کدام ویتامین‌ها در تقویت شنوایی تاثیرگذار هستند

ویتامین‌ها و قرص‌های مکمل تاثیر اثبات شده‌ای در سلامتی و تقویت بدن دارند. از ویتامین‌ها می‌توان برای تقویت چشم‌ها و قوه بینایی، بهبود عملکرد قلب، بهبود و تقویت سیستم ایمنی و همچنین تقویت قابلیت شنوایی بهره برد. ترکیبی از ویتامین‌ها و مکمل‌های تقویتی می‌تواند برای بهبود قوه شنوایی، تقویت عصب شنوایی و رفع کم شنوایی(hearing loss) مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه این مقاله، به بررسی ویتامین‌ها و مکمل‌های مفید برای تقویت شنوایی و روش‌های خانگی و طب سنتی می‌پردازیم.

ویتامین‌ها و تقویت شنوایی

محققان دانشگاه میشیگان طبق آخرین تحقیقات، دریافته‌اند که ترکیب ویتامین‌های C، A و E با جلوگیری از ایجاد رادیکال‌های آزاد، به جلوگیری از کاهش شنوایی ناشی از صدای بلند کمک می‌کند. ما معمولا تاثیر رادیکال‌های آزاد را در ایجاد مشکلاتی چون سرطان می‌شناسیم، اما به تازگی کشف شده است که رادیکال‌های آزاد می‌توانند به حس شنوایی نیز آسیب برسانند.

تاثیر رادیکال‌های آزاد بر شنوایی انسان

هنگامی که گوش در معرض صداهای بلند قرار می‌گیرد، سلول‌های گوش داخلی رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌کنند. هنگامی که این رادیکال‌های آزاد با سلول‌های مویی داخل گوش تماس پیدا می‌کنند، سلول‌های مویی را از بین می‌برند و توانایی شنوایی را کاهش می‌دهند. در صورتی که این سلول‌ها آسیب ببینند یا از بین بروند، نمی‌توانند دوباره رشد کنند. علاوه بر این، رادیکال‌های آزاد جریان خون را به گوش محدود می‌کنند و شنوایی را دشوارتر می‌کنند.

تاثیر ویتامین‌ها بر رادیکال‌های آزاد و بهبود شنوایی

متخصصین شنوایی با انجام تست شنوایی(audiometry) بر روی افرادی که ویتامین‌های A، C و E را به همراه منیزیم استفاده کرده‌اند، این ترکیب را در جلوگیری از تشکیل رادیکال‌های آزاد موثر دانسته‌اند. این ترکیب می‌تواند 80 درصد از کاهش شنوایی ناشی از صدا را متوقف کرده و شنوایی را بهبود می‌بخشد. در حالی که ویتامین‌ها و منیزیم مصرف شده به تنهایی به بهبود شنوایی کمک می‌کند، اما در کنار هم قرار گرفتن آنها به طور قابل توجهی موثرتر واقع شده است.

از آن جایی که رادیکال‌های آزاد حتی پس از قرار گرفتن در معرض صدای بلند، اثرات مخرب دارند، مصرف ترکیب ریز مغذی‌ها و ویتامین‌ها می‌تواند به کاهش آسیب شنوایی کمک کند.

تاثیر ویتامین ها در بهبود کم شنوایی و وزوز گوش

محققان به تازگی دریافته‌اند که می‌توان با برخی از ویتامین‌ها، اثرات ناشی از کم شنوایی و وزوز گوش(tinnitus) را تعدیل کرد. این روش به خصوص در افرادی که به دلیل کهولت سن، دچار کم شنوایی شده‌اند و یا صداهای مزاحم مثل وزوز، خش خش و … در گوش خود می‌شوند، بسیار موثر واقع شده است.

مکمل‌های بسیاری در بازار وجود دارند که گفته می‌شود به درمان وزوز گوش کمک می‌کند. اما نتایج مطالعات در مورد اینکه آیا مصرف مکمل‌ها یا ویتامین‌ها می‌تواند در بهبود علائم وزوز گوش موثر باشد، متفاوت است. با این حال، مطالعات گسترده نشان می‌دهد که مصرف منیزیم، می‌تواند شدت علائم وزوز گوش را کاهش دهد.

در مطالعه دیگری، مردان مبتلا به وزوز گوش که کمبود ویتامین B12 داشتند، پس از دریافت تزریق داخل عضلانی این ویتامین، بهبود قابل توجهی را تجربه کردند.

روی نیز یکی دیگر از مواد مغذی است که گاهی اوقات برای بهبود علائم وزوز گوش تبلیغ می‌شود، اما مطالعات نتوانسته‌اند ارتباط قابل توجهی بین مکمل روی و تسکین وزوز را نشان دهند.

ویتامین‌های مفید برای تقویت شنوایی

ویتامین‌ها موادی هستند که در گیاهان و حیوانات یافت می‌شوند و برای رشد و سالم ماندن به آنها نیاز داریم. بدن ما به تنهایی ویتامین کافی تولید نمی‌کند، بنابراین مهم است که انواع غذاهای غنی از ویتامین و یا مکمل‌های ویتامین را مصرف کنیم.

تاثیر ترکیب ویتامین‌های A، C و E بر شنوایی

اگر کم شنوایی صرفا به دلیل کهولت سن باشد، اسیدفولیک می‌تواند باعث تقویت شنوایی افراد شود. برای کاهش کم شنوایی ناشی از وزوز و صداهای مزاحم درون گوش، ویتامین‌های A، C و E همراه با منیزیم، می‌تواند راه حل مناسبی باشد.

کاهش شنوایی به دلیل صدای بلند، می‌تواند بر اثر یک حادثه اتفاق بیفتد یا در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای بلند ایجاد شود. در هر صورت، افرادی که به دلیل قرار گرفتن در معرض صداهای بسیار بلند، دچار کم شنوایی شده‌اند، می‌توانند از ترکیب ویتامین‌های C،  A و E در کنار مکمل منزیم استفاده کنند.

مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی غنی از منیزیم، ویتامین C و بتاکاروتن (که بدن ما آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند) با کاهش خطر کم شنوایی مرتبط است. به نظر می‌رسد که این ویتامین‌ها می‌توانند در برابر آسیب سلول‌های گوش داخلی ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

تاثیر ویتامین D بر شنوایی

همانطور که می‌دانید، ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها مهم است. دریافت نکردن مقدار کافی این ویتامین می‌تواند همه استخوان‌های سراسر بدن، از جمله سه استخوان کوچک و در عین حال حیاتی در گوش میانی را تحت تاثیر قرار دهد. بدون ویتامین D، این سه استخوان گوش می‌توانند نرم و ضعیف شوند، که این موضوع می‌تواند بر شنوایی تاثیر بگذارد.

دریافت ویتامین D برای همه سنین مهم است، اما به صورت ویژه برای افراد مسن که به دلایل محیطی، سلامتی و متابولیک اغلب ویتامین D کمتری در سیستم خود دارند، مهم تر است.

مواد غذایی مفید برای تقویت شنوایی

اگر می‌خواهید شنوایی خود را بهبود ببخشید یا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید، می‌بایست علاوه بر دریافت مکمل‌ها و قرص‌های ویتامین، مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها را نیز بشناسید و آن‌ها را به سبد غذایی خود اضافه کنید. در ادامه لیستی از مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های مفید برای تقویت شنوایی را آورده‌ایم:

ویتامین A (بتا کاروتن)

  • هویج
  • طالبی
  • فلفل قرمز
  • سیب زمینی شیرین
  • كدو حلوايي

ویتامین B-12

  • لبنیات
  • تخم مرغ
  • گوشت قرمز
  • گوشت مرغ
  • غذاهای دریایی

ویتامین C

  • توت فرنگی
  • پرتقال‌ها
  • کیوی
  • فلفل قرمز و سبز
  • کلم بروکلی

در نتیجه باید گفت که با توجه به نقش موثر ویتامین‌ها، می‌توانیم در زمینه پیشگیری بسیاری از مشکلات شنوایی از ویتامین‌ها استفاده کنیم.

همچنین پزشکان تیم کلینیک گوش تهران در خیابان ولیعصر با سابقه طولانی بیست ساله جراحی‌های گوش می‌توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند. کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است. برای کسب اطلاعات بیتشر تماس بگیرید.

مطلبی که تحت عنوان «کدام ویتامین‌ها در تقویت شنوایی تاثیرگذار هستند» خواندید، به طور اختصاصی برای وب سایت کلینیک گوش تهران تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منبع:

https://www.miracle-ear.com/blog-news/vitamins-for-ear-health

Welcome!

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۸ از ۵
از مجموع ۴ رای

پست های مرتبط

درمان فوری گوش درد بزرگسالان | قطره برای گوش درد بزرگسالان
مقالات آموزشی کلینیک گوش

درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان عارضه‌ای نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی از عفونت‌های مختلف تا قرار گرفتن در معرض هوای سرد رخ می‌دهد؛ گوش درد

ادامه مطلب »

8 دیدگاه دربارهٔ «کدام ویتامین‌ها در تقویت شنوایی تاثیرگذار هستند»

  1. سلام
    جدیدا متوجه روزه گوش شدم بعداً متوجه شدم ۱۰سال پیش ۱۰٪از شنواییم از دست دادم ولی پزشکان به من اطلاع نداده بودند و فقط در پرونده پزشکی بیمه اجتماعی ثبت شده بود
    به پزشک متخصص مراجعه کردم و تنها نسخه ای که برای من نوشت این بود که فقط سمعک بزارم ولی از شنوایی مشکل ندارم فقط روزه من را اذیت کرده

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. لطفا نوار گوشتان را از طریق دایرکت اینستاگرام ارسال کنید تا بتوان دقیق تر نظر داد.

  2. حمید جاوید کیا

    با درود . من چند سال پیش دچاره گرفتگی رگ عصب ۷ شدم . دکتر مغز و اعصاب برام ده جلسه فیزیوتراپی نوشت بهمراه قرصهای مربوطه . غافل از اینکه همون قرصها برای درمان کفایت میکرد . و ده جلسه فیزیوتراپی ضربه شدیدی رو به شنوایم زد و از همان زمان ببعد شنوایی من رو به وفول رفت و رفته رفته به چهل پنجاه درصد رسید . این جلسات مخوف نه تنها گوش را بلکه کلا سمت چپ صورتم را هم از لحاظ شنوایی و هم از لحاظ بینایی تحت الشعاع قرار داد و هنوزم اثرش هست . که اگر دکتری را که بی اطلاع تجویز غلط به بیماران میده رو پیداش میکردم با ماشین از روش رد میشدم . اولا توصیه من به دوستان اینه که تحت هیچ شرایطی به فیزیوتراپی در قسمت سر تن ندند که کلیه عصب مغزی رو مختل میکنه بجاش میتونند از دارو و ماساژ صورت استفاده کنند . و دوم اینکه میخواستم بدونم راهکاری برای درمان وجود دارد یا خیر . ممنون از لطفتون

    1. کلینیک گوش تهران

      سلام. متاسفیم که چنین تجربه ای داشته اید. اما فیزیوتراپی عضلات صورت بعنوان یکی از اجزای درمان فلج عصب هفت در جای خود نقش مهمی دارد و در صورت توصیه پزشک معالج باید انجام شود.

  3. طیبه پایان

    من از سن ۳۷ سالگی دچار پیری گوش شدم الان ۵۲ سالم ولی گوش شنوایی ش خیلی کم شد ایا راهدرمان دارد

    1. کلینیک گوش تهران

      اگر شنوایی شما به طور طبیعی کم شده است، می توانید به ادیولوژیست های کلینیک گوش تهران مراجعه کنید. آنها می توانند از طریق انجام آزمون‌های تکمیلی، مثل آزمایش شنوایی و سایر آزمون‌های تشخیصی، دلیل کاهش شنوایی را شناسایی کنند و راهنمایی درمانی مناسب را به شما ارائه کنند. در برخی موارد، راهکارهایی مثل سمعک می‌توانند به شما کمک کنند تا شنوایی بهتری داشته باشید. به هر حال، مهم است که به تشخیص و درمان حرفه‌ای توسط متخصصان مربوطه مراجعه کنید تا به شما راهنمایی صحیحی ارائه شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *