انواع بیماری‌های لاله گوش: علائم و روش‌های درمان

آخرین بروزرسانی: سپتامبر 25, 2024
انواع بیماری‌های لاله گوش

نرم‌ترین قسمت گوش، که اغلب برای آویزان کردن گوشواره مورد استفاده قرار می‌گیرد، لاله گوش نامیده می‌شود. اگر چه این قسمت از گوش خارجی، عملکرد بیولوژیکی ثابت شده‌ای ندارد، اما هرگاه آلرژی، عفونت و یا جراحت در ناحیه گوش ایجاد گردد، می‌تواند این قسمت را تحت تاثیر قرار دهد. از رایج‌ترین بیماری‌های لاله گوش می‌توان به درماتیت تماسی آلرژیک، انواع کیست و اریسیپلاس اشاره کرد؛ البته عفونت ناشی از سوراخ گوش و سلولیت نیز می‌توانند عامل التهاب در لاله گوش باشند!

جالب است بدانید که شکل لاله گوش، می‌تواند نشان دهنده ابتلا به برخی بیماری‌ها باشد؛ برای مثال، لاله گوش حجیم، کشیده و بزرگ می‌تواند ابتلا به بیماری‌های قلبی را نشان دهد. در این مطلب، به دنبال آن هستیم تا اطلاعاتی درباره انواع بیماری‌های لاله گوش، علائم و روش‌های درمان آن‌ها به دست آوریم. اگر به دنبال آگاهی بیشتر در این باره هستید، می‌توانید تا پایان مطلب با ما همراه شوید.

درماتیت تماسی آلرژیک؛ بیماری رایج پوستی در لاله گوش

گاهی به دلیل تماس لاله گوش با مواد حساسیت زا، واکنش شدید پوستی در این ناحیه دیده می‌شود؛ این حالت را درماتیت تماسی آلرژیک می‌گویند که یکی از رایج‌ترین بیماری‌های لاله گوش به حساب می‌آید؛ علائم این اختلال شامل موارد زیر هستند:

درماتیت تماسی آلرژیک؛ بیماری رایج پوستی در لاله گوش

  • بثورات پوستی
  • التهاب لاله گوش
  • خارش شدید ناحیه
  • خشک شدن، ترک خوردن و پوسته پوسته شدن پوست ناحیه
  • برجستگی‌های تاول مانند؛ همراه با ترشح و پوسته پوسته شدن
  • سوزش و تورم لاله گوش

علت درماتیت تماسی آلرژیک در لاله گوش

در اغلب موارد، استفاده از اکسسوری‌های حساسیت زا، باعث بروز درماتیت تماسی در لاله گوش می‌شود. البته گاهی تنها با یک بار تماس گوش با یک ماده آلرژی‌زا، این حالت رخ می‌دهد؛ در حالی که برای برخی افراد، تماس مکرر با آن، باعث تحریک لاله گوش می‌گردد. نیکل موجود در جواهرات، عامل اصلی ابتلا به درماتیت تماسی آلرژیک در لاله گوش است.

پیشگیری و درمان آلرژی تماسی

لازم است موادی که نسبت به آن حساسیت دارید را شناسایی کنید! برای مثال، اگر هنگام استفاده از جواهرات، لاله گوش شما تحریک شده و علائم حساسیت در آن مشاهده می‌شود، بهتر است از آن استفاده نکنید. همچنین اگر از کرم یا پماد خاصی استفاده می‌کنید، که پس از آن لاله گوش شما واکنش نشان می‌دهد، باید آن را جایگزین نمایید.

برای رفع علائم حساسیت، می‌توانید از کرم پوست بدون نسخه حاوی بنت کواتام استفاده کنید. کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده نیز می‌توانند به درمان خشکی پوست گوش خارجی، کمک کرده و از تشدید حساسیت جلوگیری کنند!

کیست‌ها؛ پر چالش‌ترین بیماری‌های لاله گوش!

تشکیل کیست در لاله گوش، یکی از اختلالاتی است، که هر فرد با هر سنی می‌تواند آن را تجربه کند! کیست‌های لاله گوش، عمدتا تحت عنوان کیست‌های اپیدرموئید یا کیست‌های اپیدرمی، شناخته می‌شوند. رشد این نوع کیست‌ها کند است؛ با این حال، وجود آن‌ها می‌تواند منجر به درد، ناراحتی و عفونت گردد. نحوه برخورد با این نوع بیماری‌های لاله گوش، به نوع کیست و خوش خیم یا بدخیم بودن آن مربوط است.

کیست‌ها؛ پر چالش‌ترین بیماری‌های لاله گوش!

