علت حالت تهوع دائمی بدون استفراغ

بسیاری از ما به دلایل مختلف از جمله سوار شدن بر ترن هوایی و ماشین، دوران بارداری یا حتی پرواز با هواپیما، احساس تهوع را تجربه کرده ایم. حالت تهوع یک احساس ناراحتی در معده است که باعث می‌شود فرد احساس کند می‌خواهد استفراغ کند. با این حال، این بدان معنا نیست که هنگام احساس تهوع حتما باید استفراغ کنید.

حالت تهوع به خودی خود یک بیماری در نظر گرفته نمی شود! و در واقع نشانه یک بیماری زمینه ای در بدن است؛ مانند بارداری و عفونت در مراحل اولیه یا عارضه جانبی برخی داروها. این حالت از شدید، جایی که فرد احساس می‌کند هر زمان ممکن است استفراغ کند تا ناراحتی معده خفیف متغیر است. همچنین می‌توانیم تهوع را بسته به شدت و مدت زمانی که طول می‌کشد به حاد یا مزمن نیز طبقه بندی کنیم.

حالت تهوع حاد خفیف است و ممکن است نتیجه شرایطی باشد که به طور ناگهانی ایجاد می‌شود مانند ضربه، مسمومیت غذایی، سوار شدن در ماشین، میگرن، پرخوری، گاستروانتریت یا آنفولانزای معده. به گفته پزشکان، حالت تهوع حاد کمتر از یک ماه طول می‌کشد، اما حالت تهوع مزمن شدید است و ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم و علت حالت تهوع دائمی بدون استفراغ در ادامه مطلب همراه کلینیک گوش تهران باشید؛ در ابتدا، به علائم و نشانه‌های حالت تهوع اشاره خواهیم کرد.

علائم حالت تهوع

همانطور که قبلاً ذکر شد، حالت تهوع به خودی خود یک بیماری در نظر گرفته نمی شود، بلکه نشانه ای از یک بیماری یا شرایط زمینه ای است. در حالی که استفراغ یکی از شایع ترین و قابل توجه ترین علائم تهوع است. افراد مبتلا به تهوع احتمالاً موارد زیر را تجربه می‌کنند:

• سرگیجه و سبکی سر
  • ضربان تند قلب
  • معده درد
  • تغییر دمای بدن
  • افزایش تولید بزاق
  • مشکل در بلع
  • احساس ناراحتی در قفسه سینه، بالای شکم یا پشت گلو

اگر علت حالت تهوع دائمی بدون استفراغ خود را نمیدانید، بهتر است برای تعیین علت آن و یافتن راه حل به پزشک یا متخصص گوارش مراجعه کنید.

حالت تهوع مزمن چیست؟

حالت تهوع مزمن یا مداوم بیش از یک ماه طول می‌کشد و می‌تواند نشان دهنده یک بیماری در بدن شما باشد. این نوع حالت تهوع ممکن است دوره ای یا دائم و خفیف یا شدید باشد.

حالت تهوع مزمن چیست؟

تشخیص علت(های) حالت تهوع مداوم آسان نیست. در ادامه به شایع ترین علت حالت تهوع دائمی بدون استفراغ اشاره شده است که ممکن است شما را ملزم به کمک گرفتن از یک متخصص گوارش کند.

زخم معده

زخم معده با زخم‌های باز در پوشش داخلی معده (زخم معده) و قسمت فوقانی روده کوچک یا زخم اثنی عشر مشخص می‌شود. افراد مبتلا به زخم معده به احتمال زیاد به دلیل تجمع اسید معده دچار درد معده می‌شوند که می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود. حالت تهوع یکی از علائم شایع زخم معده است.

باکتری هلیکوباکتر پیلوری که معمولا با نام هلیکوباکتر پیلوری شناخته می‌شود، شایع ترین علت زخم معده هستند. یکی دیگر از علل شایع این بیماری، استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) است. با این حال، شایان ذکر است که استرس و غذاهای تند برخلاف تصور رایج باعث ایجاد زخم معده نمی شوند. آنها فقط می‌توانند علائم را بدتر کنند.

زخم معده می‌تواند باعث تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، سوزش معده، آروغ زدن و نفخ شود. پزشک ممکن است برای کمک به کاهش این علائم برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

گاستروپارزی

گاستروپارزی یک بیماری گوارشی است که بر حرکات طبیعی عضلات معده تأثیر می‌گذارد. این عصب بر روی عصب واگ که عضله معده را کنترل می‌کند تأثیر می‌گذارد و انقباضات عضلات معده را کاهش می‌دهد و در نهایت از تخلیه مناسب معده جلوگیری می‌کند.

برخی از علل و عوامل خطر گاستروپارزی عبارتند از: داروهای دیابت، عفونت‌های ویروسی، مواد افیونی، اسکلرودرمی، پرکاری تیروئید و عوارض سیستم عصبی مانند بیماری پارکینسون. اگر گاستروپارزی دارید، احتمالاً این موارد را تجربه خواهید کرد:

• دل درد
  • رفلکس اسید
  • از دست دادن اشتها

بیماری التهابی روده

بیماری‌های التهابی روده (IBD) مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و کولیت نامشخص، باعث التهاب در بخش‌های مختلف دستگاه گوارش می‌شوند و ارتباط نزدیکی با علت حالت تهوع دائمی بدون استفراغ دارند. IBS باعث تغییر یا اختلال در عملکرد روده می‌شود که می‌تواند باعث درد شکم، اسهال، یبوست و نفخ شود. از این رو ممکن است برای مدت طولانی حالت تهوع داشته باشید.

هنگامی که به پزشک خود مراجعه می‌کنید، قبل از توصیه یک روش درمانی، علت این بیماری را تعیین می‌شود.

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) که به آن کولون اسپاستیک یا تحریک پذیر نیز گفته می‌شود، یک اختلال عملکردی دستگاه گوارش (GI) است که روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برخی از علائم و نشانه‌های رایج IBS شامل درد شکمی، نفخ، اسهال، یبوست، گرفتگی عضلات و گاز زیاد معده است.

سابقه خانوادگی IBS، استرس عاطفی، اضطراب، و سابقه سوء استفاده جنسی یا فیزیکی برخی از عوامل خطر IBS هستند. در حالی که علل دقیق IBS ناشناخته است، برخی از عوامل رایجی که می‌توانند منجر به IBS شوند عبارتند از: اختلال حرکتی، حساسیت احشایی، و اختلال عملکرد مغز و روده.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می‌تواند علت حالت تهوع دائمی بدون استفراغ باشد. اگر هر یک از این علائم را شناسایی کردید، توصیه می‌شود در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

بیماری رفلاکس معده به مری

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) یک اختلال گوارشی است که باعث تضعیف یا شل شدن بیش از حد اسفنکتر تحتانی مری (LES)، حلقه عضلانی بین مری و معده می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، محتویات معده به مری باز می‌گردد و باعث سوزش سر دل، برگشت اسید معده، سوء هاضمه و حالت تهوع می‌شود. اگر GERD برای مدت طولانی درمان نشود، می‌تواند باعث تهوع مزمن شود.

علائم احتمالاً بعد از غذا یا در طول خواب بدتر می‌شوند. خوشبختانه، GERD با داروهای OTC یا داروهای تجویزی قابل درمان است. تغییر سبک زندگی، مانند کاهش وزن و اجتناب از محرک‌های ریفلاکس نیز می‌تواند کمک کننده باشد. با این حال، مراجعه به پزشک برای تشخیص قطعی تر برای تعیین علت و قرار دادن شما تحت درمان مناسب توصیه می‌شود.

به گفته سایت shoregastro.com سایر شرایط گوارشی که می‌تواند علت حالت تهوع دائمی بدون استفراغ باشد عبارتند از:

• پانکراتیت
  • سنگ کیسه صفرا
  • هپاتیت
  • بیماری سلیاک
  • انسداد روده

بیماری‌های گوش

برخی از بیماری‌های ناحیه گوش نیز می‌تواند موجب سرگیجه و حالت تهوع شود. برای مثال تکان خوردن مایع گوش یکی از علل حالت تهوع بدون استفراغ است، البته برخی از افراد با ابتلا به این عارضه دچار استفراغ نیز خواهند شد، اما در صورت طولانی بودن این بیماری ممکن است فرد احساس دائمی تهوع بدون استفراغ را نیز تجربه کند.

برای حالت تهوع مزمن چه باید کرد؟

حالت تهوع مزمن ناراحت کننده است و می‌تواند منجر به عوارض بیشتری شود و در صورت عدم کنترل به دستگاه گوارش شما آسیب برساند. هنگامی که علائم آن را مشاهده کردید، بهترین اقدام این است که برای جلوگیری از مشکلات بیشتر، در اسرع وقت یک جلسه با پزشک یا متخصص گوارش داشته باشید.

مدت زمان تهوع چقدر است؟

مدت زمان تهوع به علت به وجود آمدن آن بستگی دارد. تهوع و استفراغ ناشی از آنفولانزای معده معمولاً در عرض 24 ساعت بهبود می‌یابد، اما رفع تهوع و استفراغ ناشی از مسمومیت غذایی ممکن است تا 48 ساعت طول بکشد؛ اگر حالت تهوع شما بیش از یک هفته طول کشید با پزشک تماس بگیرید.

مدت زمان تهوع چقدر است؟

درمان و گزینه‌های دارویی برای تهوع بدون استفراغ

میزان حالت تهوع را معمولاً می‌توان با اقدامات مراقبتی کاهش داد. نکات زیر می‌تواند برای کاهش علائم مفید باشد:

• کمی استراحت کنید: چراکه تحرک بیش از حد می‌تواند حالت تهوع را بدتر کند.
  • هیدراته بمانید: نوشیدنی‌های سرد، گازدار یا ترش مانند زنجبیل، لیموناد و آب بنوشید و سعی کنید آن ها را جرعه جرعه بنوشید. چای نعناع نیز ممکن است به آرام کردن حالت تهوع کمک کند.
  • از استنشاق بوهای شدید دوری کنید. بوی غذا و پخت و پز، عطر و دود می‌تواند محرک باشد.
  • از سایر محرک‌ها اجتناب کنید: سایر محرک‌های تهوع و استفراغ شامل گرما، رطوبت، سوسو زدن چراغ‌ها و رانندگی است.
  • غذاهای سبک بخورید: اگر استفراغ کرده اید، مدتی صبر کنید بعد غذاهای جامد بخورید تا بدنتان برای هضم آن آماده شود. وقتی احساس کردید می‌توانید غذای جامد بخورید، با غذاهایی مانند برنج، نان تست، کمپوت سیب و میوه موز شروع کنید که به راحتی هضم می‌شوند.
  • از غذاهای چرب یا تند پرهیز کنید: این غذاها می‌توانند حالت تهوع شما را بدتر کنند.

درمان و گزینه‌های دارویی برای تهوع بدون استفراغ

نکات زیر ممکن است به کنترل حالت تهوع نیز کمک کند:

• غذاهای سرد و گرم را با هم ترکیب نکنید.
  • نوشیدنی‌ها را به آرامی بنوشید.
  • پس از خوردن غذا از مسواک زدن خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از استفراغ، می‌توانید جرعه‌های کوچکی از نوشیدنی‌های شفاف و گازدار یا آب میوه (به جز پرتقال و گریپ فروت که خیلی اسیدی هستند) بنوشید یا بستنی را بمکید.
  • برای جلوگیری یا کاهش حالت تهوع در خودرو، رو به جلوی شیشه جلو بنشینید (مشاهده حرکت سریع از شیشه‌های کناری می‌تواند حالت تهوع را بدتر کند).

گزینه‌های دارویی در درمان تهوع و استفراغ

اگر به حرکت حساس هستید، داروهای بدون نسخه می‌توانند به بهبود علائم کمک کنند که عبارتند از:

• دیمن هیدرینات (درامامین)
  • مکلیزین

سایر انواع داروهای بدون نسخه می‌توانند به تسکین سایر اشکال تهوع کمک کنند، که عبارتند از:

• آنتی اسیدهای جویدنی یا مایع
  • بیسموت ساب سالیسیلات (پپتو بیسمول)
  • محلولی از گلوکز، فروکتوز و اسید فسفریک (امترول)

اگر این داروها به شما کمک می‌کنند که احساس بهتری داشته باشید، طیف گسترده ای از داروهای خوراکی تجویزی نیز برای تهوع استفاده می‌شود که دارای اثربخشی و عوارض جانبی مختلف هستند. چسب‌های تجویزی مانند اسکوپولامین (Transderm Scop) نیز ممکن است برای سفرهای طولانی مانند سفر دریایی مفید باشد.

همچنین لازم به ذکر است، که شما می‌توانید برای اطلاع از روش‌های درمان حالت تهوع دائمی بدون استفراغ، به کلینیک گوش تهران، به نشانی تهران خیابان ولیعصر، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان دی (پلاک 12)، طبقه نهم واحد E مراجعه کنید؛ و یا برای رزرو وقت و یا پرسش در خصوص سرگیجه و تکان خوردن مایع گوش به صفحه اینستاگرام کلینیک گوش تهران به آدرس tehranearclinic مراجعه کرده و یا از طریق شماره های 02188202934- 02188870912 ارتباط برقرار کنید.

جدیدترین مقالات آموزشی کلینیک گوش تهران

لیست 4 جراح زیبایی گوش در تهران

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی، یکی از اقدامات زیبایی است که گوش‌ها را از نظر اندازه، تقارن و فاصله از سر، اصلاح می‌کند! این جراحی

دکتر متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

هنگامی که به بیماری‌های سر و گردن مبتلا می‌شوید، اولین پزشک متخصصی که می‌تواند در تشخیص و درمان بیماری به شما کمک کند، دکتر متخصص

30 دیدگاه دربارهٔ «علت حالت تهوع دائمی بدون استفراغ»

1. سلام الان نزدیک2ماه ونیم هست که معده دردشدیدوبی اشتهایی طوری که غذامیارن جلوم حالت تهوع دارم باردارهم نیستم سرگیجه وعضلاتمم دردمیکنه بزاق دهانم زیادشده چکارکنم میل به هیچی ندارم هرموقع حتی آب که می خورم دردمعده دارمغذاهم بزوردولقمه بعدش دردشدی درمعده احساس میکنم لرزشدیددارم عرق سرد

2. سلام
    من ۱۲ سالمه وقتی کمی غذا میخورم حالت تهوع بدون استفراغ دارم هفته قبل یک شنبه شب همین جوری شدم تا دیروز خوب بودم و شبش دوباره مثل قبل شده بودم علتش چیه ؟

3. پاتریوت

کلا هر سوالی دردی چیزی دارید برید دکتر خودتونو اسیر نکنید😁😁😁

4. سلام ببخشید من دو روزه نمیدونم چمه حالت تهوع بدون استفراغ دارم سر درد هم دارم به صدا ها و بو ها هم حساسم شکمم بعضی موقع ها درد میکنه اسهال هم دارم لطفا اگع میشه یه رهنمایی کنین باید چیکار کنم

5. ناشناس

سلام من دوسال معده درد دارم دوسه روز باحالت تهوع سر درد شروع شده مشکل از چیه ممنون میشم

6. سلام من 25 سالمه تقریبا یماه پیش رفتم مسافرت بعد ک برگشتم الان از همون موقع تهوع بدون استفراغ دارم، اوایل فکر کزدم باردارم ولی نبود الان نگران شدم از چی میتونه باشه؟

1. کلینیک گوش تهران

سلام. برای تشخیص دقیق ضروری است تا مراجعه نمائید و آزمایشات لازم انجام شود.

1. کلینیک گوش تهران

تا معاینه نشین نمیشه دلیل قطعی اش رو گفت

7. فاطمه خاکی نهاد

سلام من بعداز خوردن غذا حالت تهوع دارم چکار کنم

8. امیرعلی

من ۱ ساله هر دقیقه حالت تهوع دارم خوب نمیشه ۱۳ سالمه چیکار کنم؟

9. سیزده سالمه بیشتر مواقع حالت تهوع دارم و بعضی وقت ها معدم هم درد میگیره و وقتی حالت تهوع دارم عارق میزنم بهتر میشم و گلوم هم اذیتم میکنه
    الان ‌ک آبان هست از مرداد تقریبا اینجوریم پیش دکتر رفتم و دارو واسم نوشت ولی زیاد تاثیر نداشت
    با دکتر آنلاین صحبت کردم گفت شاید معده عصبی هست ویا دریچه میترال گشاده ولی واسه اون به دکتر نرفتم سکسکه هم زیاد دارم و آدامس بهترم میکنه
    سنوگرافی و آزمایش دادم هیچ مشکلی نداشتم

10. امیر نوروزی

سلام ۲ روزه که حالت تهوع بعد از غذا دارم و اشتها برای خوردن هم ندارم

11. من خیلی وقتا بعد از خوردن غذا حالت تهوع بهم دست میده از چی میتونه باشه؟؟؟