سینوس جلوی گوش(سوراخ ریز مادر زادی گوش)

سینوس جلوی گوش

سینوس جلوی گوش(preauricular sinus)، یک سوراخ کوچک در جلوی لاله گوش است. محل سینوس جلوی گوش دقیقاً بین صورت و غضروف‌های لبه گوش است. ممکن است، سینوس جلوی گوش در یک یا دو گوش ایجاد شود. سینوس جلوی گوش یک ناهنجاری در هنگام تولد است. این سوراخ در اکثر موارد مشکلات جدی و علائمی را از خود نشان نمی‌دهد. با این حال، سینوس جلوی گوش می‌تواند گاهی اوقات عفونی شود. در این صورت به درمان آنتی بیوتیکی نیاز است. در مواردی که فرد دچار عفونت مکرر شود، ممکن است جراحی لازم باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سینوس جلوی گوش (سوراخ پیش اوریکولار)، از جمله علل آنها و گزینه‌های درمانی با ما همراه باشید.

سوراخ سینوس جلوی گوش چیست؟

سوراخ سینوس جلوی گوش یک ناهنجاری معمول و متداول در هنگام تولد است. این سوراخ‌ها ممکن است روی یک یا هر دو گوش ایجاد شوند و ممکن است بیش از یک سوراخ وجود داشته باشد. با این وجود معمولاً یک سوراخ  فقط در یک گوش وجود دارد.

این سوراخ به یک کیسه متصل است که نباید در این سیستم چنین نقصی وجود داشته باشد. این کیسه زیر پوست قرار دارد و مسیر آن می‌تواند کوتاه، طولانی و پیچیده باشد. سوراخ‌های سینوس جلوی گوش در بدو تولد به صورت سوراخ‌های ریز، پوشیده از پوست یا فرورفتگی در قسمت خارجی گوش و نزدیک به صورت ظاهر می‌شوند.

به طور کلی، این سوراخ‌ها نقصی جزئی هستند که عوارض جدی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، برخی از افراد در این سوراخ‌ها و کیسه آنها دچار عفونت می‌شوند. گاهی ممکن است در محل سوراخ آبسه ایجاد شود. عفونت‌های مکرر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

در موارد نادر، سینوس جلوی گوش به عنوان علائم یا نشانه‌ای از یک بیماری دیگر، مانند سندرم بکویت ویدمان یا سندرم براچیو اوتو رنال، ظاهر می‌شود.

سندرم بکویت ویدمان یک سندرم رشد بیش از حد است که بسیاری از قسمت‌های بدن را درگیر می‌کند. سندرم براچیو اوتو رنال، یک بیماری ژنتیکی است که باعث ناهنجاری‌های بافتی در گوش، گردن و کلیه‌ها می‌شود.

چرا بعضی از افراد به  سوراخ سینوس جلوی گوش مبتلا هستند؟

سینوس جلوی گوش ممکن است ارثی باشد. همچنین ممکن است به دلیلی نامعلوم رخ دهند. سینوس جلو گوش با کیست‌های گوش متفاوت است. این موارد می‌توانند در اطراف یا پشت گوش، در زیر چانه یا در امتداد گردن ایجاد شوند.

علت ایجاد سینوس جلوی گوش چیست؟

برخی از افراد با این نقص متولد می‌شوند. در حین رشد در رحم، سوراخ‌های سینوس جلوی گوش ایجاد می‌شوند. این اختلال به احتمال زیاد از همجوشی ناقص دهانه گوش طی تشکیل دهانه گوش (قسمت خارجی گوش) در طی دو ماه اول بارداری اتفاق می‌افتد.

آیا سوراخ سینوس جلوی گوش خطرناک است؟

سوراخ سینوس جلوی گوش به طور معمول مشکلات جدی ایجاد نمی‌کنند. خطر اصلی این ناهنجاری، خطر عفونت و ایجاد کیست است که می‌تواند باعث بروز علائمی هم چون موارد زیر شود.

• تخلیه چرک از سوراخ
  • قرمزی
  • ورم

همچنین ممکن است آبسه در سوراخ سینوس جلوی گوش ایجاد شود. آبسه توده‌ای کوچک و دردناک است که حاوی چرک است.

علائم سوراخ‌های سینوس جلوی گوش چگونه هستند؟

علائم عفونت در سینوس جلو گوش عبارتند از:

• تورم در داخل و اطراف سوراخ
  • تخلیه مایع یا چرک از سوراخ
  • قرمزی در ناحیه سوراخ

سوراخ سینوس جلوی گوش چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

پزشک معمولاً در حین معاینه معمول نوزاد تازه متولد شده متوجه سوراخ سینوس جلوی گوش می‌شود. در این صورت بهتر است هر چه سریع‌تر به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک گوش و حلق و بینی برای تأیید تشخیص و بررسی علائم عفونت، سوراخ را از نزدیک بررسی می‌کند.

همچنین پزشک ممکن است از نزدیک به سر و گردن کودک نگاهی بیندازند تا سایر مواردی را که در موارد نادر ممکن است اتفاق بیافتد، بررسی کنند. برخی از این موارد نادر عبارتنداز:

سندرم براچیو اوتو رنال

سندرم براچیو اوتو رنال، یک بیماری ژنتیکی است که می‌تواند طیف وسیعی از علائم، از مشکلات کلیوی تا کاهش شنوایی، را ایجاد کند.

سندرم بکویت ویدمان

سندرم بکویت ویدمان می‌تواند باعث ایجاد لاله گوش غیر طبیعی، بزرگ شدن زبان و مشکلات کبد یا کلیه‌ها شود.

سوراخ‌های سینوس جلوی گوش چگونه درمان می‌شوند؟

سوراخ سینوس جلوی گوش معمولاً بی خطر هستند و نیازی به هیچ درمانی ندارند. اما اگرسوراخ دچار عفونت شود، ممکن است کودک برای از بین بردن آن به یک آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.

در این مواقع باید اطمینان حاصل شود که کودک دوره کامل تجویز شده توسط پزشک خود را طی می‌کند، حتی اگر به نظر می‌رسد عفونت قبل از آن برطرف شده باشد. در بعضی موارد، ممکن است نیاز به تخلیه چرک اضافی از محل عفونت باشد.

اگر سوراخ سینوس جلوی گوش به طور مکرر آلوده شود، ممکن است پزشک سوراخ را جراحی و مجاری متصل شده زیر پوست را با جراحی اصلاح کند. این کار با بیهوشی عمومی و در شرایط سرپایی انجام می‌شود.

پس از انجام این روش، پزشک دستورالعمل‌هایی را برای مراقبت از ناحیه بعد از جراحی برای اطمینان از بهبودی مناسب و به حداقل رساندن خطر عفونت می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که کودک ممکن است تا چهار هفته در ناحیه درد داشته باشد ، اما باید به تدریج بهتر شود.

در انتها

سوراخ سینوس جلوی گوش معمولاً بی خطر هستند و به طور معمول هیچ مشکلی در سلامتی ایجاد نمی‌کنند. گاهی اوقات، آنها عفونت می‌کنند و نیاز به یک دوره آنتی بیوتیک دارند.

اگر بیماری سوراخ سینوس جلوی گوش دارد که به طور منظم عفونت می‌کند، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن سوراخ و مجاری متصل توصیه کند. به ندرت سوراخ سینوس جلوی گوش بخشی از سایر شرایط جدی یا بیماری دیگری هستند.

کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با داشتن بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

پزشکان تیم کلینیک گوش تهران با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند. کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

مطلبی که تحت عنوان «سینوس جلوی گوش(سوراخ ریز مادرزادی گوش) چیست و چگونه درمان می‌شود؟» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

15 دیدگاه دربارهٔ «سینوس جلوی گوش(سوراخ ریز مادر زادی گوش)»

1. سلام ببخشیددخترمن۱۶سالشه دقیقابالای کوش سمت راست دخترم همین سوراخ بودومداوم چرک میومدوآبسه میکردکه یکماه پیش باتشخیص دکترگوش وحلق وبینی عمل شدولی الان دیگه ازاون سوراخ چرک نمیکنه ولی همه چرکه با ی سرماخوردگی زیرچشمش پف میکنه وجمع میشه لطفاراهنماییم کنید؛

1. کلینیک گوش تهران

سلام. به نظر می رسد ارتباطی بین پف دور چشم و فیستول کنار گوش نباشد. مراجعه کنید بررسی شود.

2. ناشناس

میشه لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم

سلام. درمان را تحت نظر پزشکتان تا حصول به نتیجه قطعی ادامه دهید

3. سلام.دخترمن ۷سالش هست.روی هردوگوشش این سوراخ هارادارد .حدود۱۵روزهست که جراحی کرده.ولی حالاکه بخیه هاش راکشیده این سوراخ هاهنوز روگوش هست.آیا این مجراها ازداخل گرفته شده؟ممنون میشم راهنمایی کنید.

سلام وقت بخیر
      این سوال را باید جراحتان پاسخ دهند چون اطلاعی از وضعیت گوش دخترتان نداریم.

4. سلام
    من سوراخ جلو گوش مادرزادی دارم
    بچگی که بودم ازناحیه همین سوراخ سرم بشدت عفونت کرده بود
    والان هم سنوزیت یک طرفه سمت راست صورت به همین علت دارم
    لطفا راهنمایی کنید.
    ممنون

1. کلینیک گوش تهران

سلام مشکل باید بررسی بشه و بعد از ازمایشات بالینی نظر دقیق و تخصصی داده بشه به این شکل نمیشه چیزی گفت

5. نازنین زهرا

سلام من یه دختر چهارده ساله هستم تازگی به فیلم دیدم یه مرد خارجی داشت از ویژگی های عجیب بدن می‌گفت از این سوراخ هم گفت منم به خواهرم گفتم نگاه کن ببین من دارم و دید و گفت بله من دارم و یکی از گوش هام فقط هست و تا الان نمی‌دونستم هیچ اتفاقی نیوفتاده و کیست و اینجور چیز ها نیست واسه من و مامانم گفت ولش کن مادر زادی هست و من یه حس بد و عجیبی به این سوراخ دارم و مرد هارجیه گفت زیست شناس ها معتقد هستن قبلا آبشش داخل انسان بوده!

سلام مراجعه کنید تا برای اطمینان خاطر بررسی بشه

2. اره درسته منم اینو شنیدم منم روی یکی از گوش هام است مادر بزرگم هم هست داداشم هم هست

6. سلام دخترم ۴سالشه و در هر دوگوش این سوراخ رو داره ولی مدت۸ماه است که کناراین سوراخ کیستی درومده که چرک ازش درمیاد وعفونی میشه و مرتب تکرارمیشه آنتی بیوتیک هم مصرف کرده ولی بهبود نداشته تنهاراهش جراحی و تخلیه هست’آیا دوباره عود میکنه

سلام گوش باید معاینه و بررسی بشه به این شکل نمیشه نظر داد

7. سلام من روی هر دو گوش این سوراخ رو دارم و نمیدونستم چی هست و میخواستم همون قسمت رو پرسینگ بزنم
    نمیتونم این کار رو انجام بدم ؟

سلام بهتره قبل از پرسینگ با یک جراح گوش مشورت کنید