نحوه ایجاد کیست لاله گوش

کیست لاله گوش، به شکل یک پاکت حاوی مایع، هوا یا ماده دیگر است. این زائده‌ها زمانی ایجاد می‌گردند، که سلول‌های پوستی به جای ریزش، با سرعت بیشتری رشد و تکثیر دارند! این حالت، باعث می‌شود تا در لایه‌های درونی پوست، کیست به وجود آید. البته در صورت زخمی شدن بیرونی‌ترین لایه فولیکول مو نیز، کیست‌های اپیدرموئید ایجاد می‌گردند؛ افزایش سن، ژنتیک و آسیب به پوست یا سابقه آکنه، می‌توانند منجر به بیماری‌های لاله گوش به شکل کیست شوند!

در موارد بسیار نادر، ممکن است کیست اپیدرموئید، به سلول‌های سرطان آلوده باشند؛ در این صورت، لازم است حتما درمان‌های تخصصی توسط پزشک متخصص گوش، حلق و بینی انجام گیرند.

علائم کیست لاله گوش

این زائده‌ها عمدتا به شکل برآمدگی سفت و گرد در زیر پوست احساس می‌شوند؛ حتی گاهی به شکل یک جوش سرسیاه به چشم می‌آیند! در صورتی که کیست لاله گوش با عفونت همراه باشد، علائم زیر را خواهید دید:

  • قرمزی و التهاب ناحیه
  • احساس درد در لاله گوش
  • تورم و حساسیت در ناحیه
  • یک عفونت جوش مانند؛ در اثر ترکیدن کیست

درمان کیست لاله گوش

با اینکه کیست‌های لاله گوش، نیاز به بررسی اولیه پزشکی دارند، اما در اغلب موارد، درمان خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. با این حال، برای تشخیص نوع کیست، اغلب پزشک باید بیوپسی یا نمونه برداری انجام دهد، تا درباره درمان آن تصمیم بگیرد.  برای درمان عفونت کیست لاله گوش نیز، مصرف آنتی بیوتیک بهترین راه حل است؛ اما معمولا برای رفع التهاب، لازم است داروی استروئید به کیست تزریق شود!

در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان، کیست لاله گوش را دستکاری نکرده و فشار ندهید؛ در غیر این صورت، ممکن است باعث ایجاد زخم و عفونت شود. همچنین در صورت تایید پزشک، می‌توانید با استفاده از کمپرس گرم، به تخلیه راحت‌تر کیست و کاهش درد آن کمک کنید.

پس زدن زیورآلات؛ کم چالش‌ترین بیماری‌های لاله گوش

ممکن است این تجربه را داشته باشید، که پس از استفاده از گوشواره‌های آویزدار، لاله گوشتان دچار عفونت و یا زخم شود. این نوع التهاب به این دلیل رخ می‌دهد، که گوشواره آویز با پوست تماس پیدا کرده، و از داخل سوراخ گوش رد می‌شود. در واقع، بدن به دنبال واکنشی است، تا بتواند جسم خارجی در لاله گوش را از بین ببرد! این حالت منجر به التهاب، عفونت و حتی ایجاد اسکار کلوئیدی خواهد شد.

سلولیت؛ بیماری عفونی لاله گوش

یکی دیگر از انواع بیماری‌های لاله گوش، که می‌تواند بسیار دردناک باشد، سلولیت نام دارد. سلولیت یک اختلال پوستی است، که با نوعی عفونت باکتریایی همراه می‌شود، و پوست لاله گوش را قرمز و متورم می‌کند.

هنگامی که لاله گوش دچار سلولیت می‌شود، با لمس آن، احساس داغی و حساس بودن خواهید داشت. از آنجا که عفونت باکتریایی، ممکن است وارد گردش خون شده، و مشکلات جدی به وجود آورد، بنابراین لازم است در صورت مشاهده علائم آن، حتما به یک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. قرمزی، تورم و احساس داغی، علائم اصلی این نوع از بیماری لاله گوش به حساب می‌آیند.

اریسیپلاس؛ یک عفونت باکتریایی در لاله گوش

نوع دیگری از بیماری‌های لاله گوش، که با عفونت همراه است، اریسیپلاس نامیده می‌شود؛ زمانی که فرد به این بیماری مبتلا می‌گردد، بر روی لایه بیرونی پوست لاله گوش، نشانه‌هایی مانند قرمزی و تورم ظاهر می‌گردند! همچنین، گرم شدن لاله گوش، از علائم اصلی اریسیپلاس به حساب می‌آید. در صورتی که این اختلال به صورت درمان نشده رها شود، فرد عوارض جدی‌تر مانند تب، لرز و تاول را مشاهده می‌کند.

سندروم ترنر؛ یک بیماری ژنتیکی لاله گوش

بیماری‌های لاله گوش، ممکن است به صورت ژنتیکی یا در اثر اختلالات کروموزومی به وجود آیند. سندروم ترنر، یکی از این بیماری‌هاست، که تنها زنان به آن مبتلا می‌شوند؛ زیرا علت آن، کمبود تمام یا بخشی از کروموزوم X دوم خواهد بود! در حال حاضر، فرضیه‌ای که درباره ابتلا به سندروم ترنر وجود دارد، این است که یک ناهنجاری کروموزومی، به دلیل خطا در سلول تولید مثلی والدین، ایجاد شده باشد. در هر حال، این بیماری نادر می‌تواند بر سلامت لاله گوش و یا سایر اعضای بدن، مانند چشم، ساختار اسکلتی و کلیه‌ها تاثیر بگذارد!

بیماری BWS؛ بیماری ناشی از کروموزومی

هنگامی که تغییری در ژن‌های کروموزوم ۱۱ به وجود می‌آید، می‌تواند منجر به اختلال BWS شود. افراد مبتلا به BWS، اغلب رشد بیش از حد را در برخی قسمت‌های بدن، مانند زبان و لاله گوش تجربه می‌کنند! برای مثال، اگر بر روی لاله گوش، یک چین و چروک بزرگ ایجاد شده باشد، می‌تواند نشان دهنده این ویژگی ژنتیکی باشد. به طور کلی، چین و چروک زمانی به وجود می‌آید، که جریان خون در ناحیه مورد نظر کمتر از حالت عادی باشد.

شکافتگی لاله گوش در اثر گوشواره‌های سنگین

شکافتگی لاله گوش در اثر گوشواره‌های سنگین

در برخی موارد، به دلیل استفاده از گوشواره‌های آویزدار و سنگین، سوراخ‌های ایجاد شده بر روی لاله گوش، گسترده‌تر شده و به پارگی شباهت دارند. به طوری که اگر فرد، به استفاده از گوشواره‌های سنگین ادامه دهد، احتمال پارگی یا شکافته شدن لاله گوش وجود دارد. بهتر است قبل از آنکه لاله گوش دچار پارگی شود، حتما برای بهبود آن به پزشک متخصص گوش مراجعه کنید!

هماتوم لاله گوش

هماتوم لاله گوش یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است در اثر ضربه به لاله گوش ایجاد شود؛ این وضعیت باعث تجمع خون در زیر پوست لاله گوش می‌شود و در صورت عدم درمان می‌تواند به تغییر شکل دائمی لاله گوش منجر شود! بیماری‌های دیگری مانند عفونت‌های مختلف یا ناهنجاری‌های مادرزادی نیز ممکن است لاله گوش را تحت تأثیر قرار دهند، اما هماتوم لاله گوش به دلیل تأثیر مستقیم و فوری ناشی از آسیب‌دیدگی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

البته این عارضه لاله گوش با پلی‌ کندریت بسیار متفاوت است؛ پلی کندریت یک بیماری خودایمنی است که باعث التهاب مزمن غضروف‌های مختلف بدن از جمله غضروف گوش می‌شود و به مرور زمان عملکرد طبیعی آن را مختل می‌کند. این التهاب می‌تواند باعث نرم شدن و تغییر شکل غضروف‌ لاله گوش شود.

برای درمان بیماری‌های لاله گوش چه کنیم؟

با توجه به اینکه لاله گوش، از نظر عملکرد بیولوژیکی تاثیر چندانی در بدن ما ندارد، به نظر می‌رسد اختلالات موجود در آن، چندان خطرآفرین نباشند. با این حال، چنانچه به دلیل بروز کیست یا حساسیت شدید به زیورآلات، و یا مواد دیگر دچار عفونت شوید، حتما این مساله باید توسط پزشک متخصص بررسی گردد. از نظر پزشکان متخصص گوش، حلق و بینی در کلینیک گوش تهران، اغلب بیماری‌های لاله گوش، با مصرف آنتی بیوتیک‌ها و داروهای استروئیدی قابل درمان هستند؛ با این حال، بررسی اولیه برای نوع زائده یا حساسیت، برای انتخاب روش درمان ضروری خواهد بود.

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

دانشنامه درد و عفونت گوش

با انواع عفونت گوش و درمان آن آشنا شوید

عفونت‌های باکتریایی و ویروسی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری عفونت گوش می‌باشند. این عفونت می‌تواند به پشت پرده گوش، گوش داخلی و خارجی و

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *