ورم گوش بعد از اتوپلاستی: علت و درمان تورم بعد از جراحی زیبایی گوش

با توجه به این که در طول عمل جراحی اتوپلاستی، لازم است جراح مقداری از غضروف و پوست اضافی را برش زده و بردارد، بنابراین این عمل زیبایی، نسبتا تهاجمی به حساب می‌آید! ورم گوش بعد از اتوپلاستی نیز دقیقا به همین دلیل ایجاد می‌گردد، که تا چند هفته پس از جراحی زیبایی گوش، ماندگار خواهد بود. به طور کلی، در طول عمل اتوپلاستی، دستکاری‌هایی در ناحیه گوش انجام می‌شوند، که در نهایت منجر به احساس درد و التهاب در این ناحیه می‌شوند؛ این التهاب با تورم همراه است، که شدت آن در روزهای اولیه پس از جراحی بیشتر خواهد بود!

در این مقاله، جزئیات بیشتری را درباره نحوه ایجاد ورم گوش در اثر اتوپلاستی و نحوه کاهش آن در دوران نقاهت، توضیح خواهیم داد.

علت ورم گوش بعد از اتوپلاستی چیست؟

هر جراحی در هر ناحیه‌ای از بدن، می‌تواند باعث ایجاد ورم گردد؛ این مساله، در مورد عمل اتوپلاستی نیز صدق می‌کند. به طور کلی، جراح برای قرینه کردن، تغییر اندازه و نزدیک کردن گوش‌ها به سر، باید تغییراتی را در غضروف و پوست گوش ایجاد نماید. برای مثال، برای کوچکتر کردن اندازه گوش، باید مقداری از غضروف گوش و پوست اضافی آن را برش داده و با بخیه آن را به سر نزدیک نمود!

هر چه تغییرات مورد نیاز برای گوش‌ها بیشتر باشد، دستکاری‌هایی که در این ناحیه انجام می‌گیرند، بیشتر خواهد بود؛ به دلیل تغییرات و تخریب‌های بافتی که در ساختار گوش انجام می‌شوند، ورم گوش بعد از عمل اتوپلاستی امری طبیعی است.

نکته‌ای که درباره تورم عمل اتوپلاستی وجود دارد، این است که برخی از بیماران در ساعت‌های اولیه پس از جراحی، هیچ گونه ورمی مشاهده نمی‌کنند. اما ۲ تا ۳ روز بعد از عمل، رفته رفته تورم گوش‌ها افزایش یافته و به حداکثر می‌رسد! پس از آن، در اثر مصرف داروهایی که پزشک جراح تجویز نموده است و همچنین، با کمک هدبند کشی، گوش‌ها روند بهبودی خود را طی کرده و ورم گوش بعد از اتوپلاستی به تدریج برطرف خواهد شد.Effective Strategies for Reducing Ear Swelling Post-Otoplasty

روند بهبودی ورم گوش بعد از عمل اتوپلاستی

عوارض و دوران نقاهت و ریکاوری بعد از عمل زیبایی گوش برای هر فرد، با دیگری متفاوت است؛ با این حال، ورم گوش بعد از اتوپلاستی یکی از عوارض رایج این جراحی زیبایی به حساب می‌آید، که تقریبا همه افراد آن را تجربه می‌کنند. اما باز هم شدت آن در هر فرد متفاوت خواهد بود؛ به طوری که افراد، بسته به شدت تورم بعد از عمل، به ۲ تا ۳ ماه زمان نیاز دارند تا به بهبودی کامل برسند. برنامه درمان و کاهش ورم گوش بعد از عمل اتوپلاستی، به شکل زیر خواهد بود.

یک روز بعد از جراحی اتوپلاستی

احساس درد در ناحیه جراحی، آن هم یک روز پس از عمل، امری کاملا طبیعی است. پزشک جراح، درست بلافاصله بعد از جراحی، از یک هدبند ریکاوری اتوپلاستی برای بیمار استفاده می‌کند، تا از گوش‌ها محافظت نماید؛ این امر در نهایت، به کاهش ورم گوش بعد از اتوپلاستی کمک می‌کند. حتی در بسیاری از موارد، استفاده از آن در روزهای اولیه بعد از جراحی، از تشدید ورم جلوگیری خواهد کرد.

معمولا پزشک جراح، داروهای آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می‌کند و از او می‌خواهد تا سر خود را بالا نگه دارد. رعایت این مراقبت‌ها، دوران نقاهت را کوتاه‌تر کرده و نتایج عمل را رضایت بخش‌تر خواهد کرد!

۲ تا 4 روز بعد از جراحی اتوپلاستی

در بازه زمانی ۲ تا ۴ روز بعد از عمل زیبایی گوش، احساس درد کمتری خواهید داشت؛ البته اگر به طور مرتب از هدبند ریکاوری استفاده کنید، در این زمان، شدت تورم نیز کاهش پیدا می‌کند! معمولا ورم گوش بعد از اتوپلاستی از این بازه زمانی شروع به کاهش کرده (به طور خفیف) و فرم گوش به حالت نهایی خود، نزدیک می‌شود!

یک هفته بعد از جراحی اتوپلاستی

فردی که تحت جراحی اتوپلاستی قرار می‌گیرد، پس از یک هفته، احساس درد و ورم بسیار خفیفی خواهد داشت؛ در نتیجه ‌می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود شامل مدرسه یا محیط کار بازگردد. با این حال، حتی در این زمان نیز بهتر است هدبند ریکاوری را در طول شب ببندد، تا نتایج حاصل از جراحی به بهترین شکل ممکن ثابت گردد. بالا نگه داشتن سر نیز از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل اتوپلاستی به حساب می‌آید.

دو هفته بعد از جراحی

تورم خفیف ناشی از عمل اتوپلاستی، تا دو هفته بعد از جراحی همچنان ماندگار است؛ هر چند مقدار آن نسبت به روزهای اولیه، بسیار کمتر خواهد بود. البته با این شرط که هدبند جراحی خود را در طول خواب شب بر روی گوش‌ها قرار دهید.

دو ماه بعد از جراحی اتوپلاستی

در این زمان ورم گوش بعد از اتوپلاستی به کمترین مقدار ممکن رسیده و از ماه سوم، به طور کامل برطرف می‌شود! دقت کنید که در هر زمان از بازه دو ماهه بعد از عمل زیبایی گوش، لازم است عوارض اضافی را که ظاهر می‌شوند، حتما به پزشک خود گزارش دهید. زیرا مواردی مانند قرمز شدن ناحیه جراحی و یا افزایش درد و تورم بدون دلیل موجه، باید حتما مورد بررسی قرار گیرند.

برای درمان ورم گوش بعد از اتوپلاستی چه کنیم؟

هر چند ایجاد ورم بعد از عمل زیبایی گوش، اجتناب ناپذیر است، اما رعایت برخی مراقبت‌ها در خانه می‌تواند شدت آن را کاهش داده و به رفع تورم جراحی کمک نماید. از جمله این مراقبت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از کمپرس سرد روی هر دو گوش، به مدت ۳ تا ۴ روز اول پس از جراحی؛ البته بهتر است در این باره با پزشک جراح مشورت نمایید.
  • بالا نگه داشتن سر تا حد امکان، به مدت ۲ تا ۳ هفته پس از جراحی
  • پرهیز از حرکت شدید یا خم شدن به مدت 3 هفته
  • پرهیز از بلند کردن وسایل سنگین در 3 هفته اول بعد از عمل
  • پوشیدن هدبند به صورت ۲۴ ساعته در هفته اول بعد از عمل و شب‌ها هنگام خواب، به مدت ۲ تا ۳ ماه
  • پرهیز از پوشیدن لباس از سر به مدت حداقل 2 هفته
  • نخوردن غذاهای سفت و جویدنی تا دو هفته بعد از عمل
  • پرهیز از ورزش‌های شدید و پرتحرک یا سنگین؛ حداقل برای ۶ هفته بعد از اتوپلاستی

عدم مصرف سیگار حداقل تا 2 هفته بعد از عمل؛ زیرا نیکوتین موجود در سیگار می‌تواند دوران نقاهت را طولانی‌تر کند. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید، این است که برای کاهش عوارض ناشی از عمل اتوپلاستی، از جمله ورم و التهاب، بهتر است حدود ۲ تا 3 ماه اول پس از جراحی زیبایی گوش، در معرض خورشید قرار نگیرید. این کار علاوه بر کوتاه کردن دوران نقاهت، از تغییر رنگ محل جراحی و ایجاد اسکار بزرگ، جلوگیری به عمل می‌آورد!

نحوه استفاده از کمپرس سرد برای درمان ورم گوش

استفاده از کمپرس سرد، معمولا در ساعات اولیه بعد از جراحی بلامانع است؛ هر چند، این موضوع باید حتما توسط پزشک جراح تایید گردد. برای کاهش ورم گوش بعد از اتوپلاستی با کمپرس سرد، طبق روال زیر عمل کنید:

  • کمپرس سرد را در یک حوله بپیچید.
  • به مدت ۲۰ دقیقه آن را بر روی محل جراحی قرار داده و بردارید؛ پس از گذشت ۲۰ دقیقه، مجددا کمپرس را بر روی محل جراحی قرار دهید.
  • در ساعات اولیه بعد از جراحی از کمپرس سرد استفاده کرده و تا ۲۴ ساعت ادامه دهید.

تاثیر تغذیه بر میزان تورم گوش بعد از عمل اتوپلاستی

برای آنکه دوران نقاهت و اتوپلاستی را کاهش داده و ورم بعد از جراحی را در مدت زمان کوتاه‌تری برطرف کنید، باید از یک رژیم غذایی متعادل و ضد التهابی شامل موارد زیر استفاده نمایید:

  • آناناس برای کاهش تورم
  • انواع توت‌ها برای رفع التهاب
  • سبزیجات برگ‌دار برای تقویت بدن و مراقبت کلی
  • ماهی‌های حاوی امگا ۳ مانند ماهی سالمون

بهتر است از خوردن غذاهای پرنمک و شیرین، تا حد امکان پرهیز کنید؛ همچنین، نوشیدن الکل و کافئین باعث تشدید ورم گوش بعد از اتوپلاستی می‌شوند. بدن خود را هیدراته نگه دارید و خواب کافی داشته باشید، تا عوارض جراحی از جمله تورم زودتر برطرف شوند!

بهترین دارو برای کاهش التهاب و ورم بعد از جراحی اتوپلاستی

پزشک جراح برای درمان سریع‌تر ورم گوش بعد از اتوپلاستی، بهترین داروهای ضد التهابی را برای بیمار تجویز می‌کند. مصرف این داروها ورم را برطرف کرده و به بهبودی سریع‌تر بیمار کمک می‌کند. مصرف آنتی بیوتیک‌ها نیز از ایجاد عفونت در ناحیه تحت جراحی جلوگیری کرده و از بروز التهاب و ورم بیشتر پیشگیری به عمل می‌آورد. در مورد مصرف دارو برای درمان ورم گوش بعد از جراحی اتوپلاستی، می‌توانید با پزشکان کلینیک گوش تهران، مشورت نمایید.

سوالات متداول درباره ورم گوش بعد از اتوپلاستی

  1. ورم گوش بعد از اتوپلاستی تا چه زمانی ماندگار است؟ میزان تهاجمی بودن عمل اتوپلاستی برای هر شخص فرق دارد؛ در نتیجه، شدت ورم و مدت زمان ماندگاری آن نیز متفاوت خواهد بود. معمولا بعد از 2 تا 3 ماه، ورم گوش برطرف می‌شود.
  2. چه مدت باید از هدبند ریکاوری گوش استفاده کرد؟ برای درمان ورم گوش بعد از جراحی اتوپلاستی، بهتر است هدبند ریکاوری را در روزهای اول بعد از جراحی، به صورت ۲۴ ساعته استفاده کنید. همچنین تا ۳ ماه، شب‌ها هنگام خواب، باید از هدبند استفاده نمود تا از گوش‌ها محافظت شود و تورم آن‌ها کاهش یابد.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

لیست 4 جراح زیبایی گوش در تهران

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی، یکی از اقدامات زیبایی است که گوش‌ها را از نظر اندازه، تقارن و فاصله از سر، اصلاح می‌کند! این جراحی

دکتر متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

هنگامی که به بیماری‌های سر و گردن مبتلا می‌شوید، اولین پزشک متخصصی که می‌تواند در تشخیص و درمان بیماری به شما کمک کند، دکتر متخصص

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *