باروتروما گوش/گرفتگی گوش ناشی از پرواز

گرفتگی گوش ناشی از پرواز با هواپیما یا باروتروما گوش(ear barotrauma)، وضعیتی است که به دلیل نامتعادل بودن فشار هوا در گوش میانی و محیط اطراف به وجود می‌آید. در این وضعیت بر روی پرده گوش فشار بیش‌تری وارد می‌شود و ممکن است گاهی دردناک باشد. هنگامی که هواپیما در حال برخواستن یا فرود است، فشار هوای محیط به سرعت تغییر می‌کند و این تغییر فشار، علت کیپ شدن ناگهانی گوش(ear congestion) است که گاهی به آن باروتیت مدیا نیز گفته می‌شود.

اقدامات پیش گیرانه مانند خمیازه کشیدن، بلعیدن یا جویدن آدامس، معمولا می‌توانند با تغییر ناگهانی فشار هوا مقابله کند و علائم گرفتگی گوش را را بهبود بخشند. با این حال، اگر علائم گرفتگی گوش غیر قابل تحمل باشد، ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشید.

علائم باروتروما گوش

باروتروما گوش ممکن است در یک یا هر دو گوش ایجاد شود. علائم و نشانه‌های رایج عبارتنداز:

• ناراحتی یا درد متوسط در گوش
  • احساس پری یا گرفتگی در گوش
  • کاهش شنوایی یا کم شنوایی خفیف تا متوسط

اگر هنگام قورت دادن، صدای “پاپ” را در گوش خود می‌شنوید، این نشانه باز بودن شیپور استاش(eustachian tube) است. اگر این کانال مسدود بمانند، گوش میانی شما می‌تواند با مایع شفاف پر شود تا فشار هوا را متعادل کند. اگر شیپور استاش شما بسته باشد، این کانال نمی‌تواند تخلیه شود و ممکن است شکل شدیدتری از باروتروما را احساس کنید. اگر باروتروما گوش شدید باشد، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

• درد شدید گوش(ear pain)
  • افزایش فشار گوش
  • کم شنوایی شدید و یا ناشنوایی
  • صدای زنگ در گوش (وزوز گوش/tinnitus)
  • احساس چرخش یا تاب خوردن (سرگیجه/vertigo)
  • خونریزی از گوش که ناشی از شکستگی پرده گوش و نشت مایع یا خون از گوش است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم باروترومای شدید را تجربه کردید و یا علائمی چون درد، گرفتگی یا کم شنوایی بیش از چند روز طول کشید، هر چه سریع‌تر با پزشک خود تماس بگیرید.

علت گرفتگی گوش ناشی از هواپیما چیست؟

گوش هواپیما زمانی اتفاق می‌افتد که فشار هوا در گوش میانی و فشار هوا در محیط با هم مطابقت نداشته باشد. این موضوع باعث می‌شود پرده گوش عملکرد طبیعی خود را نداشته باشد. کانال باریکی به نام شیپور استاش که به گوش میانی متصل است، فشار هوای داخل گوش را تنظیم می کند.

هنگامی که هواپیما بالا می‌رود یا فرود می‌آید، فشار هوا به سرعت تغییر می‌کند. در این شرایط، شیپور استاش اغلب نمی‌تواند به اندازه کافی سریع واکنش نشان دهد. این موضوع نیز باعث علائم گرفتگی گوش ناشی از پرواز یا باروترومای گوش می‌شود. بلعیدن یا خمیازه کشیدن شیپور استاش را باز می‌کند و به گوش میانی اجازه می‌دهد هوای بیشتری دریافت کند و فشار هوا را برابر می‌کند.

باروتروما گوش همچنین می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

• غواصی
  • روش‌های درمانی هایپرباریک
  • انفجاری که در نزدیکی گوش فرد رخ داده، مانند یک منطقه جنگی
  • همچنین ممکن است هنگام سوار شدن بر آسانسور در یک ساختمان بلند یا رانندگی در کوهستان، یک مورد جزئی باروتروما را تجربه کنید

چه کسانی بیشتر در معرض گرفتگی گوش هستند؟

هر شرایطی که شیپور استاش را مسدود کند یا عملکرد آن را محدود کند، می‌تواند خطر ابتلا به گوش هواپیما را افزایش دهد. عوامل رایجی که احتمال ابتلا به باروتروما را افزایش می‌دهند عبارتنداز:

• کوچک بودن شیپور استاش مخصوصا در نوزادان و کودکان نوپا
  • سرماخوردگی
  • عفونت سینوسی
  • تب یونجه (رینیت آلرژیک)
  • عفونت گوش میانی (اوتیت میانی/otitis-media)
  • خوابیدن در هواپیما در هنگام برخواستن و فرود

عوارض ناشی از گرفتگی گوش در هواپیما

گرفتگی گوش ناشی از پرواز معمولا جدی نیست و با مراقبت‌ها و روش‌های پیشگیری می‌توان آن را کنترل کرد. عوارض طولانی مدت به ندرت اتفاق می‌افتد و ممکن است زمانی افتاق بیفتد که این بیماری جدی یا طولانی مدت باشد و یا به ساختارهای گوش میانی یا داخلی آسیب وارد شود. عوارض نادر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• کم شنوایی دائمی
  • وزوز گوش مداوم (مزمن)

جلوگیری از باروتروما گوش یا گرفتگی گوش ناشی از پرواز

نکات زیر می‌تواند برای جلوگیری از گرفتگی گوش ناشی از پرواز مفید باشند:

• هنگام صعود و فرود هواپیما خمیازه بکشید و آب دهان خود را قورت دهید. این کار کمک می کند کانال شیپور استاش باز شود و بهتر فشار هوا را متعادل کند. برای سهولت بلع و قورت دادن آب دهان، می‌توانید از آب نبات یا آدامس استفاده کنید.
  • هنگام برخاستن و فرود نخوابید. اگر در هنگام صعود و فرود بیدار باشید، می‌توانید تکنیک‌های مراقبت از خود را در زمانی که در گوش خود احساس فشار می کنید، انجام دهید.
  • در برنامه‌های سفر تجدید نظر کنید. در صورت امکان، هنگام سرماخوردگی، عفونت سینوسی، احتقان بینی یا عفونت گوش پرواز نکنید. اگر اخیرا جراحی گوش کرده‌اید، با پزشک خود در مورد زمان ایمن بودن سفر صحبت کنید.
  • از اسپری بینی ضد احتقان نیز می‌توانید در مواقع لزوم استفاده کنید. اگر گرفتگی بینی دارید، حدود 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از بلند شدن و فرود آمدن، از اسپری بینی استفاده کنید. با این حال از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید، زیرا اسپری‌های بینی که طی سه تا چهار روز مصرف می‌شود، می‌تواند احتقان را افزایش دهد.
  • از قرص‌های ضد احتقان با احتیاط استفاده کنید. داروهای ضد احتقان که به صورت خوراکی مصرف می‌شوند، اگر 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از پرواز با هواپیما مصرف شوند، ممکن است مفید باشند. با این حال، اگر بیماری قلبی، اختلال ریتم قلب یا فشار خون بالا دارید یا باردار هستید، از مصرف داروهای ضد احتقان خوراکی خودداری کنید.
  • داروی آلرژی مصرف کنید. اگر آلرژی دارید، داروی خود را حدود یک ساعت قبل از پرواز مصرف کنید.
  • گوش گیرهای فیلتر دار را امتحان کنید. این گوش گیرها در هنگام صعود و فرود به آرامی فشار وارده بر پرده گوش را برابر می‌کنند. این گوش گیرها معمولا در داروخانه‌ها و فروشگاه لوازم پزشکی و کلینیک‌های گوش به فروش می‌رسند. با این حال، برای کاهش فشار همچنان باید خمیازه بکشید و قورت دهید.

اگر مستعد ابتلا به باروترومای شدید هستید و مجبور هستید دائما با هواپیما پرواز کنید، ممکن است پزشک راه‌های درمانی دیگری پیشنهاد کند. همچنین هنگاهی که برای درمان محل زخم خود اکسیژن درمانی با فشار بالا انجام داده‌اید، پزشک می‌تواند لوله‌هایی در گوش قرار دهد که به تخلیه مایع کمک کند. این لوله می‌تواند در تهویه گوش میانی موثر باشد و فشار هوا را در داخل گوش متناسب کند.

پیشگیری از باروتروما در هنگام غواصی و شیرجه زدن در آب

اگر شناگر یا غواص هستید، این موارد را برای محافظت از گوش خود امتحان کنید:

• قبل از شیرجه زدن و هنگام پایین رفتن در آب، گوش‌های خود را در یک راستا زیر آب ببرید.
  • برای آسان‌تر شدن برقراری تعادل دو گوش هنگام زیر آب رفتن، می‌توانید ابتدا با پا پایین بیایید.
  • به بالا نگاه کنید. کشیدن گردن می‌تواند کانال‌های گوش را باز کند.
  • اگر احساس درد کردید به آرامی به سطح برگردید. زیرا ادامه شیرجه می‌تواند به گوش شما آسیب برساند.
  • اگر علائم سینوسی یا تنفسی فوقانی دارید، شیرجه نزنید.

کمک به کودکان برای جلوگیری از باروتروما

برای کمک به کودکان خردسال می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

• کودکان را تشویق به قورت دادن کنید. در هنگام صعود و فرود به نوزاد یا کودک خردسال یک شیشه شیر بدهید تا بمکد. پستانک نیز ممکن است کمک کند. از کودک بخواهید هنگام نوشیدن بنشیند. کودکان بزرگتر از 4 سال می‌توانند آدامس جویدن، نوشیدن از طریق نی یا دمیدن حباب در نی را امتحان کنند.
  • از داروهای ضد احتقان استفاده نکنید. داروهای ضد احتقان برای کودکان خردسال توصیه نمی‌شود.

تشخیص باروتروما گوش

پزشک می‌تواند بر اساس شرح حال و معاینه گوش شما با ابزار اتوسکوپ، علت گرفتگی گوش را تشخیص دهد. متخصصین مجرب در کلینیک گوش تهران، با به روزترین امکانات و روش‌های درمانی، همواره در تشخیص و درمان زود هنگام مشکلات شنوایی، در کنار شما عزیزان هستند.

درمان باروتروما گوش

برای اکثر افراد، گرفتگی گوش ناشی از پرواز با گذشت زمان بهبود می‌یابد. هنگامی که علائم ظاهر می‌شود، ممکن است روش‌های درمانی معطوف به تسکین درد و متعادل کردن فشار گوش باشد.

پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از داروهای زیر استفاده کنید:

• اسپری‌های ضد احتقان بینی
  • ضد احتقان‌های خوراکی
  • برای کاهش درد و ناراحتی، می‌توانید از یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم، یا مسکن‌‌های ضد درد مانند استامینوفن استفاده کنید.

درمان‌های خانگی و خود مراقبتی

معمولا همراه با درمان دارویی، پزشک به شما توصیه می‌کند که از مانور والسالوا استفاده کنید. برای انجام این کار، سوراخ‌های بینی خود را ببندید، دهان خود را ببندید و به آرامی هوا را به پشت بینی خود وارد کنید، انگار که بینی خود را باد می‌کنید.

پزشکان تیم کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند. کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است. برای کسب اطلاعات بیتشر تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان «باروتروما گوش یا گرفتگی گوش ناشی از پرواز چیست؟» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع:

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

6 دیدگاه دربارهٔ «باروتروما گوش/گرفتگی گوش ناشی از پرواز»

1. چند سال قبل بر اثر یک عفونت گوش که تشخیص داده نشد ، من دو ماه حس تعادل خود را از دست دادم و دکتر گفت اندام تعادل گوش هر دو گوش آسیب دیده و فقط قرص کوتیزون داد.
    از همون موقع هر دو گوش داخلی شدید درد داشت و اصلا نمی‌تواند هوا و حتی سرما را تحمل کنه. داخل گوش حالت گرفتگی ست و اکنون مشکل تنفس هم پیدا کردم.
    متاسفانه ام آر آی گوشم انجام نشد و هیچ تشخیصی ندادند و دکترهای این کشور جدی نمیگیرن.
    چه مشکلی احتمالا گوش می‌تواند پیدا کرده باشه؟

1. کلینیک گوش تهران

سلام. سرگیجه ها دلایل متنوعی دارند و برخی از انها مربوط به گوش می باشند. برای تعیین دقیق علت باید مراجعه نمائید و آزمایشات لازم انجام شود.

2. من ۴۰سالمه بارها وبارها تومسافرتها درد شدید گوش گرفتم مانور مربوطه که گفتین رو انجام میدم جفت گوشام درد میگیره کلا مسافرت به شمال یا پرواز رو درد گوشم کوفتم میکنه

3. سلام بسیار دقیق این موضوع رو پوشش دادین. واقعا دمتون گرم و خسته نباشید.