ارتباط‌ وزوز گوش با دندان عقل چیست؟

آخرین بروزرسانی: جولای 3, 2024
ارتباط‌ وزوز گوش با دندان عقل چیست؟

دندان‌های عقل، به عنوان سومین دسته از دندان‌های آسیاب، از اوایل دهه ۲۰ زندگی شروع به رشد می‌کنند. با اینکه آن‌ها در حالت عادی مشکل ساز نیستند، اما یک دندان عقل نهفته، می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی شود! اتفاقا وزوز گوش ناشی از دندان عقل نهفته، یکی از عوارض این ناهنجاری به حساب می‌آید. در حالت کلی، نهفتگی دندان عقل می‌تواند منجر به بروز التهاب در نواحی اطراف آن شود؛ این التهاب ممکن است تا گوش میانی ادامه یافته، و با تحریک این ناحیه از گوش، صدای وزوز ایجاد گردد!

البته هنوز از نظر علمی، درک دقیقی از نحوه بروز این رخداد وجود ندارد؛ با این حال، بر اساس نتیجه تحقیقات پزشکی، زنگ زدن و صدا دادن گوش، ممکن است با تغییرات پردازش صدا در مغز مربوط باشد. در صورتی که زنگ زدن گوش ناشی از دندان عقل نهفته یا عفونت دندان باشد، انجام درمان‌های دندانپزشکی برای درمان آن، می‌تواند تورم را کاهش داده و وزوز گوش را برطرف کند. البته معاینات دندانپزشکی دوره‌ای و منظم نیز می‌تواند از بروز عوارض جدی، مانند صدا دادن گوش ناشی از عفونت دندان در آینده، پیشگیری کند.

آیا دندان عقل می‌تواند باعث زنگ زدن در گوش شود؟

وزوز گوش، صدایی پنهان است که دیگران قادر به شنیدن آن نیستند. این اختلال، می‌تواند نشان دهنده کاهش شنوایی و یا عفونت گوش باشد؛ با این حال، گاهی صدا دادن گوش، یک نشانه از عارضه‌ای جدی مانند مشکلات دندان و فک یا دندان عقل نهفته است. وزوز گوش ناشی از دندان عقل عفونی یا نهفته، در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از بزرگسالان رخ می‌دهد.

در حالت کلی، اگر دندان عقل شروع به رشد کند، اما فضای کافی برای خروج نداشته باشد، می‌تواند التهاب و عفونت را به وجود آورد. همچنین، ایجاد برخی کیست‌ها، فک و اعصاب را درگیر کرده و زنگ زدن گوش را در پی دارد. برای درمان وزوز گوش ناشی از دندان عقل، لازم است به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید، تا از طریق جراحی دندان نهفته خارج گردد.

ارتباط وزوز گوش با جراحی دندان عقل

یکی از مشکلاتی که ممکن است باعث ایجاد وزوز در گوش شود، جراحی دندان عقل است؛ اگر چه این نوع درمان، کاملا ایمن و بی‌خطر به حساب می‌آید، اما گاهی عوارضی به همراه دارد. یکی از رایج‌ترین عوارض جراحی دندان، کاهش شنوایی ناشی از صدا است! در واقع، ممکن است در حین جراحی، صداهای بلند ناشی از عمل، به گوش داخلی بیمار آسیب بزنند. این مساله می‌تواند ناشنوایی موقت را در پی داشته باشد؛ ضمن اینکه ممکن است باعث وزوز گوش گردد.

صدا دادن گوش در اثر اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

گاهی در حین جراحی دندان عقل نهفته، اختلالات مفصل گیجگاهی فکی به وجود می‌آیند. در اصل، هنگامی که فک پایین و جمجمه ناهماهنگ هستند، علائمی مانند سردرد، درد در ناحیه فک و صدا دادن گوش نیز رخ می‌دهند؛ به این ترتیب، ارتباط وزوز گوش با دندان عقل، چه قبل از درمان و چه بعد از آن قابل توجیه است.

چرا عفونت دندان عقل باعث وزوز گوش می‌شود؟

هنگامی که دندان عقل نتواند به شکل صحیح، از جای خود خارج شده، و رشد پنهان داشته باشد، باعث تجمع باکتری‌ها و ایجاد التهاب در ناحیه اطراف خود خواهد شد. تداوم این حالت، باعث بروز عفونت می‌گردد، که معمولا این عفونت تا گوش میانی ادامه می‌یابد! از این لحظه، در صورتی که گوش میانی تحریک شود، وزوز گوش ناشی از دندان عقل عفونی، باعث احساس ناراحتی در فرد خواهد شد.

برای پیشگیری از وزوز گوش ناشی از دندان عقل نهفته چه کنیم؟

بهترین کار برای پیشگیری از صدا دادن گوش در اثر مشکلات دندانی، حفظ سلامت دهان و دندان است. شما باید با مراجعه منظم به یک دندانپزشک حاذق مانند دکتر سزاوار، معاینات دوره‌ای را انجام داده، و مشکلاتی مانند رویش دندان عقل نهفته و سایر مشکلات دندانی را در اسرع وقت درمان کنید.Can Wisdom Teeth Cause Tinnitus? | Treble Health

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور منظم و همچنین، پرهیز از کشیدن سیگار و نوشیدن بیش از حد الکل، تاثیر مستقیمی بر سلامت دهان و دندان خواهد داشت. در صورتی که نسبت به سلامت دندان‌های خود مشکوک هستید، و یا گوشتان اصطلاحا صدا می‌دهد، لازم است در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کرده، و معاینه دندان عقل نهفته را انجام دهید. درمان به موقع می‌تواند از وزوز گوش ناشی از دندان عقل جلوگیری کند.

آیا کشیدن دندان باعث وزوز گوش می‌شود؟

غیر از وزوز گوش ناشی از دندان عقل نهفته، مشکلات دیگر در حفره دهان، می‌توانند عامل ایجاد صدا در گوش باشند. برای مثال، در حین کشیدن دندان ممکن است، پزشک از مته‌های دندانپزشکی استفاده کند. با توجه به اینکه مته در نزدیکی گوش فعالیت می‌کند، ممکن است در طول عمل یا پس از آن، احساس صدا در گوش داشته باشید. نکته دیگر اینکه کشیدن دندان، نظم و چینش دندان‌ها را بر هم می‌زند، که این مساله، ممکن است با التهاب بافت‌ها همراه شود. معمولا در این شرایط، بروز اختلالات مفصل گیجگاهی فکی رایج است، که در نهایت باعث وزوز گوش می‌شوند.

درمان صدا دادن گوش در اثر عفونت دندان عقل

در حالت کلی، هیچ روشی برای درمان قطعی و رفع وزوز گوش وجود ندارد؛ اما در صورتی که دندان عقل نهفته و یا عفونت حفره دهان، منجر به ایجاد صدا در گوش شود، لازم است به یک دندانپزشک مراجعه کنید، تا ضمن معاینه سلامت دهان و دندان، اقدامات درمانی لازم را انجام دهد. در این صورت، می‌توان وزوز گوش ناشی از دندان عقل نهفته یا عفونی را برطرف نمود.

درمان صدا دادن گوش در اثر عفونت دندان عقل

از طرفی، اگر زنگ زدن گوش به دلیل استفاده از دستگاه‌های دندانپزشکی به وجود آید، معمولا مدتی بعد از اتمام درمان، صدای داخل گوش از بین می‌رود. کاهش استرس نیز، تاثیر مستقیمی بر رفع صداهای آزاردهنده در گوش دارد!

آیا برای درمان وزوز گوش باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنیم؟

با توجه به اینکه وزوز گوش علل متعددی دارد، معمولا لازم است در ابتدا به یک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید، تا گوش‌ها از نظر وجود عفونت، بررسی گردند. چنانچه پزشک متخصص پس از معاینات اولیه، وزوز گوش ناشی از دندان عقل را تشخیص دهد، شما را به یک دندانپزشک متخصص ارجاع خواهد داد؛ در این صورت، نیاز است عفونت دندان درمان شود و یا دندان عقل نهفته، از طریق جراحی خارج گردد.

اگر به دنبال یک متخصص گوش مجرب هستید، می‌توانید به کلینیک گوش تهران مراجعه کرده، و فرایند درمان خود را دنبال کنید. لطفا قبل از مراجعه حضوری به این کلینیک، نوبت خود را به صورت اینترنتی رزرو نمایید.

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

روش درمان فوری سرگیجه در خانه
دانشنامه سرگیجه

درمان سرگیجه در خانه

سوال رایجی که بیشتر مخاطبین عزیز مطرح می نمایند درباره درمان سرگیجه در خانه می باشد. دوستان عزیز با توجه به اینکه سرگیجه در طولانی

درمان خانگی سرگیجه هنگام بلند شدن
دانشنامه سرگیجه

درمان خانگی سرگیجه هنگام بلند شدن

آیا شما هم با مشکل سرگیجه هنگام بلند شدن مواجه هستید؟ در این مقاله آموزشی از کلینیک گوش تهران، بطور کامل به درمان های خانگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *