تست تمپانومتری چیست و مراحل انجام آن

تست تمپانومتری چیست و مراحل انجام آن

تست تمپانومتری، عملکرد گوش میانی را بررسی می‌کند. به طور کلی این تست، حرکت پرده گوش را در زمان تغییرات فشار می‌سنجد. نتیجه این آزمایش روی نمودار تمپانوگرام ثبت خواهد شد. متخصص شنوایی شناس از روی نمودار تمپانوگرام مشکلات گوش میانی را مشخص می‌کنند.

پزشک می‌تواند انجام این تست را هر چند هفته یک بار و برای چندین ماه توصیه کند. به این صورت میزان مایع در گوش میانی را تشخیص خواهد داد. در ادامه این مقاله سعی شده است تا درباره تست تمپانومتری اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار داده شود. پس در ادامه با ما همراه باشید.

ادیومتری چیست؟

بروز کم شنوایی در هر سنی، زندگی فرد را درگیر مشکلاتی خواهد کرد. یکی از روش‌های تشخیص کم شنوایی استفاده از تست‌های شنوایی سنجی(audiometry) می‌باشد.

ادیومتری یا شنوایی سنجی به بررسی عملکرد گوش بیمار می‌پردازد. در حین آزمایش مواردی همچون شدت و فرکانس صداها بررسی می‌شود. واحد اندازه گیری شدت صوت دسی بل (dB) است.

گوش انسان سالم می‌تواند صداهای آرامی همچون زمزمه (حدود 20 دسی بل) و صدای بلند مانند موتور جت را بشنود. گفتار انسان به طور کلی در محدوده 500-3000 هرتز قرار می‌گیرد و صداهایی بین 20 تا 20000 هرتز را می‌شنود.

شنوایی سنجی یا ادیومتری

تست تمپانومتری چیست؟

یکی از تست‌های سنجش شنوایی برای تشخیص کم شنوایی، تست تمپانومتری می‌باشد. در طی این آزمایش امواج صوتی منتشر شده پرده گوش را به لرزه در خواهند آورد. بخشی از این صدا به گوش میانی می‌رسد و بخش دیگر منعکس خواهد شد.

با توجه به نتایج این آزمایش متخصص شنوایی شناس می‌تواند برخی از بیماری‌ها را تشخیص دهد. این بیماری‌ها می‌تواند شامل اختلالات زیر باشد.

تست تمپانومتری چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا متخصص شنوایی شناس با استفاده از ابزار اتوسکوپ کانال گوش را بررسی خواهد کرد. این کار برای یافتن مشکلات احتمالی نظیر تجمع موم یا وجود اجسام خارجی صورت می‌پذیرد. در صورت رد این احتمال، متخصص شنوایی شناس دستگاه تمپانومتری را در کانال گوش قرار خواهد داد.

دستگاه تست تمپانومتری، فشار هوای داخل گوش را تغییر می‌دهد. این عمل منجر به تولید صدای خالصی می‌شود که پرده گوش را تحت فشارهای مختلف قرار خواهد داد. دستگاه پاسخ پرده گوش را نسبت به فشارهای ایجاد شده ثبت می‌کند.

در حین ثبت آزمایش، ممکن است صداهای بلندی ایجاد شود. در این حالت نباید حرکت کرد، آب دهن قورت داد و یا صحبت کرد. انجام این اعمال منجر به اختلال و ایجاد نتایج نادرست می‌شود.

مدت زمان انجام تست تمپانومتری برای هر دو گوش در حدود 2 الی 5 دقیقه می‌باشد. انجام این آزمون در هر سنی امکان پذیر است اما ممکن است انجام آن برای کودکان کمی سخت باشد.

چگونگی انجام تست تمپانومتری

چگونه می‌توانید به کودک کمک کنید تا برای تمپانومتری آماده شود؟

در این شرایط بهتر است قبل از انجام آزمون تمپانومتری با استفاده از یک عروسک، نحوه انجام آزمایش را به کودک نشان دهید. این روش می‌تواند به کودک کمک کند تا برای صداهای بلند آماده شود و بی حرکت بودن را تمرین کند.

تمپانومتری در کودکان

تمپانوگرام چیست؟

نتایج تست تمپانومتری در یک نمودار گرافیکی به نام تمپانوگرام به نمایش در می‌آید. اطلاعاتی در مورد سیستم گوش میانی (نحوه عبور صدا از پرده گوش به سیستم گوش میانی)، حجم کانال گوش و فشار گوش میانی بر روی نمودارت مپانوگرام به صورت عمودی رسم می‌شود و بر حسب میلی لیتر یا mmho اندازه گیری می‌شود.

عملکرد گوش در برابر تغییرات فشار هوا در کانال گوش، در نمودار تمپانوگرام روی محور افقی نمودار به صورت واضح قابل مشاهده است. واحد اندازه گیری فشار گوش در این نمودار دکاپاسکال می‌باشد که به اختصار به dapa نوشته می‌شود. به طور کلی فشار استاندار در گوش میانی در حدود +50 تا -50 dapa برای کودکان و بزرگسالان می‌باشد.

تفسیر نتایج آزمون تمپانومتری

نتایج تمپانوگرام به سه نوع اصلی تمپانوگرام A، تمپانوگرام B، و تمپانوگرام C تقسیم می‌شوند. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

تفسیر نتایج تست تمپانومتری

تمپانوگرام‌های نوع A

در نمودار تمپانوگرام هنگامی که فشار در حفره گوش میانی با فشار کانال گوش برابر باشد، به معنای طبیعی بودن سیستم شنوایی می‌باشد. درصورت نرمال بودن جواب تست تمپانومتری، خط مشاهده شده روی تمپانوگرام‌های نوع A شبیه کوه ( نوک قله در حدود مقدار صفر dapa) خواهد شد.

 این حالت نشان‌دهنده یک سیستم گوش میانی طبیعی، عاری از مشکلاتی است که از ورود صدا از گوش میانی به داخل گوش جلوگیری می‌کند. در صورت نرمال بودن تست تمپانومتری نتایج زیر حاصل خواهد شد.

  • پرده گوش به طور طبیعی حرکت می‌کند.
  • هیچ مایعی در گوش میانی وجود ندارد.
  • پرده‌های گوش و استخوانچه‌ها (استخوان‌های ریز گوش میانی ) حرکت طبیعی دارند.
  • فشار استاندارد داخل گوش میانی بین است.

تمپانوگرام‌های نوع B

درصورت غیر عادی بودن نتایج، فشار گوش ممکن است فراتر یا پایین‌تر از حد صفر dapa ثبت شود. تمپانوگرام‌های نوع B، یک خط صاف هستند که با اختلالات گوش میانی نظیر تجمع مایع یا عفونت پشت پرده گوش ایجاد می‌شوند.

در برخی موارد، این تمپانوگرام‌ها زمانی دیده می‌شوند که سوراخی در پرده گوش وجود دارد. علت عمده این اتفاق به علت تفاوت در حجم مجرای گوش می‌باشد. هر چقدر که حجم بیشتر باشد، احتمال وجود پارگی گوش بیشتر است. در این حالت متخصص شنوایی شناس با دیدن نتایج می‌تواند موارد زیر را تشخیص دهد.

  • پارگی پرده گوش به علت عفونت گوش میانی
  • فشار غیر طبیعی در گوش میانی
  • رشد زائده( همانند تومور) در گوش میانی
  • عدم تحرک یا اختلالات در استخوانچه‌های گوش میانی
  • انسداد پرده گوش به واسطه جرم گوش

تمپانوگرام‌های نوع C

تمپانوگرام‌های نوع C هم همانند تمپانوگرام‌های نوع A  شبیه کوه می باشند، با این تفاوت که به سمت منفی نمودار متمایل هستند. این نشان دهنده فشار منفی در فضای گوش میانی است. در این حالت متخصص شنوایی شناس احتمال وجود مشکلات زیر را می‌دهد.

  • احتقان سینوس
  • آلرژی
  • مراحل پایانی سرماخوردگی
  • عفونت گوش

در غیر این صورت ممکن است پزشک برای بررسی و تشخیص دقیق تر آزمایشات دیگری را توصیه کند.

بعد از تست تمپانومتری چه اتفاقی می‌افتد؟

آزمون تمپانومتری به منظور بررسی مشکلات و اختلالات گوش میانی انجام می‌شود. اغلب اوقات مشکل از تجمع مایعات در گوش میانی می‌باشد. در صورتی که خلاف این موضوع ثابت شود. متخصص شنوایی شناس انجام آزمایش‌های بیشتری را توصیه خواهد کرد.

بعد از تمپانومتری

در انتها

تمپانومتری یک آزمون شنوایی است که حرکت پرده گوش و عملکرد گوش میانی را می‌سنجد. این آزمایش معمولاً سریع و بدون درد است، مگر اینکه پرده گوش یا گوش میانی ملتهب باشند. دستگاه تمپانومتری با تغییر فشار پاسخ پرده گوش را بررسی می‌کند. افرادی که این آزمون را انجام می‌دهند، تغییرات فشار هوا را همانند نشست و برخاست هواپیما احساس خواهندکرد.

اگر نتایج آزمایش شما به طور مداوم غیرطبیعی است، یا متخصص شنوایی شناس مشکوک است که چیزی غیر از مایع در پشت پرده تمپان وجود دارد، ممکن است به شما انجام آزمایش اضافی یا مراجعه به یک متخصص گوش، حلق و بینی را توصیه کند.

کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی شناسی، بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان « تست تمپانومتری چیست و مراحل انجام آن » خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منابع:

https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-tympanometry

https://www.audiologyonline.com

https://www.healthline.com

https://medlineplus.gov

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

2 دیدگاه دربارهٔ «تست تمپانومتری چیست و مراحل انجام آن»

  1. سلام وقت بخیر..بنده سالها بود بخاطر ویز ویز گوشهام مشکل شنوایی داشتم دلیلش هم در سن کم یک طرف سرم ضربه سختی خورد طوری که تا چندین روز احساس سرگیجه و سردرد داشتم بعد از اون شنواییم ضعیف شد و ویز ویز شروع صداها رو اکثرا میشنیدم اما متوجه نمیشدم تشخیص نمیدادم کلام مردم رو تا اینکه چند سال پیش پیش متخصص رفتم و ایشون سمعک تجویز و بهم دادن دوسالی خوب بود سمعک ها ولی بعدش کلا شنواییم ناقص شده شاید بگم هفتاد درصدش از بین رفته و با سمعک هم دیگه درست نمیشنوم و ویز ویز شدیدتر شده.آیا راهی داره با جراحی این ویز ویز از بین بره و صدای تو سرم کم بشه آروم بشه؟

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام از گوش شما باید نوار گوش گرفته شود و بعد وضعیت گوش بررسی شود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *