علت ایجاد خارش گوش و راه‌های درمان آن

گوش یکی از اعضای مهم بدن است. فضای داخل گوش از فیبر‌های عصبی حساس پوشیده شده است. وجود این لایه‌ها  می‌تواند علت  ایجاد اختلالاتی همچون خارش گوش شوند. وجود حساسیت‌های پوستی یکی از علل شایع خارش گوش مزمن است.

بیماری‌های زمینه‌ای نیز می‌تواند یکی از علل خارش گوش باشد. در ادامه این مقاله سعی شده است تا درباره علل خارش گوش و روش‌های درمانی آن اطلاعات بیشتری به شما عزیزان ارائه گردد.

علت خارش گوش چیست؟

خارش گوش می‌تواند به علل مختلفی ایجاد شود. برخی از شایع‌ترین علل خارش گوش در ادامه بیان خواهد شد.

حساسیت غذایی

برخی از مواد غذایی می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژی زا در بدن شوند. یکی از علائم آلرژی به مواد غذایی، خارش گوش است. در ادامه برخی از شایع ترین مواد آلرژی زا قید شده است.

  • آجیل
  • شیر
  • ماهی
  • صدف
  • گندم
  • سویا

خشکی پوست

گوش برای جلوگیری از خشکی مجرای گوش موم(ear wax) تولید می‌کند. اگر گوش به اندازه کافی موم تولید نکند؛ مجرای گوش دچار خشکی می‌شود. در صورتی که مجرای گوش دچار خشکی شود؛ حس خارش گوش پدید می‌آید. در موارد شدید پوست مجرای گوش، پوسته پوسته می‌شود.

تب یونجه

یکی از عوامل بروز خارش گوش ابتلا به تب یونجه یا رینیت آلرژیک است. در صورتی که افراد نسبت به ذراتی همانند گرده، گرد و غبار یا خزه حیوانات واکنش آلرژیک داشته باشند؛ به تب یونجه مبتلا می‌شوند.

خارش گوش یکی از  علائم شایع تب یونجه است. دیگر علائمی که همراه با خارش گوش در افراد دیده می شود عبارتند از:

  • اشک چشم
  • آبریزش بینی
  • سردرد
  • عطسه کردن

درماتیت مجرای گوش

زمانی که پوست مجرای گوش و اطراف گوش دچار التهاب شود؛فرد مبتلا به درماتیت مجرای گوش می‌گردد. درماتیت مجرای گوش می‌تواند به علت واکنش‌های آلرژیک صورت گیرد. استفاده از گوشواره‌های آلرژی زا یکی از عوامل بروز درماتیت مجرای گوش است.

درماتیت انواع گوناگونی دارد. درماتیت اگزماتوئید شنوایی یکی از انواع درماتیت مجرای گوش به شمار می‌رود. علل بروز این نوع از درماتیت هنوز شناخته نشده است.

اوتیت خارجی (عفونت گوش خارجی)

عفونت گوش خارجی یا همان اوتیت خارجی یکی از علل بروز خارش گوش است. عفونت می‌تواند علائمی همچون قرمزی، تورم، درد گوش و خارش گوش داشته باشد.

استفاده از سمعک

استفاده از سمعک(hearing aids) می‌تواند یکی دیگر از علل شایع خارش گوش به حساب آید. سمعک باعث گیر افتادن رطوبت در گوش شده و این حالت می‌تواند باعث ایجاد حس خارش در ناحیه گوش شود.

سمعک‌ها به دلیل پوشش پلاستیکی می‌توانند در برخی افراد باعث واکنش‌های آلرژیک یا حساسیت‌های پوستی خفیف شوند. استفاده از سمعک‌های نامتناسب با فرم گوش نیز می‌تواند خارش گوش را تشدید کند.

انسداد مجرا توسط جرم گوش

گوش برای محافظت از مجرای داخلی در برابر عفونت، جرم گوش را تولید می‌کند. جرم گوش شامل سلول‌های مرده پوست و بقایای آن است که با گذشت زمان خشک شده و از بین رفته‌اند. این وکس به طور طبیعی از گوش خارج می‌شود.

در صورتی که افراد با استفاده از وسایل خارجی همچون گوش پاک کن، سنجاق یا انگشت قصد خارج سازی جرم از گوش را بکنند،  کانال گوش تحریک و در نتیجه باعث بروز خارش و انسداد مجرای گوش می‌گردد. البته لازم به ذکر است، انسداد گوش توسط جرم گوش می‌تواند باعث بروز عفونت در گوش خارجی شود.

قارچ مزمن کانال

یکی از بیماری‌هایی که منجر به خارش گوش می‌شود؛ پسوزیاریس نام دارد. پسوزیاریس یک نوع بیماری پوستی است که باعث ایجاد جوش‌های قرمز رنگ می‌شود. پسوزیاریس می‌تواند روی پوست هرنقطه ای از بدن ایجاد شود.

علائم خارش گوش چیست؟

در صورتی که گوش توسط یک عامل بیماری‌زا یا یک عامل خارجی تحریک شود؛ دچار خارش می‌شود. خارش گوش می‌تواند آزاردهنده باشد. بهتر است در صورت خارش گوش تا جای امکان  از خاراندن گوش خودداری نمود.

خاراندن ‌گوش باعث بدتر شدن شرایط گوش می‌شود. علائم زیر می‌تواند یکی از علائم همراه با خارش گوش باشد.

  • تب
  • ورم
  • خارج شدن چرک از گوش
  • جرم گوش در نزدیکی پرده گوش

در صورتی که خارش گوش منجر به خونریزی و یا کم شنوایی ناگهانی شود؛ بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که خارش گوش بعد از مدتی بهبود نیافت بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

در صورت مراجعه به پزشک، پزشک متخصص گوش، شما را معاینه کرده و سوابق پزشکی را از شما سوال خواهد پرسید. معاینات می‌تواند در تشخیص هرگونه بیماری به پزشک کمک کننده باشند.

خارش گوش چگونه درمان می‌شود؟

همانطور که اشاره شد، خارش گوش می‌تواند نوعی از اختلالات پوستی در گوش باشد، درمان این اختلال، معمولا برای رفع مشکلات پوستی مجرای گوش است. یکی از علل ایجاد خارش گوش، واکنش‌های آلرژیک است. در این صورت باید استفاده از موادی که منجر به تحریک پوست و ایجاد خارش می‌شود؛ جدا خودداری کرد.

پزشک ممکن است برای درمان خارش گوش از قطره یا پماد گوش استفاده نماید. در صورتی که پرده گوش شما سوراخ باشد؛ نباید از پماد یا قطره استفاده شود. استفاده از قطره یا پماد گوش فقط با نسخه پزشک امکان پذیر است. در ادامه برخی از روش‌های دارویی متداول جهت رفع خارش گوش با تجویز پزشک بیان شده است.

  • پماد آنتی بیوتیک گوش
  • استفاده از روغن بچه برای نرم کردن پوست گوش
  • در صورت التهاب مصرف پماد موضعی استروئیدی مانند کرم 1 درصد هیدروکورتیزون یا کرم بتامتازون 0.1 درصد توصیه می‌شود.
  • در صورت ابتلا به عفونت گوش خارجی دارو هایی نظیر محلول رقیق شده از الکل، اسید استیک یا پراکسید هیدروژن توصیه می‌شود.
  • در صورت  ایجاد خونریزی، چرک و یا تب  به همراه خارش، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک‌هایی را برای درمان عفونت تجویز کند.
  • شستشوی مرتب گوش با آب برای بیماران خارش گوش توصیه نمی‌شود ومی‌تواند بیماری‌های مزمن کانال گوش را تشدید کند و توصیه نمی‌شود.

چگونه می‌توان از خارش گوش جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از خارش گوش بهتر است بهداشت رعایت شود. به این منظور برخی از نکات بهداشتی که درادامه بیان می‌شود باید رعایت شود. این نکات عبارتند از:

  • از تمییز کردن گوش با اشیاء همانند گوش پاک کن،کلید،گیره کاغذ و سنجاق قفلی جدا خود داری شود.
  • بهتر است که از جواهرات ضد حساسیت زا استفاده شود. زیرا واکنش‌های آلرژیک می‌تواند باعث خارش گوش شود.
  • استفاده مکرر از استخر می‌تواند باعث خشکی گوش شود. بهتر است بعد از شنا مجرای گوش خشک شود.
  • در صورت داشتن جرم گوش بهتر است برای کاهش حجم جرم گوش از قطره گوش استفاده شود.

در انتها

یکی از اختلالات شایع و متداول گوش خارش گوش است. خارش گوش می‌تواند آزاردهنده باشد. اما اختلال خطرناکی نیست. با توجه به علل بروز خارش‌گوش درمان‌های متفاوتی وجود دارد. خارش گوش با هر عللی به راحتی با درمان‌های خانگی یا درمان‌های دارویی رفع می‌شوند. درمان خارش گوش می‌تواند شامل قطره، پماد گوش یا آنتی بیوتیک باشد.

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش،حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

پزشکان تیم کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند. کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

مطلبی که تحت عنوان « علت ایجاد خارش گوش و راه‌های درمان آن» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324671#treatments-and-home-remedies

https://www.healthline.com/health/itchy-ear#prevention

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

پست های مرتبط

33 دیدگاه دربارهٔ «علت ایجاد خارش گوش و راه‌های درمان آن»

  1. سلام وقتتون بخیر من چند ماهی هست همش احساس میکنم گوشم یه چیزی هست حالت اینکه مویی چیزی داخل بره میشه راهنماییم کنید

  2. یاسمن موحدی

    سلام.مدت زیادی است که مشکلات گوش دارم در آلمان هستم متاسفانه هیچ دکتری نتونسته کمکی برای بهبود مشکلات گوشم بکنه،خارش های شدید داخلی و همینطور بیرونی گوش.سوت های خیلی وحشتناک داخل گوش.سمت چپ سرم هم جدیدأ شروع کرده به درد گرفتن که به اطراف چشمم و روی استخوان بینیمم میزنه،همچنین حس سنگینی هم در سمت چپ گردنم و فک حس میشه،ممنون میشم کمی راهنماییم کنید

    1. کلینیک گوش تهران

      خارش گوش می تواند به دلیل عفونت های قارچی باشد. حتما لازم است توسط متخصص گوش و مغز و اعصاب معاینه شوید.

  3. ناتاشا

    سلام من سرماخوردم ، چند وقته پیش حدود ۹ ماه پیش گوشمو شستم.
    بعدش رفتم پیش دکتر عمومی گفت گوشت جرم داره البته کیپ بود و گفت باید شستشو بدی.
    الان ی مقدار هم کیپه و هم میخاره البته خیلی شدید نیس وقتی اب دهنمو قورت میدم اینجوریه.
    قطره هم دارم میرزم برا شستوشو .
    علتش میتونه جرم گوش باشه؟ بخاطر اینکه سرماخوردم و گلوم چرک کرده و میترسم که گوشمم عفونت کرده باشه ?۰چون خیلی بده هر بار اب دهنمو قورت میدم گوشم میخاره،

    1. کلینیک گوش تهران

      بله احتمال تجمع جرم گوش یا عفونت های قارچی در کانال گوش وجود دارد. با اینحال، باید معاینات و آزمایشات لازم بعمل آید تا بتوان با قطعیت نظر داد. با تعیین نوبت قبلی، مراجعه نمائید.

  4. سلام
    من برای خارش گوش به دکتر مراجعه کردم
    اکتولوکاست ۱۰و قطره بتامتازون رو برام نوشتن ،لطفا بفرمایید قرص اکتو لوکاست برای چه منظوری تجویز شده ؟پیشاپیش از پاسخگوییتون سپاسگزارم

    1. کلینیک گوش تهران

      اکتولوکاست داروی مهارکننده لکوترین است. در صورت نگرانی، با پزشکتان مشورت نمائید.

  5. سیده فاطمه موسوی

    سلام خسته نباشیدوقتتون بخیر من چندوقتی هستش گوشم خارش شدید داره حتئ به دکترمراجع کردم نوارگوشم ازم گرفتن امافایده ای نداشت خارش شدیدگوش دارم واینکه چیزی که خیلی ازارم میده یکی خارش شدید گوش ودیگری وزوزشبانه روزی گوشم هستش سرسام اوره چکارکنم ممنونم تشکر ازشما

    1. کلینیک گوش تهران

      خارش شدید و وزوز گوش ممکن است به علت چندین عامل باشد از جمله بیماری‌های گوش و حلق و بینی، التهاب‌های پوستی، حساسیت‌ها، آسیب‌های شنوایی، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی و استفاده از داروهای خاص. بهتر است برای دریافت راهکار مناسب تر، به کلینیک گوش تهران مراجعه کنید.

  6. سلام وقت بخیر گوش من خصوصا سمت راست میخاره یکبار ازش یچیز مشکی خارج کردم چند ماه پیش الان هم داخل چربه و کثیفی های آبکی و مانند و کمی چسبناک داره دلیلش چیه؟؟میتونم شست و شو بدم؟؟
    گوش سمت چپم دکتر عمومی یچیز ازش خارج کرد خارش نداشت دیگه

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام، احتمالاً گوش شما درگیر تولید بیش از حد جرم گوش شده است. ممکن است با تولید این مقدار زیاد جرم، با عوارضی مانند کثیفی‌های آبکی و چسبناک روبرو شده‌اید. بهتر است به کلینیک گوش تهران جهت شستشوی گوش مراجعه کنید.

  7. سلام من داخل هردو گوشم خارش داره وهمچنین فک صورتم لطفا راهنماییم کنید از پماد هیدروکورتیزون استفاده میکنم خوب میشه ولی استفاده نکنم بازم شروع میشه

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. باید گوش بررسی بشه. به این شکل نمی شه چیزی گفت. مراجعه کنید.

  8. مریم اسماعیل نیا

    سلام من سینوزیت مزمن و آلرژی فصلی و غذایی دارم هروقت سرما میخورم خارش شدید گوش میگیرم بعد با دست کاری متعاقبا دچار عفونت شدید گوش و درد شدید و تب میشم واقعا چاره چیه؟؟ چطور جلوی این عفونت قارچی رو میشه گرفت؟ اگر تو تابستون استخر برم دچار سرگیجه و حالت تهوع هم میشم

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام، گوش در پی خارش شدید گوش، احتمالا ناشی از خراشیدن این منطقه با دست است. برای جلوگیری از این حالت، توصیه می‌شود که از لمس کردن گوش و خارش بیش از حد پرهیز کنید. برای درمان سینوزیت مزمن، معمولا پزشکان از داروهای ضد التهابی، آنتی‌بیوتیک، آنتی‌هیستامین و قطرات بینی استفاده می‌کنند. همچنین، توصیه می‌شود از عوامل تحریک کننده مانند دود سیگار، غبار و الکل، ورزش شدید و مواد غذایی آلرژی‌زا اجتناب کنید.درباره عفونت قارچی گوش، لازم است که این عفونت برای شما تشخیص داده شود و سپس با درمان مناسب قابل درمان است. توصیه می شود به کلینیک گوش تهران مراجعه کنید.

  9. سلام مدتهاست گوش سمت راستم دیوانه کننده میخاره ولی توش هیچی نیست

        1. کلینیک گوش تهران

          برای تشخیص و درمان قارچ پوست به متخصص پوست مراجعه کنید. اما به طور کلی، درمان قارچ پوست عبارت است از:
          1. استفاده از ضدقارچ‌های موضعی: می‌توانید از کرم‌ها، ژل‌ها، پودرها یا قطره‌های دارویی ضدقارچ موضعی استفاده کنید. این محصولات باید بر اساس توصیه پزشک استفاده شوند.
          2. بهداشت و مراقبت محل آلودگی: حفظ تمیزی و خشکی محل آلودگی بسیار مهم است. برای جلوگیری از شروع یا گسترش قارچ، باید محل آلوده را با آب و صابون ملایم شستشو داده و دقت کنید تا خشک و تمیز شود.
          3. عدم استفاده مشترک از اشیاء شخصی: برای جلوگیری از انتقال قارچ به دیگران و جلوگیری از تجدید عفونت، از استفاده مشترک اشیاء شخصی مانند حوله‌ها، کفش، کفش دیواری و غیره خودداری کنید.
          4. ضدقارچ‌های سیستمیک (داخلی): در موارد شدیدتر قارچ پوست، پزشک می‌تواند شما را به ضدقارچ‌های سیستمیک ارجاع دهد. این داروها به صورت خوراکی مصرف می‌شوند و کمک به درمان عفونت قارچی از داخل بدن می‌کنند.
          مهمترین نکته این است که بهترین راهنمایی را از پزشک یا متخصص پوست بگیرید تا درمان مورد نیاز براساس حالت خاص شما تعیین شود.

    1. سلام.هر دو گوش من مخصوصا بعد از حمام خارش زیادی میده حساسیت فصلی هم دارم .شنوایی هم کم شده در تابستانها بهتره لطفاً برای درمان راهنمایی بفرمایید.

      1. کلینیک گوش تهران

        سلام احتمال الرژی مطرحه باید برای معاینه مراجعه کنید

  10. سلام و وقت بخیر
    من گوش سمت راستم تقریبا یه سانتی متر داخل (یعنی قسمت بیرونی خیلی داخل نیست) قسمت بالاش ، بعضی وقتها چنان خارش پیدا میکنه که غیر قابل تحمل میشه…بعضی وقتها باید با چیزی تیز یا سوهان مانند زخمش کنم تا آروم بگیره، حدود 10 سالی هست که اینطوریه ، فقط هم همون قسمته یعنی جای دیگه بدنم یا گوش دیگم این مشکل رو نداره.آزمایش دادم چیزی نیست رفتم دکتر هم بررسی کرده که قارچی یا آلودگی نداره ولی همچنان هفته ای دوبار این مسله پیش میاد….دلیلش چی میتونه باشه و راه درمانی داره آیا؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام ممکنه حسایت پوستی باشه باید بررسی بشه مراجعه کنید

  11. سلام وقت بخیر من چند وقت پیش سرما خوردم گوشم یه کم درد میکرد و سوت میکشید خارش هم داشت وحس میکردم یه چیز چسبناک ابکی تو گوشمه رفتم دکتر بهم چرک خشک کن داد خوب شدم ولی الان یکی دو روزه ک بازم همون حس رو دارم کمتر از قبله درد هم خیلی نداره ولی حس میکنم یه چیز چسبناک و یکم ابکی تو گوشمه و داخل گوشم خارش داره انگشتم هم ک داخل گوشم میکنم هیچ چیزی نمیبینم ولی حس میکنم داره فشار میاره به داخل گوشم

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام احتمال عقونت وجود داره باید به پژشک متخصص گوش مراجعه کنید

  12. میرزا پور

    سلام وقت بخیر من توی گوشم زیاد میخاره. و جرم توی گوشم سفت نیست یعنی ابکی و شله. که وقتی اینجوری میشه بیشتر میخاره. بعد دیشب خیلی اتفاقی دست زدم به لاله گوشم چون یکم می خارید و بعد که دستمو برداشتم و بو کردم دیدم بوی بدی میده . اون یکی گوشمم امتحان کردم دیدم لاله اون گوشمم بو میده. و اینکه من خیلی ساله از گوش واره استفاده نکردم.

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام امکان عفونت گوش وجود داره باید مراجعه و بررسی بشه

  13. سلام. من حدود دو هفته اس که پشت گوشم به شدت پوسته پوسته شده و می خاره . خارش گوشم حدود سه الی چهار روزه که داخلشم هست یعنی داخل گوشمم خیلی می خاره و اطراف گوشم تا نزدیک پشت گردنم ملتهه و می خاره کلافه شدم چی بگیرم بزنم بهش؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. شما تا 5 روز از پماد بتامتازون استفاده کنید. و بعد از پنج روز حتما استفاده از پماد رو قطع کنید. و اگر همچنان شرایط بهبود پیدا نکرد حتما مراجعه کنید.

      1. مجتبی یعقوبی

        سلام. حدود 26 سال پیش پرده گوشم در 21 سالگی سوراخ شده و جوش نخورده است..سالها با همین وضعیت گذشت و من مشکلی نداشتم. از دو سال قبل که کرونا گرفته ام مرتباً گوشم عفونت و خارش دارد. به چندین پزشک متخصص هم مراجعه کرده ام. ساکشن کرده اند. قطره و قرص آنتی بیوتیک داده اند. چند وقت خوب میشه. باز عفونت می‌کنه همراه با ترشح و خارش.. لطفأ کمکم کنید. ممنون

        1. کلینیک گوش تهران

          سلام شما باید جراحی ترمیم پرده گوش انجام بدین به دکتر نسرین یزادنی مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *