برای کیپ شدن گوش چی خوبه؟ 10 درمان گرفتگی گوش

آخرین بروزرسانی: جولای 21, 2024
مردی که دچار کیپ شدن گوش شده است!

گرفتگی گوش، به دلایل مختلف مانند تجمع وکس، آب رفتن داخل گوش یا عفونت گوش میانی، رخ می‌دهد. برای درمان کیپ شدن گوش، راه حل‌های مختلفی وجود دارند، که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. دقت کنید که همیشه باید علت کیپ شدن گوش را به صورت دقیق تشخیص دهید، تا بفهمید که برای کیپ شدن گوش چی خوبه. برای مثال، عفونت گوش باید با مصرف آنتی بیوتیک تحت نظر پزشک متخصص گوش، حلق و بینی درمان شود.

اما برای تجمع وکس، می‌توان از قطره‌های گوش و رقیق کننده‌های وکس استفاده کرد، تا بتوان آن را خارج نمود؛ خارج کردن آب از گوش بعد از شنا یا حمام هم، می‌تواند به رفع کیپ شدن گوش کمک کند.

درمان گرفتگی گوش ناشی از تجمع وکس گوش

گاهی افزایش جرم و وکس، باعث انسداد کانال گوش می‌شود؛ این حالت اغلب زمانی رخ می‌دهد که فرد، با فرو کردن گوش پاک کن در داخل گوش، جرم‌ها را به سمت داخل فرو ببرد. با تکرار این عمل، حجم وکس داخل گوش افزایش پیدا کرده، و حتی ممکن است به پرده گوش آسیب بزند! در چنین مواردی، احتمالا کانال گوش دچار گرفتگی می‌شود، که باید آن را برطرف نمود.Home Remedies: Cleaning out the earwax – Mayo Clinic News Network

گوش انسانی که وکس زیادی جمع شده و دچار گرفتگی گوش شده

مراجعه به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی، اولین اقدامی است که باید برای درمان کیپ شدن گوش انجام دهید. در صورتی که این امکان برای شما وجود ندارد، با اقدامات زیر می‌توانید به رفع موم اضافی و درمان کیپ شدگی گوش خود کمک کنید:

  • مقداری قطره چشمی، روغن بچه، روغن معدنی، گلیسیرین یا پر اکسید هیدروژن را در کانال گوش خود بچکانید؛ این کار به نرم شدن موم کمک می‌کند.
  • به مدت ۱ تا ۲ روز صبر کنید تا موم نرم شود؛ سپس از یک سرنگ لاستیکی استفاده کرده و مقداری آب گرم را به آرامی، به داخل کانال گوش بریزید. سر خود را خم کرده و گوش خارجی خود را به سمت بالا و عقب بکشید، تا آب بتواند به داخل گوش نفوذ کند. حال سر خود را به پهلو خم کنید، تا آب از آن خارج شود.
  • گوش خارجی و مجرای گوش خود را به طور کامل خشک کرده، و تمام رطوبت آن را برطرف کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید، که گاهی باید مراحل یاد شده را چندین بار تکرار کنید، تا تمامی جرم اضافی موجود در گوش خارج شود؛ زیرا ممکن است حجم موم اضافه زیاد بوده و در هر بار شست و شوی گوش، تنها لایه‌های خارجی آن شسته می‌شوند! نکته دیگر اینکه بهتر است مراحل بالا، توسط یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی انجام گیرند، تا احتمال بروز عوارض جدی‌تر از بین برود.

درمان گرفتگی گوش میانی

علت کیپ شدن گوش میانی، بیشتر به دلیل احتقان، فشار، تجمع مایعات یا عفونت گوش است. بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آلرژی، می‌توانند عامل عفونت یا احتقان باشند. در این صورت، می‌توانید از روش‌های زیر برای درمان کیپ شدن گوش کمک بگیرید.How to Unclog Ears: Tips, Remedies, and More (healthline.com)

شخصی که دچار گرفتگی گوش میانی شده است.

مانور والسالوا

این نوع مانور، برای باز کردن گرفتگی شیپور استاش انجام می‌شود؛ آن هم در مواردی که کیپ شدن گوش، به دلیل تغییر فشار باشد. برای مانور والسالوا، بینی خود را گرفته و لب‌هایتان را بسته نگه دارید. با دمیدن در بینی، گرفتگی گوش برطرف می‌شود. البته سعی کنید بینی خود را به طور کامل کیپ نکنید، تا به پرده گوش آسیب نرسد.

دقت کنید که مانور والسالوا، تنها در مواردی که تغییر فشار در اثر مواردی مانند تغییر ارتفاع رخ داده باشد، مفید است! به هیچ عنوان در هنگام تجمع مایع اضافی در گوش داخلی، از این حرکت استفاده نکنید.

مانور توین بی (Toynbee)

برای انجام این نوع مانور، باید بینی خود را نگه دارید و عمل قورت دادن را انجام دهید! این نوع مانور نیز برای کیپ شدن گوش ناشی از تغییر فشار مفید است.

اسپری بینی یا ضد احتقان‌های خوراکی

در صورتی که گرفتگی گوش، به دلیل احتقان بینی یا گرفتگی سینوس رخ دهد، می‌توانید از اسپری‌های بینی OTC و یا داروهای خوراکی ضد احتقان کمک بگیرید. البته این نوع داروها، اغلب برای پیشگیری از گرفتگی گوش‌ها استفاده می‌شود.

گرفتگی نواحی بیرونی کانال گوش

گاهی انسداد مسیر کانال گوش، در ابتدای آن رخ می‌دهد؛ این حالت، اغلب به دلیل آب رفتن داخل گوش یا عارضه گوش شناگر به وجود می‌آید، که با عفونت و ورم همراه است! همچنین، تجمع وکس در ابتدای کانال نیز باعث کیپ شدن گوش خواهد شد، که باید با روش اصولی برطرف شود. در ادامه خواهیم دید که در این حالت، برای کیپ شدن گوش چی خوبه.

روغن معدنی

می‌توانید از کمی روغن معدنی، روغن زیتون یا روغن بچه استفاده کنید. برای این کار لازم است ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری را از روغن مورد نظر گرم کنید؛ روغن نباید داغ باشد و پوست را بسوزاند. حال با کمک یک قطره چکان، یک یا دو قطره از آن را در گوش بچکانید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه سر خود را کج کنید، تا روغن به داخل گوش نفوذ کند. به مدت ۵ روز این کار را دو بار در روز تکرار کنید، تا کیپ شدگی گوش برطرف گردد.

پراکسید هیدروژن یا کاربامید پراکسید اوتیک

قطره‌های پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید، از جمله داروهای مفید برای درمان کیپ شدن گوش هستند. برای استفاده از این نوع قطره‌ها نیز باید مشابه با روشی که برای روغن توضیح دادیم، اقدام کنید. اگر در حین استفاده از قطره‌های پراکسید هیدروژن، صدای اضافی در گوش ایجاد شد، باید تا زمانی که صدا برطرف شود، سر خود را به صورت زاویه‌دار نگه دارید!

استفاده از قطره گوش بدون نسخه

قطره‌های مناسب برای گوش را می‌توانید به صورت بدون نسخه، از داروخانه تهیه کنید. طبق دستور موجود در جعبه، از این قطره استفاده کنید تا گرفتگی گوش برطرف گردد.

شست و شوی گوش

در صورتی که به پزشک متخصص دسترسی ندارید، می‌توانید مطابق با آنچه در قسمت‌های قبل، درباره نحوه شست و شوی گوش توضیح دادیم، مراحل را دنبال کنید. با این حال، در شرایط زیر، به هیچ عنوان عمل شستشوی گوش را در خانه انجام ندهید:

  • آسیب دیدگی پرده گوش
  • بیماری‌های گوش میانی
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن
  • عارضه گوش شناگر به طور مکرر یا اوتیت خارجی

البته معمولا پس از برطرف کردن انسداد گوش، بهتر است محیط داخلی آن توسط پزشک متخصص گوش، حلق و بینی شسته شود. استفاده از ابزار مخصوص، باعث می‌شود تا کمترین آسیب به گوش وارد آید.

کمپرس گرم یا بخار

تکنیک دیگری که می‌توانید برای درمان کیپ شدن گوش در خانه انجام دهید، استفاده از یک کمپرس گرم بر روی گوش آسیب دیده است. البته اگر با آب گرم دوش بگیرید، ورود بخار به کانال گوش، می‌تواند به درمان انسداد آن کمک کند! البته لازم است به مدت حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه در حمام بمانید.

تغییر موقعیت سر هنگام خوابیدن

در صورتی که به دلیل آب رفتن در گوش، احساس گرفتگی دارید، باید یک حوله بر روی بالش خود انداخته، و گوش خود را روی آن بگذارید؛ جاذبه زمین به خروج آب از گوش کمک می‌کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در این مقاله، به دنبال آن بودیم تا بگوییم برای کیپ شدن گوش چی خوبه. روش‌هایی را برای درمان گرفتگی گوش در منزل آموزش دادیم. اما لازم است بدانید که گوش عضو حساسی است، و باید حتما توسط پزشک متخصص معاینه شود. دانش کافی، ابزار مخصوص و آشنایی با آناتومی گوش، باعث می‌شود تا پزشک بدون آسیب به نواحی داخلی آن، وکس اضافی را خارج کرده و یا عفونت را درمان کند.

بیماری که برای کیپ شدن گوش به دکتر مراجعه کرده است

بنابراین، همواره درمان کیپ شدن گوش توسط پزشک متخصص ENT را در اولویت قرار دهید. اما اگر در حال حاضر، دسترسی به پزشک برایتان امکان‌پذیر نیست، می‌توانید از تکنیک‌های درمان انسداد گوش در خانه کمک بگیرید. در نهایت، می‌توانید با مراجعه به یک مرکز بهداشتی معتبر مانند کلینیک گوش تهران، برای شست و شوی گوش‌های خود اقدام نمایید.

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

روش درمان فوری سرگیجه در خانه
دانشنامه سرگیجه

درمان سرگیجه در خانه

سوال رایجی که بیشتر مخاطبین عزیز مطرح می نمایند درباره درمان سرگیجه در خانه می باشد. دوستان عزیز با توجه به اینکه سرگیجه در طولانی

درمان خانگی سرگیجه هنگام بلند شدن
دانشنامه سرگیجه

درمان خانگی سرگیجه هنگام بلند شدن

آیا شما هم با مشکل سرگیجه هنگام بلند شدن مواجه هستید؟ در این مقاله آموزشی از کلینیک گوش تهران، بطور کامل به درمان های خانگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *