علت ایجاد خارش گوش و راه‌های درمان آن

گوش یکی از اعضای مهم بدن است. فضای داخل گوش از فیبر‌های عصبی حساس پوشیده شده است. وجود این لایه‌ها  می‌تواند علت  ایجاد اختلالاتی همچون خارش گوش شوند. وجود حساسیت‌های پوستی یکی از علل شایع خارش گوش مزمن است.

بیماری‌های زمینه‌ای نیز می‌تواند یکی از علل خارش گوش باشد. در ادامه این مقاله سعی شده است تا درباره  علل خارش گوش و روش‌های درمانی آن اطلاعات بیشتری به شما عزیزان ارائه گردد.

علت خارش گوش چیست؟

خارش گوش می‌تواند به علل مختلفی ایجاد شود. برخی از شایع‌ترین علل خارش گوش در ادامه بیان خواهد شد.

حساسیت غذایی

برخی از مواد غذایی می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژی زا در بدن شوند. یکی از علائم آلرژی به مواد غذایی، خارش گوش است. در ادامه برخی از شایع ترین مواد آلرژی زا قید شده است.

• آجیل
  • شیر
  • ماهی
  • صدف
  • گندم
  • سویا

خشکی پوست

گوش برای جلوگیری از خشکی مجرای گوش موم تولید می‌کند. اگر گوش به اندازه کافی موم تولید نکند؛ مجرای گوش دچار خشکی می‌شود. در صورتی که مجرای گوش دچار خشکی شود؛ حس خارش گوش پدید می‌آید. در موارد شدید پوست مجرای گوش، پوسته پوسته می‌شود.

تب یونجه

یکی از عوامل بروز خارش گوش ابتلا به تب یونجه یا رینیت آلرژیک است. در صورتی که افراد نسبت به ذراتی همانند گرده، گرد و غبار یا خزه حیوانات واکنش آلرژیک داشته باشند؛ به تب یونجه مبتلا می‌شوند.

خارش گوش یکی از  علائم شایع تب یونجه است. دیگر علائمی که همراه با خارش گوش در افراد دیده می شود عبارتند از:

• اشک چشم
  • آبریزش بینی
  • عطسه کردن

درماتیت مجرای گوش

زمانی که پوست مجرای گوش و اطراف گوش دچار التهاب شود؛فرد مبتلا به درماتیت مجرای گوش می‌گردد. درماتیت مجرای گوش می‌تواند به علت واکنش‌های آلرژیک صورت گیرد. استفاده از گوشواره‌های آلرژی زا یکی از عوامل بروز درماتیت مجرای گوش است.

درماتیت انواع گوناگونی دارد. درماتیت اگزماتوئید شنوایی یکی از انواع درماتیت مجرای گوش به شمار می‌رود. علل بروز این نوع از درماتیت هنوز شناخته نشده است.

مقاله مفید :  اوتیت سروز چیست؟ علائم و درمان آن

اوتیت خارجی (عفونت گوش خارجی)

عفونت گوش خارجی یا همان اوتیت خارجی یکی از علل بروز خارش گوش است. عفونت می‌تواند علائمی همچون قرمزی، تورم، درد گوش و خارش گوش داشته باشد.

استفاده از سمعک

استفاده از سمعک می‌تواند یکی دیگر از علل شایع خارش گوش به حساب آید. سمعک باعث گیر افتادن رطوبت در گوش شده و این حالت می‌تواند باعث ایجاد حس خارش در ناحیه گوش شود.

سمعک‌ها به دلیل پوشش پلاستیکی می‌توانند در برخی افراد باعث واکنش‌های آلرژیک یا حساسیت‌های پوستی خفیف شوند. استفاده از سمعک‌های نامتناسب با فرم گوش نیز می‌تواند خارش گوش را تشدید کند.

انسداد مجرا توسط جرم گوش

گوش برای محافظت از مجرای داخلی در برابر عفونت، جرم گوش را تولید می‌کند. جرم گوش شامل سلول‌های مرده پوست و بقایای آن است که با گذشت زمان خشک شده و از بین رفته‌اند. این وکس به طور طبیعی از گوش خارج می‌شود.

در صورتی که افراد با استفاده از وسایل خارجی همچون گوش پاک کن، سنجاق یا انگشت قصد خارج سازی جرم از گوش را بکنند،  کانال گوش تحریک  و در نتیجه باعث بروز خارش و انسداد مجرای گوش می‌گردد. البته لازم به ذکر است، انسداد گوش توسط جرم گوش می‌تواند باعث بروز عفونت در گوش خارجی شود.

قارچ مزمن کانال

یکی از بیماری‌هایی که منجر به خارش گوش می‌شود؛ پسوزیاریس نام دارد. پسوزیاریس یک نوع بیماری پوستی است که باعث ایجاد جوش‌های قرمز رنگ می‌شود. پسوزیاریس می‌تواند روی پوست هرنقطه ای از بدن ایجاد شود.

علائم خارش گوش چیست؟

در صورتی که گوش توسط یک عامل بیماری‌زا یا یک عامل خارجی تحریک شود؛ دچار خارش می‌شود. خارش گوش می‌تواند آزاردهنده باشد. بهتر است در صورت خارش گوش تا جای امکان  از خاراندن گوش خودداری نمود.

خاراندن ‌گوش باعث بدتر شدن شرایط گوش می‌شود. علائم زیر می‌تواند یکی از علائم همراه با خارش گوش باشد.

• ورم
  • خارج شدن چرک از گوش
  • جرم گوش در نزدیکی پرده گوش
مقاله مفید :  عمل جراحی میرنگوتومی یا تمپانوتومی چیست؟

در صورتی که خارش گوش منجر به خونریزی و یا کم شنوایی ناگهانی شود؛ بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که خارش گوش بعد از مدتی بهبود نیافت بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

در صورت مراجعه به پزشک، پزشک متخصص گوش، شما را معاینه کرده و سوابق پزشکی را از شما سوال خواهد پرسید. معاینات می‌تواند در تشخیص هرگونه بیماری به پزشک کمک کننده باشند.

خارش گوش چگونه درمان می شود؟

همانطور که اشاره شد، خارش گوش می‌تواند نوعی از اختلالات پوستی در گوش باشد، درمان این اختلال، معمولا برای رفع مشکلات پوستی مجرای گوش است. یکی از علل ایجاد خارش گوش، واکنش‌های آلرژیک است. در این صورت باید استفاده از موادی که منجر به تحریک پوست و ایجاد خارش می‌شود؛ جدا خودداری کرد.

پزشک ممکن است برای درمان خارش گوش از قطره یا پماد گوش استفاده نماید. در صورتی که پرده گوش شما سوراخ باشد؛ نباید از پماد یا قطره استفاده شود. استفاده از قطره یا پماد گوش فقط با نسخه پزشک امکان پذیر است. در ادامه برخی از روش‌های دارویی متداول جهت رفع خارش گوش با تجویز پزشک بیان شده است.

• پماد آنتی بیوتیک گوش
  • استفاده از روغن بچه برای نرم کردن پوست گوش
  • در صورت التهاب مصرف پماد موضعی استروئیدی مانند کرم 1 درصد هیدروکورتیزون یا کرم بتامتازون 0.1 درصد توصیه می‌شود.
  • در صورت ابتلا به عفونت گوش خارجی دارو هایی نظیر محلول رقیق شده از الکل، اسید استیک یا پراکسید هیدروژن توصیه می‌شود.
  • در صورت  ایجاد خونریزی، چرک و یا تب  به همراه خارش، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک‌هایی را برای درمان عفونت تجویز کند.
  • شستشوی مرتب گوش با آب برای بیماران خارش گوش توصیه نمی‌شود ومی‌تواند بیماری‌های مزمن کانال گوش را تشدید کند و توصیه نمی‌شود.

چگونه می‌توان از خارش گوش جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از خارش گوش بهتر است بهداشت رعایت شود. به این منظور برخی از نکات بهداشتی که درادامه بیان می‌شود باید رعایت شود. این نکات عبارتند از:

• از تمییز کردن گوش با اشیاء همانند گوش پاک کن،کلید،گیره کاغذ و سنجاق قفلی جدا خود داری شود.
  • بهتر است که از جواهرات ضد حساسیت زا استفاده شود. زیرا واکنش‌های آلرژیک می‌تواند باعث خارش گوش شود.
  • استفاده مکرر از استخر می‌تواند باعث خشکی گوش شود. بهتر است بعد از شنا مجرای گوش خشک شود.
  • در صورت داشتن جرم گوش بهتر است برای کاهش حجم جرم گوش از قطره گوش استفاده شود.
مقاله مفید :  با انواع سمعک بیشتر آشنا شوید!

در انتها

یکی از اختلالات شایع و متداول گوش خارش گوش است. خارش گوش می‌تواند آزاردهنده باشد. اما اختلال خطرناکی نیست. با توجه به علل بروز خارش‌گوش درمان‌های متفاوتی وجود دارد. خارش گوش با هر عللی به راحتی با درمان‌های خانگی یا درمان‌های دارویی رفع می‌شوند. درمان خارش گوش می‌تواند شامل قطره ، پماد گوش یا آنتی بیوتیک باشد.

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش،حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

پزشکان تیم کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر  با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند. کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

مطلبی که تحت عنوان « علت ایجاد خارش گوش و راه‌های درمان آن» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

منابع

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

من موافق این قوانین هستم .