعادل خود دچار مشکل شوند، به خصوص زمانی که تجمع مایعات بر ساختارهای گوش داخلی تاثیر می‌گذارد.
  • تخلیه یا ترشح مایعات: در موارد عفونت گوش یا اوتیت میانی، ممکن است تخلیه یا ترشح مایع از گوش قابل توجه باشد. مایع ممکن است از نظر ظاهری شفاف، کدر یا چرک‌مانند باشد.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *