گوش درد بعد از استخر | علت ایجاد و درمان درد گوش بعد استخر

آخرین بروزرسانی: جولای 28, 2024
گوش درد بعد از استخر | علت ایجاد و درمان درد گوش بعد استخر

اگر شما یا کودکتان پس از شنا، حمام یا جست و خیز در آب، دچار گوش درد می‌شوید، احتمالا به اختلال گوش شناگر دچار شده‌اید! در واقع، گوش درد بعد از استخر، اغلب به دلیل ماندن رطوبت در مجرای گوش پس از شنا، رخ می‌دهد که باعث عفونت شده و نیاز به درمان دارد! این اختلال، که در پزشکی اوتیت خارجی نیز نامیده می‌شود، در مسیر بین گوش خارجی و گوش میانی به وجود می‌آید، و عمدتا با علائمی مانند خارش گوش، نشت مایع شفاف از داخل گوش و احساس پری یا بسته بودن آن همراه است.

خبر خوش اینکه درد گرفتن گوش بعد از استخر، جای نگرانی نداشته و به راحتی می‌توان علت آن را درمان نمود. معمولا معاینه توسط یک متخصص گوش، حلق و بینی و پس از آن، مصرف آنتی بیوتیک‌های تجویزی پزشک، می‌تواند به درمان گوش درد بعد از حمام و استخر کمک کند. البته رعایت برخی مراقبت‌ها، مانند خشک کردن محیط خارجی و در دسترس گوش، به شما کمک می‌کند تا از بروز مجدد آن، تا حد زیادی پیشگیری به عمل آید!

چنانچه به دنبال اطلاعات بیشتری درباره عارضه درد گوش بعد از استخر هستید، می‌توانید ادامه مطلب را مطالعه نمایید. در نهایت، خواهید دید که تفاوت گوش درد بعد از استخر با عفونت گوش در چیست.

علت گوش درد بعد از استخر چیست؟

درد گوش بعد از استخر، از ایجاد نوعی عفونت باکتریایی یا قارچی ناشی از رطوبت، و یا تحریک پوستی در کانال گوش، به وجود می‌آید. این عفونت، مسیر گوش میانی و خارجی را اشغال کرده، و می‌تواند باعث گوش درد بعد از استخر شود. در اصطلاح پزشکی، این عارضه را تحت عنوان گوش شناگر یا اوتیت خارجی نیز می‌شناسند. دقت کنید که این نوع عفونت، با آنچه به عنوان عفونت گوش میانی می‌شناسیم، متفاوت است! زیرا عفونت گوش میانی، اغلب به دلیل عوامل ویروسی به وجود آمده، و در پشت پرده گوش جمع می‌شود.Swimmers Ear – Penn Medicine

کودکی که دچار درد گوش بعد از استخر شده است

معمولا افرادی که از گوش‌گیر یا سمعک استفاده می‌کنند، بیش از دیگران در معرض این عارضه قرار می‌گیرند. همچنین، تمیز کردن بیش از حد گوش، تماس با مواد شیمیایی مانند رنگ یا اسپری مو و همچنین، گیر کردن جسم خارجی در داخل گوش، باعث می‌شود تا فرد، پتانسیل ابتلا به درد گوش بعد از استخر را داشته باشد.

درد گرفتن گوش بعد از شنا چقدر رایج است؟

همه افراد، صرف نظر از سن آن‌ها، می‌توانند به این عارضه مبتلا شوند؛ در فصل تابستان، که استفاده از محیط‌هایی مانند استخر و دریاچه بیشتر است، ابتلای افراد به عفونت گوش خارجی نیز افزایش پیدا می‌کند. لازم است اشاره کنیم که کودکان، به دلیل باریک بودن مجرای گوش آن‌ها، بیشتر از بزرگسالان می‌توانند به گوش درد بعد از حمام یا استخر مبتلا گردند.

تفاوت گوش شناگر با عفونت گوش در چیست؟

علت گوش درد بعد از استخر، آب رفتن داخل گوش است، که با علت عفونت گوش کاملا تفاوت دارد. در واقع عفونت گوش، اغلب به دلیل تورم و التهاب در حفره گوش میانی، به وجود می‌آید که این تورم، بیشتر به دلیل مسدود شدن شیپور استاش رخ می‌دهد. در حالی که گوش درد بعد از استخر، بیشتر به واسطه فعالیت باکتری‌ها در محیط مرطوب داخل گوش، ایجاد می‌گردد. درد ناشی از عفونت، در داخل گوش است و در حین دراز کشیدن، شدید می‌شود؛ به همین دلیل، باعث اختلال در خواب خواهد شد.Swimmer’s Ear vs Inner Ear Infection: How to Spot the Difference (allinahealth.org)

تفاوت علائم عفونت گوش با آب رفتن داخل گوش

دومین تفاوت گوش شناگر با عفونت گوش میانی، در علائم ظاهری آن‌ها است. برای مثال، درد گوش بعد از استخر یا حمام، اغلب باعث قرمزی یا تورم گوش خارجی شده، و خارش گوش را به همراه دارد؛ اما علائم عفونت گوش میانی شامل تب، کاهش اشتها، اسهال و استفراغ در کودکان و بر هم خوردن تعادل خواهد بود. همچنین، عفونت گوش میانی در کودکان، اغلب باعث آبریزش بینی، احتقان و عفونت دستگاه تنفسی می‌شود.

تفاوت از نظر درمان!

در مورد عارضه آب رفتن داخل گوش، اگر به اندازه کافی جرم گوش وجود داشته باشد و یا فرد، حین شنا از گوش گیر استفاده کند، احتمال درد گوش بعد از استخر به حداقل می‌رسد! ضمن اینکه خشک کردن گوش‌ها بعد از شنا، در کاهش احتمال ابتلا به این عارضه نقش موثری دارد. با این حال، استفاده از قطره درمان گوش شناگر، به بهبود این عارضه کمک می‌کند.

برای درمان عفونت گوش میانی نیز فرد باید از داروهای ضد درد، کمپرس سرد روی گوش خارجی و قطره‌های آنتی بیوتیک و ضد درد استفاده نماید؛ البته مطابق با تجویز پزشک!

آیا گوش درد بعد از استخر قابل درمان است؟

با اینکه ایجاد عفونت، به دلیل ماندن رطوبت در گوش، باعث گوش درد بعد از استخر می‌شود، اما نگران نباشید؛ این عارضه را می‌توانید به راحتی درمان کنید. تنها کافی است به یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید، تا او پس از معاینه، بهترین داروهای آنتی بیوتیک را برای شما تجویز نماید.

خانمی که بعد از استخر آب در گوشش رفته و دچار گوش درد شده است

در اکثر موارد، استفاده از قطره درمان گوش شناگر به تنهایی، می‌تواند این نوع عفونت را درمان کند؛ اما اگر به عفونت شدید مبتلا شده باشید، احتمالا یک اسفنج کوچک تحت عنوان فیتیله، باید در مجرای گوش قرار گیرد، تا قطره‌های دارو به داخل کانال گوش نفوذ کنند!

اقدامات تکمیلی برای درمان درد گوش بعد از استخر

غیر از مصرف آنتی بیوتیک، پزشک متخصص ENT، به بیمار توصیه می‌کند، تا اقدامات احتیاطی زیر را دنبال نماید:

• از خیس شدن مجرای گوش خودداری کند.
  • هنگام حمام یا دوش گرفتن، از کلاه استفاده کند.
  • از وارد کردن جسم خارجی به درون گوش خودداری کند.
  • در صورت احساس درد در گوش، باید از مسکن‌های بدون نسخه، مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کند؛ البته با شرط تایید پزشک متخصص.
  • از خاراندن یا لمس گوش اجتناب کند.
  • برای حضور مجدد در استخر، باید از پزشک خود سوال کند.

مدت زمان مورد نیاز برای درمان گوش درد بعد از حمام و استخر

با توجه به اینکه عفونت کانال گوش، پیچیدگی چندانی ندارد، در اغلب موارد، افراد ظرف ۲ تا ۳ روز درمان می‌شوند! اما در موارد حاد، ممکن است تا یک هفته علائم باقی بمانند، و پس از آن به طور کامل برطرف شوند. در صورتی که با وجود مصرف قطره گوش درد بعد از استخر و رعایت مراقبت‌ها، همچنان احساس درد به قوت خود باقی است، باید نتیجه را به پزشک خود گزارش دهید.

چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟

با اینکه به نظر می‌رسد گوش درد بعد از استخر، چندان خطرناک نباشد، اما باید به محض احساس درد یا خارش غیر طبیعی در گوش، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین، گاهی به دلیل ایجاد عفونت، ترشحاتی از گوش خارج می‌شوند، که یکی از علائم گوش شناگر به حساب می‌آید. در این صورت نیز مراجعه زود هنگام به متخصص گوش، حلق و بینی، کمک می‌کند تا در اسرع وقت درمان شوید.

در نظر داشته باشید که هر چه درمان اوتیت خارجی را زودتر شروع کنید، تا قبل از تشدید عفونت و گسترش آن، می‌توانید آن را درمان نمایید؛ در واقع، با مراجعه زود هنگام به پزشک، حداکثر به یک هفته زمان برای درمان گوش درد بعد از استخر نیاز خواهید داشت؛ بدون آن که با عوارض پیچیده‌ای روبرو شوید.

مراقبت‌های مهم برای پیشگیری از گوش درد بعد از استخر

برای آنکه بتوانید از بروز عفونت در مسیر گوش میانی و خارجی پیشگیری کنید، لازم است هنگام شنا و بعد از آن، مراقبت‌هایی را داشته باشید. از مهم‌ترین راهکارها برای پیشگیری از درد گوش بعد از استخر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• در هنگام شنا از گوش‌گیر استفاده کنید.
  • از شنا کردن در آب کثیف پرهیز نمایید.
  • بعد از شنا تا حد امکان، سر خود را کج نگه دارید، تا آب اضافی از مجرای گوش خارج شود.
  • از یک سشوار با حرارت کم، برای خشک کردن مجرای گوش کمک بگیرید. لازم است باد سشوار، از فاصله ۳۰ سانتی‌متری به مجرای گوش برخورد کند!
  • گوش پاک کن یا اشیا خارجی را در گوش خود فرو نکنید.
  • از یک داروساز بخواهید تا یک قطره گوش مناسب برای مقابله با عفونت ناشی از شنا یا حمام، به شما بدهد! البته قطره برای آب رفتن داخل گوش، با قطره‌هایی که برای درمان عفونت گوش مصرف می‌شوند، متفاوت هستند!

آیا آب رفتن داخل گوش خطرناک است؟

عارضه عفونت ناشی از رطوبت گوش، اگر به موقع تشخیص داده شده و درمان شود، مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد؛ بنابراین، باید به محض مشاهده علائم این عارضه، که معمولا با گوش درد بعد از استخر شروع می‌شود، به یک مرکز تخصصی مانند کلینیک گوش تهران مراجعه کنید. در این صورت، طی یک هفته، علائم برطرف شده و درمان می‌شوید!

دقت کنید که گوش شناگر، خود به خود از بین نمی‌رود، و اگر به موقع درمان نشود، ممکن است به نواحی اطراف مانند قاعده جمجمه، مغز یا اعصاب جمجمه سرایت کند! پس درمان عفونت را در هر صورت جدی بگیرید، تا از عوارض پیچیده‌تر آن در امان بمانید.

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

ارتباط گوش درد و تومور مغزی چیست؟
دانشنامه درد و عفونت گوش

ارتباط گوش درد و تومور مغزی

ممکن است هنگام درد گوش به این فکر کنید که این درد ناشی از بیماری یا شرایط خاص پزشکی باشد. گرچه تمامی گوش دردها به