بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق

عفونت گوش، که یکی از حالت‌های آزاردهنده برای همه افراد به حساب می‌آید، عمدتا با درد و التهاب در قسمت میانی گوش همراه است. با توجه به اینکه اکثر عفونت‌های گوش، حلق و بینی، از نوع باکتریایی هستند، بنابراین انتظار می‌رود با مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق و بینی، بتوان آن را برطرف نمود.

با این حال، بسته به اینکه شدت علائم و میزان عفونت موجود در گوش تا چه حد باشد، ممکن است علاوه بر درمان‌های آنتی بیوتیکی، به درمان‌های دیگر نیاز باشد. البته این احتمال را نیز باید در نظر گرفت که گاهی حتی مصرف آنتی بیوتیک، برای آن کارساز نیست! تشخیص این مساله، کاملا به نظر پزشک متخصص گوش، حلق و بینی بستگی دارد؛ عواملی مانند سن بیمار و محل عفونت نیز می‌توانند در تعیین روش درمان دخیل باشند.

در این مقاله، به دنبال آن هستیم تا بهترین آنتی بیوتیک برای گوش و حلق و بینی را معرفی کرده، و ببینیم تا چه اندازه مصرف این داروها، می‌تواند به درمان عفونت گوش کمک کند.

علائم عفونت گوش کدامند؟

در اکثر افراد، عفونت در گوش به ناحیه میانی آن محدود می‌شود (اوتیت میانی)؛ یعنی جایی در پشت پرده گوش، که مایعات جمع می‌شوند. از مهم‌ترین علائم عفونت گوش، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عفونت گوش برای کودکان و خردسالان و حتی نوزادان، با علائم دیگری نیز همراه است، که معمولا شامل یک یا چند مورد از موارد زیر خواهند بود:

  • کشیدن و مالیدن گوش
  • سر و صدا کردن
  • تحریک پذیری
  • نداشتن خواب آرام
  • از دست دادن اشتها
  • اسهال داشتن
  • مشکل در غذا خوردن
  • کاهش فعالیت و تحرک

آیا آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق و بینی مفید است؟

همه عفونت‌های گوش، حلق و بینی را نمی‌توان با مصرف آنتی بیوتیک درمان کرد؛ اما در مواردی که عامل ایجاد عفونت، عوامل باکتریایی باشند، ممکن است بتوان با مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق و بینی، به درمان آن کمک کرد. در صورتی که علت گوش عفونی، یکی از باکتری‌های پنوموک یا هموفیلوس آنفولانزا باشد، مصرف آنتی بیوتیک برای درمان این عارضه، موثر خواهد بود.

آیا آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق و بینی مفید است؟

ناگفته نماند که در برخی افراد، ورود آب به گوش و ماندن آن برای طولانی مدت، باعث می‌شود تا این آب با جرم گوش ترکیب گردد. با این وضعیت ( گوش شناگر)، یک محیط مرطوب ایجاد می‌شود که شرایط را برای رشد باکتری‌ها و انواع مخمر و در نهایت، ایجاد عفونت فراهم خواهد کرد. در چنین شرایطی نیز بنا بر تشخیص پزشک، می‌توان از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گوش، حلق و بینی استفاده نمود.

چه زمانی از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گوش و حلق استفاده می‌شود؟

در اکثر موارد، آنتی بیوتیک‌ها فقط برای درمان گوش شناگر تجویز می‌شوند. در واقع، آنتی بیوتیک‌های گوش، حلق و بینی، عمدتا برای عفونت‌های فعال به کار می‌روند؛ یا مانند زمانی که عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، توسط باکتری‌ها ایجاد شده‌اند و بیمار همزمان، به عفونت گوش نیز مبتلا شده باشد.

در هر حال، هنگامی که عفونت گوش به صورت مکرر ایجاد می‌گردد، باید حتما با کمک درمان‌های تخصصی برطرف شود؛ زیرا مصرف مداوم آنتی بیوتیک، باعث مقاومت بیمار به درمان شده و ممکن است درمان‌های جدی‌تر نیاز باشد.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق و بینی چیست؟

هنگام بروز علائم عفونت گوش، باید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. معمولا بعد از معاینات اولیه و تشخیص قطعی این اختلال، پزشک متخصص مناسب‌ترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق و بینی را تجویز می‌کند. برای درمان عفونت شدید گوش، آموکسی سیلین یا آموکسیل که از آنتی بیوتیک‌های خوراکی است، تجویز می‌شود.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق و بینی چیست؟

مصرف قطره گوش آنتی بیوتیک

بسته به شدت و محل عفونت گوش، ممکن است پزشک استفاده از قطره آنتی بیوتیک را به بیمار توصیه کند. این نوع درمان، عمدتا برای بیماران مبتلا به گوش شناگر، در نظر گرفته می‌شود.

نحوه مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی برای درمان عفونت گوش

برای اکثر بیماران، مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی، به مدت ۷ تا ۱۰ روز تجویز می‌گردد. بیمار باید برای دریافت نتیجه خوب، حتما دوره درمان خود را کامل کند. البته این امکان وجود دارد که دو تا سه روز پس از مصرف آنتی بیوتیک گوش و حلق و بینی، عفونت برطرف شده و بیمار احساس بهتری داشته باشد. با این حال، در صورت تمام نشدن دوره مصرف و قطع زود هنگام دارو، امکان عود عفونت گوش وجود دارد.How Do Ear Infection Antibiotics Work? (healthline.com)

این نکته را یادآور می‌شویم که هنگام مراجعه به پزشک، درباره آنتی بیوتیک‌هایی که قبلا مصرف کرده‌اید و میزان تاثیر آن‌ها، حتما با او صحبت کنید. ممکن است این مساله، بر تجویز دارو تاثیر داشته باشد. ضمن اینکه اگر پس از مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق و بینی به مدت سه روز، هیچ گونه بهبودی مشاهده نکردید، حتما باید این مورد را با پزشک خود در میان گذاشته و از او درمان دیگری را طلب کنید.

راه‌های پیشگیری از بروز عفونت گوش

در همه موارد، پیشگیری بهتر از درمان است؛ مخصوصا در مورد عفونت گوش! به طور کلی، مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گوش، حلق و بینی راهکار مناسبی است. با این حال، در صورتی که ایجاد عفونت گوش برای شما به طور مکرر رخ می‌دهد، بهتر است علاوه بر پیگیری درمان‌های پزشکی، برخی مراقبت‌ها را نیز رعایت کنید، تا کمتر به این عارضه مبتلا شوید. از بهترین راه‌های پیشگیری از عفونت گوش می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • خشک کردن گوش‌ها بعد از حمام و شنا
  • دوری کردن از دود سیگار؛ مخصوصا قرار گرفتن در معرض دود آن به هر نحوی
  • دستکاری‌های کایروپراکتیک
  • مصرف پروبیوتیک‌ها
  • تزریق سالانه واکسن آنفولانزا
  • تزریق واکسن کونژوگه پنوموکوک ۱۳ ظرفیتی در دو ماهگی نوزاد
  • رعایت عادت‌های بهداشتی؛ از جمله شستن مکرر دست‌ها

آیا آنتی بیوتیک گوش حلق و بینی عوارض جانبی دارد؟

با اینکه مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند به درمان عفونت گوش حلق و بینی کمک کند، اما برخی پزشکان، بسته به شدت عفونت گوش، ممکن است آنتی بیوتیک را تجویز نکنند، تا بیمار از عوارض جانبی آن دور بماند.

آیا آنتی بیوتیک گوش حلق و بینی عوارض جانبی دارد؟

یکی از اثرات منفی آنتی بیوتیک‌ها، این است که ممکن است شخص مقاومت آنتی بیوتیکی پیدا کند! در واقع، با بروز این مشکل، یک داروی خاص نمی‌تواند تاثیر درمانی مناسبی برای فرد داشته باشد. عارضه جانبی دیگری که می‌تواند در اثر مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق و بینی به وجود آید، تشکیل بیو فیلم است، که توسط باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک ایجاد می‌گردند. این بیو فیلم‌ها، عمدتا در کودکان مبتلا به عفونت گوش شناگر عود‌کننده، ظاهر می‌شوند.

برای درمان عفونت گوش به کجا مراجعه کنیم؟

از آنجا که عدم درمان عفونت گوش، می‌تواند خطرات و عوارض جبران ناپذیری را برای شخص در پی داشته باشد، بنابراین به محض مشاهده اولین علائم عفونت، مانند تب، کاهش شنوایی و یا خارش گوش، حتما باید به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه نمایید. هر چه عفونت گوش سریع‌تر درمان شود، عوارض جانبی آن کمتر خواهد بود.

کلینیک گوش تهران، یکی از بهترین کلینیک‌هایی است که شما می‌توانید برای درمان عفونت گوش، به آن مراجعه کنید. تیم پزشکی حرفه‌ای و معتبر حاضر در کلینیک گوش تهران، می‌توانند به صورت کاملا تخصصی و بر اساس شدت عارضه‌ای به وجود آمده، بهترین درمان و آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق و بینی را تجویز نمایند.

نکته نهایی در ارتباط با بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق

بهترین داروی آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق و بینی، می‌تواند به صورت قطره یا داروی خوراکی تجویز گردد. آموکسی سیلین و داروهای ضد درد بدون نسخه (OTC)، از رایج‌ترین داروهایی هستند که برای درمان عفونت گوش تجویز می‌شوند. با این حال، بسته به شدت عارضه به وجود آمده، ممکن است قطره آنتی بیوتیک نیز برای ریختن در گوش بیمار تجویز گردد. تمامی این موارد، باید بر اساس نظر پزشک متخصص و مطابق با دستورالعمل او مصرف شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۴ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *