هماتوم لاله گوش یا گوش گل کلمی چیست؟

auricular hematoma

هماتوم لاله گوش یا همان گوش گل کلمی در اثر ضربه و تجمع خون در گوش بیرونی ایجاد می‌شود. در اصطلاح پزشکی جمع شدن خون در لاله گوش را هماتوم می‌گویند. برای درمان این عارضه زمان از اهمیت زیادی برخوردار است و به محض بروز، باید فوراً نسبت به درمان آن اقدام شود.

نکته قابل توجه در خصوص گوش شکسته گل کلمی عدم وجود درمان قطعی برای آن است. با این وجود بعد از وارد آمدن ضربه به گوش می‌توان از بروز چنین حالتی در آن پیشگیری کرد. به همین دلیل آشنایی با علائم و مشخصات ظاهری این عارضه بسیار مهم می‌باشد.

سایت کلینیک گوش تهران دارای اطلاعات کامل و مفیدی در خصوص هماتوم، علائم آن و راه‌های ایجاد آن است. از این رو با وارد شدن به این سایت می‌توانید به جواب بسیاری از سؤالات خود دست پیدا کنید.

هماتوم گوش چیست؟

هماتوم لاله گوش در غضروف فیبروکارتیلاژ رخ می‌دهد. در واقع غضروف بر اثر ضربه خون خود را از دست می‌دهد، به طوری که خون آن در فضای زیر لاله گوش جمع می‌شود. در پی چنین رخ دادی گوش ظاهر اولیه خود را از دست داده و حالت گل کلمی در لاله و بافت‌های اطراف آن به وجود می‌آیند.

گوش شکسته گل کلمی یا هماتوم باعث بالا آمدن

لاله گوش از غضروف زیر آن می‌شود. در نتیجه غضروف دچار رگ زدایی خواهد شد. این عارضه اغلب در ورزشکاران رشته‌های کشتی و بوکس قابل مشاهده است.

علائم هماتوم لاله گوش

هماتوم لاله گوش با علائم و نشانه‌هایی همراه است که عبارتند از:

• ورم بافت گوش
  • وزوز گوش
  • درد در ناحیه گوش
  • قرمز شدن گوش
  • کبودی
  • تاری دید
  • سردرد

در صورت عدم درمان به موقع هماتوم، ممکن است علائم به صورت شدید‌تری بروز نمایند. تب، عفونت و باد کردن شدید در گوش از جمله علائم جدی این عارضه می‌باشند.

عوارض هماتوم لاله گوش

هماتوم لاله گوش یک عارضه جدی است که عوارض متعددی به دنبال دارد. این عوارض شامل موارد ذیل می‌باشند.

• نکروز با بافت مردگی
  • شنیدن صدای زنگ در گوش
  • تاری دید
  • سردرد
  • از دست دادن شنوایی

لازم به ذکر است که تحت درمان قرار دادن بیمار با اولین نشانه‌های گوش گل کلمی از بروز عوارض ذکر شده پیشگیری می‌کند.

علت کبودی لاله گوش کودک

کبودی در گوش کودک می‌تواند ناشی از هماتوم لاله گوش باشد. به طور کلی ضربه و پاره شدن عروق خونی لاله گوش می‌تواند دلیل اصلی بروز کبودی در این بخش از گوش کودکان بشمار بیایند.

از کجا بفهمیم گوش شکسته است؟

کبودی گوش و بروز علائم هماتوم لاله گوش مهم‌ترین نشانه‌های بروز شکستگی در گوش است. علاوه بر آن چندین علامت دیگر وجود دارند که بر اساس آن‌ها می‌توان شکستگی گوش را تشخیص داد. تغییر شکل و انحراف شکل گوش دیگر نشانه شکستگی در گوش می‌باشد. ورم و باد کردن غضروف گوش نیز می‌توان علامت‌های دیگری در خصوص ایجاد شکستگی در گوش بشمار بیایند.

زمانی که هماتوم لاله گوش ایجاد شود غضروف شکسته شده و باعث پارگی رگ‌های خونی می‌شود. در نتیجه مایع میان بافتی و خون در محل شکستگی جمع خواهند شد و به صورت ورم خود را نشان می‌دهند.

علت کبودی نرمه گوش؟

کبودی نرمه گوش نیز می‌تواند ناشی از هماتوم لاله گوش باشد. نرمه گوش دارای عروق خونی و عصب است. بنابراین وارد آمدن هر نوع ضربه به کناره سر و خود نرمه، سبب ایجاد کبودی در آن می‌شود.

علت کبودی نرمه گوش

گوش گل کلمی چیست؟

هماتوم لاله گوش باعث ایجاد حالتی به نام گل کلمی در گوش می‌شود. در حقیقت گوش گل کلمی نوعی دفرمه شدن شکل ظاهری گوش بیرونی است. این تغییر شکل به دلیل تروما و ضربه بوده و به صورت اکتسابی می‌باشد.

عمل جراحی گوش گل کلمی چگونه است؟

هماتوم لاله گوش یک عارضه دائمی می‌باشد. با این حال می‌توان با انجام عمل زیبایی تا حدودی ظاهر اولیه را به گوش بازگرداند. این نوع جراحی که به اتوپلاستی معروف است جزء عمل‌های اصلاحی بشمار می‌آید.

عمل زیبایی گوش گل کلمی به این شکل است که پزشک برشی جهت مشاهده غضروف در پشت گوش آسیب دیده ایجاد می‌کند. سپس بخشی از غضروف را برداشته و بخیه‌هایی را برای تغییر حالت در آن ایجاد می‌کند.

برای انجام این نوع عمل زیبایی از بیهوشی موضعی استفاده شده و نیازی به بیهوشی عمومی نمی‌باشد. دوره نقاهت عمل زیبایی گوش گل کلمی توسط پزشک و بر اساس وضعیت بیمار تعیین می‌شود. با این حال پزشک دوره نقاهت برای اکثر بیماران را شش هفته در نظر می‌گیرد.

درمان گوش گل کلمی

راه‌های متعددی برای درمان هماتوم لاله گوش یا گوش گل کلمی وجود دارند. هر کدام از این روش‌های درمانی بعد از معاینه گوش بیمار، توسط پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی روش درمانی انتخابی برای درمان گوش گل کلمی به نوع عارضه و میزان پیشرفت آن بستگی دارد.

معمولاً در مراحل اولیه بروز هماتوم از روش‌های ساده‌تری برای درمان آن استفاده می‌شود. در غیر این صورت پزشک مجبور به استفاده از روش‌های پیچیده‌تری برای درمان این عارضه می‌باشد.

درمان هماتوم لاله گوش در مراحل اولیه شامل قرار دادن کمپرس یخ بر روی محل آسیب دیدگی خواهد بود. این کار سبب جلوگیری از پیشرفت عارضه و بدتر شدن علائم آن می‌شود. در صورت عدم انجام چنین روش درمانی و گذشت چندین روز از بروز هماتوم باید از روش‌های درمانی دیگری استفاده کرد. این روش‌ها شامل وارد ذیل می‌باشند.

• تخلیه خون جمع شده از طریق سرنگ

در این روش برای درمان گوش گل کلمی اقدام به خارج کردن خون جمع شده با استفاده از سرنگ می‌کنند. این روش زمانی جوابگو خواهد بود که میزان خون جمع شده بیشتر از حد معمول نباشد و بتوان آن را با سرنگ خالی کرد. خالی کردن کامل خون از بافت بسیار مهم است. زیرا عدم تخلیه کامل سبب عود دوباره هماتوم در گوش می‌شود.

تخلیه خون جمع شده از طریق سرنگ

• تخلیه خون از طریق ایجاد شکاف

در این روش از درمان گوش شکسته گل کلمی پزشک شکافی در محل آسیب دیده ایجاد می‌کند. این روش نسبت به روش قبلی تهاجمی‌تر می‌باشد. با این حال میزان موفقیت عملیات تخلیه در آن به مراتب بیشتر خواهد بود. این نوع درمان زمانی انجام می‌شود که خونریزی داخل بافتی در گوش بالا باشد. به نحوی که نتوان آن را با سرنگ تخلیه نمود.

نکته مهم درباره این بیماری

هماتوم گوش در صورتی که درمان نشود باعث ایجاد حالت گل کلمی در گوش می‌شود. بنابراین تشخیص شکستگی و هماتوم در گوش از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. علاوه بر آن تخلیه به موقع خون از بخش آسیب دیده نیز حائز اهمیت است. زیرا عدم رسیدگی به موقع سبب تخریب غضروف و تغییر حالت گوش خواهد شد.

نکات مراقبتی در درمان گوش گل کلمی

در هر دو روش درمان هماتوم لاله گوش یعنی تخلیه با سرنگ و تخلیه به وسیله شکاف ممکن است پزشک عمل تخلیه را چندین مرتبه انجام دهد. بعد از انجام هر دو نوع درمان مراقبت از محل تخلیه جهت پیشگیری از بروز عفونت ضروری است. بنابراین پزشک روی زخم و محل تخلیه را پانسمان می‌کند.

نکته مراقبتی دیگر خودداری از انجام فعالیت‌های سنگین تا ۲۴ ساعت بعد از انجام درمان هماتوم لاله گوش می‌باشد. زیرا انجام فعالیت‌های روزانه به خصوص فعالیت‌های سنگین ممکن است سبب خونریزی و عفونت در زخم شود.

جمع‌بندی

در صورتی که اخیراً کبودی گوش در اثر ضربه را تجربه کرده‌اید و گوش شما دچار آسیب شده است، حتماً گوشتان را بررسی کنید.

برای این کار می‌توانید از یک آینه استفاده نمایید و گوش خود را از لحاظ ورم و کبودی به خوبی مورد معاینه قرار دهید. در صورت مشاهده هر نوع تغییر، هر چند ناچیز در ظاهر گوش باید فوراً به پزشک مراجعه شود. زیرا همان گونه که پیش‌تر نیز ذکر شد بهترین زمان برای مراجعه جهت درمان، روز‌ها و ساعات اولیه بروز هماتوم می‌باشد.

کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با استفاده از روش‌های نوین درمان می‌تواند بیماری و مشکلات مربوط به گوش را به بهترین شکل درمان کند. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی این مرکز هستید ، با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان « هماتوم لاله گوش یا گوش گل کلمی چیست؟ » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

1 دیدگاه دربارهٔ «هماتوم لاله گوش یا گوش گل کلمی چیست؟»

1. تا به حال به این مورد دقت چندانی نکرده بودم! موضوع قابل توجهی بود. تشکر